[metaslider id=11287] Jak zrobić portfolio ? | SEO Blog

Jak zrobić portfolio ?

grafik komputerowyDzisiejszy post kieruję przede wszystkim do grafików. Z pewnością wielu z Was tak jak i ja do portfolio zabierało się bardzo długo. Nie jest to łatwe bo w końcu portfolio grafika musi być idealne 🙂 znam to z autopsji i doświadczenia innych grafików. Po wielu przymiarkach w 2005 roku stworzyłem swoje pierwsze portfolio, a teraz przeszedł czas na coś świeżego.

Przy okazji projektowania własnego portfolio odnotowałem najważniejsze spostrzeżenia, które mogą być pomocne dla Ciebie i ustrzegą Cię od błędów. Mam doświadczenie jako grafik i osoba zatrudniająca grafików (na zlecenie), więc  znam temat z dwóch stron. Najpierw opiszę Ci swoje doświadczenie z robienia własnego portfolio, a później w punktach podam Ci kilkanaście porad dotyczących stworzenia dobrego portfolio.

Moje pierwsze portfolio powstało w 2005 roku kiedy to jeszcze nie miałem zielonego pojęcia o html i systemach CMS. Kod strony zawierał zagnieżdżone tabele bez użycia jakiegokolwiek CSS’a :). Aktualizacja portfolio była drogą przez mękę bo wymagała za każdym razem ingerencji w kod html. Po 5 latach uznałem, że warto byłoby  stworzyć portfolio od początku i najlepiej wykorzystać do tego jakiś system CMS. Oczywiście pierwsze co przyszło mi do głowy to WordPress bo jest on darmowy, bardzo łatwy w obsłudze, cały czas aktualizowany… Skorzystanie z wordpresa pozwoli mi na robienie w prosty sposób regularnych aktualizacji. Aby portfolio nie wyglądało jak sztampowy blog postanowiłem kupić jakąś ciekawą templatkę na foresttheme.net bo wybór mają bardzo duży, a themy są wysokiej jakości. W kupionej themie EASYFOLIO za 27$ zmodyfikowałem grafikę oraz kod, aby dostosować ją do własnych potrzeb.

Dużym błędem była próba zapełnienia na siłę strony głównej templatki. Umieściłem przykładowe prace, informacje o mnie, dane kontaktowe, informacje o usługach, wpisy z blipa, wpisy z rss bloga… Same wpisy z pracami były w formie boga. Zawierały screeny oraz 1-2 zdania opisu. W pewnym momencie przypomniałem sobie co dla mnie było zawsze najważniejszym kryterium gdy zatrudniałem grafika do projektów realizowanych przez moją firmę. Nie interesowały mnie opisy projektów, życiorysy… najważniejsze były wysokiej jakości prace, które w szybki i łatwy sposób mogę przeglądać. Często najlepszymi portfolio były banalne w budowie zawierające na stronie głównej niekończącą listę screenów z projektów. Zatrudniałem grafików do pojedyńczych projektów i dla mnie było to wystarczające jednak jeśli chcesz ubiegać się o pracę w jakiejś firmie to z pewnością informacje o Tobie i CV będą niezbędne. Jak w każdym projekcie uważam, że prostota i przejrzystość jest najważniejsza dlatego na stronie głównej pozostawiłem jedynie kilka najlepszych projektów według mojego uznania, zajawkę informacji o mnie, czym się zajmuję i dane kontaktowe. Czym prędzej Twój klient znajdzie interesujące informacje tym lepiej dla Ciebie.

Portfolio podzieliłem na kilka działów tematycznych. Zrobiłem sporą selekcję prac około 50%, aby zainteresowanym przedstawiać tylko te najlepsze. Screeny są dość duże i wyraźne i zostały podzielone według roku realizacji. Dodałem informacje o mnie, kontaktowe, zakres świadczonych usług i informacje o blogu, który może zainteresować odwiedzających. Stworzenie portfolio wymagało trochę pracy (przeglądanie archiwów z kilku lat :), ale jestem bardzo zadowolony z efektu aczkolwiek będę chciał jeszcze w przyszłości dopracować. Dla zainteresowanych portfolio znajduje się pod adresem www.grafik.gdaq.pl.

Poniżej przedstawiam Ci obiecaną listę porad:

– Prosto czy ambitnie. Wiele osób próbuje stworzyć bardzo efektywne portfolio prześcigając się w pomysłach nie zwracając uwagi na użyteczność. Bardzo częstym przykładem takich stron są flashowe. Ważą bardzo dużo, są przeładowane efektami przez co ciężko jest dotrzeć do treści których poszukujemy (często flash „zamula” działanie całej strony). Osobiście jestem mimo wszystko za tym, aby tworzyć proste i przejrzyste projekty, aby ułatwić naszym klientom ich przeglądanie. Oczywiście warto zadbać o ich oprawę bo w końcu to nasza wizytówka jednak warto dobrze wyważyć pomiędzy jednym i drugim.

– Najważniejszy element. Jako, że internauci czytają strony www podobnie jak książki od lewego górnego rogu, to na samej górze strony powinien znaleźć się najważniejszy element np. twoje dane kontaktowe czy też najlepsze prace z portfolio.

– Tematyka prac. Podziel swoje portfolio na zakresy tematyczne, aby odwiedzający łatwo mógł odnaleźć interesujące go prace, przykładowo: webdesign, flash, dtp.

– Wysoka jakoś prac. Umieszczaj duże wyraźne screeny z prac, aby zainteresowany mógł bez problemów obejrzeć dokładnie projekt. Jeśli jest możliwość tak jak w przypadku stron www to podaj link do strony.

– Opisy prac. Jeśli nie masz nic ciekawego do powiedzenia na temat pracy to lepiej nic nie pisz. Obraz jest wart tysiąca słów.

– The Best Of. W portfolio umieść tylko najlepsze prace, te z których jesteś naprawdę dumny i twoim zdaniem zasługują na uwagę innych.

– Rocznik pracy. Stwórz dodatkowy podział, lub po prostu podaj informację przy każdym projekcie w którym roku została wykonana. Dzięki temu przyszły pracodawca będzie mógł zobaczyć jak rozwijasz skrzydła z roku na rok.

– Nie bądź anonimowy. Pamiętaj o podaniu swojego imienia i nazwiska, napisz coś o sobie, przedstaw swoje CV. Twój przyszły pracodawca/klient być może zechce przed spotkaniem przeczytać coś na Twój temat. Poza tym musi wiedzieć z kim ma do czynienia.

– Dane kontaktowe. Pamiętaj też u umieszczeniu wszelkich możliwych danych kontaktowych na stronie, aby osoba zainteresowana mogła w jak najszybszy sposób się z tobą skontaktować. Umieść swój telefon, e-mail, formularz kontaktowy, gadu gadu, profil na blipie etc.

– Społeczności. Jeśli udzielasz się w społecznościach internetowych typu goldenline, facebook, twitter, blip, flaker… umieść o tym informację. Dla pracodawcy może to być bardzo dobre źródło informacji o Tobie.

– Blog. Jeśli prowadzisz bloga związanego z tym czym się zajmujesz, warto o tym wspomnieć. W oczach odwiedzającego zaistniejesz jako ekspert w tej dziedzinie.

– Pisownia. Portfolio to Twoja wizytówka więc zadbaj o to, aby nie było w niech tak banalnych błędów jak literówki czy ortografia.

Aktualizuj. Pamiętaj o aktualizacji portfolio, aby ostatnie prace nie pochodziły sprzed 5 lat jeśli cały czas aktywnie projektujesz.

Powyższe porady z pewnością będą pomocne przy projektowaniu portfolio bo sam z nich korzystałem 🙂 Pamiętaj, że wybierając się na spotkanie z pracodawcą warto zadbać o to by portfolio posiadać w formie wydrukowanej na wypadek braku dostępu do internetu, prądu czy komputera. Podczas jednej z rozmów kwalifikacyjnych trafiłem kiedyś na brak dostępu do internetu u klienta z powodu awarii.

Nie dorobiłem się jeszcze portfolio w pdf, ale uważam, że warto wybrać kilka najlepszych projektów, dodać opis swojej osoby i dołączyć go do e-maila z aplikacją na stanowisko pracy.

Jeśli ten artykuł pomógł Ci, masz co do niego jakieś wątpliwości, lub pytania „Zostaw komentarz”, a na pewno na niego odpowiem.

Jeśli chciałbyś zlecić jakieś prace graficzne, projektowe napisz do mnie poprzez formularz kontaktowy z tej strony >>

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.2/5 (26 votes cast)
Jak zrobić portfolio ?, 4.2 out of 5 based on 26 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

18 komentarzy

napisz komentarz
  • Nigdy nie musialam mic portfolio,do teraz i prawde mowiac nie mialam pojecia jak sie do tego zabrac 🙁
    Teraz mam przynajmniej jakis zarys co i jak…… od czego zaczac….
    Wiec dzieki,pomoglo 🙂
    Pozdrawiam i zycze sukcesow

  • Uważam że rady są nawet trafne tylko że ja niestety jestem w tym zielona, zabieram się do portfolio od dłuższego czasu chyba mam za mało wiedzy

  • wlasnie powstal nowy portal umozliwiajacy prezentacje wlasnych prac, produktow, projektow, uslucz czy publikacji (portfolier.pl) Funkcjonalnie portal jest na prawde niezly i daje wiele mozliwosci

  • Zbyt ogólnikowo. Pełno takich artykułów w internecie. Cenie sobie przykłady w takich artykułach, szczególnie jeśli ktoś jest nowy w tej tematyce. Mimo to przydatny artykuł. Pozdrawiam.

  • Czy istnieje jakiś specjalny program, bądź funkcja np. w Photoshopie bądź Illustratorze, aby zrobić portfolio w .pdf? Żeby w jednym pliku było kilka stron.

    • W Illustratorze ani w Photoshopie nie próbowałam, ale polecam Indesigna- idealny, by stworzyć interaktywny pdf 😀 bardzo prosto i chociaż miałam opory przed tym programem, to było pierwsze co w tym ogarnęłam, dopiero potem nauczyłam sie edycji tekstu xD Polecam! ;D

  • Ja koszystam z stylinova.pl i jestem bardzo zadowolony! Wchodzisz w 4 minuty tworzysz portfolio i gotowe.
    Pricing tez nie jest zly.

  • Witam,
    Jestem poczatkujacym grafikiem, z kad mam wziasc pierwsze projekty do portfolio. Stworzyc kilkanascie prac dla fikcyjnych klientow z fikcyjnymi markami?

      • Ponawiam pytanie. Czy można stworzyc kilkanascie prac dla fikcyjnych klientów z fikcyjnymi markami? Lub np. swoje wersje okładek książek już wydanych, swoje wersje plakatów tetralnych etc. Nie każdy ma niestety właścicieli firm w rodzinie….

  • Cześć,
    Jeżeli studia graficzne na które się wybieram wymagają portfolio gdzie mogą zostać zawarte „rysunek, malarstwo lub projekty graficzne”, to w jakiej postaci najlepiej to wykonać i czy mogę w nim zawrzeć multimedia?

  • Witam,
    Jestem zainteresowana studiowaniem grafiki edytorskiej i reklamowej.
    W chwili obecnej nie dysponuję dobrymi,zaawansowanymi programami graficznymi, jednak portfolio jest wymagane. Jakie programy (na licencji darmowej) są na tyle ”ambitne” aby można było stworzyć w nich coś naprawdę interesującego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.