[metaslider id=11287] Rynek pracy w branży SEO | SEO Blog

Rynek pracy w branży SEO

rynek pracy w branzy seoPrzeglądając oferty pracy w branży SEO zacząłem się zastanawiać jakie obowiązki należą do pozycjonera. W małych firmach pozycjoner odpowiada za wszystko co jest związane z SEO, jednak w większych role są już podzielone. Znam to też z branży grafiki gdzie najchętniej poszukuje się grafika do dtp, webdesingu do tego miło jak koduje/programuje zna się na grafice 3d i jeszcze montażu video 🙂

Podobnie jest w SEO. Najogólniej poszukuje się osób na stanowisko „Specjalista ds SEO / Pozycjoner”.

Oto przykładowe wymagania na ofertę pracy w seo:

  • planowanie i prowadzenie działań SEO,
  • audyt SEO serwisów internetowych,
  • analiza statystyk związanych z ruchem internetowym,
  • optymalizację stron WWW pod kątem wyszukiwarek,
  • budowanie i pozyskiwanie linków,
  • aktywne rozbudowywanie zaplecza seo,
  • znajomość Google Analitycs,
  • znajomość systemów CMS,
  • redagowanie artykułów,
  • czasami dochodzi też AdWords.
Jeśli firma robi seo na niewielką skalę, na własne potrzeby to trzeba przyznać, że osoba o szerokim zakresie wiedzy poradzi sobie z tym, tylko pytanie czy w takim przypadku nie opłaca się zrobić outsorcingu. W przypadku dużych firm np. agencji seo robi się tego już trochę sporo bo mamy tu pracę m.in.: analityka, copywritera, programisty, pozycjonera czasem grafika… więc potrzeba już specjalistów.
O dziwo ostatnio widywałem oferty pracy dla SEO Copywriterów.
Mam nadzieję, że na przestrzeni kilku lat branża SEO w Polsce mocno się rozwinie i będą poszukiwane osoby specjalizujące się w konkretnych dziedzinach SEO tak jak jest to np. w Stanach gdzie  stanowisk związanych z seo jest dużo więcej:
  • Seo Copywriter,
  • Seo Link Builder,
  • Seo Analist,
  • Seo Content Strategist,
  • Seo Manager,
  • Seo Director… i tak dalej.

Czy będzie aż tak kolorowo to ciężko powiedzieć bo pozycjonowanie powoli przestaje być stricte tym czym kiedyś było, a pozycjoner co raz częściej musi mieć dużo więcej wiedzy na temat marketingu internetowego niż tylko SEO.

Jeśli interesują Cię zarobki pozycjonera to zapraszam do wpisu Fikasa pt.: „Ile zarabia pozycjoner w Polsce” i tak dla kontrastu wpis u Cezziego „Ile zarabia branża SEO w USA” różnica jest nie mała 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.3/5 (10 votes cast)
Rynek pracy w branży SEO, 3.3 out of 5 based on 10 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

18 komentarzy

napisz komentarz
  • To właśnie polska nasza 🙁 A jeśli mam iść do małej agencji i klepać całość roboty to wole już płacić sam zus i pracować na siebie, a nie na szefa…

  • no niestety, a jak wycenilibyście wypłatę na człowieka z doświadczeniem który ma poprowadzić cały dział (nowo powstający) w agencji reklamowej która zaczyna dopiero oferować takie usługi ?
    – pozycjonowanie klientów, stron agencji ?
    – nie duże miasto w woj. gdzie nie ma przemysłu a ludzie biegają ze scyzorykami ?

  • Sławek, mówisz że różnica jest nie mała? Tylko przelicznik się różni. Dobry fachowiec w SEO w Polsce zarobi tyle co SEO Manager w USA, tylko że w złotówkach. A bardzo dobry zarobi 2 razy więcej. BTW, jak tam poszukiwania pracy?

  • Mogę robić wszystko w małej agencji… Wszystko tylko nie pisanie tekstów 😛 To wymaga wielkiej odporności psychicznej.

  • Dla mnie specjalista od wszystkiego jest do…
    Ale zgodzę się z jednym, ze stanowiska będą powiązane będzie sprzedawca ze znajomością Seo a nie tylko sprzedawca itp. Ale czas pokaże

  • Jednak zbytnia specjalizacja przeszkadza w szerszym spojrzeniu na sprawę. Nie twierdzą, że trzeba być najlepszym w każdym zakresie, ale jeżeli zajmujemy się wyłącznie wąskim zagadnieniem, po pewnym czasie przestajemy dostrzegać, że robimy błędy gdzie indziej.

  • Pozycjonowaniem zajmuje się od 3 lat, mam przeszło 100 klientów a nie spełniałbym wymagań większości ogłoszeń. Wnioski niech każdy wyciągnie sam….

    Jak szukam programisty to nie wymagam od niego umiejętności graficznych i na odwrót a ludzie szukają osoby od wszystkiego – tak się nie da!

  • A wygląda to tak: staż, za przeproszeniem je*** katalogów SeoLajtem czy SeoBohaterem (pomimo tego, że Publiker czy OmniADD mógłby robić to samo bo i tak są domyślne listy), stawianie WordPressów z nieprzystosowanymi szablonami na jedno kopyto (jedym zapytaniem w Bingu idzie wyśledzić dużą część zaplecza), brak optymalizacji na stronach klientów, zasłanianie swojej niekompetencji ciągłymi zmianami w algorytmie i wciskanie kitu, brak inwestycji np w płatne katalogi, wpisy na porządnych stronach, brak autorskich rozwiązań… tak wygląda połowa firm SEO w Polsce z mojego doświadczenia. Z wierzchu ładnie pięknie a w środku dno i środek Afryki – liczę na to, że doczekam dnia, że „specjaliści” z takich agencji jak i szefowie będą zweryfikowani przez rynek.

  • Jeśli ktoś faktycznie zna się na pozycjonowaniu, marketingu internetowym to powinien ruszać z własnym interesem. O klienta nie łatwo, ale kiedy już złapie się tych pierwszych kilku, to później już jakoś wszystko leci 😉

  • pracowałem w jednej bardzo dużej firmie i na szczęście każdy miła swoje obowiązki. Jeżli jeden pracownik robi wszystko to nie robi tego dobrze

  • Jak się jest specjalistą od wszystkiego, to jest się specjalistą od niczego. Taki zestaw szerokich umiejętności jest zasadny dla osób kandydujących do stanowisk kierowniczych, którzy muszą zarządzać grupą specjalistów różnych dziedzin. Wtedy szeroka wiedza jest pożądana.

  • Dokładnie, nie można znać się na wszystkim. Szczególnie przy takim skomplikowaniu algorytmu jaki jest obecnie. Choć przy ostatnich updatach googli można zaczynać wątpić w swoje możliwości.

  • Zrezygnowalam z pracy w agencji wlasnie z powodu nadmiaru obowiazkow i nie adekwatnie malych zarobkow. Bylam takim pracownikiem od wszystkiego lacznie z administracja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.