MFA czyli zarabianie z Google – szkolenie z optymalizacji AdSense na Search Marketing Week

MFA czyli zarabianie z Google - szkolenie z optymalizacji AdSense na Search Marketing WeekJak wcześniej zapowiadałem 14 listopada wybrałem się na „Szkolenie z optymalizacji AdSense” podczas Search Marketing Week prowadzone przez Marcina Kosedowskiego. Klikając tutaj >> znajdziesz informację o szkoleniu oraz o samym Marcinie. Na slajdach zauważyłem, że Marcin jest autorem strony fabrykaklikniec.pl poprzez, którą można mu zlecić optymalizację stron pod AdSense natomiast na samym szkoleniu reklamy nie było.

Szkolenie rozpoczęło się o 10:00. Na sali nie było zbyt wiele osób, bo tylko 15, ale dzięki temu było więcej czasu na pytania i case study. Być może to wynika z tego, że w Polsce nie wiele osób zarabia spore pieniądze w AdSense i szkoda im kasy na szkolenie. Ja uważam, że praktyka zawsze warto podpatrzeć. Pytanie tylko ile zechce pokazać swojego „zaplecza” 🙂

Szkolenie było planowane w następujący sposób 10:00-13:30 wykład (oczywiście z przerwą), 14:30-18:00 case study, analiza stron uczestników szkolenia.

Podstawowe informacje o zarabianiu na AdSense

Na początku Marcin omówił po kolei:

  • od podstaw czym jest AdSense,
  • ile Google na tym zarabia,
  • ile Google zarabia na jednej przykładowej frazie,
  • co to są strony MFA,
  • co decyduje o wskaźnikach CTR oraz CPC,
  • dlaczego treść niedopasowana do reklamy może obniżyć CPC,
  • ile potrafi zarabiać na stronach z tysiącem odsłon dziennie,
  • o tym, że najważniejszy jest to, żeby reklama osiągała cele.

Dalej była masa przeróżnych wzorów nie byłem przygotowana na matematykę 🙂 Marcin pokazywał wyliczenia, które pomogą sprawdzić czy bardziej opłaca się korzystanie z reklam AdSense czy też umieszczenie reklam z sieci afiliacyjnych na naszych stronach.

Optymalizacja AdSense według Google czyli zalecane układy reklam

Marcin podał link do strony Google gdzie możesz sprawdzić jak Google na różnego typu stronach blogach, forach, katalogach… zaleca rozmieszczenie reklam. Na podstawie różnych stron najlepiej wiedzą, które układy są najbardziej efektywne więc warto skorzystać ze sprawdzonych już układów, natomiast Marcin pokazał modyfikację układu bloga, która dużo lepiej konwertuje.

Nie da się ukryć, że Google także zależy na dużej klikalności w nasze reklamy bo przecież sami na tym zarabiają, kwestia jest tylko tego, żeby to nie były kliknięcia przypadkowe i dobrze konwertowały dla klienta więc podejrzewam, że te układy rzeczywiście działają.

Przykładowa strona MFA na którą poszło 4000 spam raportów

Po tym Marcin śmiało pokazał jedną ze swoich MFA mówiąc, że poszło na nią 4000 spam raportów i nic jej jeszcze nie zaszkodziło więc jest o nią spokojny. Wszelkie jednostki reklamowe na witrynie zostały omówione, dlaczego znajdują się tutaj, a nie gdzie indziej i dlaczego generują kliknięcia. Marcin pokazał bardzo ciekawy trick z optymalizacją reklam graficznych w treści witryny co pozwala znacznie zwiększyć CTR reklam (Marcin podawał dokładne dane natomiast ja już tego nie pamiętam).
Za dużo szczegółów nie mogę zdradzać, jednak powiem, że do lepszego usytuowania reklam AdSense na stronie, prowadzący wykorzystuje mapy cieplne. Zaprezentowano też oprogramowanie za pomocą, którego takie mapy można stworzyć.

Rozmiar ma znaczenie

Następnie Marcin omówił jakie wielkości reklam konwertują i dlaczego powołując się na różne wzory, psychologię… trochę tego było. Na koniec też pokazał wykres wykonany przez  Krzysztofa Lisa z porównaniem jednostek reklamowych i przychodów z nich, jeśli dobrze pamiętam

Inspiracji szukaj na Red Tube 🙂

Bardzo spodobała mi się odpowiedź prowadzącego na pytanie gdzie podpatruje jakieś fajne układy reklam 🙂 Odpowiedz była, że na Red Tube i innych stronach porno 🙂 bo oni najwięcej na tym zarabiają. Marcin pokazał screen ze stronki porno i przykładowe rozmieszczenie reklam, aczkolwiek tam nie było AdSense. Ten przykład był naprawdę przezabawny.

Ilość też ma znaczenie

Dalej było porównanie 2 układów jednej strony. Pierwszy z reklamami AdSense, zaś drugi ze zwiększoną liczbą reklam i jednostkami z sieci afiliacyjnej. Trochę inny układ, zwiększona liczba reklam i 2 krotnie wyższe zarobki. Oczywiście Marcin wyjaśnił skąd to się wzięło i dlaczego zadziałało.

Inny bardzo ciekawy case był ze zmianą title pod reklamę, który działał i wyglądał naprawdę rewelacyjnie. Naprawdę pomysł świetny.

Po 1,5 godzinie mieliśmy przerwę kawową, a przed tym jeszcze 15 minut pytań i odpowiedzi. Warto zaznaczyć, że jak były jakiekolwiek wątpliwości podczas szkolenia to naturalnie wykładowca bez problemu na nie odpowiadał.

Testowanie reklam AdSense

Kolejny temat to testy. Informacje co testować, w jaki sposób testować, jakiego typu testy wykonywać, jak długo testować, jakie oprogramowanie do testów wykorzystywać…

Dalej były

  • sposoby na zwiększenie klikalności CTR natomiast osoby, które siedzą w seo znają te sztuczki 🙂
  • kolejny temat targetowanie reklam na sekcje/reklamy oparte o zainteresowania czyli jeśli masz na stronie X tematów to mówisz, którego tematu mają dotyczyć reklamy.

Przed obiadem z sali padło kilka pytań m.in. o czas i koszty tworzenia MFA. Jako ciekawostka mogę powiedzieć, że 80% Marcina MFA idzie do kosza ze względu na brak przychodów więc nie ma się co oszukiwać, że jest to łatwy kawałek chleba, ale myślę, że to w ogromnym stopniu zależy po prostu od skuteczności w seo.

O 13:30 mieliśmy przerwę obiadową, natomiast obiad sam każdy we własnym zakresie sobie organizował. Na dole w budynku jest stołówka pracownicza więc nie był to wielki problem. Była godzina czasu na spokojną pogadankę z kilkoma osobami.

 

Case study czyli optymalizacja pod AdSense stron uczestników szkolenia

Od 14:30 do 17:30 non stop były case study. Każdy uczestnik szkolenia mógł podać dowolony adres www i był on analizowany podczas szkolenia. Aż żałuję, że nie zrobiłem tego na swoim szkoleniu dzień wcześniej z seo copywritingu bo to było naprawdę bardzo ciekawe. Nie trafiły się żadne MFA 🙂 nikt się nie odważył, raczej zwykłe serwisy www ew. strony większych wydawnictw.

Sam skorzystałem i dałem do przeanalizowania swoją stronę. Uwagi były bezcenne. Spojrzenie na witrynę przez osobę 3cią z doświadczeniem w AdSense trochę otwiera oczy. Część uwag już wdrożyłem i czekam na efekty.

Na początku miałem wrażenie, że Marcin jest skrzywiony pod AdSense 🙂 tzn. nie ważne jaka strona, o czym, najważniejsza jest kasa z AdSense. Natomiast dla mnie i nie tylko, liczył się user, a kasa z AdSense jest dodatkiem. Marcin szczególnie na stronach dużych wydawnictw trochę już zmienił podejście, natomiast podejrzewam, że rzeczywiście Marcin przede wszystkim robi stronki MFA.

Podczas omawiania case study mieliśmy także okazję przyjrzeć się reklamom specjalnym dla kont premium czyli wydawców, którzy generują bardzo duże przychody. Dla takich stron Google specjalnie dopasowuje reklamy pod strony i można z nimi zrobić dosłownie wszystko.

Podsumowanie szkolenia z optymalizacji AdSense

Powiem szczerze, że ostatnia część szkolenia była dla mnie ogromnie wartościowa. Analiza pierwszej, drugiej, trzeciej strony… później już sam byłem w stanie powiedzieć co należy poprawić, na danej stronie i powiem Ci szczerze, że wczoraj siedziałem do 1 w nocy i poprawiałem jedną ze swoich MFA 🙂 Jeśli dalej będę robił i optymalizował swoje MFA to realne korzyści ze szkolenia będę mógł opisać za jakiś czas.

Czy czegoś zabrakło mi na szkoleniu. Hmmm… no może chciałbym zobaczyć więcej dobrze zarabiających MFA, albo otrzymać zestaw szablonów pod WordPress. Powiem szczerze, że w necie widuje do kupienia różne szablony pod MFA i moim zdaniem Marcin mógłby sobie wziąć je pod lupę, przeanalizować i powiedzieć czy jest sens je kupować czy też nie.

Całe szkolenie oceniam bardzo pozytywnie. Trochę podstaw, rzeczy bardziej zaawansowanych, kilka tricków 🙂 mogłoby być więcej jeśli są 🙂 no i bezcenne case study. Naprawdę solidna dawka wiedzy. Wierzę, że zastosowanie się do wskazówek Marcina pozwoli nie tylko mi poprawić efektywność stron MFA czy też zwykłych, które zarabiają na AdSense.

I jeszcze 2 zdania ode mnie dla osób, które zaczynają w AdSense.

Musisz zrozumieć, że Google nie ma nic przeciwko MFA jeśli tylko są one rzeczywiście wartościowe, powiązane z reklamami i wygenerują zyski reklamodawcom AdWords. To jest czysty zysk dla Ciebie, Google i reklamodawcy! Pamiętaj Google nie jest Twoim wrogiem, a sprzymierzeńcem i chce razem z Tobą zarabiać.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.5/5 (8 votes cast)
MFA czyli zarabianie z Google - szkolenie z optymalizacji AdSense na Search Marketing Week, 3.5 out of 5 based on 8 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

21 komentarzy

napisz komentarz
    • Oj tak czeka mnie tu rewolucja, ale nie związana z AdSense bo jakieś pół roku czy rok temu AdSense zupełnie usunąłem z bloga.

  • W skali 1(unikaj jak ognia) – 10(bez tego możesz równie dobrze zająć się spawaniem) na ile poleciłbyś szkolenie osobie, które z MFA są już nieco obeznana, ale brak jej usystematyzowania wiedzy?

  • Cześć,
    dziękuję za obszerną opinię o szkoleniu.

    Chciałbym sprecyzować, że nie jestem skrzywiony pod kątem AdSense. Jestem skrzywiony pod kątem osiągania celu do którego dana strona została stworzona. Jeśli została zrobiona, żeby zarabiać na reklamach, to użytkownik ma wejść i kliknąć w tę reklamę! Jeśli strona powstałą po to, żeby sprzedawać jakiś produkt, to użytkownik ma ten produkt kupić i zrobię wszystko, żeby go do tego doprowadzić. Każda strona ma inny cel a w przypadku MFA jej celem jest zarabianie na reklamach na użytkownikach wchodzących z Google.

    Co do RedTube, to chodzi oczywiście o zarabianie na reklamach w ogólności, nie na AdSense.

    Jeśli chodzi o promocję własnych usług, to sam nie lubię jak prelegenci skupiają się tylko na tym. Myślę, że skoro przez te parę godzin logo było cały czas widoczne w stopce slajdów, to wystarczy osobom zainteresowanym tematem.

    Pomysł na przetestowanie dostępnych szablonów uważam za wyśmienity! Na przyszłorocznej edycji szkolenia na pewno poświęcę temu czas.

    • "skrzywiony pod kątem AdSense" to takie żartobliwe określenie 🙂
      Tak naprawdę żadna strona z case study nie była typową MFA, a reklamy AdSense były dodatkiem do nich.

      Ciekawe jak wyszła ankieta pod szkoleniu, bo być może pojawiło się więcej ciekawych uwag i szkolenie będzie się dalej rozwijać, a liczę na to mocno.

      Jeszcze raz gratulacje dla Marcina za świetne szkolenie.

    • Jasne, reklam AdSense nie ma, ale są inne reklamy (zwykle serwisów randkowych, hazardu online i płatnych materiałów). Chodziło o samo rozmieszczenie jednostek reklamowych, które na RedTubie idealnie ilustruje pewne zależności o których mówiłem w trakcie szkolenia. Pamiętaj, że w tej branży wydaje się miliony dolarów na reklamę, więc firmy mogą sobie pozwolić na zatrudnianie sztabu ekspertów od UX a takie a nie inne ułożenie reklam można wręcz opisać wzorami matematycznymi (omówiłem je w czasie szkolenia).

      Zresztą podobnie jest w Google – oni nie bez powodu zatrudniają doktorów.

  • Za niedługo trzeba będzie się wybrać na takie szkolenie, bo widzę, że do pozjadania wszystkich rozumów na temat Adsense jeszcze mi daleko 😀

  • Kiedy wydaje mi się, że zaczynam rozumieć jak działa to Adsense i zaczynam na tym zarabiać, to nagle wszystko odwraca się o 180 stopni i na przykład z klików po 60 centów, robią się nagle średnio po 6 centów, za miesiąc kiedy już kompletnie mi na tym nie zależy, zaczynają się znów grube zarobki. To trochę jak z kobietami 😀

  • Za tydzień przekonam się czy to co piszesz to prawda i jaka jest wartość tego szkolenia.

    A tak z ciekawości, jaką masz prowizję za polecanie tego szkolenia? Parę osób pewnie już przekonałeś…

    • Maćku nie mam z tego żadnej prowizji. Czemu nie zapytasz ile mam kasy z pozostałych opisywanych przeze mnie szkoleń, semcampów, seo softów?

      Opisuje wszystko co ma bliższy, dalszy związek z seo.

  • Czy planowane jest nowe szkolenie? Jaki ctr można osiągnąć na dobrym mfa? Dobrym, to znaczy na takim które nie dostanie bana w razie "uprzejmie donoszę".

  • Thanks for your personal marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you might be a great author.

    I will ensure that I bookmark your blog and will often come back from now
    on. I want to encourage you to ultimately continue your great job, have
    a nice afternoon!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.