Szkolenie Google Analytics w MaxRoy by Maciej Lewiński

Jak pisałem we wpisie “Szkolenie z Google Analytics – poszukuję” 19 kwietnia o godzinie 10 stawiłem się na szkolenie Google Analytics organizowane przez MaxRoy’ów w Warszawie. Szkolenie odbyło się w innym miejscu niż pozostałe szkolenia co było lekkim zaskoczeniem, natomiast standardem nie odbiegało od biurowca rondo.

Kolejne zaskoczenie to prowadzący szkolenie. Miał być Przemek Modrzewski, a pojawił się Maciej Lewiński. Mi było to nawet bardziej na rękę bo w poprzednim wpisie pisałem o tym, że biorę pod uwagę ewentualnie drugie szkolenie u Maciej Lewińskiego zaawansowane więc dobrze kontynuować szkolenia u tej samej osoby. Macien Lewiński posiada papiery certyfikowanego partnera i trenera Google AdWords oraz Google Analytics.

To by było na tyle z rzeczy nieplanowanych 🙂

Szkolenie Google Analytics czas zacząć

Na szkoleniu razem ze mną było 13 osób także niewiele, jednak dzięki temu można było swobodnie porozmawiać z prowadzącym czy podrzucić własne case study.

Słowem wstępu Maciej powiedział o:

  • wykorzystaniu internetu w polskich firmach,
  • informacji do czego służy analityka internetowa oraz kto powinien z niej korzystać,
  • jak wygląda praca analityka,
  • określaniu celów i ich typach,
  • czym jest konwersja i jej przykłady,
  • segmentacji ruchu,
  • mierzeniu działań offline za pomocą online.

Bardzo spodobał mi się slajd z plikiem excela zawierający sporo danych m.in. liczbę użytkowników, koszt wizyty, wskaźnik konwersji, przychód na konwersję… a finalnie zysk z inwestycji. Jego celem było pokazanie jak zwiększenie choćby o 1% konwersji przełoży się na zysk.

Na jednym ze slajdów padło dość trafne zdanie “Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, to nie będziesz mógł również tego poprawić”, które powinno towarzyszyć każdemu kto siada do analizy.

Przejdźmy zatem do Google Analytics

Kilka słów wstępu o Google Analytics co to jest? jak działa? jak instalować… Co to są ciasteczka? Ile jest rodzajów ciasteczek i za co one odpowiadają? Mimo takich podstaw już tutaj pojawiło się kilka ciekawostek np. alerty np. o spadku ctr, wizyt na stronie… na Twój telefon. Jeśli potrzebujesz szybko reagować na tego typu zmiany to warto być o nich informowanych smsem.

Prowadzący przedstawił tworzenie struktury konta GA z podziałem na działy pracowników w firmie oraz prawa dostępu, filtrowanie fałszywych wejść, i różne typu wizualizacji raportów w Google Analytics.

Kontynuując podstawy pojawiły się informacje o tym co to jest i kiedy następuje odwiedzina, odsłona i tutaj zaskoczeniem dla wielu osób było to, że każda wizyta powyżej 30 minut jest naliczana jako kolejna wizyta. Następnie wskaźnik odrzuceń oraz czas spędzony na stronie.

W tym miejscu powoli zaczęła się bardzo ciekawa część szkolenia czyli analiza danych. Obsługa Google Analytics to jedno, ale wyciąganie wniosków z przedstawionych  danych to zupełnie inna rzecz.

Prowadzący bardzo często pokazywał dane z Google Analytics i podczas szkolenia prosił o ich analizowanie. To była najbardziej wartościowa część tego szkolenia! Realnie mogliśmy nauczyć się nie tylko obsługi Google Analytics, ale też analizy danych.

Dobrym przykładem tego, było analizowanie zachowań użytkowników, budowania relacji z użytkownika na stronie badane na podstawie raportów z częstotliwości i czasu odwiedzin, ponownych odwiedzin, liczby odwiedzanych podstron…

Jak wiemy w Google Analytics co raz częściej pojawiają się ukryte fraz o czym nie zapomniał Maciej Lewiński do tego wytłumaczył czym są zagadkowe dla wielu źródła odwiedzin jak: direct, google.pl/referal, provided…

Dalej poszło narzędzie do tworzenia url’i z którego swojego czasu dość często korzystałem. Służy ono do tagowania linków, aby później w Google Analytics mieć dostęp do informacji o źródłach wejść z konkretnych np. banerów reklamowych czy mailingów. Bardzo przydatne i proste narzędzie z którego warto korzystać.

O dziwo znalazło się też miejsce na użyteczność stron www. Prelegent pokazał przykłady stron, które miały konkretne wezwania do akcji, takie którym ich brakowało i takie które z każdej strony wołały o wezwanie do akcji i w efekcie nie było wiadomo co user ma zrobić.

Analizowaliśmy także witrynę lecznicy dla zwierząt za pomocą samego Google Analytics, staraliśmy się wyciągnąć wnioski dlaczego konwersja była taka słaba i dlaczego z podstrony była dużo lepsza, a na koniec Maciej Lewiński pokazał witrynę docelową, aby potwierdzić czy nasze przypuszczenia były słuszne. Powiedziałbym, że to taka zabawa w detektywa 🙂

Maciej mówił także o ścieżkach, konfiguracjach celów, procesach celu. 2 dość ciekawe rzeczy to śledzenie pobrań pliku w Google Analytics oraz kliknięć w adres e-mail na stronie.

Moduł ecommerce zainteresował na pewno osoby, które posiadają sklepy bo prowadzący omówił wszystkie raporty, a następnie cross selling i up selling co ciekawe nie wrzucony, że tak powiem “na pałę”, ale tworzony na podstawie  analizy kupowanych produktów przez klientów. Analiza skuteczności sprzedaży produktów z konkretnych źródeł, w konkretnych dniach, czas od ostatniego zakupu… masa naprawdę ciekawych i wartościowych informacji.

Pod koniec było m.in. o Google AdWords co mnie za bardzo nie interesowało aczkolwiek wyniki analizy na koniec były bardzo ciekawe. Maciej na podstawie danych z Google AdWords i Google Analytics sprawdził, które miejsce reklamowe w AdWords przyniosło największą konwersję dla konkretnej kampanii i wbrew pozorom kampania, która miała najwięcej kliknięć wcale nie generowała największej konwersji.

Podsumowanie szkolenia z Google Analytics

Ze szkolenia jestem bardzo zadowolony i spełniło ono moje oczekiwania, a nawet więcej. Prezentacja miała ponad 300 slajdów więc była bardzo dynamiczna.

Powiem szczerze, że nigdy nie analizowałem stron w Google Analytics w ten sposób. Maciej pokazywał całą ścieżkę np. skąd biorą się wejścia na stronę, jeśli np. z Google to z jakich fraz, czy dana fraza realizuje cele, czy użytkownicy przechodzą w głąb strony czy realizują dalsze cele, jaka jest długość wizyt na podstronach, gdzie i jaki jest bounce rate…

Dla seo ‘wca sprawdzenie czy dana fraza realizuje cel to bardzo ważny element bo dzięki temu realnie jesteśmy w stanie stwierdzić czy klientowi inwestycja w seo się opłaca czy też nie.

Ze względu na obszerność wiedzy jaką udało mi się uzyskać na tym szkoleniu z  Google Analytics na razie nie planuję uczestnictwa w szkoleniu zaawansowanym, aczkolwiek jeśli uda mi się wprowadzić w życie porady uzyskane z tego szkolenia to w przyszłości chętnie poszerzę swoją wiedzę.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (17 votes cast)
Szkolenie Google Analytics w MaxRoy by Maciej Lewiński, 5.0 out of 5 based on 17 ratings

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

10 komentarzy

napisz komentarz
  • Shpyo, niema się co czepiać, grunt, że czyta się dobrze; Widać, że Gdaqu pisał jeszcze podekscytowany szkoleniem. Przyznam, że trochę zazdraszczam – będę się musiał wybrać na takie i ja.

  • Google Analytics to czysta statystyka. Jak ktoś nie rozumiał na studiach, to i z Google Analytics będzie miał kłopot. Dobrze, że miałem czubków za wykładowców. Cały statystystyka to zabawa w detektywów:)

  • Jeśli chodzi o szkolenia z Analytics to myśle że to dobry pomysł ale nie do końca potrzebny. Najlepiej poczytać pare poradników w internecie a reszte samemu testować na swoich projekcie.

  • Muszę przyznać, że po przeczytaniu tego tekstu, wyraźnie zainteresowałem się tematem pójścia na takie szkolenie 🙂
    Jestem też ciekawy jak wiele nowych rzeczy dowiem się w porównaniu do tych z papierowych kursów.

  • Byłem skorzystałem polecam … Szkolenie pomogło nam w wielu zagwozdkach natury praktycznej , których nie znajdziesz w pismie drukowanym , poz tym prowadzący Maciej bardzo wysublimowanie podchodzi do tematu widac że gość ma wysoki poziom i pracował przy dużych jak i małych projektach , dużym plusem jest na pewno współpraca z Maciejem … nie ma pytań bez odpowiedzi albo odpowiedzi typu " SĄDZĘ że" .dzięki szkoleniu znaleźliśmy dziury w naszej firmie które szybko udało się zniwelować , dla tych którzy zajmują się analityką lub prowadzą własny biznes internetowy uważam że to pozycja obowiązkowa …. sami zobaczycie jak szybko się zwróci 🙂 Oceniam na 5 z plusem

  • Zwykle nie piszę komentarzy, ale dziś uczynię wyjątek. Świetne pióro, oryginalne artykuły, wysmakowane źródła. A przy tym zupełnie niewdzięczna dla wzroku grafika. Może by coś z tym zrobić? Byłbym kontent.

  • Jaką mam opinie o szkoleniu Akademiaanalytics ? Byłem i uczestniczyłem na szkoleniu z M. Lewińskim Szkolenie na 3+, prowadzone pod kątem jak powiedzieć, żeby za dużo nie powiedzieć. Dopiero na przerwie po drążeniu tematu jest szansa na pozyskanie odrobiny tajemnej wiedzy. Poza laurką nic ciekawego. Osobiście wolałbym zakupić jakieś szkolenie online, byłoby chyba lepsze i tańsze. Mam wrażanie, że szkolenia służą tylko do "łapania klientów".

  • Bylem u Macka na szkoleniu. Szkolenie pomogło mi skierować działania w całkowicie innym kierunku. Teraz nie analizuje setek niepotrzebnych danych tracąc przy tym godziny tylko tworze te raporty, które są mi potrzebne.
    Dodatkowo Maciek pobudził u mnie świeże pomysły na śledzenie zachowań użytkowników na moich stronach, które mam nadzieję pozwolą mi spersonalizować stronę dla konkretnych odbiorców.
    Dziękuję za te 9 intensywnych godzin. Szkolenie warte kazdej zlotowki

Skomentuj seomaniak Cancel Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.