Czy 21 kwietnia nastąpi mobilne trzęsienie ziemi w Google?

Google raczej nie chwali się oficjalnie aktualizacjami algorytmu, jednak w lutym na swoim blogu >> opublikowali informację, że 21 kwietnia wdrażają algorytm, który ma karać strony nie dostosowane do urządzeń mobilnych.

“Gwałtu, rety, co się dzieje?” Idzie aktualizacja Google!

Bardzo szybko agencje reklamowe zaczęły wykorzystywać ten fakt strasząc klientów, że jeśli nie dostosują swoich witryn do urządzeń mobilnych to ich strony bardzo spadną w wynikach wyszukiwania Google. Z pewnością wielu przerażonych klientów złapało się na to i zainwestowali po kilka tysięcy i więcej za modyfikacje ich obecnych witryn czy też przygotowanie zupełnie nowych stron responsywnych.

Ale… diabeł tkwi w szczegółach!

Bardzo nie wiele osób doczytało dokładnie co na stronie Google napisało “This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”.

Czyli zmiany te będą miały wpływ na pozycję strony w wynikach mobilnych, a nie tych które widzimy na co dzień na naszym komputerze!

Moim zdaniem to bardzo dobry krok, gdyż nie raz spotykałem się z sytuacją, gdy potrzebowałem coś na szybko sprawdzić w telefonie będąc na mieście i otwierałem strony nie dostosowane do urządzeń mobilnych. Poruszanie się po nich było dla mnie lekko mówiąc niekomfortowe i sprawdzenie czegokolwiek zajmowało mnóstwo czasu. Byłbym dużo bardziej zadowolony gdybym wszedł na stronę responsywną dostosowaną do urządzeń mobilnych i mógł to samo sprawdzić w kilka sekund.

Czy warto zadbać o wersję mobilną/responsywną naszej strony?

W Polsce rynek mobilny jest jeszcze nie wielki wg. ranking.pl jest to niecałe 13%, ale od kilku lat tendencja jest cały czas wzrostowa więc warto się tym zainteresować.

Na tę chwilę nie wiemy jak duży wpływ na pozycję strony w mobilnych wynikach wyszukiwania będzie miało to czy nasza strona jest do tego dostosowana czy też nie.

Jeśli dopiero pracujesz nad swoją stroną to zdecydowanie polecam Ci od razu pomyśleć o stronie responsywnej, abyś nie ładował się w podwójne koszty, jeśli zaś masz już stronę to warto pomyśleć nad zmianą nie dla Google, ale dla dobra własnego biznesu.

Być może warto poczekać i zobaczyć co naprawdę zmieni się po 21 kwietnia. W niektórych branżach będą to z pewnością duże skoki, ale wiele z branż może w ogóle tego nie odczuć.

Czy Twoi czytelnicy, potencjalni klienci korzystają z urządzeń mobilnych?

Ze statystyk na moim blogu wynikało, że użytkowników mobilnych jest bardzo nie wiele choć grupa docelowa (ludzie młodzi, interesujący się branżą IT) wskazywałaby na to, że powinno być spore zainteresowanie.

Niestety blog w wersji mobilnej był na tyle nie atrakcyjny, że zniechęcał czytelników. Dopiero po wprowadzeniu bloga w wersji responsywnej okazało się, że “Strona mobilna zwiększyła liczbę odwiedzin o 644%” co było dla mnie ogromnym i bardzo miłym zaskoczeniem. Case mojego bloga jest świetnym przykładem jak wiele można zyskać dzięki uruchomieniu strony w wersji responsywnej (w wyżej wspomnianym artykule przeczytasz też czym się różni strona mobilna od responsywnej).

Jeśli możesz pozwolić sobie na taką zmianę to polecam jej dokonać, jeśli jednak nie, to zanim wydasz ostatnie pieniądze na dostosowanie Twojej strony do urządzeń mobilnych warto, żebyś zastanowił się nad tym czy rzeczywiście jest to zmiana, która musi zostać wykonana już i czy bardzo zaszkodzi to Twojemu biznesowi jeśli zrobisz to za kilka miesięcy.

W pierwszej kolejności na pewno muszą to zrobić firmy, które kierują swoje usługi, produkty do użytkowników właśnie urządzeń mobilnych. Dalej osoby, które w swoich statystykach widzą duży odsetek wejść właśnie z urządzeń mobilnych i na koniec pozostali.

Przechwyć klientów od konkurencji

Tutaj może pojawić się szansa dla Ciebie! Jest wiele branż świeżych, lub starych zaniedbanych dla, których samo seo jest sztuką magiczną i można w nich bardzo szybko zabłysnąć. Może się okazać, że będziesz jedną z pierwszych firm, która zadbała o wersję mobilną swojej strony (wiele firm cały czas ich nie ma), po 21 kwietnia wejdziesz wysoko w wynikach mobilnych Google dzięki temu przechwycisz ich potencjalnych klientów.

Co więcej Google potrafi pokazywać obok wyników wyszukiwania ikony stron dostosowanych do urządzeń mobilnych co dodatkowo zachęci tych użytkowników do skorzystania z Twojej strony.

I tak przez telefon nikt nie kupuje…

W moim poprzednim artykule o stronach w wersji mobilnych ktoś w komentarzu napisał, że wszystko ok, ale on nie ma żadnych zakupów z mobile więc to nie ma sensu.

Na własnym przykładzie muszę powiedzieć, że bardzo często czytam oferty na telefonie i podejmuję decyzję odnośnie zakupu, ale ostatecznie samej transakcji rzeczywiście dokonuję przy komputerze. A co by się stało gdybym nie znalazł tej oferty w Google na telefonie? Najprawdopodobniej nigdy bym się o niej nie dowiedział i nie dokonał zakupu.

Niestety tak to jest, że wiele osób cały czas ma jeszcze opory w Polsce przed zakupami przez telefon, tak jak kiedyś przed zakupami online i to jest tylko kwestia czasu, aż to się zmieni.

Allegro swojego czasu, aby przekonać użytkowników swojej aplikacji do zakupów przez nią dawało bon na zakupy, bo najprawdopodobniej zauważyli, że tak jak ja ludzie chętnie przeglądają, ale jednak nie kupują.

Jak sprawdzić w Google Analytics ile ruchu z mobile mamy na naszej stronie?

google-analitycs-ruch-mobilnyJeśli korzystasz ze statystyk Google Analytics wystarczy, że wejdziesz w zakładkę Odbiorcy > Ruch mobilny i na wybranej przestrzeni czasu możesz sprawdzić ile ruchu i z jakich urządzeń miałeś do tej pory, ile użytkowników jest nowych, a ilu powracających, ile stron oglądają, jaki jest czas trwania ich wizyty…

mobile-google-analitycs

Jak sprawdzić jaki jest potencjał ruchu mobilnego w Twojej branży?

Pewnie ciekawi Cię ile jest do ugrania w Twojej branży, ile tak naprawdę wizyt miesięcznie z urządzeń mobilnych możesz zgarnąć. Tutaj z pomocą przychodzi kolejne narzędzie Google mianowicie AdWords Planner dostępny pod adresem https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/.

W pole “Pobierz liczbę operacji wyszukiwania dla listy słów kluczowych…” wpisujesz frazy kluczowe

google-adwords-planner-wyszukiwanie-fraz

Następnie wybierasz “trendy mobilne”

google-adwords-planner-tredny-mobile

I otrzymujesz informację o poziome ruchu z danej frazy kluczowej na urządzeniach mobilnych.

google-adwords-planner-trendy-mobilne2

Google od stycznia grzecznie informuje

Od stycznia w panelu Google Webmaster Tools otrzymujemy wiadomości tego typu więc Google już wcześniej nas do tego przygotowywało

narzedzia-dla-webmasterow-informacja-o-mobile

Po kliknięciu przycisku przejrzyj problemy krok po kroku możesz zapoznać się z informacjami jak poprawić naszą witrynę, aby była bardziej przyjazna dla urządzeń mobilnych.

Jakie problemy z urządzeniami mobilnymi Google zgłasza webmasterowi?

Oto jakie problemy Google Webmaster Tools wskazuje na witrynach nie dostosowanych do urządzeń mobilnych.

  1. Elementy dotykowe zbyt blisko siebie – informacja o stronach na których elementy nawigacyjne jak przyciski czy linki są zbyt blisko siebie i użytkownik może mieć problem, aby dotknąć palcem wybranego elementu. Należy zwiększyć ich rozmiar, lub odstęp pomiędzy nimi. Więcej informacji znajdziesz tutaj >>.
  2. Mały rozmiar czcionki – informacja o tym, że na Twojej witrynie czcionki są zbyt małe, aby można było je swobodnie czytać na urządzeniach mobilnych. Warto zastosować skalowanie czcionek, a więcej o tym zagadnieniu przeczytasz tutaj >>.
  3. Nieskonfigurowane okno robocze – zapraszam do “podstaw elastycznego projektowania witryn” >>
  4. Obecność zawartości Flash – większość przeglądarek komórkowych nie obsługuje Flasha i strony w tej technologii nie będą się wyświetlały tym użytkownikom. Czasami na zwykłych stronach używa się flasha do stworzenia ładnych animacji w elementach nawigacyjnych, natomiast to zupełnie uniemożliwia korzystanie z takich witryn dla użytkowników mobilnych. Więcej informacji na temat animacji na stronach www znajdziesz tutaj >>.
  5. Rozmiar zawartości niedopasowany do okna roboczego – problem dotyczy stron które mają zdefiniowaną szerokość strony, lub duże obrazy i wymagają przewijania w bok okna przeglądarki. Powinniśmy zadbać o to, aby szerokość elementów na stronie była określana np. % zamiast z pixelach co pozwoli na automatyczne dostosowanie ich szerokości do wyświetlacza urządzenia. Więcej informacji znajdziesz tutaj >>
  6. Okno robocze o stałej szerokości – webmasterzy często definiują stałą szerokość okna roboczego w pixelach w którym wyświetlana jest strona co utrudnia korzystanie z nich. Więcej informacji znajdziesz tutaj >>

Jak budować strony mobilne poprawnie?

Google opublikowało trochę bezpłatnej wiedzy dotyczącej projektowania stron pod urządzenia mobilne. Poniżej znajdziesz linki do poradników i narzędzi, które Ci w tym pomogą.

Przewodnik dla webmasterów witryn mobilnych

Tutaj https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites znajdziesz krótki przewodnik dla webmasterów witryn mobilnych. Krok po kroku przechodząc przez niego dowiesz od czego zacząć, o jakich elementach pamiętać, jakich błędów unikać, aby stworzyć poprawnie stronę mobilną, jak dostosować Twój cms do wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych…

W poradniku pod tym linkiem  https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ znajduje się narzędzie testujące zgodność Twojej strony z urządzeniami mobilnymi. Zachęcam Cię już teraz, abyś wykonał test swojej strony.

U mnie tak to się prezentuje:

Test zgodności z urządzeniami przenośnymi

ale może to wyglądać też mniej ciekawie jak na poniższym obrazku

Test zgodności z urządzeniami przenośnymi zły wynik

Informacje na temat urządzeń mobilnych w Google Webmaster Tools

Po zalogowaniu do Google Webmaster Tools w zakładce Ruch związany z wyszukiwaniem > Obsługa na urządzeniach przenośnych możesz przejrzeć strony zawierające błędy o których wcześniej wspomniałem.

Narzedzia-dla-webmasterow-obsluga-na-urzadzeniach-przenosnych

Test szybkości witryny na urządzeniach mobilnych

W ostatniej zakładce Inne zasoby dostępne jest narzędzie Page Speed Insight >>

PageSpeedInsights

Możesz wykonać test prędkości Twojej witryny na urządzeniach mobilnych. Jeśli Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych to od razu dostaniesz uwagi odnośnie tego jak poprawić Twoją witrynę, aby szybciej działała na urządzeniach mobilnych. Jeśli strona nie jest do nich dostosowana to najpierw pojawią się uwagi z poprzedniego narzędzia dotyczące wygody korzystania ze strony na urządzeniach mobilnych.

Zasady projektowania witryn mobilnych

W Google Developers tutaj >> opublikowano zasady projektowania witryn mobilnych, które określają co to znaczy dobra witryna mobilna.

Poradnik jest krótki, prosty, opisowy ze screenami bez zagłębiania się w sprawy techniczne więc bez problemu każdy sobie z nim poradzi, natomiast jest tylko w angielskiej wersji językowej.

Jak sprawdzić responsywność strony?

Jeśli strona nie zwraca błędów w wyżej przedstawionych testach to nie powinny pojawiać się żadne problemy, natomiast warto samodzielnie wejść z tabletu czy telefonu i sprawdzić jak zachowuje się Twoja strona. Ja dodatkowo korzystam z Opera Mobile Emulator >>, a także z dodatków do przeglądarek np. Responsive Web Design Tester >> w którym mogę sprawdzić wyświetlanie się naszej strony na wielu różnych urządzeniach.

Podsumowanie

Strony responsywne to już nie wymysł, zachcianka prezesa, ale niezbędny wymóg, aby nasi potencjalni klienci mogli swobodnie korzystać z naszej witryny i abyśmy nie tracili przez to pieniędzy.

Tworząc nowe witryny już obowiązkowo powinno się projektować je w wersjach responsywnych, a w przypadku starszych powoli zacząć myśleć o zmianie.

Wiele branż z pewnością już wkrótce zacznie monitorować swoje strony dodatkowo w wynikach mobilnych. Kto wie czy wkrótce nie pojawią się dodatkowe opłaty za pozycjonowanie naszej strony właśnie w wynikach mobilnych choć jak na razie myślę, że będą to prace ograniczone do optymalizacji naszej witryny pod te urządzenia o czym więcej przeczytasz dalej.

Napisz w komentarzu jakie Ty masz doświadczenia z witrynami responsywnymi, albo też z ich brakiem.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.3/5 (11 votes cast)
Czy 21 kwietnia nastąpi mobilne trzęsienie ziemi w Google?, 4.3 out of 5 based on 11 ratings

o autorze

admin

Od 2009 prowadzi ów seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

63 komentarzy

napisz komentarz
  • Obszerny artykuł w którym brakuje informacji, że aktualizacja dotyczy wyłącznie wyników na smartfonach, tablety pozostają bez zmian 😉

  • Bardzo wartościowy artykuł podsumowujący całe zamieszanie w zmianach algorytmów Google, na których zbijają kokosy mniejsze czy większe agencje.

    Sam otrzymałem na skrzynkę firmową parę reklamowych maili o nagłówkach: TWOJA STRONA ZNIKNIE Z GOOGLE i podobnych.

    Dzięki Sławek za zebranie tego w jedno miejsce, jak zwykle perfekcja przez Ciebie przemawia.

  • Sławku, myślisz że 21 kwietnia będzie datą kiedy w jednej sekundzie Larry wciśnie guzik i na całym świecie huknie efektem algorytm który od pół roku sukcesywnie oceniał wszystkie strony? Czy może 21 zacznie się jeszcze raz od nowa crawlowanie po internecie aby ocenić kto się dostosował, kto nie, i dopiero przetasować serpy?

      • chyba ze trzymaja i korzystaja z historii. dla topowych wynikow moga takowe miec, algorytm byc moze tez juz maja dopracowany do wersji produkcyjnej, wiec w tym momencie bylaby to tylko podmianka kodu.

        wiekszosc z nas raczej bedzie dotyczyc wersja 2. 😉

  • Sławku, jak zwykle stanąłeś na wysokości zadania. Dzięki za ten artykuł 🙂 Pomijając bezdyskusyjną wartość merytoryczną, to… dobry przykład, że nawet o tak technicznych rzeczach można pisać ciekawie, żeby nie powiedzieć porywająco (z zainteresowaniem doczytałam do końca).
    Pozdrawiam wiosennie
    Ewa

  • Czy dobrze zrozumiałam, że teraz wyniki wyszukiwania inaczej będą wyglądać na urządzeniach mobilnych i inaczej na komputerach stacjonarnych?

    • Wyniki ze stacjonarnych urządzeń nie muszą się pokrywać z tym co widzimy na mobile, a po 21 kwietnia te zmiany mogą być jeszcze większe.

    • tak jak slawek pisal, to sa odrebne dwa tematy.

      swoja droga jestem ciekaw czy zrobia cos podobnego w gesti przegladarek, bo na IE czasami ciezko zeby cos dobrze wygladalo 😉 a mala grupa ciagle z tego korzysta

  • Sławek, bardzo ciekawy i konkretny artykuł, dzięki. tak szczerze mówiąc to mnie osobiście wkurzają wersje mobilne i jeśli się tylko da, przełączam się w tel. na pełną wersję, te mobilne są jak dla mnie zbyt ubogie i mało funkcjonalne – przynajmniej na razie. aczkolwiek zdaję sobie sprawę, że bez wersji mobilnej się nie da, bo moja opinia należy zapewne do mniejszości. pozdrawiam

    • niekoniecznie mniejszosci, niektorzy nie wiedza, nie potrafia przestawic, plus niektorych stron po prostu sie nie da w werrsji desktopowej, z automatu jest redirect na mobile.

      z doswiadczenia powiem ze jedynie fora i garstka sklepow dziala poprawnie na mobile view. reszte przerzucam na desktopa i robie zooma jak nie moge czegos kliknac, upeirdliwe ale tak to jest jak sie nia ma myszki 😉

      • Ja w większości przypadków korzystam z wersji mobilnych jeśli jest taka możliwość, albo nawet aplikacji, ale czasami rzeczywiście strony są na tyle słabe, że przechodzę na wersję standard.

  • Prędkość ładowania strony można zwiększyć dodając kilka regułek do htaaccess. U mnie było to parę punktów, więc zawsze coś ale i tak ocena punktowa według narzędzia Google średnia 🙂 Ciekawy jestem też tych wyników mobilnych jak to będzie wyglądać 🙂 i czy 21 kwietnia nie wypuszczą też jakieś innej aktualizacji algorytmu, tak przy okazji 🙂

    • na regulki w htaccess uwazalbym, zebys sobie przypadkiem czegos nie “wylaczyl”.

      wiekszosc speeda uzyskasz zmniejszajac rozmiar strony, ilosc zapytan do obrazkow, plikow, korzystajac z (zapomnialem jak to sie nazywa… wylecialo z glowy, taki obrazek z templatem ikonek).
      obrazki tez porobic miniaturki i je odpowiednio skompresowac.
      no i skrypty, jak najmniej w headzie.

      szybkosc ladowania do 2x szybsza w moim przypadku 😉 w tej chwili miedzy 3 do 5 sekund srednio, a przy przelazeniu na podstrony 1-2s.

      ale ciagle jeszcze duzo pracy by to polepszyc.

  • Hmmm, a jeżeli mamy dziwny przypadek, gdy:
    – test zgodności pokazuje, że “Strona nieprzystosowana do urządzeń przenośnych”,
    – natomiast PageSpeed Insights dla wersji mobilnej: 100 / 100 Wygoda użytkowników + Nie znaleziono żadnych problemów.

    To warto się martwić? 🙂 Wygląda to tak, jakby dwa różne boty sprawdzały mobilność strony i niestety skrypt forum nie wykrywa tego pierwszego jako mobilnego.

    • page speed i przystosowanie do urzadzen mobilnych to dwie rozne kwestie.

      jako ze 100 dostales, to cos masz nie tak, badz pusta strone. nawet samo google.pl ost rankowalo 99/100 a prawie nic tam nie ma i maja niesamowite zaplecze za soba.

      • Nie do końca – polska wersja Googli pokazuje również 100/100.

        Problemem okazał się bot testu zgodności – o ile skrypt rozpoznawał tego z page speed jako mobilnego bota, tak już z testu zgodności jako że go nie znał, traktował jak normalną przeglądarkę i wtedy strona mu serwowała wersję dla PC.

        Idealnym rozwiązaniem byłoby stworzenie strony responsywnej zamiast dwóch wersji, ale po uwzględnieniu nowego bota, testy przechodzą ok – na szczęście jeszcze przed 21 kwietnia. 🙂

  • dzieki slawku a wyczerpujacy artykul. czesc informacji akurat sie na bierzaco przyda.

    pozdrawiam 🙂

  • A ja tam się cieszę, że Google da po łapkach tym, dla których wersje mobilne stron były złem koniecznym i traktowali je raczej z przymrużeniem oka. Ja też często korzystam z internetu w telefonie i nie raz mnie krew zalewa, jak nie mogę czegoś sprawdzić, odczytać etc bo np. nie posiadam jakiejś wtyczki.

  • Ja bym zastanowił się czy G faktycznie rzadko informuje o zmianach w algo… Może nie z taką precyzją jak w tym przypadku, gdy podali dokładną datę, ale z grubsza wiedzieliśmy, że planują jakieś update’y…

    • Niestety trzeba śledzić wiele blogów i społeczności g+ . Całe szczęście wyrobiłem się ze swoją stroną ciekawe czy to będzie miało faktycznie jakiś wpływ na ranking . Pozdrawiam

  • Moim zdaniem już teraz warto zadbać o responsywność witryny internetowej. Nawet jeżeli w tej chwili udział procentowy urządzeń mobilnych w całym ruchu nie jest zbyt imponujący, to zapewne dlatego, że mierzy się go w niewłaściwych miejscach. Co prawda duża w tym zasługa producentów sprzętu, którzy odchudzają soje laptopy i ultrabooki na potęgę, dlatego ludzie wolą konsumować treści korzystając z tych urządzeń niż ze smatfonów, niemniej jednak sam po sobie mogę stwierdzić, że warto inwestować w responsywność, bo zdarza mi się sprawdzać coś w smartfonie i wtedy nawigacja po niedostosowanej stronie to droga przez mękę.

  • super, algorytmem mi bez znaczenia w tym temacie, fajnie że zaczynają promować na danych urządzeniach strony do nich dostosowane. Szkoda że jednocześnie widać że mają coraz większą kontrolę i idziemy ku temu, że będzie sobie można pozycjonować, a i tak pewnie niedługo oficjalnie powiedzą że gogle to firma prywatna i jak ktos chce mieć wyniki to trzeba płacić bo nikt ich nie zmusi do wyświetlania strony która nie płaci. Bojkot nic wtedy nie da bo klienci i tak już się przyzwyczaili do korzystania z tego co gogle pokaże. Jak nie pokaże to klient nie będzie doszukiwał

  • Myślę, że problem i duże niebezpieczeństwo jakie czyha dla wielu nieświadomych firm z przejściem ze starej wersji strony na wersję responsywną tkwi jeszcze w innym miejscu.

    Jeżeli właściciel takiej „nienowoczesnej” strony zleci przebudowanie swojego serwisu na wersję „responsive” agencji, która nie orientuje się za bardzo w temacie SEO to mogą oni przy okazji wyrządzić duże szkody w tym temacie.

    Warto więc uświadamiać i uczyć przedsiębiorców, na czym polega dobre i skuteczne SEO, właśnie tak, jak Ty to robisz Sławku.

  • Moim skromnym zdaniem Google i tak “spóźniło” sie trochę z wypuszczeniem tego algorytmu. Liczba urządzeń mobilnych, za pomocą których użytkownicy aktywnie korzystają z sieci Internet stale rośnie i już dawno osiągnęła poziom warty zainteresowania. Za duży plus uważam fakt rozdzielenia rezultatów wyszukiwania na urządzenia “stacjonarne” i platformy mobilne. W ten sposób nie zostaną ukarane te strony, których wlasciciele nie zdają sobie sprawy ile tracą nie targetując ruchu również na urzadzenia przenośne. Oni po prostu na wejsciu algorytmu dodatkowo nie skorzystaja. Nie ma co ukrywać, że wejście nowego algorytmu z pewnością wygeneruje pewne koszty po stronie przedsiebiorcow, którzy do tej pory nie pomysleli o optymalizacji swoich sklepow i stron firmowych pod urządzenia mobilne, ale w dluzszej perspektywie czasu wydaje mi się, że koszty te się zwrócą – szczególnie jeśli Interner jest głównym źródłem pozyskiwania Klientów i generowania dochodów przedsiębiorstwa.

  • Jak ktoś ma bloga na Blogspocie np to ten już od dawna jest mobilny.
    Word press wydawałoby się także, ale.. to zależy od szablonu… Otrzymałam grzeczne powiadomienie od Google, że ten i ten blog nie jest mobilny…. I oto jest pytanie – warto czy nie warto kupować nowy szablon?
    Mimo iż ja osobiście nie lubię czytać blogów w telefonie, nie mówiąc o tym, że nigdy przez telefon nic nie kupuję, ani nie klikam na reklamy to jednak widzę, że 1/4 moich czytelników jest mobilna.
    Chyba jednak trzeba zmienić – wujek Google jak zwykle wie lepiej…

  • Sławku wielkie dzięki za pomocne narzędzia, niby ogólnodostępne lecz pewnie nie przez wszystkich używane. Otwierasz oczy na wiele zagadnień, bardzo pomocne!!!!

  • Moje zdanie jest takie, że wersji moblnych nie unikniemy i wcześniej, czy później i tak staniemy przed zadaniem dostosowania naszej strony do tych urządzeń. Telefony telefonami, jednak i tablety są coraz bardziej popularne, a ich moc obliczeniowa i inne parametry rosną dużo szybciej niż zwykłych komputerów osobistych (laptopy, komputery stacjonarne), posiadają także coraz większy rozmiar za coraz niższą w sumie cenę.

    Ciężko jest przewidzieć dokładnie jak ten rynek tabletów dokładnie się rozwinie, jednak jeśli trend się utrzyma, to może dojść do sytuacji, że ludzie w domach zaczną się pozbywać laptopów jak jeszcze nie dawno komputerów stacjonarnych. Przynajmniej będą posiadali obydwa urządzenia z naciskiem na częstrze korzystanie z tableta. Tak wiem, że jednym z bardziej wiodących elementów komputerów jest rozrywka, a ta w porównaniu z urządzeniami jak laptop chociażby, dość mocno kuleje jeszcze, jednak i to w najbliższym czasie może się zmienić na korzyść urządzeń mobilnych co wpłynie jeszcze mocniej na ich wykorzystanie. Jeśli coraz więcej osób zacznie korzystać z tabletów, to i producenci gier zaczną myśleć o wydawaniu swoich tytułów na nie.

    Do czego zmierzam? otóż już dzisiaj warto pomysleć o tym, aby nasza strona, czy sklep jednak była przyjazna użytkownikom urządzeń mobilnych, bo może się okazać, że gdy coraz więcej ludzi zacznie z nich korzystać, odczujemy odpływ użytkowników w najbliższym czasie. To oczywiście jest tyko moje zdanie, jednak powstaje coraz więcej zarówno darmowych jak i komercyjnych szablonów, więc każdy może znaleźć coś dla siebie. To obecnie nie jest jakiś wielki problem,

    • To prawda. Smartphon’y i tablety będą wypierać stacjonarne telefony. W niektórych krajach praktycznie wszystko załatwiane jest z poziomu komórki i nikt się nie bawi w obsługę stacjonarnych komputerów. Poza tym jak targetem firmy są dzisiejsze osoby
      25 lat i młodsze to takie witryny to absolutna konieczność.

  • Hej, na wstępie bardzo ciekawy artykuł. Jeżeli chodzi o doświadczenia związane ze świadomością klientów dotyczącą technologii RWD to przypomina ona trochę edukację seksualną, gdzieś tam dawno, dawno temu 🙂 Czyli jest praktycznie znikoma i trzeba ich trochę bardziej uświadamiać. Oczywiście dużo zależy od targetu klientów, ale w sporym zróżnicowaniu wiekowo, branżowym raczej warto się nastawić na informowanie o zaletach i konieczności inwestycji w RWD!

    Pozdrawiam.

  • Super artykuł, myślę że zmiany nie będą gwałtowne, a przynajmniej nie będą gwałtowne dla nas maluczkich, niemniej jednak wszyscy powinni zacząć dostosowywać swoje strony pod wersje mobile, a to z racji przejmowania coraz większej ilości ruchu właśnie przez urządzenia mobilne.
    Pozdrawiam Mateusz.

  • Powiem szczerze, że ja należę do osób, które nie doczytały i na swoich stronach wprowadziłem wersję mobilną. Idąc za testami tego artykułu, mam przynajmniej satysfakcję z zielonych pól w testach. Natomiast optymalizacja ładowania się jednej ze stron wprowadziła mnie w ogromny zachwyt w pozycjach. (dodam tylko, że jestem amatorem)

  • Byłem do tyłu z tym newsem i musiałem nadrobić braki, więc dzięki za kompleksowe przedstawienie tematu. Co do informacji na blogu Google – to tym razem właściwie musieli dać info o aktualizacji, bo bez tego byłoby po prostu niezbyt fair. Co innego aktualizacja, która ma na celu udoskonalenie wyszukiwania wartościowych stron i pomijanie nachalnie pozycjonowanych, a co innego aktualizacja, która zmienia reguły gry – przynajmniej na urządzeniach mobilnych. Przy okazji Google zachęcił do tworzenia stron responsywnych, co jest dobre dla przeciętnego usera – więc plus dla nich.

  • Czesc, czytam Cię od dawna, jednak bardzo rzadko się tu udzielam, teraz jednak musialem 🙂 Pragnę Ci powiedziec, ze Twoj blog jest w tej chwili jednym z najlepszych blogow w naszej polskiej sieci jakie znam 🙂 Naprawdę, polecam go kazdemu, kto szuka czegoś wartosciowego do czytania w zakamarkach internetu.

  • Z tego co zauważyłem to: mam dwie domeny pozycjonowane na te same frazy – jedna posiada wersje mobilną i jest zoptymalizowana, druga nie :). Wiadomo, która jest wyżej :)… oczywiście linkowanie na tym samym poziomie.

  • Cześć,
    Trafiłem na Twojego Bloga za pośrednictwem kolegi i jestem bardzo mile zaskoczony poziomem wiedzy i obszernością artykułów 🙂
    Dzięki za ten wpis! Myślałem, że zmiany algorytmu dotyczą ogółu, a nie samych stron mobilnych. Fakt faktem nie tak dawno temu projektowało się strony x2, osobno na urządzenia mobilne, ale trend szybko zmalał i pojawił się nowy, obecnie uniwersalny, który jak najbardziej mi odpowiada.
    Mówi się że strony responsywne to przyszłość. Moim zdaniem, ta jest już teraźniejszością za którą powinniśmy gonić jak najszybciej, aby nie pozostać w przeszłości.

    Jeszcze raz wielkie dzięki. Super Blog! 🙂

  • Przeczytałam pierwszy raz ten artykuł jakiś czas temu, zabrałam się za swoją stronę i teraz w WebMaster Tools nie wyskakują żadne błędy dotyczące mojej strony na smartfonach. Gdzie tkwił w moim przypadku problem? Plik robots.txt blokował moje CSS-sy i skrypty (Joomla!) przez co narzędzie testujące Google źle renderowało stronę. Jak się połapałam w czym tkwił problemem – wystarczyło 5 min i już każda strona była przez Google dobrze odbierana. Sprawdźcie czy na Waszych stronach nie ma tego banalnego błędu.

  • Już jest dawno po 21 kwietnia a ja w sumie nie zauwazyłam jakiejś wielkiej różnicy. Korzystam bardzo czesto z google w wersji mobilnej i moim zdaniem nie było żadnego tzresienia ziemii. No ale może mnie cos omineło? Eee, chyba jednak nie… Może za jakiś dłuższy czas zauwazę, że coś uległo jednak zmianie.

  • Heeej 🙂 Czeka mnie kilka wolnych, nudnych i pustych dni w domu, gdy będę sam :p Wlasnie się to zaczelo, do tej pory nie wiedzialem do konca co będę robił, jednak teraz się to zmienilo, już wiem 🙂 Przeczytam wszystkie wpisy z Twojego bloga, bo są naprawdę swietne! 🙂 Super, ze to wlasnie teraz do Ciebie trafilem, hehe 🙂

  • Moja konkurencja ma już strony w wersji mobilnej, moja nie jest jeszcze dostosowana (zabieram się jednak za ten temat). Na razie wydaje mi się, że moi potencjalni klienci nie używają urządzeń mobilnych, ale oczywiście mogę być w błędzie.

    Sądziłem, że po 21 kwietnia moje pozycje dla wyszukań na urządzeniach mobilnych polecą ostro w dół. Nic takiego nie zaobserwowałem na głównych frazach, które monitoruję pod kątem urządzeń mobilnych. Różnice w pozycjach są minimalne, choć trafiały się dni, że wyniki mobilne były lepsze nawet o 10 pozycji, a tego już nie rozumiem.

    Za radą Sławka zabrałem się jednak do roboty:)

  • Bardzo dobrze, często jeżdżę autobusami i w tym czasie najwięcej czasu poświęcam na czytanie artykułów, oczywiście na telefonie. Te strony które nie mają wersji mobilnej są po prostu przeze mnie zamykane i nie wracam już do nich.

  • Kocham Twojego bloga, naprawdę 🙂 Swietnie piszesz, posiadasz wielki dar, ktorym jest ten Twoj talent do pisania 🙂 Szczerze Ci się muszę przyznac, ze troszkę Ci tego talentu zazdroszczę, tez bym chcial potrafic tak swietnie pisac, jednak troszke mi do tego brakuje 🙂 Mam nadzieje, ze nie zamierzasz konczyc swojej przygody z prowadzeniem bloga zbyt szybko, ponieważ byłaby to niezmiernie wielka strata dla polskiego swiatka blogowego 🙂 Wiem co mowie 😀 Pozdrawiam 🙂

  • Z tego co zauważyłem wersja mobilna strony ma dużo znaczenie – nie chodzi tylko o samo SEO. Jak ktoś trafia na naszą stronę poprzez urządzenie mobilne i strona nie dopasowuje się do rozdzielczości to jest większe prawdopodobieństwo odrzucenia :).

  • Piszę z pewnej perspektywy czasowej, bo od zmian mija już ponad 7 miesięcy. Mogę stwierdzić, że prognozy się w dużej części sprawdziły, a nawet przerosły oczekiwania.

    Struktura ruchu mobilnego na stronach, które prowadzę ma tendencję zwyżkową i przekroczyła już w październiku 2015 50% dla większości stron. W dużym sklepie było nawet 54% ruchu ze smartfonów i tabletów. To już nie są żarty…

    Dlatego warto dbać o “przyjazność” naszych stron dla takich urządzeń. Obserwując wyniki wyszukań standardowych i mobile, czasem widzę jak rozjeżdżają się w niektórych pozycjach dosyć znacznie.
    To szerszy problem, bo często może dotyczyć nie koniecznie jakości optymalizacji czy innych działań SEO, ale choćby prostego faktu wynikającego z targetowania. Mimo, że ze smartfonów i tabletów coraz częściej korzystają też osoby bardziej zaawansowane wiekiem, to nadal jednak są one domeną ludzi młodszych, a więc struktura wejść na stronę z urządzeń mobilnych i stacjonarnych siłą rzeczy może być inna 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.