101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo

Od bardzo wielu miesięcy, a nawet lat zbierałem informacje o technikach pozyskiwania linków w sposób zgodny z wytycznymi Google. W ostatnim roku bardziej intensywnie ze względu na przygotowywane przeze mnie szkolenie na temat metod pozyskiwania linków Top Seo MasterClass >>.

Część metod jest bardziej znana o innych pewnie usłyszysz po raz pierwszy. Z części sam korzystałem, część jest charakterystyczna w danych branżach i analiza konkurencji mi je podpowiedziała, a część pochodzi z rynków zagranicznych, natomiast z nich wybrałem tylko te które rzeczywiście mają potencjał sprawdzenia się w Polsce.

W tym artykule przygotowałem dla Ciebie 100 metod pozyskiwania linków, ale pamiętaj, że nie każda metoda zadziała w każdej branży. W zależności od tego co robisz i jakie masz cele powinieneś wykorzystać inne metody.

Niektórzy mogą mi zarzucić, że ta czy tamta metoda jest grey czy nawet black seo, ale pamiętaj, że większość metod pozyskiwania linków może być white jak i black, a wszystko zależy w jaki sposób Ty ją wykorzystasz. To tak jak z bronią, która może służyć do obrony, ale i do ataku.

Zawsze, ale to zawsze zastanów się zanim dodasz linki: „Czy to co zrobisz może dostarczyć jakiejkolwiek wartości dla internautów?”

Te metody to nie tylko zwykłe pozyskiwanie linków, to bardzo często mnóstwo świetnie stargetowanego ruchu, strategia dla promocji Twojej firmy, pozyskiwania potencjalnych klientów, poprawienia z nimi relacji, budowania wizerunku eksperta, zwiększenia sprzedaży…

Poniższe metody to największe w Polsce zestawienie dostępnych metod White Hat Seo na naszym rynku.

Mam nadzieję, że będziesz do niego wracał wielokrotnie 🙂

Miłej lektury.

Metody pozyskiwania linków za pomocą contentu

1. Pisz bloga

Pisanie regularnie na blogu pozwala zupełnie bezpłatnie dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów, przywiązać ich do siebie, stać się autorytetem w ich oczach, poprawić kontakt z nimi i dzięki temu ułatwić sobie sprzedaż produktów czy też usług.

2. Twórz listy TOP

Listy typu „10 najlepszych metod na oszczędzanie”, „5 skutecznych sposobów na odchudzanie”… cieszą się zawsze dużym zainteresowaniem, bo są to z reguły krótkie i łatwe do przyswojenia treści, którymi inni chętnie dzielą się w social media.

3. Mity i prawdy branżowe

W każdej branży (również i seo) krąży wiele mitów, które wzbudzają ogromne zainteresowanie, kontrowersje, dlatego internauci lubią czytać o obalaniu mitów np. „10 największych mitów w e-mail marketing” , aby wreszcie dowiedzieć się jaka jest prawda.

4. Słownik pojęć branżowych

Początkujące osoby mogą czuć się zagubione czytając fora czy blogi branżowe ze względu na specjalistyczne słownictwo jakiego się w niej używa, dlatego warto opublikować taki słownik pojęć, aby im w tym pomóc.

5. Najlepsza treść

Na podstawie analizy linków oraz sygnałów social media treści Twojej konkurencji wybierz temat i stwórz najlepszy, najciekawszy artykuł w branży. Nie bój się poświęcić na niego kilku, kilkunastu godzin.

6. Analizy, raporty, case study

Udostępniaj analizy, raporty na podstawie własnych doświadczeń. Jedną z takich krótkich analiz umieściłem w artykule „Fraza kluczowa w nazwie domeny dalej działa!”.

7. Listy naj…

Twórz listy najlepszych narzędzi, najciekawszych artykułów… ja utworzyłem np. listę „Niezbędne wtyczki do przeglądarek każdego specjalisty seo” co prawda tym razem nie udało mi się zdobyć żadnego linka, ale 70 udostępnień w social media i artykuł przeczytany ponad 3500 razy i tak mnie usatysfakcjonowało 🙂

8. Zestawienia, zbieranie danych

Zbieranie ciekawych informacji z rynku i udostępnianie ich czytelnikom także może pomóc w zdobyciu linku. Oto przykład artykułu „Gdzie najtaniej zarejestrować domenę PL!”, który zdobył link z branżowego forum i bloga.

9. Lista influencerów z branży

Na swoim blogu możesz udostępnić listę osób wpływowych w Twojej branży.

10. Gościnne blogowanie

Napisz ciekawy artykuł w sposób dopasowany do grupy odbiorców bloga na którym piszesz, który jednocześnie będzie spełniał swoje cele marketingowe. Nie traktuj blogowania gościnnego jak precli umieszczając w nich byle czego. To jest nowa widownia przed, którą masz możliwość pokazania się z jak najlepszej strony i zaproszenia ich do siebie.

11. Twórz memy

Udostępnianie śmiesznych obrazków mem’ów, lub ich zestawień jak zrobił to autor tego wpisu >> pozwala na bezpłatną wirusową reklamę w social media oraz zdobycie linków.

12. Pisz recenzje

Pisanie recenzji różnych produktów np.: programów komputerowych, książek, aplikacji, sprzętu rtv… pomysłów jest tutaj całe mnóstwo, także przyczynia się do pozyskania linków. Przykład co prawda sprzed kilku dobrych lat, ale zrobiłem tutaj >> test oprogramowania Seo Light, który pozyskał kilka darmowych linków do bloga.

Polecam pisanie recenzji jako pierwsza osoba w branży, bo gdy wszyscy już o tym przeczytają gdzie indziej to nie wzbudzi takiej ciekawości.

13. Informuj jako pierwszy

Możesz stworzyć serwis z nowościami z Twojej branży i o wszelkich newsach pisać jako pierwszy czerpiąc informacje z rss, fb, twittera, stron najbardziej znanych osób i firm z branży. Dzięki temu wiele osób będzie Cię cytować i umieści link do Twojej strony.

14. Własna kolumna

Jeśli już piszesz o newsach branżowych i jesteś znaną osobą to znajdź dziennikarzy, kontakt do większych serwisów i zaproś ich na swojego bloga i zaproponuj im pisanie regularnie dla nich o nowościach / ciekawostkach z tej branży.

15. Pisz relacje ze szkoleń

Jeśli bywasz na szkoleniach branżowych to warto zdać z nich relację na swojej stronie. Wiele osób zastanawia się czy szkolenie jest warte swoich pieniędzy i chętnie o nim przeczyta. W jednym przypadku takiej relacji otrzymałem linki z fora branżowego, ze strony gov.pl, serwisu z branży IT oraz autorów szkolenia.

Możesz pokusić się o taką relację na żywo na Twoim blogu, lub kanale Twittera czy FB pod odpowiednim hashtagiem

16. Wywiad z ekspertem

Wywiad z ekspertem z danej branży bardzo zainteresuje internautów ze względu na możliwość pozyskania nowej, ciekawej wiedzy o ile tylko wywiad zostanie odpowiednio przeprowadzony 🙂

17. Opinie ekspertów

To kolejny level. Wybierasz temat i piszesz do większej liczby znanych ekspertów z branży i prosisz ich o wypowiedz na wybrany temat. Większość osób, które wypowiedziały się w artykule chętnie napisze o nim w social media, czy nawet udostępni do niego linka tak jak ja to robię u siebie tutaj >>. Dodatkowo taki artykuł pozwoli Ci zbudować relacje, które pomogą Ci w dalszej współpracy z blogerami. Działania tej techniki świetnie przedstawił Tomasz Adamiec w artykule „Technika fali”.

18. Dyskusja w komentarzach

Jeśli w komentarzach toczy się zażarta dyskusja na temat tego co napisałeś, sprawdź czy wśród komentujących nie ma blogerów. Jeśli tak to zaproponuj, żeby na swoim blogu opisali jak oni widzą ten temat i podlinkowali Twój blog jako źródło, a Ty podlinkuj jego jako link do dalszej dyskusji.

19. Porównania

Pisanie artykułów w których porównujemy 2 usługi, 2 programy… bardzo dobrze się sprawdza, bo wiele osób stoi przed dylematem i nie wiem co wybrać. Świetnym przykładem z branży będzie np. „Jaki program do analizy linków wybrać majestic seo czy ahrefs?”. Ja napisałem kiedyś artykuł pt.: „Przyjazne w pozycjonowaniu sklepy internetowe!” co pozwoliło mi na pozyskanie kilku linków za darmo i udostępnienie 51 razy w social media.

20. Twórz tutoriale

Tutoriale są bardzo często poszukiwane przez internautów, a dzięki zapytaniom long tail łatwo będzie nam wejść na te frazy do top 10 np. „jak zrobić przekierowanie z www na bez www”.

21. Kalendarz wydarzeń branżowych

Na swojej stronie możesz umieścić kalendarz wydarzeń w Twojej branży np.: szkoleń, spotkań, przeróżnych eventów. Wiele osób interesuje się tego typu imprezami i chętnie podzieli się taką informacją ze swoimi czytelnikami jeśli dobrze pamiętam to i ja i Lexy kiedyś pisaliśmy o zbliżających się szkoleniach.

22. Kontrowersja

Używanie kontrowersji już w temacie artykułu sprowadzi na niego sporo czytelników, a treść wzbudzi dużo emocji co może spowodować lawinę udostępnień wzburzonych czytelników w social media, a także pojawienia się artykułów będących kontrą do Twojego i wspomnienie tutaj o Twoim artykule.

23.  Śmieszne filmy

Na YouTube najczęściej największą popularnością cieszą się śmieszne filmy. W branży seo np. powstało kilka filmów z Mattem Cutsem, ale taki, który mi najbardziej zapadł w pamięć była to bardziej profesjonalna produkcja pewnej agencji, którą sam też podlinkowałem kiedyś. Film możesz obejrzeć tutaj >>

24. Infografiki

Dane statystyczne dla większości osób są bardzo mało interesujące, dlatego wymyślono infografiki czyli przedstawienie tych danych w formie grafik, ilustracji dzięki czemu są one dużo łatwiejsze do przyswojenia i chętniej udostępniane w social media jako ciekawostki. Specjalnie przygotowany kod udostępniania infografik pozwala na automatyczne pozyskiwanie linków przy jej umieszczaniu na innych stronach.

25. Infoanimacje

Jest to podobne do infografik z tą różnicą, że materiał nie jest prezentowany w formie grafiki, a animacji. W polsce raczej rzecz mało popularna, a jej przykłady znajdziesz tutaj >>

26. Quizy

Umieszczanie ciekawych quiz’ów pozwoli Ci na szybkie, wirusowe rozejście się informacji w social media jako ciekawostka branżowa. Sam kilkukrotnie widziałem informacje na grupach dyskusyjnych o tego typu quizach, a niektórzy z pewnością zechcą do nich umieścić link na swojej stronie.

27. Zdjęcia z imprez branżowych

Jeśli bywasz na szkoleniach, eventach z branży polecam Ci robić zdjęcia, a następnie umieszczać na swojej stronie. Następnie jeśli widzisz, że ktokolwiek w internecie pisał o tej imprezie zaproponuj jej, że udostępnisz jej zdjęcia do artykułu za link do Twojej strony jako autorze zdjęć.

28. Publikowanie wyników ankiet

Jeśli masz dostęp do większej liczby osób z Twojej branży np. posiadasz listę mailingową możesz wysłać e-mail z prośbą o wypełnienie ankiety, a następnie jej wynik opublikować na swojej stronie. Oczywiście, aby wyniki wzbudziły zainteresowanie tematy poruszone w ankiecie muszą być ciekawe i dobrze jest je pokazać w ładnej oprawie graficznej. Jako autor ciekawych danych statystycznych możesz liczyć na to, że będziesz źródłem informacji przez długi czas dla wielu osób, które zechcą Cię cytować na swoich stronach.

29. Transkrypcja

Nie każdy, zawsze ma możliwość obejrzenia materiału video, dlatego możesz znaleźć video na YT, które cieszy się największą popularnością w Twojej branży i zrobić z niego transkrypcję czyli spisać to co mówi osoba na video. Osobiście tę technikę łączyłem z tłumaczeniem

30. Napisz książkę

Jeśli kiedykolwiek przeszło Ci przez myśl napisanie książki to potwierdzę, że to także przyczyni się do pozyskania linków do Twojej strony jako jej autora. Oczywiście nie piszesz książki dla linków 🙂 ale to z pewnością Ci pomoże.

Pozyskiwanie linków będąc częścią społeczności

31. Udzielaj wywiadów

Udzielanie wywiadów pozwoli Ci dotrzeć do zupełnie nowego grona odbiorców podobnie jak wpisy gościnne, natomiast tutaj występujesz w roli eksperta z danej branży więc Twój poziom autorytetu jest bardzo wysoki. Osoba, która przeprowadza z Tobą wywiad na początku przedstawi Cię i poda link do Twojej strony. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby w treści wywiady przemycić jakiś dodatkowy link.

32. Grupy dyskusyjne, grupy facebooka, q&a

Możesz wyjść poza swoją stronę, bloga z pomocą na grupy dyskusyjne, grupy facebooka czy serwisy q&a. Udzielaj się, pomagaj innym, a sami poproszą Cię o link do strony. Jeśli jest okazja, temat poruszony jest spójny z tematem na Twojej stronie wrzuć linka, a ludzie będą Ci wdzięczni za pomoc.

33. Fora dyskusyjne

Sytuacja podobna jak wyżej z tą różnicą, że na forach masz możliwość pozyskania linka z posta oraz profilu użytkownika. W obu przypadkach polecam nie spamować, a prowadzić merytoryczne dyskusje. Fora powoli odchodzą w niepamięć na rzecz grup facebooka, natomiast z tego co widzę to cały czas dużo częściej w Google pojawiają się wyniki z for niż grup fb.

34. Wypowiadaj się

Jeśli tylko masz możliwość wypowiadania się w artykułach z innymi ekspertami to koniecznie korzystaj z tej okazji. Dzięki temu zdobędziesz link, nowy ruch i  wzmocnisz swój wizerunek jako 1 z ekspertów.

35. Przemawiaj

Gdy zdobędziesz już pewien poziom autorytetu będziesz zapraszany do wystąpień na uczelniach czy eventach branżowych. Koniecznie korzystaj z takich okazji, bo znów masz możliwość rozszerzyć swoje grono potencjalnych klientów, w oczach innych osób zdobędziesz szacunek jako osoba, która występuje publicznie, naturalnie otrzymasz link od organizatorów czy blogów osób opisujących imprezę, a to wszystko przełoży się na zwiększenie ruchu na Twojej stronie.

36. Komentuj blogi

Pierwszy kontakt z osobami z branży najłatwiej będzie Ci załapać jeśli zaczniesz komentować ich blogi, a to będzie świetny początek do nawiązania dalszej współpracy. Komentując np. blogi w systemie wordpress będziesz zdobywał linki ze stron powiązanych tematycznie. Jeśli będziesz wypowiadał się ciekawie i merytorycznie możesz liczyć także na dobrej jakości ruch.

37. Własna społeczność

Stwórz własne forum, grupę dyskusyjną czy też grupę na facebooku, a zyskasz szacunek w branży co otworzy Ci wrota do dalszej współpracy, ale też zyskasz miejsce do pozyskiwania linków.

Pozyskiwanie linków dzięki udostępnianiu / rozdawaniu

38. Konkursy

Organizowanie konkursów może pomóc spełniać wiele celów marketingowych firmy. Dzięki nim możesz zdobywać linki, ruch, budować listę e-mailową, fanów w social media czy subskrybentów na YouTube… Wiele osób nie docenia jak wielkie możliwości ma ich organizacja.

39. Kupony zniżkowe, promocje

Udostępnianie kuponów zniżkowych to świetna okazja do pozyskania bezpłatnych linków oraz ruchu szczególnie z social media gdzie są stworzone specjalne grupy dzielące się informacjami o nowych promocjach w sklepach.

40. Twórz grafiki

Wielu blogerów ma problem ze znalezieniem darmowych ilustracji do ich artykułów, dlatego jeśli znasz się na grafice, możesz je przygotować samemu, jeśli nie to zawsze możesz to zlecić. Z gotowymi ilustracjami udaj się do najbardziej wpływowych blogerów i zaproponuj im, aby je pobrali, a w zamian poproś o linka.

41. Nagrywaj podcasty

Regularna publikacja branżowych nagrań video na You Tube pozwoli Ci dotrzeć do zupełnie nowego grona odbiorców. Jeśli materiały będą naprawdę ciekawe to osoby z branży chętnie podzielą się informacją o nich.

42. Materiały okolicznościowe

Wszelkie materiały publikowane z jakiś szczególnych okazji, które są Twoją szybką reakcją na to co aktualnie jest na topie. Mój znajomy Marcin Godlewski ze względu na tragedię w Smoleńsku przygotował specjalny plugin i go udostępnił, który powodował, że strona na wordpressie przybierała odcienie szarości.  Tego typu materiały ludzie bardzo chętnie szybko podchwytują i linkują.

43. Szablony stron

Jeśli znasz się na projektowaniu stron stwórz i udostępnij szablon do najpopularniejszych systemów cms jak wordpress czy joomla. W stopce szablonu umieścić link do swojej strony jako jej autora, jednak ze względu na dużą liczbę takich linków zadbaj o to by zawierał parametr nofollow. Jeśli nie znasz się na tym możesz zlecić wykonanie takiego szablonu, jednak w tym przypadku ograniczyłbym się do przetestowania szablonu dla konkretnej branży, aby pozyskać linki ze stron branżowych.

44. Prezentacje

Jeśli stworzyłeś jakąś ciekawą prezentację nie omieszkaj podzielić się nią z innymi na swojej stronie. Szczególnie dużym zainteresowaniem będą cieszyły się prezentacje z wystąpień na eventach. Osobiście kilkukrotnie na blogu udostępniałem takie prezentacje, a jej autor mógł liczyć na linka, lub choćby wspomnienie o nim.

45. Drukowane materiały

Udostępnienie pomocy naukowych, ściągawek do ściągnięcia dla czytelników w PDF może także pomóc pozyskać Ci linki i rozgłos. Świetny przykład jest u Zgreda checklisty do audytów seo tutaj >>. Natomiast ja swojego czasu pracując jako grafik/webmaster korzystałem z tablic css i html.

46. Widgety

Widgety są to skrypty np. do systemu wordpress, które dodają nową funkcjonalność do naszej strony. Takim przykładem może być widget z ostatnimi wpisami na naszym blogu, formularzem subskrypcji, newsy z innych serwisów… Możesz liczyć na otrzymanie linka od tak, bo się komuś spodoba i napisze o tym, albo też domyślnie wyświetlać go razem z widgetem. W drugim przypadku ze względu na możliwość otrzymania bardzo dużej liczby linków i brakiem kontroli nad ich źródłem proponuję, aby link pojawiał się z parametrem nofollow. W przypadku wtyczek do znanych cmsów możesz także otrzymać linka z ich stron informujących o dodatkach do ich systemu cms.

47. Toolbar

Toolbar to dodatek do przeglądarki internetowej, który pozwala nam na uzyskanie dodatkowych informacji np. związanych z seo o naszej stronie. Toolbary takie zawierają np. informacje o optymalizacji strony, parametrach: pr, pa, da, tf, ct…, liczbie zaindeksowanych podstron i wiele innych ciekawych rzeczy. W artykule „Niezbędne wtyczki do przeglądarek każdego specjalisty seo” przedstawiłem kilka ciekawych dodatków do przeglądarek.

48. Zestaw ikon

Możesz stworzyć swój własny zestaw ikon np. social media (jak ja kiedyś >>), które bardzo często są wyświetlane na stronach internetowych, ale możesz zaprojektować też obszerniejszy zestaw ikon licząc na wykorzystanie go przez większe serwisy czy też autorów oprogramowania. Świetnym przykładem jest serwis ekademia.pl w którym ja udostępniam własne produkty, a jej autor wykorzystał ikony serwisu zewnętrznego i w stopce każdej swojej podstrony ma do nich linka.

49. Hosting

Kilka lat temu najpopularniejszy blog IT mianowicie Anty Web w każdym artykule na stronie miał wyświetloną informację iż jest wspierany przez swojego operatora hostingu. Dzięki temu usługodawca nie wielkim kosztem własnym zyskał link oraz ruch z ich strony. Mamy tutaj typową wymianę barterową, którą można zastosować w większości biznesów.

50. Ebook, raport

Napisanie choćby krótkiego ebooka czy też raportu i udostępnienie go za darmo w formie pdf’a to kolejny bardzo dobry sposób na pozyskanie linków i zyskanie popularności w social media. Osobiście nie raz pisałem o takich bezpłatnych poradnikach na facebooku czy też w e-mailach. Warunek jest jeden, materiał musi być dobry, żeby ludzie zechcieli go polecać.

51. Nagrania z webinarów

Do webinarów czyli szkoleń on-line prowadzonych na żywo, które ja robię już od co najmniej 2 lat powoli przekonuje się co raz więcej firm. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby udostępniać nagrania z webinarów na swojej stronie. To spora dawka darmowej wiedzy, którą Twoi czytelnicy chętnie podzielą się z innymi.

52. Publikuj newsletter

Jedni wolą oglądać filmy na YT, inni czytać bloga, a jeszcze inni e-maile, dlatego warto korzystać z wielu źródeł udostępniania wiedzy. Gdy przez wiele miesięcy pisałem do moich czytelników codziennie, a później co drugi dzień e-maile, stworzyła się między nami bardzo mocna więź. Dostawałem codziennie mnóstwo e-maili z podziękowaniem za udostępnianie za darmo tak wspaniałej wiedzy, a wielu z tych którzy odbierali moje e-maile stali się moimi fanami.

Dzięki temu kilku moich czytelników podlinkowało mojego bloga ze swoich stron.

Linkowanie za pomaganie

53. Wsparcie fundacji

W przypadku regularnych wpłat na fundacje, cele charytatywne, można liczyć na zostanie ich oficjalnych darczyńcą i uzyskanie linka z ich strony.

54. Wolontariat

Wolontariat to dobrowolna, bezpłatna pomoc innej osobie zatem nie powinniśmy oczekiwać niczego ze strony osoby, której pomagamy, jednak z własnego doświadczenia wiem, że taka pomoc bardzo mocno owocuje w nowe kontakty, polecenia w social media, otwarcie drzwi do dalszej współpracy czy też linki na stronach osób, którym pomogliśmy. Czasami wystarczy dosłownie drobna porada.

55. Sponsor konkursu

Jeśli nie masz czasu i ochoty na organizację konkursu możesz przekazać nagrody w formie produktów własnej firmy serwisom czy blogerom z branży, którzy przeprowadzą go wśród swoich czytelników. Oczywiście Ty jako sponsor nagród otrzymasz link ze strony konkursowej, a przy okazji osoby biorące udział w konkursie dowiedzą się o istnieniu Twojej firmy.

56. Wsparcie ciekawych projektów

Serwisy w stylu polakpotrafi.pl organizują zbiórki pieniędzy na bardzo ciekawe i różne projekty. Warto pomagać ich autorom, bo zyskujemy przy tym różne profity np. zniżki, darmowe opcje, możliwość otrzymania produktu wcześniej… Kiedyś miałem okazję wesprzeć interesujący mnie projekt, który po powstaniu ma umieścić listę sponsorów wraz z linkiem do ich stron.

57. Darmowe zlecenie

Zaprojektowanie dla kogoś loga, szablonu strony czy pomoc w jej postawieniu, tłumaczeniu contentu z zagranicznych stron… będzie wymagało od Ciebie dużo więcej pracy, natomiast być może na początku Twojej kariery będzie to dobre rozwiązanie. Sam pamiętam jak na początku za darmo robiłem dla znajomych strony. W przypadku prac indywidualnych w które musimy bardzo mocno się zaangażować warto z góry ustalić, że będziemy wymagali linka za oferowaną pomoc.

58. Stypendia

O ile reklama wśród studentów, którzy nie są Twoim targetem może wydawać się bez sensowna o tyle uzyskanie linków ze stron wyższych uczelni już ma spory sens i potencjał seo.

Na swojej stronie możesz ogłosić informację z konkursem w którym do wygrania jest stypendium. Następnie wysyłasz tę informację do uczelni oraz organizacji studenckich, które piszą o tym na swoich stronach i w ten sposób uzyskujesz linki.

59. Rabaty dla uczniów, studentów

Jeśli prowadzisz jakiś biznes, który może być pomocny dla uczniów, studentów i udostępnisz im rabaty, a następnie napiszesz do szkół to szkoła może chętnie podzielić się tą informacją ze swoimi uczniami na swojej stronie, umieszczając ogłoszenia na tablicach, a uczniowie sami mogą sobie przekazywać taką informację.

Świetnym przykładem jest np. xero które działało w pobliżu mojej szkoły i jako jej uczeń miałem zniżki.

60. Zostań sponsorem

Możesz zostać sponsorem zawodnika sportowego czy też jakiejś imprezy branżowej… Podam Ci prosty case. Kilka lat temu miałem firmę która zajmowała się produkcją odzieży motocyklowej. Zostaliśmy sponsorem młodego zawodnika dla którego dostarczaliśmy odzież. On startował w niej i zajmował czołowe miejsca, a my mieliśmy link z jego strony i ludzie dowiedzieli się o istnieniu naszej formy.

Zostanie sponsorem jakiejś imprezy także często może ograniczyć się do dostarczenia produktów naszej firmy organizatorom.

61. Bezpłatny coaching

Zaproponuj 1 osobie (lub jak możesz to kilku) najlepiej znanej (choćby w swojej branży) przeprowadzenie coachingu gdzie na indywidualnych spotkaniach będziesz prowadził go za rękę i tłumaczył co dokładnie i jak ma zrobić krok po kroku, aby uzyskać oczekiwany rezultat. Taki coaching można zrobić w bardzo wielu branżach np.: psychologia, sprzedaż, marketing…

Następnie poproś tę osobę, aby opisała całą przygodę na swojej stronie kładąc mocny nacisk na uzyskany efekt.

Dzięki temu otrzymasz rozgłos, potwierdzenie działania Twoich metod, opinię zadowolonego klienta oraz link z jego strony.

Aby zyskać większy rozgłos możesz zrobić konkurs na zasadzie pytania: „dlaczego to właśnie Ty powinieneś być ze mną na tym coachingu?”.

Pozyskiwanie linków przy współpracy partnerskiej / biznesowej

62. Wpisy gościnne na Twojej stronie

Pozwalaj na umieszczanie wpisów gościnnych osób znanych z branży na Twojej stronie. Takie osoby bardzo często same zadbają o to, aby o Twoim artykule zrobiło się głośno np. wysyłając na niego mailing, pisząc o nim na swoim blogu czy też udostępniając informację w social media.

63. Pisz opinie, referencje

Na co dzień korzystasz z produktów i usług przeróżnych firm. Napisz opinię dla nich i prześlij ją im. Jeśli poproszą Cię o możliwość wykorzystania Twojej opinii w swoich materiałach w zamian poproś ich o linka do Twojej strony.

64. Daj swój produkt do zrecenzowania, przetestowania

Blogerzy z branży bardzo chętnie przyjmują produkty do testów i piszą o nich opinie. Wbrew temu co myśli większość osób firmy tego typu nie wymagają opisu ich produktu w samych superlatywach, ale rzetelnych opinii z wytknięciem błędów, które mogą poprawić w swoich produktach.

65. Proś o opinie

Ustaw w automacie wysyłanie do klientów e-maili po określonym czasie np. 2 tygodni z zapytaniem czy są zadowoleni z zakupionego produktu. Jeśli tak to podpytaj czy nie zechcieliby napisać o tym na swojej stronie czy chociażby na facebooku. Aby ich zachęcić zaproponuj im za to jakąś zniżkę, lub jakiś gratis.

66. Polecaj serwisy branżowe

Warto dogadać się z właścicielami sklepów czy serwisów internetowych, które nie są Twoją bezpośrednią konkurencją i wzajemnie się polecać. Jako przykład podam sklep z karmami dla psów, który umieści na stronie reklamę z akcesoriami dla psów i to samo zrobi firma druga firma.

Dzięki temu firmy nie konkurują, a współpracują ze sobą, a klienci mogą na tym dodatkowo zyskać.

Bez względu na to czy jesteś właścicielem strony, bloga czy sklepu

67. Własny program partnerski

W programie partnerskim dzielimy się naszymi zyskami z osobami, które polecą naszą stronę, a osoba polecona dokona u nas zakupu. Wiele osób żyje właśnie z programów partnerskich i bardzo chętnie w nich uczestniczą. Osoby te piszą o nas na forach, własnych blogach więc zapewniają nam darmową reklamę w tym linki. Jedynym problemem jest brak kontroli nad tym gdzie są one umieszczane więc proponuję dobrze przemyśleć stosowanie tej techniki i odpowiednie zabezpieczenie się w regulaminie np. poprzez określenie możliwych form reklamy, czy też współpracy tylko z firmami.

Ja wszystkie moje produkty mam w programie partnerskim i oferuję w nim 30-38% prowizji dla osób, które je polecają.

68. Podlinkuj kolegów z branży

Umieść na swojej stronie link do serwisów pokrewnych z branży. Następnie napisz do nich e-mail o tym, że doceniasz ich za to co robią i umieściłeś do nich linka u siebie. Zapytaj czy nie zechcieliby dać linka do Twojej strony podkreślając wartość dla ich czytelników.

69. Uzupełnij czyjś artykuł

Jeśli przeczytałeś ciekawy artykuł ze swojej branży i uważasz, że czegoś w nim brakuje, masz coś wartościowego do powiedzenia, a nie masz bloga, albo też nie chcesz duplikować tematu to napisz do tej osoby i zapytaj czy nie zechciałaby dodać do niego ciekawych informacji od Ciebie i podlinkować Twojej strony.

70. Wyślij wiadomość

Z pewnością posiadasz adresy e-mail i kontakty w social media do osób z branży, znajomych zainteresowanych tym czym się zajmujesz. Zawsze warto pielęgnować takie znajomości, bo kiedyś mogą się przydać. Gdy publikujesz ciekawy materiał na swojej stronie wyślij do nich wiadomość z informacją o tym i możesz od razu zasugerować, że jeśli im się podoba to mogą podzielić się nim z czytelnikami swojej strony czy kanału social media.

71. Linki od dostawców

Jeśli prowadzisz sklep internetowy to możesz poprosić swoich dostawców, aby napisali kto jest ich klientem, gdzie ich produkty są dostępne. Czasami producenci umieszczają na swoich stronach mapy polski i listę sklepów gdzie ich produkt jest do nabycia.

72. Monitorowanie marki

Warto korzystać z narzędzi do monitorowania informacji o twojej firmie, twoich produktach. Sprawdzaj czy każdy kto o nich wspomina umieścza linka do Twojej strony, jeśli nie to napisz do niego e-mail z prośbą o umieszczenie go powołując się na użyteczność dla ich czytelników.

73. Martwy content

Gdy opublikujesz ciekawy content, sprawdź czy ktoś wcześniej nie poruszał tego tematu. Może się okazać, że artykuł jest stary i zawiera nie aktualne informacje.

Sprawdź kto wcześniej linkował te artykuły i napisz do tych osób, że posiadasz aktualny artykuł na ten temat i proponujesz umieszczenie własnego linka, aby nie wprowadzali czytelników w błąd.

74. Poprzednio linkujący

Sprawdź w narzędziach do analizy linków kto już wcześniej do Ciebie linkował i napisz do tych osób, że masz nowy ciekawy artykuł i prosisz o jego polecenie. Jeśli już ktoś raz podlinkował Twoją stronę to będzie Ci dużo łatwiej ją przekonać, żeby zrobiła to ponownie. Tak samo jak z przekonaniem zadowolonego klienta do kolejnego zakupu jest dużo łatwiejsze niż namówienie do zakupu nowej osoby.

75. Odznaczenia

Jeśli cieszysz się dużym zaufaniem w branży możesz przyznawać odznaczenia. Przykładem jest konkurs „blog roku” gdzie osoby biorące udział piszą o tym na swoich stronach, w widocznych miejscach umieszczają informację, że biorą udział w konkursie, a po wszystkim u zwycięzców przez długi czas jest umieszczona ładna grafika z informacją, iż blog otrzymał nagrodę w konkursie „blog roku”. W ty konkretnym przypadku jednak nie jest umieszczany link do organizatorów.

76. Listy firm

Jeśli ktoś na swojej stronie wymienia firmy, serwisy z branży np.: lista top blogów o seo, lista blogów o marketingu… i Ciebie na niej nie ma to napisz i zapytaj czy jest taka możliwość, aby i o Tobie pojawiła się tam informacja.

Miałem kiedyś stronę z ogłoszeniami motoryzacyjnymi na której widniała lista serwisów, komisów… motoryzacyjnych z całej Polski. Ich właściciele mimo upływu wielu lat cały czas do mnie piszą z prośbą o dodanie ich na te listy.

77. Kopiowanie treści

Sprawdź czy treści z Twojej strony nie są kopiowane przez kogoś. Jeśli są to drobne cytaty poproś, aby umieszczono linka do Twojej strony jako źródła, natomiast jeśli kopiowane są całe treści oczywiście poproś o ich usunięcie ewentualnie ograniczenie się do cytatów.

78. Kopiowanie obrazów

Sprawdź np. za pomocą Google Images czy zdjęcia, obrazy z Twojej strony, których jesteś autorem nie są wykorzystywane przez inne osoby. Jeśli tak to jeszcze nie powód do zmartwień 🙂 Może się okazać, że dzięki temu uzyskasz bezpłatny link. Napisz do właścicieli tych stron, że jesteś autorem wykorzystanych przez nich obrazów i jeśli chcą dalej z nich korzystać to niech podlinkują Ciebie jako ich autora. Znany i poważany serwis w branży Anty Web bardzo często pod artykułami zamiesza listę serwisów skąd wykorzystano zdjęcia.

79. Organizacje

Jeśli w Twojej branży są jakieś organizacje zrzeszające dane osoby przyłącz się do nich np. przedsiębiorców, lekarzy… Zdobędziesz nowe kontakty, nowe możliwości współpracy, dla niektórych będzie to informacja, że jesteś na bieżąco z informacjami z ów branży, a być może pozyskasz link do swojej strony ze strony stowarzyszenia.

80. Trackback

Jeśli ze swojego bloga będziesz linkował do innych osób, masz możliwość pozyskania od nich linków z tzw. trackbacków. Czym dokładnie są trackbaki dowiesz się z artykułu Krzyśka Lisa „Trackback – co to i po co to?”

81. Strony lokalne

W internecie jest mnóstwo stron lokalnych: miast, dzielnic, a nawet większych osiedli. Jeśli prowadzisz jakiś biznes lokalny koniecznie postaraj się o pozyskanie linka z ich strony.

82. Ogłoszenia o pracę

Jeśli masz ofertę pracy to daj ogłoszenie do jakiejś organizacji studenckiej. Pozyskasz link z ogłoszenia, a czasami biura karier piszą o tym jacy studenci gdzie pozyskali pracę i tutaj też możesz pozyskać link.

83. Twoje logo

Sprawdzaj czy jeśli Twoje logo jest umieszczane na jakiejś stronie to czy zawiera link do Ciebie np. ze względu na to, że jesteś sponsorem, organizatorem jakiegoś eventu. Do weryfikacji tego na większą skalę możesz wykorzystać Google images.

84. Skupowanie stron

Jeśli znalazłeś ciekawą stronę w swojej branży, ale nie jest już ona od dłuższego czasu aktualizowana skontaktuj się z jej właścicielem, aby ją odkupić. Jeśli będziesz ją dalej aktualizował zdobędziesz nowych czytelników i sam będziesz mógł linkować do swojej strony pozycjonowanej tę traktując jako jej zaplecze.

Pozyskiwanie linków z Social Media

85. Stwórz Fanpage

Dla swojej strony internetowej warto, abyś utworzył dodatkowe strony w social media. Przykładowo w Google + można utworzyć taką stronę i Facebook też daje taką możliwość tworzenia tzw. fanpage.  Na tych stronach możesz informować o nowych artykułach z Twojej strony, o sprawach związanych ze stroną, firmą. Na facebooku mamy możliwość pokazania firmy z bardziej przyjaznej strony, łatwiej jest też udostępniać informację np. o nowych artykułach na Twojej stronie dzięki czemu szybciej mogą zyskać rozgłos, co może pomóc w pozyskiwaniu do niej linków.

U mnie fanpage zastąpił kanał rss, który cały czas jest, ale liczbą subskrybentów stale się zmniejsza, a fanów na fb zwiększa.

86. Linki z profili social media

Jeśli już korzystasz z serwisów Social Media, budujesz od miesięcy swój wizerunek koniecznie pamiętaj, aby umieścić w nich informację o Twojej stronie internetowej.

87. Przyciski Social Media

Jeśli chcesz, aby czytelnicy Twojej strony udostępniali informację o artykułach jakie na niej publikujesz to koniecznie im to ułatw umieszczając na nich odpowiednie przyciski. Wiele stron mimo posiadania stron fanowskich w social media, na swoich stronach nie posiadają przycisków do udostępniania artykułów.

Dzięki temu prostemu zabiegowi możesz bardzo szybko znacznie zwiększyć zasięg docierania ze swoimi artykułami do nowych czytelników, a to może przełożyć się pośrednio, lub nawet bezpośrednio na pozyskanie linków.

Ps. Będę wdzięczny jak udostępnisz za pomocą przycisków, które widać na górze i dole artykułu ten artykuł swoim znajomym 🙂

88. Reklamuj swoje posty

Jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby osób koniecznie zainwestuj w reklamę posta na facebooku. Czasami zaledwie kilkanaście zł pozwoli Ci wyświetlić reklamę kilku czy kilkudziesięciu tysiącom osób.

Konkurencja też Ci pomoże w pozyskaniu linków

89. Wspólne linki konkurencji

Jeśli chcesz znaleźć łatwe do pozyskania linki w Twojej branży, sprawdź linki Twojej konkurencji i zrób listę tych, które się powtarzają. Jeśli kilka osób posiada link z tego samego źródła bardzo możliwe, że jego pozyskanie będzie dość proste. Oczywiście dla swojej strony wybieraj tylko te najlepsze.

90. Monitoruj linki konkurencji

Regularnie monitoruj linki Twojej konkurencji analizując raporty majestic, lub ahrefs, albo też zakładając alerty w Google alerts. Będziesz trzymał rękę na pulsie i wiedział jakie linki pozyskują.

91. Podkradaj linki konkurencji

Za każdym razem gdy publikujesz nowy artykuł wpisz frazę nawiązującą do niego w Google, zbierz wyniki top 10, sprawdź ich linki i napisz do osób, które do nich linkowały.

Pozyskiwanie linków poprzez optymalizację strony

92. Błędy 404

Monitoruj na bieżąco błędy 404 na Twojej witrynie chociażby z pomocą Google Webmaster Tools i rób z nich przekierowania na pokrewne strony. Szczególnie w przypadku sklepów internetowych gdzie produkty stare znikają warto robić przekierowania do produktów podobnych, kategorii…

93. Strony z największym autorytetem

Sprawdź, które podstrony w obrębie Twojej witryny cieszą się największym autorytetem i podlinkuj z nich te na których wypozycjonowaniu zależy Ci najbardziej.

94. Linkowanie treści

Zadbaj o odpowiednie podlinkowanie zawartości strony pomiędzy sobą. Jeśli piszesz artykuł o jakiejś tematyce, a wcześniej opublikowałeś już inny nawiązujący do niego wspomnij o nim. Jeśli w swoim sklepie masz produkty pokrewne to podlinkuj je pomiędzy sobą.

95. Okruchy chleba

Bread crumbs czyli okruchy chleba to ścieżka jaką podąża użytkownik strony najczęściej wykorzystywana w serwisach e-commerce np. strona główna > kategoria > podkategoria > produkt. To pozwoli Ci na podlinkowanie i lepsze pozycjonowania kategorii Twoich produktów.

Inne metody pozyskiwania linków

96. Własne zaplecze

Własne zaplecze to nasze inne strony powiązane tematycznie z witryną pozycjonowaną, które będą do niej linkowały. Wiele osób własne zaplecze kojarzy ze spamem, jednak mam tu na myśli tworzenie wartościowych stron. To dość droga i zaawansowana technika stosowana w przypadku bardziej konkurencyjnych branż.

97. Katalogi stron

Kiedyś całe seo potrafiło się opierać na katalogowaniu, teraz jednak co raz więcej osób z niego zupełnie rezygnuje ze względu na masowe ich powstawanie właśnie na potrzeby seo. Polecam korzystać ze znanych (wp, onet, gazeta…), płatnych, moderowanych i najlepiej tematycznie powiązanych katalogów z Twoją witryną, wtedy możesz liczyć nie tylko na link, ale i ruch, a i pojawienie się Twojej strony w zbiorach katalogu może okazać się pożyteczne dla jej użytkowników.

98. Ogłoszenia

W internecie cały czas jest mnóstwo serwisów, które pozwalają na publikację ogłoszeń. Znajdź serwisy ogłoszeniowe w swojej branży i wybierz te, które pozwalają na umieszczenie ogłoszenia na stałe i nie będą go usuwały co 30 czy 90 dni.

99. Ułatw linkowanie

Pod każdym artykułem umieść kod iframe z kodem linku, aby ułatwić linkowanie osobom, które mogą nie znać html’a, a tym co znajdą i tak to przyspieszy o kilka sekund podlinkowanie.

100. Wygasłe domeny

Znajdź wygasłe domeny powiązane tematycznie z Twoją witryną, dobrze podlinkowane i sprawdź jakie treści były na nich publikowane. Napisz teksty o tej samej tematyce tylko ciekawsze i wyślij e-mail do ludzi, którzy wcześniej je linkowali prosząc o linka.

101. Wikipedia

Jeśli prowadzisz naprawdę wartościową stronę możesz postarać się o link z Wikipedii. Być może wyda Ci się to nierealne, ale jeden z moich klientów taki link pozyskał.

Podsumowanie

Rand Fishkin Don't build links. Build relationshipsMam nadzieję, że nie przeskoczyłeś do końca :), a zapoznałeś się ze wszystkimi metodami pozyskiwania linków i nie omieszkasz ich wykorzystać w swojej strategii promocji.

Pamiętaj, że jeśli chcesz uzyskać najlepszy efekt, dobro czytelnika, a więc jakość tego co dostarczasz będzie najważniejsza.

Wybieraj te techniki, które lubisz, które sprawiają Ci przyjemność, a uzyskasz dużo lepszy efekt gdy włożysz w to serce.

Bądź miły, przyjazny wobec innych nawet jeśli odmówią Ci współpracy, aby nie palić za sobą mostów. Dziękuj jeśli Cię linkują, piszą o Tobie, wspominają, chwalą. Dbaj o dobre relacje z ludzmi, a to z pewnością pomoże Ci w Twojej strategii.

Oczywiście to z pewnością nie są wszelkie możliwe metody pozyskiwania linków, bo jak wspomniałem na początku każda z branż może mieć swoje charakterystyczne metody o których ja mogę nie wiedzieć.

I na koniec piękny cytat z którym się zgadzam w 100% by Rand Fishkin „Don’t build links. Build relationships.” czyli „Nie buduj linków. Buduj relacje.”

Osoby zainteresowane wdrożeniem tego typu metod, które wypisałem powyżej zapraszam na do mojej grupy szkoleniowej „Top Seo Master Class” tutaj >>

Prośba do Ciebie

Mam co Ciebie drobną prośbę. Prześlij proszę linka swoim znajomym, udostępnij na facebooku, w G+ czy na Twitterze link do zestawienia tych wszystkich metod pozyskiwania linków, jeśli myślisz, że ktokolwiek z Twoich znajomych mógłby zechcieć to przeczytać. Dzięki za pomoc!

Niespodzianka – PDF

Jeśli chcesz pobrać powyższe zestawienie w 1 pliku PDF (23 strony) to kliknij w poniższy przycisk i udostępnij informację o tym artykule na facebooku, lub twitterze.

Co sądzisz o powyższych metodach? Podobają Ci się? Korzystasz z nich? A może czegoś tutaj jeszcze zabrakło? Zostaw poniżej swój komentarz!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.3/5 (43 votes cast)
101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo, 3.3 out of 5 based on 43 ratings

o autorze

admin

Od 2009 prowadzi ów seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

107 komentarzy

napisz komentarz
  • Bardzo ciekawy artykuł, idealnie odprężający oo wyczerpującej umysł pracy. Dla osób, które zajmują się pozycjonowaniem dla dużych klientów to pewnie tylko mała ciekawostka, ale należy przyznać, że zebrać w jednym miejscu aż 100 i 1 pomysłów na teksty to naprawdę coś, szacunek 🙂

  • Ciekawa lista, oczywiście niektóre metody to tak naprawdę modyfikacje / rozwinięcia „podstawowych” metod, ale tak czy inaczej jest to długa lista konkretnych porad – dzięki wielkie. Osobiście zdobywam linki głównie poprzez komentowanie na blogach, co poniekąd robię przy okazji, bo i tak czytałbym i komentował artykuły branżowe. Z tego co się orientuję, jest to metoda całkowicie „white”, choć i tak mam pewną wątpliwość, czy Google „nie przeszkadza” taki regularny napływ linków z komentarzy.

  • Też znam wiele z nich, zresztą duża część wykorzystuję na co dzień w pracy, ale fajnie, że ktoś tę wiedzę usystematyzował.

  • Bardzo ciekawy i konkretny artykuł. O wielu sposobach wiedziałem i sam jes stosuje, jednak wielu nie znałem i cieszę się ,że mogłem je poznać.

  • Interesująca lista. Nie do każdej branży można wszystkie metody zastosować ale mimo wszystko jest w czym wybierać. Wartościowe jest też tzw. „odzyskiwanie linków” o czym pisała Lexy na swoim blogu.

  • Dzięki za to zestawienie. Teraz wiem już, że linkowanie może być bardzo zróżnicowane. I warto otworzyć się na testowanie różnych opcji. Pozdrawiam 🙂

  • Świetny artykuł. Nie pomyślał bym że jest aż tyle miejsc z których można pozyskać link. Co prawda niektóre sposoby mogą być dość trudne…

  • Infografiki to jest to. Pozniej leci w internet i rozprzestrzenia sie, zyjac wlasnym zyciem, a gdzies na dole tam jest link do strony

  • Świetny wpis, jednak nie poruszyłeś tematu np. dobrych precli. Czy nie opłaca się już dystrybuować wartościowych tekstów poprzez precle? Lepiej wykorzystywać je na własnym zapleczu lub blogu?

  • Z tej listy każdy, nawet świeżo upieczony właściciel nowej strony może dowiedzieć się więcej niż po przeczytaniu 20 innych blogów. Ta lista pozyskiwania linków SEO po prostu rozwala system 😀
    Sławku może w najbliższym czasie jakieś temat związany z pozyskiwaniem linków z wygasłych domen?
    Mało jest informacji (pomocnych) o tym jak szukać i poprawnie wykorzystać tą metodę. Dużo osób pisze o tym ale nie zdradza zbytnio jak się za to zabrać i co potem robić z taką domeną. Czytam twojego bloga już 2 lata i wiem, że lubisz publikować wiedzę, którą na innych blogach próżno szukać.

    • Dzięki za dobre słowo 🙂

      Metoda o której wspominasz to jedna z tych dokładnie omówiona w szkoleniu Top Seo MasterClass.

  • Lista bardzo obszerna. Wymaga dużo pracy. Zwłaszcza pracy w formie pisania unikalnych tekstów Katalogowanie strony to już naprawdę mały % działań. Jak myślicie czy regularne publikowanie w google + może przynieść jakieś wymierne korzyści?

  • Niezła lista, szacun. Wszystkich metod zapewne nie wykorzystam, za mało rąk do pracy, ale część z nich na pewno.

    Ps. Popup nie znika po kliknięciu w krzyżyk i trochę to utrudnia czytanie.

  • Baardzo ciekawy aktykuł. Dużo pomysłów i inspiracji, chyba nie ma nigdzie w necie tylu przydatnych informacji w jednym artykule. Dzięki 🙂

  • Świetny, wyczerpujący artykuł, nie spodziewałam się, że jest aż tyle możliwości. Teraz pozostało postarać się wykorzystać jak najwięcej metod 🙂 i czekać na efekty.

  • Super artykuł dla początkującego, wykorzystanie nawet 10% tych pomysłów to chyba wiele miesięcy pracy, ale czuję się (po przeczytaniu artykułu) zmotywowany na 1000% 🙂

  • Prowadzę agencję reklamy w Mińsku Mazowieckim. Powoli wgryzamy się w internety. Artykuł jest tak super przydatny, że aż go sobie zachowamy. No i udostępniamy na FB , G+ . Pozdrowienia. Thx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.