Clusteric Search Auditor kompleksowe narzędzie do analizy linków i nie tylko
Clusteric Search Auditor to następca dość dobrze znanego polskiego narzędzia Seo Odkurzacz, który służy do analizy linków, a przede wszystkim jest pomocny do przygotowywania linków w celu zrzeczenia się ich po filtrze w Google Disavow Tools.
Clusteric Search Auditor zawiera mnóstwo ciekawych funkcji o których dziś opowiem, a to co robił Seo Odkurzacz to tylko drobna część nowego oprogramowania.
Narzędzie pojawiło się na rynku około rok temu i szczerze przyznam, że przysiadłem do niego dopiero ostatnio, gdy potrzebowałem zrobić porządek z linkami jednej z moich stron.
Do czego służy Clusteric Search Auditor
Clusteric Search Auditor to oprogramowanie o bardzo wielu możliwościach i muszę przyznać, że dopóki nie wziąłem go na warsztat, by przetestować go na blogu to nie miałem pojęcia, że aż tyle potrafi. Od tego testu zagości u mnie na stałe.
Clusteric Search Auditor możesz wykorzystać m.in. do:
- analizy profilu linków,
- przygotowania pliku do disavow,
- analizy linków konkurencji w celu znalezienia tych najlepszych,
- sprawdzenie słów kluczowych i pozycji konkurencji,
- sprawdzenie na jakie słowa nasza konkurencja jest w Google, a my nie,
- sprawdzenie jakości stron wygasłych domen,
- poszukiwanie dopasowanych tematycznie miejsc do działań marketingowych.
Dzięki badaniu parametrów z wielu zewnętrznych narzędzi jak Ahrefs, SeoMoz, Majestic Seo, Google Search Console stał się kompleksowym narzędziem do analizy linków, ale jak powyżej wypisałem nie tylko.
Poniżej przedstawię proces pracy z programem dla 1 z wybranych typów analiz.
Zakładamy projekt w Clusteric Search Auditor
Bardzo ważne, że projekt to nie strona jak mi się na początku wydawało, ale projekt to konkretna analiza, zatem zakładając projekt możesz w nim podać adres url, ale warto też dopisać sobie co robisz w tej konkretnej analizie.
1. Konfiguracja analizy
Zabawę w Clusteric Search Auditor zaczynasz od stworzenia nowej analizy. Po kliknięciu “NOWA ANALIZA” ukaże Ci się ekran z możliwością wyboru typu analizy
Przyzwyczaiłem się już do kiepskiej użyteczności oprogramowania seo. Tworzą je programiści w związku z czym nie wyglądają one zbyt dobrze i korzystanie z nich w wielu przypadkach mogłoby być dużo łatwiejsze. Temu programowi też można by co nieco zarzucić, ale muszę przyznać, że opis każdego raportu z informacją o analizowanych parametrach, przykładach zastosowania, dodatkowych wymaganiach i do tego linkiem do help’a robi dobre wrażenie.
2. Wybór typu analizy
Wybrałem pierwszą pozycję z 10 dostępnych, które szerzej opisują niżej czyli “Profil linków / disavow”.
Jak widać na poniższym screenie czynności jakie są przez nas do zrealizowania są oznaczone numerami.
- Najpierw musisz wybrać źródło linków i tutaj masz do wyboru:
- import z konta Google Search Console,
- import z Clusteric Search Auditor (ich własna baza),
- Ahrefs,
- Majestic,
- wczytanie pliku tekstowego.
- Wpisujesz adres strony oraz wybierasz język
- Opcjonalnie możesz wybrać: tematykę analizowanych stron (program za linki ze stron, które pojawiają się na frazy z wybranej tematyki będzie lepiej oceniony) oraz słowa kluczowe (program wyszuka je w elementach strony i po zakończeniu analizy będzie możliwa łatwa selekcja stron, które je zawierają).
Dostępne typy analiz w Clusteric Search Auditor
1. Profil linków / disavow LEKKA
Ta analiza służy do oszacowania wartości linków i przygotowania pliku do disavow. Badane są m.in. takie parametry jak:
- czy link jest site-wide,
- ocena spamowości w skali 0-100,
- status strony,
- czy znaleziono link na stronie,
- atrybut rel linka,
- anchor,
- liczba stron zaindeksowanych domeny linkującej,
- liczba linków wychodzących (nofollow, strony główne i podstrony),
- otoczenie linka (jaką ilością tekstu jest otoczony link),
- tematyka strony linkującej,
- długość tekstów na stronie,
- parametry alexa, web archive, Moz, sygnały z social media,
- moc profilu linków,
- czy strona jest na black listach,
- czy strona jest bezpieczna,
- dane dotyczące who is, domeny oraz serwera…
Jak widzisz Cluster Link analizuje bardzo dużo parametrów związanych z całą domeną, a także konkretną podstroną na której jest umieszczony link. Parametrów nie tylko związanych bezpośrednio z mocą seo tej podstrony, ale także jej zawartością.
2. Profil linków / disavow CIĘŻKA
To samo co w analizie podstawowej tylko głębiej. Szacowane są wartości miejsc w których umieszczono linki, oraz dopasowanie do analizowanej strony. Do analizy doszły
- parametry Moz.com dla podstron,
- Majestic i Ahrefs,
- sygnały z social media dla podstron,
- duplikat treści,
- Google cache.
3. Analiza konkurencji LEKKA
Dzięki tej analizie szybko zidentyfikujesz najlepsze linki Twojej konkurencji. Dane onsite pobierane są z API clusteric’a i wśród nich m.in: parametry Moz.com, Alexa.com, sygnały social, ogólna ocena domeny i profil linków.
4. Widoczność domeny LEKKA
Ta analiza pokaże Ci informacje o słowach kluczowych, podstronach i ich pozycjach oraz szacowaną liczbę wejść z Google. Dzięki temu zobaczysz na jakie frazy jesteś np. poza top 10 i, które z nich warto pozycjonować.
5. Porównaj widoczność LEKKA
Genialny wręcz raport, dzięki któremu możesz porównać domenę swoją z domeną konkurencji na podstawie słów kluczowych, podstron i ich pozycji. Dzięki temu raportowi możesz znaleźć słowa na które Twoja konkurencja jest w Google, a Ty nie. Do tego możesz też np. ograniczyć liczbę wyników wyszukiwań, aby znaleźć frazy najlepsze dla Ciebie.
Sądzę, że gdyby w polu gdzie są frazy dało się je przeszukiwać, ustawić też liczbę słów w frazie to byłoby całkiem przyjemne narzędzie do analizy nie wiele odbierające od Long Tail Pro z którego korzystam na co dzień.
6. Wygasłe domeny LEKKA
Do tego raportu potrzebujesz gotowego pliku z listą wygasłych domen (niektórzy dostawcy domen udostępniają takie listy). W momencie załadowania listy są sprawdzane jej parametry, ale co ciekawe tylko do czasu jak spełniają określone przez nas kryteria, dzięki czemu analiza jest szybsza. Realnie oznacza to, że oznaczasz sobie np. domeny z Trust Flow powyżej 20 i gdy uruchomisz projekt program zacznie sprawdzania od tego parametru i jeśli jakieś domeny go nie spełniają to nie będzie dla nich sprawdzał pozostałych parametrów.
Co jest sprawdzane w tym raporcie?
- czy domena jest poprawnie skonfigurowana,
- ocena spamowości,
- black listy,
- indeksacja w Google,
- parametry alexa, web archive, Moz, Majestic Seo, sygnały z social media,
- who is,
- geo lokalizacja…
Raport ten przydaje się jeśli szukasz nowej domeny dla siebie, lub zaplecza seo.
7. Wygasłe domeny CIĘŻKA
Ten raport różni się od powyższego dodaniem parametrów z Ahrefs oraz Google cache.
8. Potencjalne linki / listy linków LEKKA
Ten raport ma na celu odnalezienie najlepszym miejsc do pozyskiwania przez nas linków. W tym celu masz możliwość wgrania listy linków, ale także udostępniono Ci narzędzie do harwestowania Google. Po wpisaniu frazy otrzymasz listę stron z Google, a po przeniesieniu ich do ekranu głównego masz dostęp do następujących parametrów:
- widoczność linka w wynikach wyszukiwania,
- ocena spamowości,
- parametry Moz.com,
- social media…
Dzięki temu narzędziu otrzymujesz listę stron poruszających konkretną tematykę z informacjami o jakości tych linków. Świetna sprawa do pozyskiwania linków tematycznych.
9. Potencjalne linki / listy linków ŚREDNIA
Raport bogatszy od powyższego o czynniki onsite, nasycenie strony słowem kluczowym, typ skryptu i liczbę linków wychodzących.
10. Potencjalne linki / listy linków CIĘŻKA
Jak powyżej + parametr moz dla podstron, sprawdzenie duplicate content, google cache, parametry Ahrefs i Majestic.
Najdokładniejszy z raportów będzie wymagał dodatkowych API i będzie trwał dłużej, ale masz tutaj do dyspozycji bardzo dużo danych.
3. Najpopularniejsze domeny
Po zaimportowaniu linków Clusteric Search Auditor od razu pokazuje strony z których najczęściej pochodzą linki i na tym etapie możesz odznaczyć te zbędne, aby skrócić czas analizy np. mogą to być Twoje inne strony.
4. Wynik analizy
W wyniku analizy pokazuje nam się ekran ze wszystkimi parametrami, które zostały wzięte pod uwagę w tym typie analizy.
Program samodzielnie określił czy link jest dobry, średni, zły czy też martwy (kolorowe buźki na screenie).
Przy każdym linku możesz zaznaczyć Twoją własną ocenę linka, jeśli nie zgadzasz się z tą domyślną, ale oczywiście nie będziesz przeglądał kilku, kilkunastu, czy kilkudziesięciu tysięcy linków ręcznie zatem warto wykorzystać filtry.
Klikając na nagłówek dowolnej kolumny masz możliwość filtrowania po tych parametrach. I tak dla przykładu klikając site-wide pokazuje mi się możliwość wyfiltrowania wszystkich tego typu linków.
Jeśli chcesz je oznaczyć jako złe, to po wyfiltrowaniu danych wystarczy na ekranie głównym klikasz prawy przycisk myszki, aby uruchomić podręczne menu.
Następnie wybierasz odpowiednią opcję i sprawa z głowy.
Raczej nie zdawałbym się w 100% na to co domyślnie program oznacza i sugeruję w ten sposób zweryfikować jakość linków, sprawdzając różne parametry.
Raporty
Poza ogromną tabelą w której mógłbyś mieć problem odnaleźć interesujące nas informacje mamy dostęp do przejrzystych raportów.
Co ciekawe w trakcie pisania tego artykułu była aktualizacja oprogramowania i ich wygląd się zmienił 🙂
Najpierw wybierasz, który z raportów Cię interesuje,
a następnie wyświetla Ci się ów raport.
Jako były grafik mogę tylko powiedzieć, że brak mi w tym wszystkim jakiejś spójności graficznej, kolorystycznej.
Export xls
Kolejna funkcja to export danych do excela co przy takiej ilości informacji z pewnością może być przydatne.
Plik disavow
Tutaj masz możliwość wyeksportowania pliku do disavow links tool Google.
Widać linki martwe, oznaczone jako złe, średnie oraz dobre.
Na dole po lewej stronie masz możliwość wyboru czy do pliku zapisujesz:
- tylko złe linki,
- złe linki i średnie,
- złe linki i martwe linki,
- złe linki, średnie i martwe linki.
Dodatkowe narzędzia
1. Połącz raporty Disavow
Bardzo proste narzędzie, które pozwala nam na połączenie kilku raportów disavow.
2. Przytnij/przetwórz urle
Kolejne narzędzie służy do obróbki adresów url i pozwala np. na:
- przycinanie adresu do: subdomeny, domeny,
- dodawanie, lub usuwanie czegoś przed lub po każdym adresie url,
- usuwanie duplikatów,
- i sortowanie.
Do tego typu obróbki adresów używam Scrapebox w którym mam trochę więcej funkcjonalności jak np. usuwanie adresów zawierających, usuwanie adresów nie zawierających, import list i ich porównanie… gdyby znalazły się tutaj te dodatkowe opcje myślę, że narzędzie trochę by na tym zyskało.
3. Google Search Console
W tym narzędziu masz możliwość analizy danych z Google Search Console “Analityka wyszukiwania” oraz “Błędy indeksowania”. Czemu robić to tutaj, a nie w GSC? Ano, dlatego, że GSC udostępnia tylko 1 000 wyników, natomiast Cluster Link za pomocą API wyciąga do 5 000 wyników.
O ile w przypadku nie wielkich witryn nie ma to wielkiego znaczenia o tyle przy dużych portalach jest to przydatna opcja.
Pobierając dane masz możliwość określenia kilku parametrów w tym m.in.: zakresu dat, typu wyszukiwań, dla jakich urządzeń, oraz jakie dane mają zostać pobrane. Wynik możesz wyeksportować do pliku xls.
Gdy zaznaczyłem pobranie wszystkich danych niestety nie mieściły mi się one na ekranie więc drobna uwaga. Przydałaby się możliwość powiększenia na full screen ekranu z narzędziami, bo wyświetlają się one aktualnie w mniejszej ramce.
Do pełni szczęścia mógłbym jeszcze sobie zażyczyć możliwość filtrowania każdej z kolumn co pozwoliłoby mi na szybszą analizę 🙂
Praca z Clusteric Search Auditor
Clusteric Search Auditor to program o ogromnych możliwościach z mnóstwem tabelek przez, które czasami nie jest łatwo się przedrzeć. Ja kilku krotnie pytałem jego autora jak coś działa, gdzie coś znaleźć etc. natomiast jest do tego dość spory help, ale o tym później.
Czasami drażniły mnie takie drobnostki jak to, że po najechaniu na nagłówek kolumny automatycznie nie jest ona sortowana, a otwiera się dodatkowe okno w którym trzeba oznaczyć w jaki sposób ma być ona sortowana. To samo z filtrowaniem gdzie czasami łatwiej byłoby wpisać z palca wartości od razu od, niż otwierać nowe okno i tam robić formuły.
Poniżej o co dokładnie mi chodzi. Po lewej jakbym to widział, po prawej jak to wygląda. Nie zawsze będzie to potrzebne, ale gdyby tak to wyglądało dużo szybciej można byłoby wykonywać pewne operacje. Oczywiście pojawiłby się znów problem z czytelnością tabelek, w których pojawiłyby się dodatkowe pola.
Nie jest to jakiś wielki problem, ale chciałem zaznaczyć, że pewne drobne poprawki mogłyby ułatwić z nim pracę no i, żeby nie było, że soft jest idealny 🙂
Clusteric Search Auditor to program polski, dostępny w języku polskim i angielskim. Nie wiem, która jego wersja była pierwsza, ale w wersji polskiej są słowa angielskie. Na przykład przy ocenie mamy możliwość wyboru: ok, bad, dead, criteria fail, registered. Nie stanowi to żadnego problemu, ale trochę mnie to zaskoczyło.
Pomoc w Clusteric Search Auditor
Co do wspomnianego helpa to muszę przyznać, że jest dość rozbudowany. Od razu po uruchomieniu programu pojawia się okno z listą tematów, a po kliknięciu przekierowanie do witryny z listą pod tematów i dalej ich opisów.
Cena Clusteric Search Auditor
Program jest dostępny w 3 wersjach:
- AGENCJA za 1029 zł jednorazowo w tym: 200 domen, 10 000 000 linków, 1000 słów kluczowych na projekt – na miesiąc,
- AUDYTOR za 659 zł jednorazowo w tym: 20 domen, 3 000 000 linków, 350 słów kluczowych na projekt – na miesiąc,
- WŁASNY BIZNES za 359 zł jednorazowo w tym: 5 domen, 500 000 linków, 50 słów kluczowych na projekt – na miesiąc.
Opłata jednorazowa bardzo mnie cieszy, zawiera ona też dostęp do danych PREMIUM z API Clusteric Search Auditor oraz aktualizacji programu na 6 miesięcy.
Po tym czasie możesz korzystać z programu bez dodatkowych opłat, albo też wykupić dalsze aktualizacje, lub aktualizacje i dane Premium w przystępnych cenach.
Moim zdaniem cena jest śmiesznie niska i warto wspomnieć, że program jest cały czas aktualizowany, a wcześniejszy produkt Seo Odkurzacz pokazał, że jest to kawał solidnego softu i jego autor nie porzuci projektu po kilku miesiącach.
Demo Clusteric Search Auditor
Bardzo mnie cieszy, że autorzy oprogramowania pomyśleli też o jego wersji demo dostępnej tutaj >> (na stronie kliknij zarejestruj się na wersję demo), abyś przed zakupem mógł ją przetestować, natomiast musisz sobie zdawać sprawę z tego, że jest ona ograniczona i nie będziesz mógł w pełni wykorzystać potencjału Clusteric Search Auditor.
Wersja ta jest ograniczona do:
- do 90 dni,
- analizy 20 000 linków,
- analizy tylko części linków w projekcie,
- pobieraniu z API Clusteric Search Auditor tylko części danych,
- zwracaniu tylko części danych z wbudowanych narzędzi.
Warto o tym pamiętać, aby nie okazało się, że ograniczone demo zniechęci Cię do skorzystania z pełnej wersji.
Podsumowanie
Clusteric Search Auditor to bardzo potężna zabawka z ogromnymi możliwościami, a częste aktualizacje napawają optymizmem co do jego dalszego rozwoju.
Oprogramowanie przyda się każdemu do analizy potencjalnych miejsc do zdobywania linków, oceny profilu linków konkurencji, przygotowywania pliku do disavow tools, wyłapywania ciekawych domen, sprawdzania widoczności stron konkurencji… możliwości jest tutaj naprawdę sporo, a cena jest jest bardzo przyzwoita.
Dzięki za wpis!
Jest kilka rzeczy do poprawienia, będziemy wyciągać wnioski! 🙂
Narzędzie wydaje się potężne. Osobiście wolę proste rozwiązania – otrzymuję wtedy mniej informacji, jednak łatwiej mi je wszystkie ogarnąć. Jednak z całą pewnością jeżeli ktoś potrafi wykorzystać potencjał narzędzia, to mu się przyda 😉
Świetny wpis. Bardzo kompleksowo opisane narzędzie! Dobrze, że mamy też nasze rodzime rozwiązania! Narzędzie godne polecenia. Pozdrawiam!
Kawał dobrej roboty! Dzięki Sławek 🙂
Dzięki, nie słyszałem o tym ale chętnie przetestuje.
Korzystam z tego narzędzia jest świetne, a opis programu na pewno nie jednej osobie pomoże w rozpoczęciu pracy z Clusteric Search Auditor
Dobrze go opisać. Narzędzie używamy i polecam.
Bardzo ładnie napisane dla laika który zazwyczaj nie zna się w sam raz, dużo wiedzy z artykułu wyniosłem trochę więc dziękuje gdaq :-).
Już ruszam do konfiguracji zaraz po optymalizacji 🙂
Wow, bardzo ciekawy i precyzyjnie napisany artykuł na temat niezwykłego oprogramowania. Niesamowite możliwości. Warte wypróbowania.
Witam ,
widziałem Demo tego programu, naprawdę świetny program, Ogromne narzędzie w rekach SEO-wców. Dzięki za dokładny opis.
cześć.
czy oprogramowanie samo pobiera linki z Ahrefs i MajesticSEO czy muszę je we własnym zakresie importować dla badanej domeny?
Jeśli oprogramowanie samo pobiera linki to myślę, że warto je kupić chociażby już dla samych raportów.
Proszę o odpowiedź.
Trzeba mieć podłączone API z zewnętrznych narzędzi.
Dzięki za rekomendację, idę to kupić, zwłaszcza, że dzisiaj jest w fajnej promocji.
2022 i wracamy do Clusterica, zwłaszcza po wczorajszym SEO Festiwalu 😉
Historia lubi się powtarzać…