Rel NoFollow – kluczowy parametr linka! Kiedy i jak go używać?

Nofollow oraz Dofollow to atrybut linków, które mówią robotom wyszukiwarek jak mają się zachować wobec nich. W przypadku linka bez parametru nofollow jest on traktowany jako dofollow (nie jest wymagany dodatkowy zapis w kodzie html) i bot podąża takim linkiem przekazując moc seo stronie linkowanej.

Jak Google traktuje linki z atrybutem nofollow?

Boty Google podążają za linkami z parametrem nofollow. Teoretycznie nie biorą ich pod uwagę przy ustalaniu rankingu strony, ale w poprzednim artykule „16 eksperymentów seo, które zmienią Twój sposób myślenia o seo na zawsze” w teście 10 wskazałem, że linki z parametrem nofollow mają wpływ na pozycję strony.

Ja przyjmuję, że takie linki przenoszą moc seo jednak dużo mniejszą, warto je pozyskiwać w celu dywersyfikacji linków.

Kiedy należy używać nofollow?

Jest kilka sytuacji w których warto stosować ten parametr w linkach. Z reguły poleca się go stosować w linkach zewnętrznych, ale czasami i wewnątrz warto go zastosować, aby poprawić pozycję strony.

1. Szkodliwe strony

Pomysł tego parametru wynikł stąd, aby oznaczać linki, które mają być ignorowane przez wyszukiwarki z powodu tego, że mogą szkodzić stronie na której się znajdują.

Przykład? Na moim blogu napiszę post na temat spamerskiego zaplecza, stron kasyn czy porno i podrzucę do nich kilka linków. Aby nie zaszkodzić mojej stronie mogę je oznaczyć parametrem „nofollow”.

2. Sterowanie przepływem mocy seo

Wielu webmasterów używa tego parametru, aby sterować przepływem mocy seo wewnątrz strony. Co to znaczy?

Nie każda podstrona Twojej witryny jest pozycjonowana i musi znajdować się w indeksie Google, dlatego też dodanie parametru nofollow do linków prowadzących np. do strony regulaminu, polityki prywatności, formularzu logowania etc. pozwoli Ci nie kierować mocy seo do tych stron, a przekazać jej moc do innych ważniejszych podstron witryny.

3. Płatne linki, reklamy, linki afiliacyjne

Bardzo mało serwisów to stosuje, jednak linki płatne, reklamowe powinny być oznaczane parametrem nofollow, aby Google wiedziało, że nie są to naturalnie pozyskane linki i nie powinny one mieć wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwań.

4. Linki z komentarzy, ksiąg gości, for, widgetów sm…

To praktycznie już standard, że linki z komentarzy na blogach oznaczone są parametrem nofollow. Dzieje się tak, dlatego, że nie wiesz kto umieszcza komentarz z linkiem do swojej strony, nie możesz zatem ręczyć za jej zawartość i dlatego są to linki nofollow. Dodatkowo gdyby te linki były dofollow mnóstwo mocy seo uciekałoby autorowi strony.

Według Matta Cuttsa >> wszędzie gdzie użytkownicy samodzielnie mogą dodać link powinny one być nofollow, bo prędzej czy później te miejsca zostaną znalezione przez spamerów.

Czy linki z parametrem nofollow mogą zaszkodzić Twojej stronie?

Według Matta Cuttsa standardowo takie linki nie szkodzą linkowanej stronie, ale… 🙂 Matt jednocześnie zaznacza, że jeśli pozyskujesz linki w sposób masowy i do Google będą trafiały spam raporty, to jednak może zostać nałożony filtr na Twoja stronę.

Jak sprawdzić czy link jest nofollow czy dofollow?

Każdy link nie posiadający parametru nofollow domyślnie jest dofollow, zatem musisz sprawdzić czy parametr nofollow nie został dodany do danego linka.

Jak używać parametru nofollow?

Jeśli chcesz wstawić link z parametrem nofollow do kodu linka <a> musisz po prostu dodać rel=”nofollow”.

Kod bez nofollow: <a href=”http://www.blog.gdaq.pl”>anchor</a>

Kod z linkiem nofollow: <a href=”http://www.blog.gdaq.pl” rel=”nofollow”>anchor</a>

Ręczne sprawdzenie parametru nofollow

Jeśli chcesz sprawdzić czy link jest nofollow wystarczy, że klikniesz w przeglądarce na link prawym przyciskiem myszy i wybierzesz „Zbadaj”. Na dole strony pojawi Ci się konsola z zaznaczonym kodem html strony właśnie z tym linkiem. Jeśli w linki widnieje rel=”nofollow” to już wiesz co to oznacza.

Automatyczne sprawdzanie parametru nofollow

Jeśli potrzebujesz sprawdzić większą liczbę linków i nie chcesz robić tego ręcznie, możesz skorzystać z dodatków do przeglądarek, które od razu oznaczą Ci takie linki.

Do sprawdzenia tego parametru możesz użyć wielu wtyczek seo, które m.in. posiadają tę opcję. W Google Chrome będzie to np. wtyczka NoFollow >>, a w FireFox wtyczka Highlight NoFollow links >> są dedykowane tylko właśnie do tego celu. Po ich instalacji wystarczy, że wejdziesz na jakąś stronę i wszystkie linki z parametrem nofollow zostaną wzięte w czerwoną kropkowaną ramkę.

Dzięki temu od razu wchodząc na jakąkolwiek stronę będziesz wiedział, które linki są dofollow, a które nofollow.

Podsumowanie

Linki nofollow zalecam Ci stosować w momencie gdy linkujesz do stron co do których nie masz zaufania, nie chcesz im przekazywać mocy seo, a także w miejscach z których internauci sami mogą pozyskać link z Twojej strony jak np. komentarze.

Oznaczanie reklam tym parametrem czy sterowanie przepływem mocy na stronie za jego pomocą też będzie dobrym pomysłem.

Mimo, iż pozyskiwane linki często posiadają parametr nofollow warto abyś pamiętał, że nawet jeśli przekazują mniejszą moc seo to jeśli jednak są umieszczone na ciekawych, tematycznie powiązanych stronach to będą Ci generowały ruch na stronę, a to jest tak naprawdę Twoim celem.

Na linki DoFollow trzeba sobie zasłużyć 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.8/5 (44 votes cast)
Rel NoFollow - kluczowy parametr linka! Kiedy i jak go używać?, 1.8 out of 5 based on 44 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi ów seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

37 komentarzy

napisz komentarz
  • Bardzo ciekawy artykuł Sławku. Nie przyszło mi wcześniej do głowy, aby linki do stron np. regulamin czy strona logowania, miały parametr nofollow. Pozmieniam to sobie.

    To, że linki w komentarzach powinny mieć nofollow to wiem. Dziwi mnie tylko fakt, że ludzie często nie zostawiają komentarz tylko dlatego, że nie mogą pozyskać linka dofollow. Uważają, że jak jest nofollow, to nie warto zostawić linka. A przecież warto, zawsze to dodatkowy link do naszej strony przecież.

    • Słusznie Kamila, ale też co bardzo ważne takie linki potrafią generować ruch, jeśli tylko pozyskuje się je z odpowiednich stron.

  • Warto dodać, że nofollow częściowo zabezpiecza nas przed negatywnym sąsiedztwem, jeżeli strona do której linkowaliśmy nagle stała się niebezpieczna, to dzięki temu można było uniknąć konsekwencji. Nie dotyczy to sytuacji, w której na zaatakowanej stronie można było „pobrać” złośliwy kod. Oczywiście wszystko zależy też od skali, ale do źródeł co do których nie mamy dużego zaufania zawsze warto dać nofollow dla świętego spokoju.

  • Co do punktu drugiego to naczytałem się sporo i zdania są podzielone. Technicznie sprawa jest dość oczywista jednak nie widziałem wiele stron, które stosowałyby nofollow przy podstronach z regulaminem, kontakcie czy polityką prywatności. Czy ktoś mógłby bardziej wypowiedzieć się na ten temat?

  • …”bot podąża takim linkiem przekazując moc seo stronie linkującej…” – nie powinno być, że przekazuje moc stronie linkowanej? Link wychodzący zabiera cześć mocy seo do linkowanej strony, jeśli jest ich więcej to podział i moc seo dla każdego linku wychodzącego w obrębie tej strony jest mniejsza. Wiem, że napisałem tutaj chyba oczywistą rzecz ale jeśli wyżej wymieniony błąd jest prawdziwy, to warto to poprawić, bo może początkujących użytkowników wprowadzać w błąd.

  • Ja mam takie pytanie.
    Jak dodać „no follow” do linka który chcemy pozostawić?
    Miałem ogólnie do tej chwili można powiedzieć główną stronę sklepu jako „no follow”
    Wyczytałem aby to umieścić , by nie zakłamywać analiticsa swoimi ingerencjami.
    Ściągnąłem wtyczkę do chroma i oznaczyłem.
    Czy to był tzw. nie błąd ale wielbłąd?

    • Sławku nie do końca rozumiem Twoje pytania.

      Jak dodać “no follow” do linka który chcemy pozostawić? – normalnie zostawiasz linka i dodajesz nofollow

  • Cześć, widziałem też zastosowanie nofollow w przypadku linkowania obrazka i zwyklego tekstu obok siebie. Jakieś doświadczenia z takim rozwiązaniem:

    – obrazek rel=nofollow, link w miejsce A –
    – podpis do obrazka, dofollow, z linkiem w to samo miejsce A –

    Pozdrowienia,
    Paweł

  • Długo szukałam tak jasnej odpowiedzi związanej z DF i NF. Do tej pory były to częściowe informacje zbierane z różnych stron. Wreszcie pojawił się artykuł, który wykłada kawę na ławę i rozwiewa wątpliwości. Jest moc! 🙂 Dzięki za tak dobry wpis 🙂

  • Sterowanie przepływem mocy w obrębie serwisu przy zastosowaniu nofollow – z tego co wiem to suma mocy strony jest dzielona na wszystkie linki i te nofollow po prostu nie przekazują jej dalej. Onegdaj było tak, że link nofollow nie brał udziału w przekazywaniu mocy i wtedy takie działania miałyby sens. Obecnie zastosowanie nofollow nie zwiększy mocy przekazywanej przez pozostałe linki więc po co tak rzeźbić? Blokada regulaminu jest zasadna, ale danie nofollow nie zablokuje jej indeksacji.
    No chyba, ze masz wiedzę inną na temat przepływu soku to chętnie poczytam.

  • Wydaje mi się, że przez ostatnie lata kilka razy atrybut nofollow mocno zmieniał na znaczeniu. Dzięki za świeże informacje.

  • Sławek fajny artykuł, dzięki. Z nofollow trzeba szczególnie uważać linkując do wewnętrznych podstron gdyż w pewnych przypadkach może to być szkodliwe dla strony.

  • Sławku, dlaczego w Ahrefs jak wyfiltruję linki dofollow i zaczynam sprawdzać ręcznie tak jak opisałeś pokazuje że są nofollow

  • Interesujące fakty, być może skuszę się na szkolenie, choć do tej pory nofollow jeszcze mnie nie przekonało.

  • Dobre rozgraniczenie linków dofollow i nofollow na naszej stronie wydaję się z perspektywy algorytmów google kluczową sprawa dla mniej istotnych linków podstron etc.

  • Dopiero teraz, podczas kilkudniowego urlopu miałem czas na zapoznanie się z artykułem. Fajnie, że poruszyłeś ten temat, bo wokół nf i df zawsze jest sporo wątpliwości.

  • Jak oznaczyć link jako nofollow? Prosiłbym o wytłumaczenie jak laikowi. Wiem co wpisać ale nie wiem technicznie jak, w jakimś edytorze?

    • Tak Marcin w edytorze html. W wordpress nazywa się to edytor „tekstowy” jest to zakładka po prawej stronie nad polem w które wpisujesz tekst.

  • Ciekawy wpis, przez myśl by mi nie przeszło, żeby konkretne podstrony na stronie oznaczać jako nofollow. Człowiek się uczy całe życie 🙂 Dzięki wpisowi w końcu mogłem sobie sensownie poukładać wiadomości odnośnie DW i NF, bo do tej pory wiadomości miałem niepełne i urywkowe.
    Pozdrawiam!

  • NoFollow jest bardzo przydatny. Warto zaznajomić się z zasadami korzystania, dzięki czemu unikniemy niechcianych spadków pozycji strony 🙂

  • Czasem jestem zdziwiona, jak wiele osób nie wie, że coś takiego jak ten parametr istnieje. Zwłaszcza ci, którym zależy na linkach do ich stron umieszczanych na blogach. Jeśli natomiast ktoś mnie prosi, by przy jego linku umieścić atrybut nofollow to zgadzam się – ale wyłącznie jako formę płatnej reklamy.

  • Ja wychodzę z założenia że trzeba dodawać też linki nofollow. Jeżeli bedziemy mieli same dofollow to będzie widoczne dla google że to jest czysto pozycjonerska praca i można dostać bana, lepiej (oczywiście z zachowaniem odpowiednich proporcji) dodawać też i te nofolow.

  • Dobry artykuł. W końcu ktoś konkretnie mówi o tym jak się z tym „no follow” obchodzić. Wcześniej w ogóle nie używałem tego rodzaju linków.

  • a co z linkami np z banera ustawiać na nofollow np z portali ogłoszeniowych, strona dostała masę linków graficznych z dofollow czy to może stronie zaszkodzić?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.