Link Juice czyli ile mocy seo jest w linku?

Link Juice to pojęcie używane w środowisku seo określające moc seo jaką przekazuje strona linkująca do strony linkowanej. Każdy link taką moc przekazuje, a jej ilość zależy od mocy jaką strona linkująca posiada oraz do ilu stron ona linkuje czyli do ilu stron jest przekazywana.

Dzięki przekazywanej mocy strony linkowane awansują w Google na wyższe miejsca, stąd też mówi się o mocy linków.

O link juice możemy mówić napływającej z zewnętrznych stron, ale także o jej przepływie wewnątrz strony. Z tego też powodu podczas audytów seo zaleca się np. zmianę struktury strony, aby moc seo lepiej przepływała wewnątrz jej, aby pokazać, które strony są najważniejsze w domenie.

Słabej jakości linki mają mało mocy seo i nie dadzą tak dobrego efektu jak linki z dobrej jakości stron, które przekażą więcej mocy. Z tego też powodu często mówi się, że lepiej pozyskać mniej dobrych linków niż wiele słabej jakości (te dodatkowo mogą szkodzić.).

„Lepiej pozyskać mniej dobrych linków, niż mnóstwo słabej jakości.”

Poniżej przedstawiam kilka przykładów przepływu mocy na stronach. Przykłady analizujemy zakładając, że witryny A i B są tak samo dobrze zoptymalizowane.

Sytuacja 1

Jeśli do domeny A prowadzą 2 linki, a do domeny B 0 linków to domena A pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwań Google, bo ma więcej link juice.

„strona linkowana ma wyższą pozycję od nie linkowanej”

Sytuacja 2

Jeśli do domeny A prowadzi 5 linków, a do domeny B 3 linki to domena A będzie wyżej oczywiście jeśli ich jakość będzie równa.

„więcej linków (tej samej jakości) = wyższa pozycja”

Sytuacja 3

Do domeny A prowadzi 5 linków, ale domeny linkujące linkują także do innych stron, natomiast do domeny B prowadzą 4 linki to domena B będzie wyżej.

„moc linka rozprasza się na strony do których domena linkuje”

Sytuacja 4

Jeśli strony dostają tyle samo linków, ale jedna ma mocniejsze to będzie wyżej, bo dostała więcej link juice.

„mocniejsze linki = wyższa pozycja”

Sytuacja 5

Strona która ma więcej linków, ale słabej jakości może być niżej w Google niż ta co posiada mniej linków, ale lepszej jakości, bo ma więcej link juice.

„mniej linków, ale lepszej jakości”

Gdy jeszcze mieliśmy dostęp do parametru PR były narzędzia pokazujące jak page rank rozkłada się na poszczególne strony.

Aktualnie Google nie udostępnia żadnego parametru mogącego wskazywać wartość/jakość domen, a jedynie zewnętrzne firmy jak Majestic Seo, Moz, Ahrefs udostępniają takie informacje, jednak każda z nich ma swoje własne wskaźniki.

GD Star Rating
a WordPress rating system
Link Juice czyli ile mocy seo jest w linku?, 2.1 out of 5 based on 86 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

44 komentarze

napisz komentarz
  • Albo coś mnie po chorobie jeszcze trzyma albo jedno i drugie się wyklucza:

    Jeśli do domeny A prowadzą 2 linki, a do domeny B 0 linków to domena B pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwań Google, bo ma więcej link juice.

    „strona linkowana ma wyższą pozycję od nie linkowanej”

    I przymiotniki z nie piszemy razem 😀

  • I to wszystko, zakładając, że treści są takie same, tyle samo i strony zoptymalizowane w ten sam sposób.

    Czasem sama optymalizacja pomaga przegonić konkurencję, która ma 200 linków.

    Dodatkowo atrakcyjna treść na stronie, która będzie polecana przez odwiedzających i nie trzeba samodzielnie dodawać linków,

    • Ja też spotkałam się z dobrze poprawioną stroną małego biznesu lokalnego, która miała znikomą liczbę linków, ale „starą” domenę i dobrze ustawioną wtyczkę All in one SEO w WordPress. Oczywiście konkurencja była mała ale mimo wszystko niektóre strony mogłby być wyżej.

    • W sumie to darmowych jest mało, i sam korzystam tylko z płatnych. Do analizy pozycji witryny na słowa kluczowe i pozycji konkurencji na te same frazy bardzo dobre jest rozwiązanie ASPS – https://asps.pl/KEH583972 (reflink, można skasować po „/” jak ktoś nie lubie reflinków).

      Co do analizy całej witryny i pojedynczych url. najlepszym jakie testowałem i mogę polecić to, strona którą Sławek wymienił w artykule, czyli Ahrefs. Płatny pakiet jest drogi, prawie 500 zł ale możliwości jakie daje, można bardzo szybko wykorzystać (http://imgur.com/kcwqT3r – 0d TOP1 do TOP 30 – do 200 keywords na każdą pozycję a większość zdobyta dzięki analizie i pisania wartościowych wpisów pod dane frazy). Wystarczy poczytać wpisy Sławka,wbić na szkolenie i potem przy pomocy Ahrefs, searchconsole, analytics i ASPS wdrożyć zdobytą wiedzę w stronie/blogu.

      Ogólnie bardzo pozytywnie mnie ten blog o SEO zaskakuje co jakiś czas. Sam zajmuję się amatorsko SEO i pomagam znajomym. Zbieram kasę na szkolenie TOPSEO Master Class, liczę że tam dowiem się czegoś więcej co Sławek ma do pokazania, a tam wiedza jeśli jest płatna na pewno będzie znakomitym uzupełnieniem tego co może każdy na blogu poczytać.

      • Dzięki Kris!

        Jako ciekawostkę dodam, że w ramach Top Seo MasterClass udostępniam bezpłatnie monitorowanie pozycji strony w Google oraz 10 raportów z Ahrefs miesięcznie.

        Do tego wiele innych narzędzi, niespodzianek w bonusie.

  • Proste wytłumaczenie, dobre dla kogoś kto uczy się podstaw pozycjonowania. W przyszłość warto byłoby pochylić się nad rozpoznaniem które linki wg google są wartościowe, a które nie.
    Pozdrawiam

  • Hej.

    Fajnie, że tyle piszesz nt. SEO, ale z racji, że masz całkiem spore audytorium, miej również poczucie odpowiedzialności za język, którym się posługujesz.

    O ile w tytule tego tekstu odmieniasz poprawnie „link”, to w treści już jest inaczej.

    Jeśli nie jesteś pewien odmiany lub pisowni – zawsze to możesz sprawdzić; w samym Internecie znajdziesz rozstrzygnięcie większości pojawiających się wątpliwości 🙂

    Pozdrawiam

  • Z częścią oczywiście się zgadzam, ale warto napisać początkowe założenia. Ponieważ bez tego „strona linkowana ma wyższą pozycję od nielinkowanej” nie jest do końca prawdą. Oczywiście piszę to z analizy własnej testowej strony, gdzie w przypadku 0 linków, strona lepiej zoptymalizowana posiada np. 18 miejsce na słowa. Strona PP, gdzie strony wyżej jak i niżej posiadają po kilkaset linków.

    • Mirtes na samym początku napisałem „Przykłady analizujemy zakładając, że witryny A i B są tak samo dobrze zoptymalizowane.”.

  • Bardzo łopatologiczne wytłumaczenie więc ma swoje wady i zalety. Zaletą jest łatwe ogarnięcie tych zależności, a wadą to, że są to sytuacje czysto hipotetyczne.

    Generalnie jeśli jakaś strona linkuje gdziekolwiek to nie ma sytuacji żeby nie miała choćby menu. Linki wewnętrzne też otrzymują moc więc to co wychodzi to ułamek mocy jaką przekazuje strona. Nawet najprostsza witryna z kilkoma podstronami będzie mogła przekazać max 10% swojej mocy. I mówimy tu o najprostszej stronie www. Teraz dodajmy do tego tagi, większe menu, linki do fanpage (nawet jeśli nofollow to osłabiają pozostałe bo moc dzieli się na wszystkie), jakieś najnowsze artykuły, polecane, wyróżnione, logo (które też jest linkiem), stopkę z danymi. Tak wyglądają współczesne strony. Mocy z jednego linka będzie 1%, może mniej. I teraz dopiero zaczyna się zabawa. Ile mocy przekaże nam główna dajmy na to onetu (serwis podlinkowany bardzo mocno, z domeną z historią, zaufaną, ale tysiącem linków wychodzących), a ile mniejsza strona gdzie tych linków będzie 100. Ofc link z głównej onetu jeśliby się dało to chciałbym mieć tak czy siak, ale może się okazać, że przekaże on mniej soczku od innych, w teorii słabszych. To jest cały smaczek pozycjonowania 🙂

  • To czekamy jeszcze na najciekawsze przykłady w świetle powyższych prostych prawd, a mianowicie co-citation i co-occurrence :).

  • Mówi się, że najlepiej linkować na stron powiązanych tematycznie. Jednak w świetle tego artykułu to nie ma znaczenia, bo moc przekazywana z danej strony na wszystkie linki jest taka sama bez znaczenia czy link jest jest związany z kontentem czy nie. Chyba, że w artykule zastosowano uproszenia?

    • Link juice, a tematyczność linków to 2 zupełnie oddzielne tematy i myślę, że przez Google też rozpatrywane jako 2 oddzielne parametry.

  • Trochę z innej beczki. Czy Pingi są potrzebne? Mam tu na myśli sytuację z CMS WordPress, gdzie linkując we wpisie do innego własnego wpisu, tam pojawia się w komentarzu widoczny PING. Czy pingi w jakikolwiek sposób pomagają stronie? Czy z chwilą ich ukrycia (w komentarzach Front End), ma to wpływ na stronę?

  • Podpowiedzcie mi taką rzecz. Zrobiłem około 50 wpisów na różnych blogach przez ostatnie dwa tygodnie i tylko z jednego z nich widzę likowanie do mojej strony w google search console. Ile trzeba czekać aż pojawią się pozostałe linki?
    Dziękuję i pozdrawiam

    • Z mojego doświadczenia wynika, że nie ma reguły. Sprawdź czy wpisy są zaindeksowane w Google, jeśli nie, to im pomóż – wtedy po jakimś czasie pokażą się w panelu.

  • Zgadzam się ze Sławkiem. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na jakość linka, a nie ich ilość. 10 linków może być zdecydowanie mocniejszych od 100 ze słabych źródeł.

  • Hi even though the article is in Polish, i’ve translated to English & from my observation , it’s true that Higher quality Links = Higher rankings .

    At the same time, a few high quality links could rank you to top than getting hundreds of links from low quality sites .

  • @Marcin nie sugeruj się tym aż tak bardzo. Zaopatrz się też w inne narzędzia do monitorowania linków. Artykuł jak najbardziej przydatny, sam kiedyś popełniałem wiele błędów na podstawie opisanych tutaj sytuacji.

  • Coraz czesciej natykam sie w sieci na materialy od Ciebie, kiedys nie wytrzymam i zapisze sie na szkolenie prowadzone przez Ciebie, bo wiedza jaka posiadasz.. zazdroszcze 🙂

  • Wydaje się, że juice to w dalszym ciągu domena przyszłości, jeśli chodzi o algorytmy Google. W dalszym ciągu istnieją w sieci strony pozycjonowane na słabych linkach i stoją wysoko w rankingu . Głównym kryterium dalej zdaje się być ilość – pytanie jak długo?

  • Ma ktoś może jakieś informacje ile linków i jakiej jakości potrzeba,
    aby np. PA strony wzrósł do jakiejś wartości? bo dla PR znalazłem m. in. na wikipedii a dla tych nowszych miar nie mam.Czy może Jest jakiś przelicznik starego PR na PA np. 5 PR = 50 PA i można by było to na podstawie danych dot. PR wywnioskować.

  • Witam
    Zauważyłem, że konkurencyjna firma po tym jak zaczęła usuwać swoje spamerskie linki (wcześniej pewnie dodawali się automatem) zaczęła rosnąć w wynikach wyszukiwania. Ciekawe zjawisko.
    Pozdrawiam

  • Dzięki za kolejny świetny artykuł. Widać, ze znasz się na temacie. Czy mógłbyś napisać coś więcej o tym jak słabe linki wpływają negatywnie na pozycjonowanie? Google nakłada jakieś kary jak w przypadku różnych metod Black Hat SEO? Wśród wielu blogerów panuje moda na wymienianie się linkami co prowadzi do tego, że niektórzy linkują na 1000 różnych stron. Czy taka sytuacja nie szkodzi pozycji tych blogów?

    • Tak za linki wątpliwej jakości możesz otrzymać filtr od Google.
      Wymienianie się linkami moim zdaniem będzie ok dopóki dzieje się to w obrębie tematyki ich stron. Osobiście wolałbym umieścić artykuł gościnny niż tylko wcisnąć gdzieś link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.