Jak zaprojektować wizytowkę?

Dziś napiszę Wam jak ja krok po kroku projektuję wizytówki. Program z którego korzystam do projektowania wizytówek to CorelDraw11. Jest dość nie drogi i do takiego zastosowania bardzo dobry. Zaznaczam, iż nie specjalizuję się w projektowaniu wizytówek. Kiedyś robiłem je sam teraz zlecam grafikowi, który to robi dużo lepiej 🙂

1. Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić to ustalić rozmiar wizytówki.
Ja zawsze stosuję standardowy rozmiar 90x50mm. Czasem zdarza się, że wizytówki są większe aczkolwiek nie polecam tego bo później mogą nie zmieścić się w wizytowniku.

2. Kolejna rzecz, która robię to ustawiam pasery (odstępy od krawędzi wizytówki). Raz zdarzyło mi się oddać wizytówkę do druku w nowej drukarni. Logo znajdowało się zbyt blisko krawędzi i na części wizytówek zostało obcięte. Margines, który stosuję to 5mm i jeszcze nie zdarzyło mi się, aby tak przygotowana wizytówka została źle przycięta.

3. Następnie “wrzucam” treść do programu graficznego, aby móc ją odpowiednio rozmieścić.
W zależności od tego czy jest to wizytówka firmowa czy prywatna powinny się na niej znaleźć inne dane.

Na wizytówce prywatnej: imię i nazwisko, adres e-mail i strony www, numer telefonu, ew. adres.

Na wizytówce firmowej: logo + slogan, imię i nazwisko, stanowisko w firmie, adres firmy, adres internetowy, numer telefonu, numer telefonu komórkowego, fax, e-mail, NIP, Regon.

4. Jeśli informacji jest dużo na wizytówce, warto zastanowić się czy nie zagospodarować przestrzeni, która znajduje się na drugiej jej stronie. Najczęściej wizytówki są jedno stronne i myślę, że jest to błąd bo czemu nie wykorzystać powierzchni z tyłu i nie dodać mapy dojazdu do firmy czy nie napisać kilku zdań o firmie.

5. W zależności od ilości treści, rozmiarów loga, należy zastanowić się nad możliwością wykonania wizytówki w pionie. Jest to mniej typowe rozwiązanie. Nie wiem jednak jak to wpływa na osobę, która przegląda wizytówki w wizytowniku aczkolwiek myślę, że dzięki temu może się ona wyróżnić.

6. Elementem najbardziej widocznym na wizytówce powinno być logo, następnie imię, nazwisko i stanowisko zajmowane przez tę osobę.

7. Logo z reguły umieszcza się w lewym górnym rogu ze względu na nasze przyzwyczajenia do czytania od lewej do prawej. Warto, aby w logo umieszczony był jakiś slogan, aby osoba biorąca wizytówkę w dłoń od razu wiedziała czym firma się zajmuje.

8. Po umieszczeniu loga, imienia, nazwiska i innych niezbędnych elementów można pomyśleć o umieszczeniu jakiegoś elementu graficznego, który doda smaku wizytówce, aczkolwiek należy być z tym bardzo ostrożnym. Nie przepadam za wizytówkami zawierającymi zdjęcia, aczkolwiek zdarza mi się takowe robić. Przeładowanie wizytówki elementami graficznymi powoduje że wygląda ona jak z “odpustu” dlatego proponuję stosować proste elementy/kształty.

9. W domu posiadam czarną białą drukarkę laserową HP. Zanim oddam cokolwiek do druku drukuję na niej projekt, aby sprawdzić czy wszystkie elementy są odpowiedniej wielkości i czy są dobrze widoczne. Tobie też to proponuję bo wizytówka na monitorze i na papierze będzie wyglądać zupełnie inaczej. Dzięki temu może udać Ci się namierzyć jakiś błąd.

10. Na koniec wizytówkę zawsze pokazuję osobie postronnej, aby wyraziła o niej swoja opinię.

11. Przed oddaniem pliku do drukarni należy wszystkie teksty zamienić na krzywe na wypadek gdyby w drukarni nie była dostępna czcionka, którą wykorzystaliśmy w projekcie. To pozwoli wyświetlać teksty tak jak je przygotowaliśmy.

12. Format w jakim z reguły dostarcza się projekty do drukarni to PDF, TIFF (oczywiście ). W Corelu wystarczy z menu Plik wybrać Przygotuj dla biura i usług poligraficznych program przygotuje nam wszystkie pliki dla drukarni (pdf, cdr, czcionki). Mimo, że czcionki zostają dołączone do projektu to proponuję teksty rozbić na krzywe bo drukarnia może nie chcieć instalować sobie czcionek na komputerach.

Jeśli chodzi o czcionki to podobnie jak elementy graficzne powinny być one spójne z logo. Na wizytówce nie powinniśmy umieszczać zbyt dużej ilości czcionek i zbyt wielu kolorów. Sam zawsze stosuję jeden krój czcionki do wizytówki i ilość kolorów staram się ograniczyć do 2-3. Nie proponuję też używać zbyt ozdobnych fontów bo będą one odwracać uwagę od tego co najważniejsze.

Od kiedy znalazłem drukarnię z której pracy jestem zadowolony nie zmieniam jej. Uważam, że warto trzymać się dobrej drukarni i nie poszukiwać za wszelką cenę jak najtańszej. Jak wcześniej wspomniałem kiedyś zdarzyło mi się korzystać z usług pewnej drukarni znalezionej na allegro i niestety, ale poskutkowało to tym, że wizytówki do niczego się nie nadawały.
Gdyby taki problem pojawił się w drukarni z której usług teraz korzystam drukarniacyfrowa.com jestem przekonany, że pracownik drukarni zadzwoniłby do mnie i poinformował mnie o tym.
Oczywiście dodatkowo korzystając z usług jednej drukarni możecie liczyć na stały rabat na ich usługi.

Jeśli zajmujesz się, lub masz zamiar zajmować się projektowaniem do druku profesjonalnie warto pomyśleć o próbniku kolorów. Nasze monitory wyświetlają obraz w trybie RGB (3 kolorów, więcej informacji), natomiast druk jest w trybie CMYK(4 kolory, więcej informacji) przez co to co widzimy na monitorze, a to co widzimy na wizytówce może znacznie różnić się kolorystycznie. Próbnik kolorów PANTONE pozwoli nam wybrać kolor i ustawić go w programie. Dzięki temu prawdopodobieństwo uzyskania koloru jakiego oczekujemy znacznie wzrasta bo z tego co wiem to mimo wszystko i tak w każdej drukarni może wyjść trochę inny.

Najważniejsze w projektowaniu wizytówek jest to, aby dobrze zagospodarować dość niewielką przestrzeń i żeby była ona spójna graficznie. Wizytówka powinna być prosta, schludna i elegancka bez wodotrysków, aby nie kojarzyła się z “kiczem”. Podstawa to przekazanie klientowi w szybki sposób niezbędnych informacji o nas.
Bardzo ciekawe przykłady wizytówek możecie znaleźć w książkach już polecanych przeze mnie z księgarni Humalibra.pl. Ja kupiłem książkę “Best of business card design 8” i muszę przyznać, że każda wizytówka ma to coś w sobie. Jest elegancka, intrygująca, pełen profesjonalizm.

Książka “Grafika w biznesie. Projektowanie elementów tożsamości wizualnej – logotypy, wizytówki oraz papier firmowy” także może być przydatna.

Jeśli ten artykuł pomógł Ci, masz co do niego jakieś wątpliwości lub pytania “Zostaw komentarz”, a na pewno na niego odpowiem.

Jeśli chciałbyś zlecić jakieś prace graficzne, projektowe napisz do mnie poprzez formularz kontaktowy z tej strony >>

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.9/5 (9 votes cast)
Jak zaprojektować wizytowkę?, 4.9 out of 5 based on 9 ratings

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

14 komentarzy

napisz komentarz
  • Z tego co widze jest błąd w artykule odnośnie kolorów w CMYK'u. Napisane jest o 5 barwach a tak naprawde jest ich tylko 4 ( cyjan, magenta, źółty, czarny ). Ogólnie artykuł bardzo dobry ponieważ jest dużo istotnych spostrzeżeń które często osoby projektujące wizytówki pomijają ze względu na ich oczywistość.

    • jak by się przyczepić to jest 5 kolorów używanych w druku nie 4 🙂 bardzo wiele osób zapomina o kolorze białym który jest kolorem dodatkowym w palecie CMYK i służy do druku na kolorowych podłożach oraz jako marker na przeźroczyste materiały 🙂

  • Bardzo przydatny artykuł , myślę że powinno być takich więcej bo to co czasami ludzie wyprawiają przy projektach przechodzi wszelkie możliwe wyobrażenia.

  • Bardzo dobry tekst. Rzeczywiście projektowanie wizytówek nie jest rzeczą prostą, ale za to bardzo istotną, gdyż to ona ma reprezentować ich firmę, dlatego dobrze, że wyszczególnione zostały nawet najdrobniejsze detale. Inną ważną kwestią jest też wybór drukarni, gdyż jakość farb drukarskich ma niezwykle istotne znaczenie i przesądza o tym jak dane wizytówki wyglądają.

  • Bardzo dobry szczegółowy tekst, trafiłem tu w poszukiwaniu ciekawych artykułów o wizytówkach bo to mój mały konik (kolekcjonuję i też sam drukuję na cyfrze). Link będę podawał klientom zamawiającym druk u mnie, którzy chcą sami przygotować projekt a taki poradnik oszczędzi podwójnej roboty.
    Należy pamiętać, że projektując wizytówkę, która będzie drukowana z offsetu bez foliowania warto nie dawać grafiki dochodzącej do brzegu bo bez foliowania farba może odpryskiwać przy cięciu wizytówek a to wygląda nieestetycznie.

  • Fajny tekst, merytoryczny. Ale – przypomnij sobie zasady używania przecinków, bo przez ich brak tekst się po prostu źle czyta, poza tym pojawia się wątpliwość, czy autor naprawdę jest profesjonalistą.
    To nie jest hejt, tylko rada. Pozdrawiam.

  • Ja osobiście za projektowanie wizytówki się nie zabieram;) postanowiłam zlecić to ekspertowi. Jednak artykuł bardzo dokładny i czytelny, a polecona książka bardzo mi się przydała, dużo cennych informacji z którymi warto by zapoznał się każdy przedsiębiorca. Pozdrawiam;)

Skomentuj Paweł Pela Cancel Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.