[metaslider id=11287] Kiedy potrzebny jest podpis elektroniczny? | SEO Blog

Kiedy potrzebny jest podpis elektroniczny?

W jednym ze swoich serwisów posiadam około 150 klientów, którym oferuję usługi bezpłatnie. Z przeprowadzonej ankiety wynikło, że po wprowadzeniu opłat pozostanie około 30% klientów. Każdemu klientowi co miesiąc muszę wysłać fakturę pro forma (3,60zł list polecony) oraz fakturę vat (3,60zł list polecony). Miesięcznie usługi poczty polskiej kosztowałyby mnie blisko 400zł. Oczywiście będą one rosły proporcjonalnie wraz z liczbą klientów. Stąd moje zainteresowanie elektronicznym podpisem. Uruchomienie tej usługi pozwoliłoby mi na spore co miesięczne oszczędności.

Przeszukując Google natrafiłem na ciekawy artykuł na stronie infor’u z którego to dowiedziałem się, że:
– osoba wystawiająca taką fakturę musi: po pierwsze otrzymać zgodę od odbiorcy, a po drugie sama musi dysponować cyfrowym podpisem, bez tego faktura jest nie ważna,
– osoba odbierająca fakturę w formie elektronicznej musi ją przetrzymywać w takiej formie. Do odczytu takiej faktury potrzebne jest specjalne oprogramowanie.

Dla mnie jest to o tyle ciekawe, że osoby, które wystawiają mi faktury nie pytają się o takową zgodę i nie podpisują ich elektronicznie. Sam często wysyłam faktury vat na e-mail jednak tylko po to, aby klient mógł szybko opłacić usługę. W tym samym czasie wysyłam fvat tradycyjną pocztą. Ja zawsze opłacam faktury po ich otrzymaniu do ręki, nie przez e-mail.

Zastanawia mnie jednak jedna rzecz. Jeśli faktury wysyłam czy otrzymuję e-mailem i je drukuję to w jaki sposób ktoś mi udowodni, że nie zostały one wysłane pocztą?

Postanowiłem wysłać zapytanie ofertowe do kilku firm świadczących usługi związane z podpisem cyfrowym. W ciągu 2 dni na 3 wysłane e-maile dostałem odpowiedz z 2 firm z czego jedna miała pojęcie o co chodzi :). Była to firma www.kir.pl. Większość firm ogranicza się do oferowania podstawowego podpisu cyfrowego, który jest niezbędny, aby wysyłać dokumenty do ZUS’u.

W związku z tym, iż system sam ma generować i wysyłać wygenerowane faktury on-line do klientów sprawa mocno się komplikuje i wymaga wykupienia drogich komponentów programistycznych, koszt rzędu kilku tysięcy złotych. W przyszłości rozwiązanie warte rozważenia jednak na początek jest to zbyt “droga zabawka” aczkolwiek muszę przyznać, że pozwoliłoby to na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy i zautomatyzowałoby ten proces, a na tym polega e-biznes.

Jeśli ten artykuł pomógł Ci, masz co do niego jakieś wątpliwości lub pytania “Zostaw komentarz”, a na pewno na niego odpowiem.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Kiedy potrzebny jest podpis elektroniczny?, 3.0 out of 5 based on 2 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

6 komentarzy

napisz komentarz
  • “Zastanawia mnie jednak jedna rzecz. Jeśli faktury wysyłam czy otrzymuję e-mailem i je drukuję to w jaki sposób ktoś mi udowodni, że nie zostały one wysłane pocztą?”

    Też mnie ta kwestia zastanawiała, aż w końcu od księgowej dowiedziałem się że faktura musi nosić znamiona oryginalności. Faktura przesłana emailem tak naprawdę fakturą nie jest (tak mówi ustawa), mimo że wygląda jak faktura. Natomiast po wydrukowaniu nie różni się od faktury wysłanej pocztą niczym. ALE! Ale to urzędnicy z Urzędy Skarbowego decydują czy faktura jest oryginalna czy nie jest. I teraz jeżeli faktura nie ma podpisu (a faktury przesyłane pocztą email podpisu mieć oczywiście nie mogą – nie chodzi mi o podpis elektroniczny – to osobna kwestia), to wtedy mogą zakwestionować prawdziwość takiej faktury.

    I tu pojawia się kolejny problem, bo firma NIE MA OBOWIĄZKU podpisać się na fakturze. Czyli ponownie – faktura wysłana pocztą i faktura wydrukowana niczym się w takim przypadku nie będą różnić. Ale mimo to pracownik US może zakwestionować prawdziwość faktury bez podpisu.

    Spytałem o rozwiązanie tego absurdalnego problemu – i odpowiedź: jeżeli firma nie podpisuje się na fakturze i nie wysyła takiej faktury pocztą, to nie robimy z nimi interesów. I ja też innego rozwiązania nie widzę. I tylko żal jest, że prawo opiera się na tak bardzo niespójnych zasadach. Gdzie z jednej strony nie ma obowiązku podpisywania faktury, a z drugiej taka niepodpisana faktura dla urzędnika US może być tylko nic nieznaczącym kawałkiem papieru.

  • Dość drastyczne rozwiązanie tego problemu 🙂
    Trzeba po prostu upominać się o podpisy. Ja sam zawsze podpisuję i opieczentowuję każdą wysyłaną fvat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.