[metaslider id=11287] Jak pozycjonować strony One Page? | SEO Blog

Jak pozycjonować strony One Page?

Jak bumerang, co raz wraca do mnie pytanie o to jak pozycjonować strony one page, które cieszą się od kilku lat co raz większym zainteresowaniem ze względu na atrakcyjność prezentowanych na nich materiałów, łatwość obsługi przez internautów i niskie koszty, dlatego też dzisiaj rozprawię się z tym tematem.

Co to jest strona one page?

Jak sama nazwa wskazuje jest to witryna, która zawiera tylko 1 dokument prezentowany internaucie z całą treścią witryny. Na tej stronie nie ma linków do wewnątrz strony, może pojawić się menu linkujące do sekcji na widocznej witrynie.

Strony takie najczęściej używane są do promowania 1 konkretnego produktu czy też usługi i nastawione są na 1 konkretną akcję, dlatego też są bardzo proste i przejrzyste, a użytkownicy widząc wszystko na 1 stronie szybko mogą się zapoznać z cała treścią witryny. Strony one page wyglądają nowocześnie i są dostosowane do urządzeń mobilnych.

Osobiście tego typu strony najczęściej widzę w branży szkoleniowej i produktowej. Oto przykład takiej strony “Finansowy Ninja” choć nie ukrywam, że od strony seo kuleje, ale nie seo jest tutaj najważniejsze.

Mówiąc o one page muszę też wspomnieć o landing page, bo te 2 pojęcia są często mylone. Landing page to nie cała strona, ale prosta podstrona zawierające np. jakiś raport do pobrania, zapis na listę e-mailową etc. istniejąca najczęściej zupełnie w oderwaniu od całej witryny, przygotowywana bardzo często specjalnie pod konkretne kampanie reklamowe.

No dobrze napisałem jakie to cudowne są strony one page, a teraz kilka gorzkich słów.

Największym problemem stron typu one page jest brak contentu, dlatego też specjaliści seo nie lubią tych stron. One page to 1 strona i nic więcej. Nie ma treści, które będą zawierały setki, tysiące potencjalnych fraz kluczowych mogących generować naturalny ruch z Google. Aktualizowany content na stronie to też ważny element strony dla Google, natomiast na one page nie ma na to miejsca.

Inna sprawa, że strony te są bardzo ładne, posiadają animacje, duże obrazy przez co potrafią dodatkowo dużo ważyć co seowcom nie pomaga, ale o tym więcej w dalszej części artykułu w sekcji “Wady i zalety One Page”

Poniżej wypowiedź Matta Cutsa byłego pracownika Google z … roku

Poniżej wolne tłumaczenie filmu.

Co Google myśli na temat witryn one page? Stają się coraz bardziej złożone i istnieją świetne strony wykorzystujące tylko jedną stronę główną (+ dużo CSS i Javascript), dające użytkownikowi takie same możliwości co klasyczna strona z licznymi podstronami.”

“Bardzo dobre pytanie, ponieważ istnieje trend stron one page, jak strony dotyczące różnych konferencji czy witryny typu hot-startup (strona z ofertą produktu lub opisem projektu), na których możesz scrollować bez końca. Często posiadają sporo treści i dynamicznych, interaktywnych elementów.

Google ostatnio co raz lepiej sobie radzi z Javascript i jeżeli robisz nietypowe rzeczy na swojej stronie, przypinasz i odpinasz różne elementy itd., nasz skrypt nieźle sobie radzi z przetworzeniem tego typu działań.

Generalnie na Twoim miejscu najpierw wykonałbym test, nie opierałbym całego SEO dla tej pojedynczej strony, jeśli CSS, lub Javascript jest niejasny, albo przez nieuwagę zablokowałeś go w robots.txt. Ale jeśli wykonasz test i jesteś zadowolony z jego wyniku, nie widzę w tym szczególnego problemu.

To jest inna konwencja, czasem to działa, czasem nie, może będziesz miał lepszą konwersję takiej strony. Zależy to od Twojej branży, tematu i tego z jakiego layoutu korzystasz. Ale jeśli ten układ strony działa dla Ciebie i dla użytkowników, to w większości przypadków będzie też czytelny dla Google.”

Jak zbudowana jest strona one page?

Jak wspomniałem wcześniej jest to bardzo prosta witryna z dosłownie 1 dokumentem, który jest podzielony na sekcje np. o firmie, usługi, cennik.

Na górze strony warto umieścić menu, które będzie linkowało do tych właśnie sekcji, dzięki czemu użytkownik nie będzie musiał przewijać często długiej strony, a od razu trafi tam gdzie chce. Dobrze, żeby menu pływało czyli przesuwało się wraz z ekranem i było dla użytkownika widoczne cały czas, aby w razie potrzeby mógł w każdej chwili z niego skorzystać.

Swoją drogą internauci lubią tego typu strony właśnie dlatego, że nie trzeba błądzić w strukturze strony, by znaleźć jakąś informację, ale jest ona dostępna od razu na 1 stronie wystarczy ją przewinąć.

Co do budowy strony to najczęściej zawierają one dużo animacji i elementów graficznych. Moim zdaniem są nimi wręcz przeładowane.

Wady i zalety stron one page

Wiesz już co to jest strona one page i jak jest zbudowana, ale jeszcze zanim przejdziemy do seo powiem Ci dlaczego ludzie korzystają z tych stron i jakie są ich główne wady.

Zalety stron one page:

  1. atrakcyjna wizualnie,
  2. cała strona wczytywana jest od razu i nie trzeba czekać na przeładowywanie się jej w trakcie jej przeglądania,
  3. jako, że jest to tylko 1 strona jej stworzenie nie powinno być drogie,
  4. z tego też powodu zarządzanie nią będzie łatwiejsze, jak i jej optymalizacja,
  5. cała treść jest dostępna na 1 stronie więc użytkownik się nie zgubi,
  6. pozwala na szybkie zapoznanie się z ofertą/produktem,
  7. pozwala na skuteczne zastosowanie wezwania do działania (call-to-action).

Wady stron one page:

  1. ze względu na wiele animacji i grafik strona jest ciężka i będzie się długo wczytywać,
  2. brak możliwości optymalizacji strony na wiele fraz kluczowych,
  3. brak możliwości zastosowania rozbudowanych treści, często treści się ogranicza, aby pasowały w layou strony,
  4. brak możliwości prowadzenia działań content marketingowych na stronie,
  5. brak możliwości rozbudowy treści,
  6. brak możliwości zastosowania pewnych technik optymalizacyjnych na stronie,
  7. linki prowadzą do 1 strony, która zawiera wiele informacji przez co użytkownik, który na nią trafia może czuć się zdezorientowany gdzie ma szukać danej informacji,
  8. moim zdaniem umieszczenie na tej stronie zbyt wielu informacji może spowodować spore zamieszanie i chaos na stronie.

A może by tak kompromis?

Myślę, że dobrym rozwiązaniem, które pozwala łączyć zalety one page przy tym nie rezygnując ze standardowych stron jest dodanie przy każdej sekcji linka do strony opisującej szerzej daną sekcję.

Czyli na stronie głównej jest sekcja o firmie, która zawiera krótki ładnie komponujący się tekst na 500 znaków z linkiem do strony, zawierającej pełen unikalny opis działalności. Dzięki temu mamy upieczone 2 pieczenie na 1 ogniu. To jest też dobry sposób na to, aby one page sukcesywnie rozwijać do normalnej strony jedna po drugiej.

Jest jeszcze 1 rozwiązanie mianowicie parallax scrolling, które pozwala, aby strona była one page, sekcje zawierały swoje indywidualne adresy url oraz znaczniki meta, także jeśli ktoś się upiera przy one page wydaje się to być najrozsądniejszym rozwiązaniem choć technicznie trudniejszym do wdrożenia. Zainteresowanych odsyłam do zagranicznego źródła na ten temat >>

Pozycjonowanie stron one page – użyteczne wskazówki

Ok wiesz już jakie problemy wiążą się ze stronami typu one page, jakie są ich ograniczenia, ale co jeśli ktoś się uparł na one page?

Musisz ją wypozycjonować! Zatem poniżej znajdziesz kilka uwag odnośnie tego jak to robić, natomiast nie różnią się one zbytnio od pozycjonowania zwykłych stron.

1. Wybór fraz kluczowych

Wybór fraz kluczowych musisz ograniczyć do 1 produktu czy 1 usługi, która będzie omawiana na stronie. Frazy musisz rozmieścić w odpowiednich sekcjach traktując je jak normalne podstrony witryny.

2. Tytuł strony

Tytuł strony powinien zawierać około 60-65 znaków i powinien ją opisywać. Nie zaspamuj tytułu słowami kluczowymi ze względu na to, że na całej stronie masz tylko 1 tytuł. Pamiętaj, że tytuł widać w Google i może mieć wpływ na jego klikalność także zadbaj o jego copywriting. Dodatkowo tytuł jest widoczny np. w zakładkach przeglądarki, social media…

3. Opis strony

Opis strony czyli description zawiera około 160 znaków i powinien opisywać zawartość witryny w naturalny sposób, natomiast warto w nim zawrzeć frazę kluczową. Opis ten wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google, a także w social media więc warto napisać, go tak, aby zachęcał do kliknięcia w niego.

4. Heading tags

Są to nagłówki, które stosujesz w tekście różnej wielkości. Od znacznika html h1 jako największy i tutaj jest nim tytuł artykułu, poprzez h2 jako nagłówki znajdujące się w treści. Nagłówki heading tags tworzą strukturę jak w pracy licencjackiej czy magisterskiej.

Nagłówek h1 jest elementem, który ma znaczenie dla seo. Określa on czego dotyczy dany dokument. Bardzo często w h1 jest zawarty tytuł witryny.

Zawsze doradzam, aby na stronie znajdował się 1 element h1, ze względu na to, że dany dokument mówi o 1 konkretnym temacie, natomiast w przypadku one page, który jest wykonany w technologii html5 dopuszczam, aby każda sekcja zawierała swój nagłówek h1. Więcej informacji o h1 znajdziesz tutaj >>

5. Obrazki

Jeśli dodajesz obrazki do swojej strony warto zadbać, aby ich nazwy plików, a także opisy alternatywne odzwierciedlały ich zawartość i były zoptymalizowane pod wyszukiwarki.

6. Treść

Tak wiem przy one page nie ma wiele miejsca na treści, są one też skupione głównie w okół akcji jaką ma wykonać internauta, ale spróbuj pójść na kompromis i dostarczyć trochę treści w której przemycisz frazy kluczowe. Pamiętaj, aby były one unikalne.

7. Prędkość działania strony

Tutaj znów trzeba spróbować pójść na kompromis, bo strony one page zawierają mnóstwo animacji i obrazków. Warto zastanowić się czy na pewno te wszystkie animacje są niezbędne i czy obrazki na pewno zostały zapisane w odpowiednim formacie i zoptymalizowano ich rozmiar.

8. Podział strony na sekcje

Stronę należy podzielić na jasne sekcje np. o firmie, usługi, cennik i zaznaczyć to w dokumencie html odpowiednio znacznikiem div, aby móc zastosować w menu kotwice i odnosić się do nich. Zawartość danej sekcji powinna być optymalizowana pod konkretne frazy w tym także kotwice, jeśli tylko będzie to naturalnie wyglądało.

9. Responsywność

Strona one page musi być responsywna czyli dostosowywać się do wielkości ekranu urządzenia na jakim jest wyświetlana. Musi tak samo dobrze wyglądać na telefonie komórkowym i 20 calowym ekranie komputera. Wkrótce to wyniki z urządzeń mobilnych będą ważniejszymi niż ze stacjonarnych.

10. Firmy lokalne

Naturalnie jeśli strona jest biznesem lokalnym trzeba zadbać o widoczność danych firmowych na stronie, oraz solidnie przygotowaną wizytówkę w Google Moja Firma.

Świetna optymalizacja witryny one page będzie bardzo ważnym elementem, ze względu na jej spore ograniczenia w tej kwestii.

Ze względu na te ograniczenia musisz większy nacisk postawić na linkowanie. Linkowanie nie będzie tak bardzo odmienne niż w przypadku zwykłych stron. Będzie różnić się tym, że nie wykorzystasz potencjału linkowania wewnętrznego oraz linki będziesz pozyskiwał tylko do strony głównej.

Jeśli nie wiesz jak pozyskiwać linki do strony one page to zapraszam Cię do mojego artykułu o 101 metodach linkowania >>

Podsumowanie

Nie można powiedzieć, że one page to samo zło, bo jeśli ktoś ma np. drobny zakład usługowy w mniejszej miejscowości to on potrzebuje tylko dobrej wizytówki do prezentacji swojej oferty, a jeśli jest mała konkurencja to może i z onepage sobie poradzi.

Jednak jeśli myślisz o efektywnym pozyskiwaniu ruchu z naturalnych wyników Google na duża skalę to zdecydowanie lepszym, łatwiejszym rozwiązaniem będzie “normalna” strona.

Jeśli zabrakło Ci jakiejś informacji w artykule koniecznie napisz to w komentarzu, a chętnie go o nią uzupełnię.

Napisz też w komentarzu co myślisz o stronach one page i jakie są Twoje doświadczenia z nimi.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.5/5 (13 votes cast)
Jak pozycjonować strony One Page?, 3.5 out of 5 based on 13 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

11 komentarzy

napisz komentarz
  • Jest jeszcze alternatywne wyjście, np. Angular Universal, czyli rendeowanie/generowanie po stronie serwera statycznych stron z pojedynczymi widokami aplikacji SPA. Bezpośrednie wejście na dany widok, np. przez Googlebota, dostaje statycznym dokumentem html a dopiero interakcja ze stroną uruchamia potencjał SPA.

  • Zaleta nr. 5 trochę się kłóci z wadami nr. 7 i 8 🙂 ale to szczegół.

    Parallax scrolling – nie słyszałem jeszcze o tym, wygląda ciekawie, warto przetestować.

    Poza tym nie ma jakiś szczególnych wytycznych dla “OnePage”, de faceto można by to nazwać poradami dotyczącymi pozycjonowania podstron.

    • I jeszcze dodałbym w ogóle pytanie jak linkować, bo to może być największy problem. Nie ma wówczas żadnej dywersyfikacji jeśli chodzi o URL-e. Czy łatwo wtedy złapać filtra? Czy warto linkować do konkretnych sekcji (#)?

  • One page jest ok pod warunkiem że możemy stworzyć dodatkowe podstrony, bez tego zbyt wielu fraz nie da się wypozycjonować.

  • Witaj Sławku z zaciekawieniem przeczytałem twój artykuł, podoba mi się przede wszystkim to że wszystko jasno i czytelnie rozkliniasz. Tego typu strony to troszkę nie moja bajka bo ja zajmuje się sklepami ale uważam ze jest to bardzo dobre rozwiązanie szczególnie dla początkujących w internecie. Bo często jest tak że firmy jak zaczynają ze stronami internetowymi to chcą je wykonać jak najtaniej więc najczęściej jest to wordpress na darmowej tampletce i jada nikt tam przez dłuższy czas nie zagląda a po jakimś czasie się budzi i mówi że chce coś zrobić fajnego ze stroną a tu klops bo możliwości zmian są mocno ograniczone więc trzeba zmienić stronę na nową a po kolejnych zmianach traci wszystko to co strona sobie wypracowała przez lata nawet jeśli nic szczególnego się tam nie działo. A w przypadku stron one page w każdym momencie można postawić na sub domenie stronę główną do której kierować linki z głównej o czym piszesz i jeszcze ta sub domena może służyć jako blog.

  • Gdybyś tylko wczesniej napisał ten artykuł to inaczej bym podszedł do budowania swojej strony firmowej, a tak muszę ją trochę przebudować. Tak czy inaczej dla mnie artykuł bardzo pożyteczny i bardzo Ci za niego dziękuję.

  • Wyczerpujący artykuł dotyczący pozycjonowania one page. Trzeba umiejętnie wykorzystać każdy ,,skrawek” strony do optymalizacji oraz do umieszczenia dobrych jakościowo treści.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.