[metaslider id=11287] Yoast seo – optymalizacja seo wordpressa | SEO Blog [huge_it_slider id='1']

Yoast seo – optymalizacja seo wordpressa

Yoast seo - optymalizacja seo wordpressa

WordPress to najpopularniejszy na świecie system CMS. Posiadam co najmniej kilkadziesiąt jego instalacji i wiem, że jego dobra optymalizacja to podstawa. Samo się jednak nie zrobi, dlatego warto zadbać o nią m.in. najpopularniejszy na świecie plugin Yoast SEO o którym dzisiaj co nieco opowiem.

Jest to potężne, dające szerokie możliwości narzędzie optymalizacyjne, które może sprawić, że Twoja strona będzie dobrze dostosowana do wyszukiwarek oraz przyjazna ich botom.

Yoast SEO jest bardzo rozbudowany, dzięki czemu możesz za jego pomocą m.in.:

  • tworzyć mapy witryn, zarządzać nimi oraz dodawać do nich nowe treści;
  • ustawiać i kontrolować tytuły, meta opisy oraz słowa kluczowe;
  • śledzić częstotliwość używania konkretnych słów kluczowych;
  • konfigurować meta robots;
  • edytować pliki .htaccess i robots.txt;
  • sprawdzać narzędzia dla webmasterów Google, Yahoo oraz Bing;
  • tworzyć strukturę nawigacyjną breadcrumbs;
  • dokonywać importu ustawień dla wtyczek All in One SEO, WooThemes SEO Framework oraz HeadSpace2.

Istnieje też opcja wykupienia płatnej wersji wtyczki do WordPressa Yoast SEO, zawierając dodatkowe funkcje, ale podstawowa w większości przypadków w zupełności powinna wystarczyć. Prawdę mówiąc, jest ona tak obszerna, że mniej wtajemniczonym użytkownikom może nawet sprawić nieco problemów.

Instalacja Yoast SEO

Wtyczkę możesz pobrać, przechodząc w WordPressie do Wtyczki > Dodaj nową > i wyszukaj Yoast Seo, lub też możesz pobrać ją ze strony WordPressa tutaj >>

Po instalacji kliknij Włącz. Po lewej stronie, w sidebarze pod ustawieniami, pojawi się dodatkowa zakładka SEO i tutaj będziesz konfigurować wszystkie jej opcje.

yoast seo wordpress plugin

Import ustawień z innych wtyczek SEO

Bardzo spodobało mi się, że autorzy Yoast SEO pomyśleli, aby dać opcję importu ustawień z innych wtyczek, dzięki czemu nie trzeba ustawiać wszystkiego od początku. Wystarczy import, usunięcie starej wtyczki i po kłopocie.

W tym celu wybierz SEO > Narzędzia > Import i Eksport i w kolejnym kroku Import z innych wtyczek SEO. Teraz możesz wybrać, z której wtyczki SEO chcesz zaimportować dane. Dostępne są trzy opcje: HeadSpace2, All-in-One SEO oraz WooThemes SEO Framework. Po imporcie Yoast od razu proponuje wyłączenie poprzednio używanej wtyczki.

Jeśli do tej pory używałeś starszych wtyczek np. Yoast Breadcrumbs, Robots Meta lub RSS Footer, importu danych dokonasz dzięki dostępnej opcji Import z innych wtyczek. W każdej chwili możesz również skorzystać ze wskazówek zawartych w Transporter Danych SEO. Powinieneś znaleźć tam odpowiedź na pytanie, jak zaimportować dane z wtyczek, które nie zostały tu wymienione przez twórców Yoast SEO.

Konfiguracja – dwie metody

We wtyczce dostępna jest funkcja Kreatora konfiguracji, która przeprowadzi Cię krok po kroku przez podstawową konfigurację wtyczki. Możesz też dokonywać ustawień ręcznie, bez pomocy kreatora. Oba sposoby są poprawne, a ja zamierzam pokazać każdy z nich. Możesz wybrać to, co będzie dla ciebie wygodniejsze. Osobiście sugeruję jednak drugą opcję, jako tę, która pozwala lepiej zrozumieć działanie wtyczki.

Pamiętaj jednak: jeśli nigdy wcześniej nie instalowałeś i nie konfigurowałeś Yoast SEO, koniecznie skorzystaj z Kreatora konfiguracji. Jeśli tego nie zrobisz, nie będziesz mieć dostępu do wielu funkcjonalności, które kryje w sobie sekcja SEO.

kreator konfiguracji yoast seo

Konfiguracja, czyli czas zacząć

Jeśli zainstalowałeś Yoast SEO po raz pierwszy na swojej stronie pod sekcją SEO na lewym sidebarze kokpitu zobaczysz tylko trzy opcje. Będą to: Dashboard, Search Console oraz Go Premium. Jeśli instalowałeś wtyczkę już wcześniej, będziesz mieć w tym miejscu więcej opcji. W tym drugim przypadku możesz pominąć tę część opisu konfiguracji i przejść do kolejnego kroku.

Aby skonfigurować Yoast SEO, poszukaj w kokpicie (w powiadomieniach) informacji dla nowych użytkowników wskazującej link, który przekieruje Cię do kreatora konfiguracji. Możesz też przejść w tym celu do zakładki Ogólne, gdzie znajdziesz przycisk Otwórz kreator konfiguracji. Zdecydowanie polecam skorzystanie z tego kreatora, bo ustawienie wtyczki za jego pomocą jest szybkie i przyjemne. Ważne, że później będziesz miał możliwość edytowania tych wszystkich ustawień.

Metoda: I Kreator konfiguracji

Proces konfiguracji wtyczki będzie się składał z 10 kroków.

1. Witaj

W pierwszym kroku zobaczysz powitalny pop-up.  Tu możesz zdecydować się na wykupienie płatnej usługi konfiguracji wtyczki lub przejście do kolejnego kroku konfiguracji klikając Configure Yoast SEO. Zawsze możesz się cofnąć w konfiguracji używając przycisku Wstecz.

2. Środowisko

Tutaj wybierasz, czy Twoja strona jest w wersji:

  • A: gotowa do indeksacji,
  • B: strona w budowie i nie ma być indeksowana.

3. Typ witryny

Teraz wybierz, jaki jest typ Twojej witryny: czy jest to blog, sklep, strona z newsami, niewielka strona firmowa, strona korporacyjna, portfolio czy inna strona.

4. Strona firmowa czy prywatna

W tym miejscu określasz, czy jesteś osobą prywatną, czy też reprezentujesz firmę.

5. Profile w serwisach społecznościowych

W tej zakładce wprowadź informacje o wszystkich Twoich kontach w serwisach społecznościowych. W przypadku Twittera – nazwę użytkownika.

6. Widoczność treści różnych typów

Teraz musisz określić, jakie typy treści mają być indeksowane przez Google, a jakie nie. Określasz to dla wpisów, stron oraz mediów. Raczej nie ma potrzeby zmiany ustawień domyślnych.

7. Wielu autorów treści

W kolejnym kroku musisz określić, ilu autorów będzie umieszczać posty na stronie. W przypadku, gdy będzie ich więcej niż jeden, każdy z nich będzie miał dostęp do innej widoczności archiwów. Ja w większości przypadków ustawiam 1.

8. Google Search Console

W tym miejscu możesz połączyć Yoast SEO ze swoim kontem Google Search Console, co umożliwi pobieranie znajdujących się tam danych. Jest to o tyle wygodna funkcja, że ogranicza konieczność zaglądania do danych zawartych w Google Search Console podczas pracy na stronie.

Aby połączyć wtyczkę z GSC, musisz pobrać w tym miejscu kod uwierzytelniający Google. Połączenia będziesz mógł dokonać także na późniejszym etapie konfiguracji.

9. Ustawienia tytułu

Tutaj umieszczasz nazwę Twojej witryny oraz separator, jaki będzie umieszczany na Twojej stronie w znaczniku Title pomiędzy tytułem i nazwą witryny. Możesz wybrać dowolny separator z dostępnych na liście, aczkolwiek sugeruję pozostawienie domyślnego myślnika.

10, 11. Reklama

Te kroki nie mają związku z wykonywaną konfiguracją: jest to miejsce, w którym Yoast się reklamuje.

12. Success!

Na tym została zakończona podstawowa konfiguracja wtyczki Yoast.

Metoda II ustawienia ręczne

Kokpit

W kokpicie będziesz miał dostęp do informacji zawartych w dwóch sekcjach: Problemy i Powiadomienia.
W pierwszej z nich znajdą się informacje o ewentualnych problemach dotyczących SEO, które wtyczka wykryła na stronie. W drugiej pojawią powiadomienia, które nie są bezpośrednio związane ze stroną, a mogą dotyczyć np. prośby o wystawienie opinii o wtyczce czy o podłączenie do Google Search Console.

kokpit pluginu yoast seo

Ogólne

Tu znajdziesz: kreator wtyczki, informacje o autorach wtyczki oraz przycisk do przywrócenia ustawień domyślnych wtyczki.

Funkcjonalności

Tych opcji nie musisz zmieniać poza sytuacją, którą opiszę dalej, a teraz pokrótce o tym, co tutaj mamy:

  • analiza czytelności;
  • analiza fraz kluczowych;
  • strony z zaawansowanymi ustawieniami;
  • ryte – mechanizm sprawdzający, czy Twoja witryna jest indeksowana;
  • menu w pasku administracyjnym – zawiera linki do zewnętrznych narzędzi, które służą do analizy stron;
  • cornerstone content;
  • text link counter – pokazuje, ile linków wewnętrznych prowadzi do danej strony.

I tutaj ważna uwaga a propos ustawień zaawansowanych.

menu podstawowe Yoast seo

Na większości moich stron mam zainstalowaną wtyczkę All In One SEO Pack, i gdy zainstalowałem Yoast, zaskoczyło mnie, jak mało opcji widzę w Yoast, który od lat jest uznawana za wtyczkę nr 1 do SEO.

Abyś mógł korzystać z zaawansowanych ustawień Yoast SEO musisz je aktywować w Funkcjonalności > Strony z zaawansowanymi ustawieniami > Włączone > Zapisz zmiany,

Twoim oczom ukaże się pełne menu wtyczki Yoast, jak na poniższym screenie.

włączone opcje zaawansowane Yoast seo

Twoje dane

Google w wynikach wyszukiwania pokazuje nazwę witryny, która domyślnie pobierana jest z ustawień WordPressa (tytuł witryny). Jeśli chcesz, by Google wyświetlało inną nazwę, możesz zrobić to w tym miejscu, wpisując nazwę alternatywną.

Konieczne jest też określenie właściciela witryny. Wpisujesz, czy jesteś osobą prywatną, czy reprezentujesz firmę. W przypadku wyboru firmy pojawi się pole do wpisania nazwy firmy i wgrania loga, a w przypadku wyboru osoby – pole do wpisania imienia i nazwiska. Te informacje trafiają do Google Knowledge Graph (Graf Wiedzy Google).

Narzędzia webmasterów

Narzędzia dla webmasterów pozwalają zobaczyć statystyki i inne istotne dane z konkretnych wyszukiwarek, dotyczące witryny. Aby zweryfikować stronę i móc podejrzeć te dane, należy najpierw dodać do witryny metatag. Ponieważ wiele początkujących osób nie potrafi dodawać znaczników meta i ma przed tym obawy, twórcy Yoast wprowadzili pewne udogodnienie. Wystarczy wpisać kody weryfikacyjne dla narzędzi dla webmasterów, które udostępniane są przez wyszukiwarki Google, Bing i Yandex (najpopularniejsza wyszukiwarka w Rosji). W ten sposób strona zostanie zweryfikowana.

Bezpieczeństwo

Zakładka Bezpieczeństwo umożliwia wyłączenie niektórych funkcji użytkownikom, którym nadane zostały rangi autora lub redaktora. Opcja o tyle przydatna, że ogranicza ryzyko dokonywania przez te osoby istotnych dla witryny zmian, przykładowo przekierowywania wpisów lub ustawiania dla nich atrybutu noindex.

Zaawansowane ustawienia ręczne

Titles & metas

To jedna z najważniejszych części konfiguracji Yoast SEO, dlatego warto poświęcić jej więcej uwagi. Ponieważ jest dość rozbudowana, podzielona została na sekcje, pomiędzy którymi można przełączać się za pomocą zakładek u góry strony.

zaawansowane ustawienia pluginu yoast seo tytul

Ogólne

Title Separator

Z dostępnych opcji możesz wybrać separator, który wyświetlany będzie w wyszukiwarce między tytułem postu a nazwą strony.

Strona główna

To, co zobaczysz w tej zakładce, zależeć będzie od ustawień strony. Jeśli witryna, nad którą pracujesz, zbudowana jest ze strony głównej oraz blogu, edycji tytułu i opisu dla każdej z nich dokonasz, wchodząc w widoczne w tej zakładce linki.

yoast seo title statycznej strony

Jeśli natomiast strona główna wyświetla ostatnio dodane posty, zakładka ta będzie wyglądać nieco inaczej. Zobaczysz wtedy pola do edycji tytułu i opisu strony głównej. Pole title będzie domyślnie wypełnione poprzez zmienne. Ponieważ tytuł każdego postu będzie inny, zmienne pozwalają zdefiniować sposób, w jaki tytuł i meta opis strony tworzony będzie w każdym przypadku.

Domyślny title template wygląda w ten sposób:
%%sitename%% %%page%% %%sep%% %%sitedesc%%

  • sitename – tytuł strony, na której się znajdujesz;
  • page – tytuł domeny;
  • sep – separator;
  • sitedesc – opis strony.

Dla każdej strony do wygenerowania tytułu wykorzystany zostanie ww. szablon.

Nawet, jeśli wtyczka automatycznie generuje tytuły stron i robi to poprawnie, w przypadku tytułu strony głównej i blogu lepiej stworzyć je samodzielnie, zamiast używać title template.

Typy treści

W tym miejscu możesz skonfigurować szablony tytułów i opisów meta dla głównych typów stron witryny. Dzięki temu posty będą mogły mieć inny format niż pozostałe strony witryny.

Tytuł i opis meta dla każdej strony twojej witryny możesz napisać samodzielnie, oczywiście z uwzględnieniem optymalizacji pod kątem SEO. Jeśli tego nie zrobisz, tytuły i opisy meta będą generowane zgodnie z ustawionym tutaj szablonem, na podstawie występujących w nim zmiennych.

Standardowo szablon title dla typów postów wygląda tak samo jak dla strony głównej. Warto pamiętać w tym miejscu, że do dyspozycji masz nie tylko te zmienne, które użyte zostały w domyślnych ustawieniach szablonu tytułu, ale aż 30 różnych zmiennych, które możesz wybierać z listy dostępnej w sekcji Pomoc wtyczki.

Dla każdego typu treści (wpisy, strony, media) dostępne są dodatkowo trzy opcje:

  • Tagi meta dla robotów, gdzie możesz włączyć lub wyłączyć indeksowanie wpisu przez wyszukiwarki. Opcji tej możesz użyć, jeśli masz strony, których nie chcesz pokazywać, lub za które możesz dostać kary z uwagi na duplicate content.
  • Data w podglądzie umożliwia wyświetlanie daty publikacji wpisu. Ustawienia powinny zależeć tu od rodzaju publikowanych treści. Jeśli jest to często aktualizowany blog, możesz pozostawić tę opcję włączoną, ale jeśli zamieszczasz tam treści, które będą aktualne dopiero w nadchodzących latach, pozostaw ją wyłączoną.
  • Ustawienia meta Yoast SEO pozwalają ukryć widget Yoast SEO na stronie edycji wpisu. Opcja przydatna, jeśli treści na witrynie tworzone są przez wielu autorów, a Ty chcesz ograniczyć im możliwość zmiany ustawień witryny.
Taksonomie

W tej zakładce istnieje możliwość skonfigurowania tytułów i meta opisów dla taksonomii, czyli ujętych w grupy kategorii, tagów itd. Dostępne do wyboru opcje będą tu identyczne, jak dla typów wpisów.

Skonfigurowane tytuły i opisy grup umożliwiają lepsze zorganizowanie postów, zwłaszcza jeśli witryna jest duża.

Archiwa

W zakładce Archiwa możesz skonfigurować tytuł i szablon meta opisu dla wpisów archiwalnych, sortowanych według autora i daty wpisu, a także stron specjalnych, takich jak strony z błędem 404 czy wynikami wyszukiwania.

Jeśli blog prowadzony jest przez jedną osobę, wtedy blog główny i archiwa autora będą zawierać takie same treści i dojdzie do duplikowania contentu. W takim przypadku zaleca się wyłączenie opcji archiwa autorów.

Jeżeli witryna posiada wielu autorów, a opcja pozostanie włączona, to do szablonu tytułu będą tu stosowane takie same zasady jak w zakładce Taksonomie.

Pamiętaj też, by autorzy napisali kilka zdań o sobie w swoich profilach.

Inne

Podstrony archiwum to ustawienie, które daje Ci możliwość indeksowania lub nieindeksowania kolejnych podstron archiwum na stronie.

Czy używać znacznika meta keywords? to opcja domyślnie wyłączona, bo nawet sami pracownicy Google (jeśli dobrze pamiętam, to już w 2009 roku) powiedzieli, że ten tag nie ma żadnego wpływu na pozycje strony w wyszukiwarce.

Social

W sekcji społeczności będziesz mógł zintegrować swoją stronę z platformami społecznościowymi Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ i innymi, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Profile

W tej zakładce należy podać informacje o swoich kontach w serwisach społecznościowych. Podajesz adresy URL, a w przypadku Twittera nazwę użytkownika.

Facebook

Pierwsze, co musisz zrobić, przechodząc do tej zakładki, to upewnić się, że opcja Włącz dodawanie danych Open Graph jest włączona. Opcja ta może pozostać wyłączona tylko w jednym przypadku, a mianowicie wtedy, gdy używasz do tego celu innej wtyczki.

zaawansowane ustawienia pluginu yoast seo socialmedia

Włączenie opcji umożliwia umieszczanie w nagłówku strony specjalnych znaczników, z których korzysta Facebook, pozwalających kontrolować, które z umieszczanych na Twojej stronie treści i w jakiej formie (tytuł, opis oraz miniaturka zdjęcia) wyświetlą się w serwisie.

W sekcji ustawienia strony głównej możesz wprowadzić tytuł, opis oraz dodać obrazek, czyli te dane, które wykorzystywane będą w Open Graph meta tags na stronie głównej witryny. Pamiętaj, by użyć tutaj rekomendowanego dla FB obrazka o rozmiarach 1200px x 630px. Nazwa pliku obrazka powinna być identyczna jak tytuł strony głównej.

Opcja ustawienia domyślne umożliwia wgranie pliku z obrazkiem, który wykorzystywany będzie wtedy, gdy udostępniana strona nie będzie zawierać żadnej grafiki.

W kolejnym kroku Statystyki Insights i Administratorzy Facebooka powiążesz Twoją witrynę z profilem na Facebooku. Dzięki temu uzyskasz dostęp do statystyk Insights dla Twojej witryny. Aby powiązać witrynę z FB, musisz dodać administratora za pomocą przycisku Dodaj administratora Facebooka i postępować zgodnie z późniejszymi wskazówkami Yoast SEO.

Opcjonalnie możesz też wpisać w polu Facebook App ID identyfikator Twojej aplikacji na Facebooku.

Twitter, Pinterest, Google+

Podobne ustawienia znajdziesz w zakładkach Twitter, Printerest i Google+.

W zakładce Twitter możesz aktywować znaczniki kart Twittera Dodaj dane meta Karty Twitter, czyli odpowiednik facebookowego Open Graph.

Poniżej wybierasz typ karty. Do wyboru masz Podsumowanie i Podsumowanie z dużym obrazkiem. Rekomenduję tę drugą opcję, ponieważ lepiej konwertuje i jest bardziej atrakcyjna dla użytkowników.

Pinterest, podobnie jak Facebook, wykorzystuje dane meta Open Graph, wystarczy więc, jeśli w zakładce Facebook opcja obsługi tych danych będzie włączona, by i tu były pobierane. W kolejnym kroku wprowadź podany przez Pinterest kod weryfikacyjny i zapisz zmiany.

W zakładce Google+ wpisujesz adres Twojej strony na Google+.

XML Sitemaps

Utworzenie mapy strony jest podstawą, jeśli chcesz, by Twoja witryna była dobrze zoptymalizowana pod wyszukiwarki. Dzięki mapie pomagasz botom wyszukiwarek lepiej zrozumieć strukturę witryny, co jest szczególnie ważne przy rozbudowanych serwisach czy sklepach internetowych.

Ogólne

Przy pomocy wtyczki Yoast SEO generowanie map i zarządzanie nimi jest bardzo proste.

Wygenerowaną mapę znajdziesz pod linkiem Mapa XML witryny. Ilość wpisów przypadających na mapę domyślnie ustawiono na poziomie 1000. Taką wartość możesz pozostawić, chyba że zależy Ci na jej ograniczeniu.

Warto pamiętać, że w każdej witrynie znajdują się strony, które nie powinny być widziane przez boty, a zatem należy im nadać atrybut noindex. Przykładem mogą tu być strony mediów. Nadając im atrybut noindex, wykluczasz je w ten sposób z mapy strony i czynisz niewidocznymi dla wyszukiwarek. Podobnego wykluczenia można dokonać także w stosunku do wybranych wpisów.

yoast seo xml sitemap

Strony autorów i użytkowników

Jeśli jesteś jedynym autorem na stronie, opcję Mapa witryny autorów / użytkowników ustaw na wyłączoną; jeśli jest ich więcej, to włącz ją.

Typy treści

W tym miejscu ustawiasz, jakiego typu treści mają się pojawiać w mapie witryny, a jakie nie. Możesz indywidualnie ustawić to dla artykułów, stron, mediów, portfolio i opinii.

Wykluczone wpisy

Tutaj możesz wykluczyć z mapy xml poszczególne strony, podając ich numery id po przecinku.

Taksonomie

W zależności od Twojego szablonu znajdziesz tu więcej lub mniej ustawień, i tak np. możesz tutaj ustawić, czy indeksować kategorie, tagi…

Gotową mapę witryny warto przesłać do Google Search Console.

Zaawansowane ustawienia

Breadcrumbs

Nawigacja okruszkowa pokazuje, w którym miejscu witryny aktualnie się znajdujesz. Przydatna jest też dla botów wyszukiwarek, którym pomaga zrozumieć strukturę witryny. Dlatego właśnie warto tę opcję włączyć.

Bezpośrednie odnośniki

Jedną z pierwszych rzeczy jaką ustawiam przy nowej instalacji WordPressa jest struktura adresów URL na stronie (aby później nie musieć robić przekierowań) i tego właśnie dotyczy pierwsza z opcji dostępnych w tej zakładce.

Domyślnie do każdego adresu url, który powiązany jest z kategorią, dodawane jest słowo “kategoria”. W tej zakładce dzięki opcji Usuń podstawę adresu podstrony kategorii (zazwyczaj /category/) z odnośników URL dla kategorii możesz usunąć ten prefiks z linków.

Kolejna opcja Przekieruj adres URL podstrony załącznika do adresu URL wpisu, do którego ten załącznik jest podłączony, też się przydaje. Jakiś czas temu u znajomego na stronie znalazłem dziesiątki zaindeksowanych podstron, np. ze zdjęciami, logami firm…

Opcja Wyrazy pomijalne w adresach podstron usuwa z linków do stron oraz wpisów stopwords, czyli krótkie słówka, które i tak nie mają dużego znaczenia dla sensu linka.

Kolejna opcja to usuwanie zmiennych ?replytocom z linków, co umożliwia zagnieżdżanie komentarzy. Swojego czasu miałem z tym problem na blogu i musiałem blokować zduplikowane w ten sposób strony przez Google Search Console.

Kolejną ważną opcją jest Przekieruj brzydkie adresy URL do ładnych odnośników, która umożliwia zmianę tzw. brzydkich adresów URL, na przyjazne użytkownikom i wyszukiwarkom. Przy jej włączaniu należy jednak zachować czujność, ponieważ przy zmianie wyglądu adresu URL usuwane są też z niego parametry. O ile w niektórych przypadkach jest to bardzo pożądane, to z pewnością nie we wszystkich. Niektóre parametry mogą być bowiem wykorzystywane przez różne istotne dla nas wtyczki. Dlatego, jeśli po włączeniu opcji zauważysz, że strona nie działa prawidłowo, być może przyczyn trzeba będzie szukać właśnie tutaj. Generalnie, zwłaszcza jeśli nie jesteś jeszcze biegły w obsłudze Yoast SEO, proponuję pozostawić tę opcję wyłączoną.

Jeśli jednak zdecydujesz inaczej i włączysz Redirect ugly URLs to clean permalinks, w ustawieniach Permalink pojawią się dodatkowe opcje, które umożliwią:

  • dodanie wykluczeń usuwania określonych parametrów,
  • zapobieżenie usunięciu parametrów dodawanych przez Google,
  • zapobieżenie usunięciu parametrów Kampanii Google Analytics i Google AdWords,
  • dodanie innych, własnych zmiennych, których nie chcesz usuwać z adresów URL.
RSS

Ta zakładka mniej ma wspólnego z SEO, a więcej z ochroną contentu na stronie. Yoast SEO chroni nas przed nieuprawnioną publikacją naszych treści na innych stronach poprzez dodanie tzw. linka wstecznego. Taki link będzie prowadził do naszej witryny i wskaże Google właśnie ją, jako tę, na której tekst pojawił w sieci po raz pierwszy.

Dzięki możliwości dodania dowolnego tekstu lub kodu HTML przed i po każdym wpisie w kanale RSS witryny, będziesz mieć pewność, że nawet jeśli Twój tekst zostanie opublikowany na innej stronie, Google i tak będzie wiedzieć, że treści należą do Ciebie.

Dodany w linku wstecznym tekst może zawierać jedną z 4 zmiennych:

  • AUTHORLINK – link do archiwum wpisów autora,
  • BLOGLINK – link do wpisu z tytułem,
  • POSTLINK – link do strony z nazwą,
  • BLOGDESCLINK – link do strony z nazwą o opisem.

Narzędzia

Znajdziesz tu dwa narzędzia:

1. Edytor hurtowy – pozwala na szybką zmianę tytułów i opisów postów oraz stron bez konieczności wchodzenia na stronę ich edycji,

yoast seo narzedzie edytor hurtowy

  • Import and Export – umożliwia import ustawień z innej wtyczki SEO. Ta funkcjonalność opisana została na początku wpisu.

Google Search Console

Ta zakładka umożliwia połączenie witryny z Google Search Console. Po kliknięciu w przycisk Pobierz kod uwierzytelniające Google zostaniesz przekierowany do strony, gdzie będziesz musiał zalogować się do konta Google oraz zezwolić na połączenie witryny z GSC. Wygenerowany kod należy wkleić w polu omawianej zakładki. W ostatnim kroku wystarczy wybrać właściwą stronę, którą chcesz połączyć.

Pamiętaj, że połączenie witryny z GSC będzie możliwe tylko wtedy, jeśli posiadasz już konto w Google Serach Console i Google Analytics.

Go Premium

Podstawowa wersja wtyczki Yoast SEO jest darmowa i działa naprawdę świetnie. Jest jednak wersja Premium – płatna, która rozszerza możliwości wtyczki o:

  • optymalizowanie strony do 5 fraz kluczowych,
  • podgląd strony w Google, Bing, Facebook i Twitter,
  • podpowiedzi w czasie rzeczywistym odnośnie linkowania wewnętrznego,
  • wsparcie techniczne,
  • brak reklam.

Trzeba przyznać, że nie ma tutaj jakichś fajerwerków.

Podsumowanie

Yoast SEO to naprawdę potężna, najlepsza wtyczka SEO do WordPressa, która została zainstalowana już na ponad 5 milionach stron www. Wtyczka jest rozbudowana i daje naprawdę sporo możliwości konfiguracji, dzięki czemu każdy może dostosować ją do własnych potrzeb.

Warto żebyś przeszedł przez jej konfigurację i nie poprzestał tylko na jej zainstalowaniu, aby rzeczywiście była w stanie poprawić efektywność Twoich działań SEO.

Osobom początkującym zalecam ostrożność w zaawansowanym konfigurowaniu wtyczki, bo poprzez złą konfigurację można zrobić kuku swojej stronie 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.8/5 (105 votes cast)
Yoast seo - optymalizacja seo wordpressa, 1.8 out of 5 based on 105 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

46 komentarzy

napisz komentarz
  • Na ile istotne jest uzupełnienie danych firmowych i co to jest Graf Wiedzy Google? Czy ma jakies pozytywne znaczenie dla seo?

  • Sławku napisałeś, że w dziale Narzędzia znajdę dwie opcje: :Edytor hurtowy” oraz “import i export”
    Ja tu widzę jeszcze trzecie narzędzie “Edytor plików”. Rozwinąłbyś również ten wątek?

  • Również chciałem Cię o coś zapytać Sławku. Jakiś czas temu Tomasz Stopka wywiesił ogłoszenie o pracy w swojej agencji na stanowisku powiązanym z SEO. W ogłoszeniu tym zaznaczył jednak jako jedno z kryteriów dla aplikujących punkt, który brzmiał mniej więcej tak:
    “- wiesz dlaczego nie powinno się optymalizować strony używając wtyczki Yoast SEO”.
    Oczywiście najlepiej byłoby zapytać autora co miał na myśli ale jak dotąd nie miałem okazji dlatego zapytam Ciebie tutaj. Czy mógłbyś ustosunkować się do tej opinii dlaczego nie powinno się jej używać, co mógł mieć na myśli, jakie (być może ukryte) wady ma ta wtyczka?

  • Super, że to wszystko zebrałeś! Właśnie przerabiam stronę firmową na wordpressa i do optymalizacji miałam skorzystać właśnie z tej wtyczki.

  • Sama korzystam z tej wtyczki i jestem zadowolona ale ciekawo mnie w tym temacie taki fakt że wtyczka Ta podpowiada dodanie w treści artykułu znaczniki H2, ale nie mówi ile tych znaczników tak na prawdę można bez obaw dodać w tekście lub na stronie głównej.

  • No zar…. świetnie. Dzięki za porządny opis, a może taki sam skoro jużw takich tematach piszesz dotyczący All in One SEO Pack?
    mam ten drugi właśnie i interesuje mnie podejście profesjonalisty, co jak ustawić, albo może w ogóle porównanie obu? A co z Jetpack?

  • Dzięki za artykuł. Po przeczytaniu go włączyłam opcję: Przekieruj adres URL podstrony załącznika do adresu URL wpisu, do którego ten załącznik jest podłączony. Niestety spowodowało to brak ładowania zdjęć przy podlinkowaniu wpisów na facebooku. Wolałabym mieć te dwie funkcjonalności razem, jest na to jakaś rada?

  • Świetny artykuł Sławku, myślę że w przypadku opisu Yoast temat wyczerpany. Z drugiej strony myślę o zakupie pełnej wersji i naturalnie nasuwają się na myśl dwaj konkurenci czyli wspomniany wyżej All in One SEO Pack oraz Premium SEO Pack, może pomożesz w odpowiedzi lub osobnym artykułem?

      • Dokopałem się dzisiaj do Twojego artykułu o Premium Seo Pack (notabene z 2015r i narzędzie mogło się jeszcze ulepszyć) i też widać, że to świetne narzędzie i w teraz mam mętlik z którego skorzystać? Chyba, że są lekkie i można obydwa?

  • Przyznaje że zaryzykowałem przesiadłem sie z al one seo i miałem kilka problemów kod google analistic zmiana adesu sitemap `jedyny plus to przyspieszenie o 2% strony oraz fajne narzędzia dotyczace nasycenia słowami kluczowymi tu duże plusy ogólnie ciekawy kombajn przetestuje zobaczymy co z tego wyjdzie .

  • W takim razie co polecisz do podpowiedzi linkowania wewnętrznego w WP, jeśli nie bardzo się opłaca kupować premium yoasta?

  • Bardzo fajnie opisana jedna z najbardziej pomocnych wtyczek dla każdego seowca. Świetna robota – szczególnie tam gdzie wyjaśniasz mity i nieporozumienia jej dotyczące.

  • Dobry i wyczerpujący temat artykuł i świetny poradnik 🙂 Yoast SEO to wtyczka, która powinna być instalowana na samym początku drogi z optymalizacją każdej strony czy bloga na Wordpresie.

    • Co raz więcej o tym słyszę, bodajże w magazynie online marketing o tym czytałam, teraz tutaj, słabo się znam , ale czy to jest taka podstawa do zrozumienia? To może zacznę się bardziej interesować.

  • Jak zwykle bardzo ciekawy wpis Sławku. Jako że mam zbudowaną stronę na WordPress wtyczka YOAST jest dla mnie bardzo pomocna. Mam jeszcze pytanie w sprawie opcji Tytuły i meta tagi a dokładnie Cookie Law Info. Czy warto włączyć w tej opcji “Tagi meta dla robotów” na indeksuj ?

  • Ja osobiście czy to stawiam stronę dla klienta, czy zaplecze dla siebie no i korzystam z WP, to Yoast jest zawsze na początku listy instalowanych wtyczek. Bardzo dobra funkcjonalność nawet w darmowej wersji. Nie mówię tu o Premium.

  • Dzięki Sławku za ten wpis – jak zwykle temat wyczerpany do granic możliwości 😛

    Wtyczkę znam i używam na bieżąco, ale o kilku jej możliwościach wspomnianych tutaj nie wiedziałem 😛

  • Nie mogłam znaleźć informacji odnośnie tego czy płacąc za pełną wersję mam ją na zawsze czy to opłata za np. rok użytkowania? Wiesz coś może na ten temat?

  • Olbrzymia dawka super przydatnej wiedzy, zwłaszcza dla kogoś, kto sam prowadzi działania SEO w niewielkiej firmie 🙂 Dla mnie artykuł idealny 🙂

  • Dzięki za wyczerpujące informacje, mam pytanie czy po dodaniu SSL-a i ustawieniu nowego kanonicznego adresu powinno się ustawić dodatkowo redirect z http na https jeżeli tak, to po jakim czasie można to usunąć?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatności</a>.