Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku

Pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku

Z ostatnio przeprowadzonej ankiety w┼Ťr├│d czytelnik├│w wynik┼éo, ┼╝e bardzo interesuje Was pozycjonowanie sklepu internetowego od A do Z, czyli co po kolei, krok po kroku, nale┼╝y zrobi─ç, aby wypozycjonowa─ç stron─Ö e-commerce. Dzisiaj poka┼╝─Ö Ci jak pozycjonowa─ç┬ásklep┬áinternetowy, aby to da┼éo ┼Ťwietne efekty.

Wiele os├│b, startuj─ůc ze swoim sklepem internetowym wierzy w to, ┼╝e jego uruchomienie b─Ödzie zwie┼äczeniem prac z ostatnich miesi─Öcy i czasem zbierania ┼╝niw, czyli zarabiania pieni─Ödzy. Niestety, ale na ┼╝niwa przyjdzie czas p├│┼║niej, bo ruch sam na Twoj─ů stron─Ö nie dotrze. Twoim zadaniem jest zadbanie o dobry marketing, aby sprowadzi─ç na ni─ů potencjalnych klient├│w. Sposob├│w na to jest sporo, ale ja zajm─Ö si─Ö tym, jak wygenerowa─ç ruch na Tw├│j sklep internetowy za pomoc─ů pozycjonowania.


Dlaczego akurat pozycjonowanie? Ano dlatego, ┼╝e jest to ruch, kt├│ry kosztuje stosunkowo niewiele, a jego nat─Ö┼╝enie nie jest zale┼╝ne od tego, ile w danym miesi─ůcu pieni─Ödzy na te dzia┼éania przeznaczysz. W przypadku reklam PPC np. w Google AdWords czy na Facebooku p┼éacisz za ka┼╝de klikni─Öcie w reklam─Ö i Tw├│j biznes jest od nich totalnie uzale┼╝niony. P┼éacisz wi─Öcej – masz wi─Öcej ruchu, nie p┼éacisz – nie masz ruchu wcale. Zalet─ů tego rozwi─ůzania jest mo┼╝liwo┼Ť─ç uzyskania efektu ju┼╝ po kilku minutach, ale jak widzisz, nie jest ono wolne od wad. Je┼Ťli nagle koszty reklamy w tych serwisach drastycznie si─Ö zwi─Öksz─ů, b─Ödziesz musia┼é p┼éaci─ç du┼╝o wi─Öksz─ů cz─Ö┼Ť─ç Twojego zysku.

Pozycjonowanie sklep├│w internetowych to bardziej d┼éugofalowa inwestycja ni┼╝ szybki strza┼é jak w PPC. Tutaj efekt├│w mo┼╝esz spodziewa─ç si─Ö dopiero po 3 czy 6 miesi─ůcach (cho─ç zdarza si─Ö, ┼╝e pojawiaj─ů si─Ö ju┼╝ po jednym).

Im strona Twojego sklepu internetowego jest wy┼╝ej w wynikach Google, na wi─Öcej fraz kluczowych, tym wi─Ökszego ruchu z SEO i zysk├│w z Twojej strony mo┼╝esz si─Ö spodziewa─ç.

Je┼Ťli samodzielnie pozycjonujesz sklep internetowy, to kosztem jest Tw├│j czas, a wi─Öc efekt, jaki uzyskasz, zale┼╝y od tego, ile pracy w to w┼éo┼╝ysz, a nie od tego, ile z┼éot├│wek wydasz. Je┼Ťli to zlecasz, musisz liczy─ç si─Ö z tym, ┼╝e na pocz─ůtku pozycjonowanie sklepu internetowego nie b─Ödzie dochodowe. B─Ödzie to tylko inwestowanie pieni─Ödzy, ale stopniowo powiniene┼Ť widzie─ç coraz lepsze efekty. Nie wa┼╝ne jednak, czy zarabiasz 5, 20, czy 100 tys. z┼é miesi─Öcznie, op┼éata za pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego b─Ödzie taka sama (chyba ┼╝e firma otrzymuje jakie┼Ť premie za efekty).

Przy okazji warto te┼╝ zaznaczy─ç, ┼╝e cz─Östo ruch z SEO konwertuje du┼╝o lepiej ni┼╝ ruch pochodz─ůcy z innych ┼║r├│de┼é, co ┼Ťwietnie obrazuje poni┼╝szy screen z panelu Google Analytics jednego z moich klient├│w. To w┼éa┼Ťnie ruch z SEO jest odpowiedzialny za blisko 50% przychod├│w, mimo ┼╝e to ruch z Google AdWords generuje najwi─Öcej wizyt. O tym, dlaczego tak si─Ö dzieje, przeczytasz w dalszej cz─Ö┼Ťci artyku┼éu.

Dzi┼Ť dowiesz si─Ö krok po kroku:

  • jak wybiera─ç frazy kluczowe dla Twojego sklepu,
  • jak optymalizowa─ç stron─Ö,
  • jak prowadzi─ç dzia┼éania content marketingowe,
  • a tak┼╝e: jak pozyskiwa─ç linki.

Zatem, je┼Ťli chcesz poprawi─ç pozycjonowanie sklepu internetowego w Google, wygenerowa─ç na niego bezp┼éatny ruch, a tak┼╝e zwielokrotni─ç przynoszone przez ni─ů zyski, to ten artyku┼é jest dla Ciebie.

Mo┼╝esz mi wierzy─ç lub nie, ale nie powiniene┼Ť zwleka─ç z pozycjonowaniem sklepu, bo im d┼éu┼╝ej czekasz, tym Twoja bran┼╝a staje si─Ö bardziej konkurencyjna i wypozycjonowanie Twojego sklepu internetowego b─Ödzie Ci─Ö kosztowa┼éo znacznie wi─Öcej pracy.

Bardzo cz─Östo pisz─ů do mnie klienci, pytaj─ůc o to, ile b─Ödzie kosztowa─ç pozycjonowanie ich sklepu internetowego. S┼éysz─ůc wycen─Ö – rezygnuj─ů, a po roku wracaj─ů i cz─Östo otrzymuj─ů du┼╝o wy┼╝sz─ů wycen─Ö w┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e dana bran┼╝a sta┼éa si─Ö po prostu du┼╝o bardziej konkurencyjna, tote┼╝ aby uzyska─ç w okre┼Ťlonym czasie okre┼Ťlony efekt, musimy wykona─ç du┼╝o wi─Öcej pracy.

Pozycjonowałem nowe sklepy internetowe, na których w nieco ponad pół roku udawało się zwiększyć liczbę wizyt o ponad 250%.

efekt pozycjonowania sklepu internetowego

Pozycjonowa┼éem te┼╝ sklepy wi─Öksze, ze spor─ů histori─ů, w kt├│rych procentowy przyrost ruchu by┼é mniejszy, ale za to liczony w dziesi─ůtkach tysi─Öcy.

Oczywi┼Ťcie najbardziej mnie cieszy, gdy z wygenerowanego przeze mnie ruchu klienci maj─ů czysty zysk w portfelu ­čÖé

zwi─Ökszenie przychod├│w sklepu internetowe z seo

Nie, nie pisz─Ö tego, aby si─Ö chwali─ç, ale by rozbudzi─ç Twoj─ů ciekawo┼Ť─ç i zach─Öci─ç do przeczytania tego artyku┼éu ­čÖé

Zatem zapraszam do czytania.

Pozycjonowanie sklepu internetowego / strony e-commerce jest podobne jak dla pozycjonowania zwyk┼éych stron, jednak na pewne elementy trzeba zwr├│ci─ç wi─Öksz─ů uwag─Ö ni┼╝ np. w przypadku ma┼éych witryn lokalnych us┼éugodawc├│w.

Podstawowa r├│┼╝nica jest taka, ┼╝e prosta strona us┼éugowa jest najcz─Ö┼Ťciej pozycjonowana na kilka, kilkana┼Ťcie fraz kluczowych, natomiast w przypadku pozycjonowania sklep├│w internetowych s─ů to setki lub tysi─ůce fraz. Tego typu strony mog─ů zatem generowa─ç naprawd─Ö ogromny ruch z Google, gdy wypozycjonujesz je na wybrane frazy.

wykres widoczno┼Ťci sklepu internetowego adidas

Wa┼╝na lekcja: nie pr├│buj konkurowa─ç z wielkimi korporacjami, bo przegrasz z ich bud┼╝etami! Wybierz niewielk─ů nisz─Ö, w kt├│rej chcesz dzia┼éa─ç. B─ůd┼║ bli┼╝ej klient├│w, obs┼éuguj ich bardziej indywidualnie, b─ůd┼║ bardziej elastyczny.

Na samym pocz─ůtku warto, aby┼Ť zada┼é sobie pytanie:┬ájaki jest Tw├│j cel na najbli┼╝sze 6 i 12 miesi─Öcy w kontek┼Ťcie pozycjonowania sklepu online, oraz ustali┼é bud┼╝et na pozycjonowanie sklepu internetowego i to bez wzgl─Ödu na to, czy chcesz je zleci─ç, czy wykonywa─ç samodzielnie.

Jeszcze zanim przejdziemy do kroku 1 mam pro┼Ťb─Ö, aby┼Ť sprawdzi┼é, czy masz zainstalowan─ů na Twojej stronie us┼éug─Ö Google Analytics oraz aktywn─ů us┼éug─Ö Google Search Console. To bardzo wa┼╝ne, bo dzi─Öki temu b─Ödziesz m├│g┼é analizowa─ç ruch na Twojej stronie oraz jej b┼é─Ödy.

Chcesz poprawi─ç pozycje, zwi─Ökszy─ç ruch i dop┼éyw klient├│w na Twoj─ů stron─Ö z seo? Zapisz si─Ö teraz na bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö, lub wy┼Ťlij e-mail, a powiem czy b─Öd─Ö Ci w stanie pom├│c.

Bezpłatna konsultacjaNapisz e-mail

Krok 1 – wyb├│r fraz kluczowych do pozycjonowania sklepu internetowego

Pozycjonuj─ůc sklep internetowy nie skupiasz si─Ö na wypozycjonowaniu go na 5-10 najpopularniejszych s┼é├│w kluczowych, ale my┼Ťlisz o du┼╝o wi─Ökszej ich liczbie, o niszowych frazach kluczowych z tzw. long tail’a, czyli frazach rzadziej wyszukiwanych, mniej konkurencyjnych, a wi─Öc ┼éatwiejszych do wypozycjonowania w wynikach wyszukiwania.

Frazy takie sk┼éadaj─ů si─Ö z wi─Ökszej liczby wyraz├│w. Na przyk┼éad zamiast pozycjonowa─ç sklep internetowy na fraz─Ö “buty adidas” z liczb─ů wyszukiwa┼ä 49 500 mo┼╝esz u┼╝y─ç s┼é├│w “buty adidas nmd r1 runner”, kt├│re wyszukuje tylko 20 os├│b miesi─Öcznie. Oczywi┼Ťcie druga fraza jest rzadziej wyszukiwana, ale z pewno┼Ťci─ů ┼éatwiej b─Ödzie Ci wypozycjonowa─ç na ni─ů stron─Ö.

W przypadku pozycjonowania sklepu internetowego na fraz─Ö “buty adidas” zupe┼énie nie wiadomo, czego klient poszukuje. Najprawdopodobniej nie jest jeszcze zdecydowany na nic konkretnego, znajduje si─Ö na etapie poszukiwa┼ä. W przypadku, gdy w Google wpisuje fraz─Ö┬á“buty adidas nmd r1 runner”, jest ju┼╝ zdecydowany i najprawdopodobniej szuka sklepu internetowego z najlepsz─ů ofert─ů.

S┼éowa kluczowe┬álong tail charakteryzuj─ů si─Ö tym, ┼╝e osoby je wpisuj─ůce maj─ů silniejsze intencje zakupowe.

W przypadku pozycjonowania sklep├│w internetowych musisz zrobi─ç naprawd─Ö porz─ůdny, wielogodzinny research fraz kluczowych dla:

  • strony g┼é├│wnej,
  • stron kategorii i podkategorii,
  • stron produkt├│w,
  • dzia┼éa┼ä content marketingowych.

To naprawd─Ö bardzo wa┼╝ne, aby dobra─ç odpowiednie frazy dla ka┼╝dego typu stron, bo ka┼╝da z nich mo┼╝e generowa─ç bezp┼éatny ruch na Twoj─ů stron─Ö z Google, je┼Ťli tylko dobrze ocenisz, czy jeste┼Ť w stanie wypozycjonowa─ç Tw├│j sklep internetowy, np. dan─ů kategori─Ö na wybran─ů fraz─Ö.

Wskaz├│wka:┬áaby u┼éatwi─ç sobie prac─Ö i zapanowa─ç nad tym chaosem fraz, proponuj─Ö, aby┼Ť utworzy┼é arkusz Google i wpisa┼é tam po kolei w kolumnach:

  1. kategori─Ö,
  2. jej adres URL,
  3. fraz─Ö kluczow─ů,
  4. aktualn─ů pozycj─Ö,
  5. liczbę wyszukiwań,
  6. ewentualne sugestie.

frazy kluczowe dla sklepu internetowego

To pozwoli Ci uporz─ůdkowa─ç frazy i zebra─ç wszystko w jednym miejscu. Mo┼╝esz te┼╝ dla r├│┼╝nych arkuszy przygotowa─ç oddzielne dokumenty z frazami.

Wskaz├│wka: lepiej wybra─ç niszow─ů fraz─Ö, na kt├│r─ů uda Ci si─Ö wypozycjonowa─ç sklep internetowy i wygenerowa─ç jaki┼Ť ruch, ni┼╝ konkurencyjn─ů z du┼╝ym potencja┼éem ruchu i nie wypozycjonowa─ç jej nawet do Top 10, co jest bardzo cz─Östym b┼é─Ödem wielu pocz─ůtkuj─ůcych os├│b.

O ponad 20 sposobach na wyszukiwanie fraz kluczowych m├│wi┼éem w szkoleniu ┼üowca Fraz >>, natomiast teraz wspomn─Ö o kilku programach, z kt├│rych korzystam najcz─Ö┼Ťciej, by wyszukiwa─ç i filtrowa─ç frazy oraz sprawdzi─ç, jak cz─Östo s─ů wyszukiwane przez internaut├│w.

  1. Long Tail Pro od kilku lat jest dla mnie aplikacj─ů nr 1 do wyszukiwania fraz kluczowych. Jej funkcjonalno┼Ť─ç nie jest rozwijana, ale dobrze mi si─Ö z tym programem pracuje, a wi─Öcej o nim przeczytasz w artykule pt. Long Tail Pro v3 najlepsze narz─Ödzie do wyszukiwania fraz kluczowych pod d┼éugi ogon.
  2. Z Ahrefs korzystam od wielu lat, ale dopiero od niedawna z raportu s┼é├│w kluczowych. Soft ma ┼Ťwietn─ů ich baz─Ö, ale niestety jego koszty miesi─Öczne s─ů do┼Ť─ç spore, a raporty ograniczone w zale┼╝no┼Ťci od op┼éacanego abonamentu.
  3. Senuto to polskie oprogramowanie, kt├│re mo┼╝e nie wyszukuje tak dobrze niszowych fraz jak LTP, ale za to posiada filtry, kt├│rych nie znajdziesz w ┼╝adnym innym oprogramowaniu. Wi─Öcej o nim przeczytasz w artykule Wyszukiwanie s┼é├│w kluczowych z pomoc─ů Senuto.
  4. Planer s┼é├│w kluczowych to oficjalne narz─Ödzie Google, kt├│re bodaj┼╝e do kwietnia funkcjonowa┼éo zupe┼énie bezp┼éatnie, natomiast teraz, aby uzyska─ç dok┼éadne dane na temat liczby wyszukiwa┼ä fraz, wymagane jest prowadzenie kampanii w Google AdWords. Wymieniam je ze wzgl─Ödu na jego niski koszt, natomiast zdecydowanie wol─Ö wyszukiwa─ç frazy za pomoc─ů wcze┼Ťniej wspomnianych narz─Ödzi.

Wskaz├│wka: ┼Ťwietnym sposobem na znalezienie fraz kluczowych do pozycjonowania sklepu internetowego jest sprawdzenie, na jakie frazy pozycjonuj─ů si─Ö konkurencyjne sklepy internetowe, a w kolejnym etapie, z jakimi frazami konkurencja jest ju┼╝ np. w Top 10, podczas gdy Twojej strony jeszcze tam nie ma.

O frazach kluczowych wspomn─Ö jeszcze p├│┼║niej, podczas omawiania prowadzenia blogu dla sklep├│w internetowych, gdy┼╝ frazy long tail cz─Östo zawieraj─ů ca┼ée pytania klient├│w.

Krok 2 – analiza konkurencji

Przy wyborze fraz kluczowych warto, aby┼Ť sprawdzi┼é ich konkurencyjno┼Ť─ç. Szkoda by by┼éo, gdyby okaza┼éo si─Ö, ┼╝e wybra┼ée┼Ť zbyt konkurencyjne frazy do pozycjonowania sklepu internetowego. Nie wypozycjonujesz wtedy swojej strony, stracisz tylko czas i zainwestowane pieni─ůdze.

Po wpisaniu frazy kluczowej wybierz strony z Top 3 czy Top 10 i sprawd┼║:

  1. ilo┼Ť─ç fraz, na jakie s─ů widoczne te strony w Top3, Top10…;
  2. czy na t─Ö fraz─Ö pojawiaj─ů si─Ö reklamy w Google AdWords i jaka jest stawka za klikni─Öcie;
  3. od jak dawna domena jest ju┼╝ obecna w Sieci;
  4. ile link├│w do niej prowadzi;
  5. sk─ůd pochodz─ů te linki;
  6. parametry SEO takie jak: pa, da, tf, cf, ur, dr..;
  7. poziom optymalizacji stron…

Du┼╝o mo┼╝na by wymienia─ç, ale my┼Ťl─Ö, ┼╝e tych kilka podstawowych danych da Ci ju┼╝ pogl─ůd na konkurencyjno┼Ť─ç danej frazy.

Wskaz├│wka: w przypadku wielu fraz z danej bran┼╝y w Top10 b─Öd─ů si─Ö pojawia┼éy te same strony, dlatego nie musisz sprawdza─ç tych danych dla setek stron – wystarczy, ┼╝e zrobisz to dla Twojej najpowa┼╝niejszej konkurencji.

Krok 3 – optymalizacja SEO sklepu internetowego

Drugim bardzo wa┼╝nym krokiem jest optymalizacja pozycjonowanego sklepu internetowego, czyli przystosowanie go do wytycznych Google i oczekiwa┼ä internaut├│w. Wci─ů┼╝ jeszcze wiele sklep├│w nie zosta┼éo dostosowanych do tych wymog├│w, zatem jest to ┼Ťwietne miejsce na pokazanie Google Twojej przewagi nad konkurencj─ů.

poprawa widoczno┼Ťci sklepu po wdro┼╝eniu zalece┼ä optymalizacyjnych

Dzi─Öki optymalizacji starsze ju┼╝ sklepy internetowe z du┼╝ym asortymentem mog─ů bardzo szybko poprawi─ç pozycje w Google na tysi─ůce fraz kluczowych, natomiast ci, kt├│rzy jeszcze nie maj─ů sklepu, powinni od razu zadba─ç o poprawn─ů optymalizacj─Ö, aby p├│┼║niej nie musie─ç naprawia─ç b┼é─Ödnie dzia┼éaj─ůcych skrypt├│w.

Nie musz─Ö Ci chyba m├│wi─ç, co znaczy poprawa pozycji dla setek czy tysi─Öcy fraz kluczowych dla pozycjonowanego sklepu internetowego? Tak, tak, to masowy, bezp┼éatny ruch! Wiele os├│b dziwi si─Ö widz─ůc, jak skuteczna bywa optymalizacja i ┼╝e wystarczy┼éo poprawi─ç kilka drobnych b┼é─Öd├│w, aby uzyska─ç ┼Ťwietne efekty.

Podam Ci szybki przyk┼éad. Je┼Ťli b┼é─Ödnie zaprojektowa┼ée┼Ť architektur─Ö sklepu, to moc SEO p┼éyn─ůca ze strony g┼é├│wnej mo┼╝e nie rozk┼éada─ç si─Ö poprawnie na kategorie i podkategorie, przez co podstrony sklepu nie b─Öd─ů rankowa┼éy w Google.

Wi─Ökszo┼Ť─ç autor├│w skrypt├│w sklep├│w internetowych zadba┼éa ju┼╝ o to, aby┼Ť nie musia┼é si─Ö zbytnio grzeba─ç w kodzie sklepu i m├│g┼é ustawi─ç opcje SEO z poziomu panelu administracyjnego, ale bywa, ┼╝e te opcje s─ů ograniczone lub wymagaj─ů zainstalowania dodatkowych wtyczek.

Element├│w, na kt├│re powiniene┼Ť zwr├│ci─ç uwag─Ö podczas pozycjonowania sklep├│w internetowych, jest naprawd─Ö mn├│stwo, dlatego wymieni─Ö tylko najwa┼╝niejsze z nich i kr├│tko je opisz─Ö.

Znalezienie i usunięcie błędów w pozycjonowanym sklepie internetowym

Warto, aby┼Ť rozpocz─ů┼é od przeanalizowania i naprawienia oczywistych b┼é─Öd├│w witryny. Ich analiz─Ö w pozycjonowanym sklepie internetowym mo┼╝esz przeprowadzi─ç za pomoc─ů bezp┼éatnego narz─Ödzia Google Search Console, kt├│re opisa┼éem tutaj >>, lub kt├│rego┼Ť z p┼éatnych, np. Screaming Frog, WebSite Auditor – jest ich ca┼ékiem sporo.

Jakich b┼é─Öd├│w na tym etapie powiniene┼Ť szuka─ç? Np. dost─Öpno┼Ťci Twojej witryny pod kilkoma adresami URL, stron z b┼é─Ödem 404, przekierowa┼ä 301 i 302, niedzia┼éaj─ůcych link├│w, b┼é─Öd├│w w zawarto┼Ťci pliku robots.txt…

Wskaz├│wka: zalecam wy┼é─ůczenie z indeksowania polityki prywatno┼Ťci oraz regulaminu, bo istniej─ů firmy, kt├│re skanuj─ů wyniki Google w celu znalezienia witryn zawieraj─ůcych klauzule niedozwolone i pozywaj─ů ich w┼éa┼Ťcicieli do s─ůd├│w. Swego czasu m├│j kolega mia┼é kilkana┼Ťcie takich spraw.

Content w pozycjonowanym sklepie internetowym

Tre┼Ťci nabieraj─ů w ostatnim czasie na znaczeniu, dlatego umie┼Ťci┼éem ten temat na pocz─ůtku. Research fraz kluczowych powinien u┼éatwi─ç Ci wyb├│r kategorii, podkategorii i nazw produkt├│w, aby┼Ť pozyskiwa┼é ten ruch na niszowe frazy kluczowe naturalnie z Google, ale oczywi┼Ťcie mo┼╝esz ten efekt poprawi─ç. Odpowiednio pisany content mo┼╝e wskazywa─ç Google, kt├│ra ze stron i na jakie frazy ma si─Ö pojawia─ç w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja kategorii

Kategorie w sklepach internetowych s─ů bardzo wa┼╝ne, bo – odpowiednio zoptymalizowane – mog─ů by─ç ┼║r├│d┼éem bezp┼éatnego ruchu z Google dla pozycjonowanego sklepu internetowego, a u┼╝ytkownicy trafiaj─ůcy na strony kategorii, podkategorii i produkt├│w s─ů Twoimi potencjalnymi klientami.

Zadbaj zatem o optymalizacj─Ö ka┼╝dej kategorii sklepu, dodaj─ůc jej opis. Nie zapomnij o frazie kluczowej, kt├│r─ů mo┼╝esz te┼╝ zawrze─ç w nag┼é├│wku heading tags, adresie URL… Opis nie ma by─ç zlepkiem fraz kluczowych, ale ciekawym tekstem, kt├│ry przekona internaut─Ö do zapoznania si─Ö z produktami z danej kategorii. Oczywi┼Ťcie pami─Ötaj te┼╝ o title i description.

Optymalizacja strony produktowej w pozycjonowanym sklepie internetowym

Produkty to serce pozycjonowanego sklepu internetowego. Ich du┼╝a ilo┼Ť─ç daje niemal┼╝e nieograniczone pole do popisu w kwestii pozyskiwania ruchu z fraz long tail, jednak najcz─Ö┼Ťciej spotykanym problemem jest brak unikalnych opis├│w. Opisy produkt├│w najcz─Ö┼Ťciej pochodz─ů od producent├│w i s─ů kopiowane w tysi─ůcach przez wiele r├│┼╝nych sklep├│w internetowych.

Co gorsza, te opisy s─ů bardzo cz─Östo “suche”, techniczne, zupe┼énie niesprzeda┼╝owe, dlatego polecam Ci napisa─ç w┼éasnych, unikalnych opis├│w, zoptymalizowanych pod SEO, pokazuj─ůcych korzy┼Ťci produkt├│w i to, jakie problemy produkt rozwi─ůzuje, a na koniec zach─Ö─ç do zakupu.

Je┼Ťli w pozycjonowanym sklepie internetowym masz tysi─ůce produkt├│w, a chcia┼éby┼Ť to zrobi─ç, ale obawiasz si─Ö sporych koszt├│w, to proponuj─Ö wybra─ç do optymalizacji produkty kluczowe i nimi si─Ö zaj─ů─ç.

Zadbaj te┼╝, aby strona produktu w Twoim sklepie internetowym dobrze go prezentowa┼éa, by by┼éa rozbudowana. Poza opisem produktu dodaj te┼╝ zdj─Öcia, opinie klient├│w, wezwanie do akcji, i oczywi┼Ťcie nie zapomnij o optymalizacji tekstu, obraz├│w, title, description, adresu URL, nag┼é├│wk├│w heading tags, ale o tym wszystkim przeczytasz jeszcze w dalszej cz─Ö┼Ťci tego artyku┼éu.

Wskaz├│wka: opinie klient├│w, o kt├│rych wspomnia┼éem, to ┼Ťwietny spos├│b na pozyskiwanie zupe┼énie bezp┼éatnego unikalnego contentu na strony produkt├│w.

Aby zach─Öci─ç u┼╝ytkownik├│w do pozostawiania opinii w Twoim sklepie internetowym, mo┼╝esz po zakupie wys┼éa─ç do nich e-mail z pro┼Ťb─ů o recenzj─Ö i w nagrod─Ö zaproponowa─ç bon zni┼╝kowy. Je┼Ťli masz obawy, ┼╝e opinie b─Öd─ů negatywne, mo┼╝esz je moderowa─ç. Nie tylko pomog─ů Ci w SEO, ale przede wszystkim mog─ů przekona─ç niezdecydowanych klient├│w do zakupu danego produktu.

Poprawna struktura pozycjonowanego sklepu internetowego

Strona pozycjonowanego sklepu internetowego powinna by─ç podzielona na kategorie, podkategorie i strony produktowe, a ca┼éo┼Ť─ç powinna by─ç tak podlinkowana, aby tworzy─ç schemat choinki. Czyli: strona g┼é├│wna jest na samej g├│rze, linkuje do kategorii, kategorie do ewentualnych podkategorii, a te do produkt├│w. Dzi─Öki temu moc SEO p┼éyn─ůca ze strony g┼é├│wnej sklepu, do kt├│rej najcz─Ö┼Ťciej prowadzi najwi─Öcej link├│w, b─Ödzie si─Ö rozchodzi─ç na wszystkie podstrony. Strona powinna by─ç prosta i zrozumia┼éa.

Optymalizacja obraz├│w

Grafiki to bardzo cz─Östo “najci─Ö┼╝szy” element ca┼éej strony. Warto zadba─ç o dobranie dla niej odpowiedniego:

  1. formatu
  2. rozdzielczo┼Ťci
  3. i poziomu kompresji

aby przyspieszyć działanie strony. Poza tym nazwa zdjęcia lub grafiki, a także opis alternatywny powinny odzwierciedlać to, co dany obraz przedstawia.

Spójrz na poniższy przykład. To samo zdjęcie umieszczone jest w trzech formatach, a każdy z nich charakteryzuje się innym rozmiarem ze względu na inny typ kompresji.

Zdj─Öcie potrafi by─ç nawet 10-krotnie “l┼╝ejsze”. O ile r├│┼╝nica pomi─Ödzy 4 kB, a 40 kB nie jest istotna, o tyle przy 10 000 zdj─Ö─ç produkt├│w b─Ödzie to ju┼╝ r├│┼╝nica pomi─Ödzy 40 MB, a 400 MB.

Obraz w PNG – 39,1 kB

 

Obraz w GIF – 10,5 kB

 

Obraz w JPG – 4,03 kB

Je┼Ťli sprzedajesz w┼éasne wyroby, zadbaj o profesjonalne zdj─Öcia, bo wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b to wzrokowcy i jest to dla nich bardzo wa┼╝ny element.

Optymalizacja pr─Ödko┼Ťci ┼éadowania Twojego sklepu internetowego

Skoro napisa┼éem ju┼╝ o obrazkach, p┼éynnie przejdziemy do pr─Ödko┼Ťci dzia┼éania pozycjonowanego sklepu, kt├│ra cz─Östo decyduje o tym, czy u┼╝ytkownik po pierwszych 3 sekundach zostanie na owej stronie, czy te┼╝ j─ů opu┼Ťci i p├│jdzie do konkurencji. Dane s─ů brutalne, ale swego czasu KissMetrics opublikowa┼é infografik─Ö, w kt├│rej pokazywa┼é, jak wielki ma to wp┼éyw na decyzje zakupowe klient├│w.

Najcz─Östszym problemem d┼éugo wczytuj─ůcych si─Ö stron s─ů du┼╝e grafiki oraz skrypty.

W znalezieniu problem├│w z szybko┼Ťci─ů wczytywania si─Ö strony internetowej mog─ů by─ç pomocne takie narz─Ödzia jak: Page Speed Insight, GTMetrix i Pingdom Tools. Pierwsze dwa dok┼éadnie wska┼╝─ů Ci, gdzie jest problem i jak masz go poprawi─ç.

Linkowanie wewn─Ötrzne

Wiele os├│b nie docenia tej metody optymalizacji sklep├│w internetowych i pozyskiwania do niej link├│w. Dzi─Öki odpowiedniemu podlinkowaniu podstron pomi─Ödzy sob─ů roboty Google s─ů w stanie zrozumie─ç, kt├│re strony s─ů najwa┼╝niejsze, kt├│re mniej wa┼╝ne i najmniej wa┼╝ne.

Czasami ich struktur─Ö mo┼╝esz zobaczy─ç na mapach witryn przygotowanych specjalnie dla internaut├│w.

Przykłady linkowania wewnętrznego:

  1. wy┼Ťwietlenie kategorii podstron,
  2. breadcrumbs,
  3. pokazanie produkt├│w podobnych do ogl─ůdanego przez nas…

Czy to jest przydatne dla internaut├│w? Jak najbardziej! Na przyk┼éad nawigacja breadcrumbs bardzo u┼éatwia powr├│t do dowolnej podstrony w strukturze witryny. Sam z tego bardzo cz─Östo korzystam, bo znacznie przyspiesza to poruszanie si─Ö po stronie. Z pewno┼Ťci─ů niejeden raz, ogl─ůdaj─ůc dany produkt w sklepie internetowym, klikn─ů┼ée┼Ť w jaki┼Ť link z produktami podobnymi.

Linkowanie wewn─Ötrzne to bardzo naturalny spos├│b linkowania przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, kt├│ry potrafi zwi─Ökszy─ç zaanga┼╝owanie internauty na stronie, a nawet pom├│c w sprzeda┼╝y, warto wi─Öc z niego korzysta─ç.

Co wi─Öcej, nie musisz obawia─ç si─Ö kar od Google za podlinkowanie jakiej┼Ť podstrony fraz─ů kluczow─ů.

Mobilna wersja sklepu internetowego

Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e rynek mobilny ro┼Ťnie w ogromnym tempie. W wielu krajach liczba urz─ůdze┼ä mobilnych przekroczy┼éa liczb─Ö komputer├│w PC. W Polsce, jak s─ůdz─Ö b─Ödzie to kwestia oko┼éo dw├│ch lat, dlatego warto, aby┼Ť przystosowa┼é stron─Ö Twojego sklepu internetowego do wy┼Ťwietlania na urz─ůdzeniach mobilnych, je┼Ťli jeszcze tego nie zrobi┼ée┼Ť.

Najrozs─ůdniejszym rozwi─ůzaniem wydaje si─Ö przygotowanie witryny responsywnej sklepu unternetowego, kt├│ra b─Ödzie dostosowywa┼éa si─Ö do rozmiaru urz─ůdzenia, na kt├│rym jest wy┼Ťwietlana, a nie budowanie oddzielnych witryn dla urz─ůdze┼ä mobilnych i PC, bo to wymaga du┼╝o wi─Öcej pracy.

Tutaj >> mo┼╝esz sprawdzi─ç, czy Tw├│j sklep internetowy zosta┼é przystosowany do obs┼éugi na urz─ůdzeniach mobilnych (m.in. czy jest “lekki”, z ┼éatwo klikaln─ů nawigacj─ů, …), natomiast je┼Ťli chcesz na ten temat przeczyta─ç wi─Öcej, to zapraszam Ci─Ö do tego artyku┼éu >>.

Zapraszam Cię też do zapoznania się z moim case study Strona mobilna zwiększyła liczbę odwiedzin o 644%

ruch mobilny w Polsce

W zale┼╝no┼Ťci od bran┼╝y udzia┼é rynku mobilnego mo┼╝e si─Ö r├│┼╝ni─ç.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to narz─Ödzie zabezpieczaj─ůce przesy┼é danych z witryn internetowych. Standardowo stosuj─ů go banki internetowe. Wiele sklep├│w internetowych stosowa┼éo go od d┼éu┼╝szego czasu na stronach z formularzem zam├│wienia, natomiast od jakiego┼Ť czasu sklepy u┼╝ywaj─ů go wsz─Ödzie, a i zwyk┼ée strony zacz─Ö┼éy to robi─ç, po tym, jak Google oficjalnie og┼éosi┼éo, ┼╝e jest on czynnikiem rankingowym. Zatem warto zadba─ç, aby┼Ť w pozycjonowanym sklepie internetowym mia┼é zainstalowa─ç certyfikat SSL.

Certyfikat SSL daje klientom poczucie bezpieczeństwa i buduje zaufanie także warto go wykupić u usługodawcy hostingowego.

Sklep bez certyfikatu SSL

 

Sklep z certyfikatem SSL

Mapa XML

Mapa XML to dokument zawieraj─ůcy zbi├│r wszystkich adres├│w danej witryny np. sklepu internetowego. Jest on przydatny, szczeg├│lnie przy rozbudowanych serwisach internetowych z tysi─ůcami podstron, gdy┼╝ znacznie u┼éatwia wyszukiwarce indeksowanie.

W wi─Ökszo┼Ťci system├│w CMS jest to standard, aczkolwiek czasami trzeba doinstalowa─ç jak─ů┼Ť wtyczk─Ö, aby CMS generowa┼é i aktualizowa┼é automatycznie tak─ů map─Ö.

Wygenerowan─ů map─Ö najlepiej wrzu─ç do g┼é├│wnego folderu domeny i zg┼éo┼Ť w Google Search Console.

Robots.txt

Jak sama nazwa m├│wi, jest to plik tekstowy. Znajduje si─Ö w g┼é├│wnym katalogu domeny w tym przypadku sklepu internetowego i informuje roboty wyszukiwarek, do kt├│rych plik├│w i katalog├│w maj─ů mie─ç dost─Öp, a do kt├│rych nie.

Nie s─ů to twarde wytyczne dla bota, ale informacja, kt├│r─ů mo┼╝e on respektowa─ç lub te┼╝ nie.

W takim pliku mo┼╝esz np. zablokowa─ç dost─Öp do cz─Ö┼Ťci administracyjnej serwisu, bo nie ma sensu, aby Google marnowa┼é swoje zasoby na indeksowanie tego typu stron.

Optymalizacja adres├│w URL

Adresy URL w Twoim sklepie internetowym powinny by─ç kr├│tkie, proste i zrozumia┼ée dla cz┼éowieka. Je┼Ťli cz┼éowiek je zrozumie, to robot Google tak┼╝e.

Wpisa┼éem w Google “myd┼éo dove” i wybra┼éem dwa adresy.

Wybrany adres z pierwszej strony wynik├│w wyszukiwania:

/dove-cream-wash-mydlo-w-plynie-300-ml,3,13836,7761

Ka┼╝dy, kto widzi ten adres, domy┼Ťla si─Ö, co znajduje si─Ö na tej stronie. Oczywi┼Ťcie nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e zawiera on te┼╝ kilka fraz kluczowych.

I drugi adres, z du┼╝o dalszych pozycji:

/index.php?id_product=7149&controller=product

kt├│ry, jak widzisz, totalnie nic nie m├│wi ani u┼╝ytkownikowi, ani botowi przegl─ůdarki.

Pami─Ötaj te┼╝, aby┼Ť nie stosowa┼é polskich ani du┼╝ych liter w adresach URL.

Optymalizacja title i description

Title i description to elementy, nie widoczne na stronie, ale oba pojawiaj─ů si─Ö w Google i mog─ů mie─ç wp┼éyw na wsp├│┼éczynnik CTR, czyli stosunek klikalno┼Ťci do wy┼Ťwietle┼ä.

Czyli: wsp├│┼éczynnik ten m├│wi, o tym ile % os├│b, kt├│re widzia┼éy Tw├│j sklep internetowy i inne strony w Google, klikn─Ö┼éo w┼éa┼Ťnie Tw├│j link. Oczywi┼Ťcie im wy┼╝szy CTR, tym lepiej, dlatego warto title i description optymalizowa─ç.

Potraktuj je jako miejsce na reklam─Ö Twojej firmy i zach─Ö─ç u┼╝ytkownik├│w do jej odwiedzenia. Przekonaj ich, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie na Twoj─ů stron─Ö powinni wej┼Ť─ç.

Ważna zasada: każda podstrona sklepu internetowego ma zawierać unikalne tytuły i opisy.

Title masz ograniczony do oko┼éo 55-70 znak├│w zale┼╝nie od ich szeroko┼Ťci, natomiast description┬áz niedawnych ok. 160 znak├│w obecnie zosta┼é wyd┼éu┼╝ony do a┼╝ 325 znak├│w!

Zadbaj, aby w title i description znalaz┼éy si─Ö frazy kluczowe, ale pami─Ötaj, ┼╝e nie mo┼╝esz tych tag├│w “przespamowa─ç”, a wi─Öc b─ůd┼║ ostro┼╝ny. O ile pracownik Google ju┼╝ kilka lat temu potwierdzi┼é, ┼╝e description nie ma ┼╝adnego wp┼éywu na SEO (pami─Ötaj jednak o jego wp┼éywie na CTR), o tyle w title u┼╝ycie frazy jest, rzek┼ébym, obowi─ůzkowe ­čÖé

W przypadku sklep├│w internetowych z tysi─ůcami produkt├│w nie b─Ödziesz pisa┼é ich r─Öcznie, wi─Öc warto tutaj wypracowa─ç jaki┼Ť schemat ich tworzenia.

Rich snippet

Rich snippet, czyli fragmenty rozszerzone to kolejna mo┼╝liwo┼Ť─ç wyr├│┼╝nienia Twojej witryny w wynikach wyszukiwa┼ä Google. Jest to element, kt├│ry pojawia si─Ö pomi─Ödzy adresem a jej opisem.

przykład rich snippet

Jak widzisz na powy┼╝szym przyk┼éadzie, s─ů to gwiazdki, ocena, data publikacji, ale jest ich oczywi┼Ťcie du┼╝o wi─Öcej i wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö te┼╝ inne w zale┼╝no┼Ťci od rodzaju strony.

Warto zadba─ç o ten element, bo mo┼╝e znacznie wyr├│┼╝ni─ç pozycjonowany sklep internetowy, a wdro┼╝enie tego to tylko troch─Ö dodatkowego kodu.

Social Media

Warto, aby Tw├│j sklep internetowy mia┼é profile w serwisach social media, takich jak Facebook, Twitter, Snapchat czy Pinterest… O ile nie b─Ödzie to mia┼éo bezpo┼Ťredniego wp┼éywu na SEO, o tyle na zwi─Ökszenie ruchu, przywi─ůzanie internaut├│w do Twojej witryny, a dalej sprzeda┼╝ – owszem.

Dobierz serwis odpowiednio do tego, gdzie s─ů aktywni Twoi potencjalni klienci. Dla mnie np. Facebook jest odpowiednim miejscem, ale zupe┼énie nie wiem, co mia┼ébym publikowa─ç na Snapchacie jako seowiec, natomiast mam klient├│w, kt├│rzy w tym serwisie maj─ů dziesi─ůtki tysi─Öcy obserwuj─ůcych i generuj─ů dzi─Öki temu naprawd─Ö spory ruch na ich sklepach.

Warto zaznaczy─ç, ┼╝e informacje (np. o promocjach na Twojej stronie czy ciekawym artykule) mog─ů si─Ö ┼Ťwietnie rozchodzi─ç w┼éa┼Ťnie poprzez social media, dzi─Öki czemu pozyskasz nowych obserwuj─ůcych, kto┼Ť mo┼╝e te informacje dalej, bez Twojego udzia┼éu, udost─Öpnia─ç dalej, a kto┼Ť inny mo┼╝e o tym napisa─ç na swojej stronie internetowej.

W zwi─ůzku z powy┼╝szym warto zadba─ç o mo┼╝liwo┼Ť─ç ┼éatwego udost─Öpniania produkt├│w z Twojego sklepu internetowego, artyku┼é├│w z blogu itp. w serwisach social media za pomoc─ů jakiego┼Ť widgetu.

UX

UX to odczucia, jakie u┼╝ytkownik ma po odwiedzeniu Twojego sklepu internetowego. Warto zaznaczy─ç, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç wy┼╝ej wymienionych uwag skupia┼éa si─Ö na poprawieniu, ulepszeniu Twojej strony w┼éa┼Ťnie po to, aby wizyta u┼╝ytkownika by┼éa dla niego przyjemna i by m├│g┼é uzyska─ç to, po co na ni─ů wszed┼é. Jak widzisz. wymogi Google, nie s─ů bezpodstawne.

W kontek┼Ťcie UX warto, aby┼Ť przyjrza┼é si─Ö Twojemu sklepowi tak┼╝e na urz─ůdzeniach mobilnych. Ja np. bardzo cz─Östo przegl─ůdam oferty sklep├│w internetowych w┼éa┼Ťnie na telefonie, czy to czekaj─ůc na dzieci w szkole, czy w kolejce do lekarza, wi─Öc warto zadba─ç, aby poprawnie si─Ö wy┼Ťwietla┼éa i dzia┼éa┼éa na tych urz─ůdzeniach.

I tutaj jako ┼Ťwietny, pozytywny przyk┼éad mog─Ö poda─ç aplikacj─Ö internetowego sklepu komputerowego X-kom. Sklep ten co 12 godzin robi promocj─Ö ze znacznie obni┼╝on─ů cen─ů na 1 produkt w swoim sklepie internetowym, a ka┼╝dy produkt zawsze jest ┼Ťwietnie opisany, do tego maj─ů dobry Fanpage.

Promocje s─ů na tyle dobre, ┼╝e sam regularnie o 10.00 rano i 22.00 zagl─ůdam, by sprawdzi─ç, co tam jest ciekawego. Ba, poleci┼éem ju┼╝ te promocje kilku innym osobom. Jestem ju┼╝ tak do nich przywi─ůzany, ┼╝e gdy cokolwiek mam kupi─ç na Allegro (to pierwsze miejsce, w kt├│rym szukam, gdy mam co┼Ť kupi─ç) to sprawdzam, czy przypadkiem u nich nie ma tego w podobnej cenie, bo po prostu szanuj─Ö ich za to, co robi─ů i ch─Ötnie robi─Ö u nich zakupy.

Oczywi┼Ťcie badania UX to temat bardzo obszerny i z pewno┼Ťci─ů kosztowny, s─ů do tego odpowiednie narz─Ödzia, ale mo┼╝esz cho─çby poprosi─ç swojego partnera, koleg─Ö,┬á aby usiad┼é przy komputerze i dokona┼é zakupu, a Ty obserwuj krok po kroku, co robi, i zapisuj swoje obserwacje, nie komentuj, nie podpowiadaj, daj mu to zrobi─ç samodzielnie, a wtedy zobaczysz, czy i gdzie tkwi problem.

Więcej szczegółowych informacji znajdziesz w moim szkoleniu Opti Seo One.

Krok 4 – content marketing, a pozycjonowanie sklepu internetowego

Content marketing to szereg dzia┼éa┼ä, kt├│rych celem jest sprowadzenie na Twoj─ů stron─Ö (w tym przypadku do Twojego sklepu internetowego) potencjalnych klient├│w poprzez udost─Öpnianie r├│┼╝nego rodzaju bezp┼éatnych tre┼Ťci. Teraz zajm─Ö si─Ö konkretnie tematem pisania blogu na sklep internetowy, natomiast wi─Öcej informacji o tym czym jest content marketing, znajdziesz w moim artykule Content marketing to przysz┼éo┼Ť─ç bran┼╝y seo, kt├│ry Ci serdecznie polecam.

Je┼Ťli przez my┼Ťl przesz┼éo Ci “Cholera jasna, S┼éawek, ja mam prowadzi─ç sklep internetowy, a nie pisa─ç jakie┼Ť dyrdyma┼éy, nie mam czasu na takie pierdo┼éy”, to ju┼╝ Ci t┼éumacz─Ö, dlaczego powiniene┼Ť to przemy┼Ťle─ç.

Po pierwsze: pisanie blogu, kt├│rego artyku┼éy b─Öd─ů zoptymalizowane pod konkretne frazy kluczowe, pozwoli Ci na pozyskiwanie zupe┼énie bezp┼éatnie ruchu z Google do pozycjonowanego sklepu internetowego.

Po drugie: Google bardzo lubi strony, na kt├│rych content si─Ö zmienia.

Po trzecie: trudno jest pozyska─ç udost─Öpnienie czy link do produktu w sklepie internetowym, ale ju┼╝ to samo dla ciekawego artyku┼éu b─Ödzie zdecydowanie ┼éatwiejsze, zatem mo┼╝e to by─ç ┼Ťwietny spos├│b na promocj─Ö Twojego sklepu internetowego, budowanie zaufania obecnych klient├│w i zainteresowanie potencjalnych klient├│w Twoj─ů ofert─ů.

Pisz─Ö blog od ponad 10 lat i gwarantuj─Ö Ci, ┼╝e jest jeszcze naprawd─Ö wiele innych powod├│w, dla kt├│rych warto to robi─ç.

Id─ůc dalej: po rozdzieleniu znalezionych fraz na stron─Ö g┼é├│wn─ů sklepu, kategorie, podkategorie i produkty najprawdopodobniej zosta┼éy Ci takie, kt├│re trudno do czegokolwiek przypisa─ç i to w┼éa┼Ťnie one mog─ů przyda─ç si─Ö podczas pisania blogu.

Je┼Ťli konkurencja prowadzi blogi poza sklepem, np. w subdomenie czy w zupe┼énie innej domenie, to warto, aby┼Ť ┼Ťci─ůgn─ů┼é informacje o frazach, na kt├│re te blogi s─ů pozycjonowane. Warto te┼╝ przejrze─ç znane bran┼╝owe blogi w celu poszukiwania fraz.

By─ç mo┼╝e nawet Ci─Ö przekona┼éem przynajmniej mam tak─ů nadziej─Ö, ale zastanawiasz si─Ö: “No dobra, S┼éawek, ale o czym ja mam tam pisa─ç?”.

Przede wszystkim powiniene┼Ť skupi─ç si─Ö na rozwi─ůzywaniu problem├│w potencjalnych klient├│w Twojego sklepu, a Twoje tre┼Ťci mog─ů by─ç np. poradnikowymi. Poka┼╝, jak skorzysta─ç z Twojego produktu, jak on pomaga, zr├│b por├│wnanie produktu ze sklepu z produktami konkurencji…

Na przyk┼éad, b─Öd─ůc w┼éa┼Ťcicielem sklepu internetowego z akcesoriami budowlanymi, mo┼╝esz tworzy─ç poradniki, w kt├│rych pokazujesz, w jaki spos├│b po┼éo┼╝y─ç panele, kafelki na pod┼éodze, pomalowa─ç ┼Ťciany, a w artykule mo┼╝esz podlinkowa─ç produkty niezb─Ödne do wykonania tych prac.

Internet jest pełen pytań użytkowników na wszelkie tematy, więc gwarantuję Ci, że bez problemu znajdziesz problemy Twojej grupy odbiorców.

Czytelnicy b─Öd─ů Ci wdzi─Öczni za pomoc, ch─Ötnie wr├│c─ů na stron─Ö Twojego sklepu ponownie, albo pode┼Ťl─ů link znajomym. W ich oczach kreujesz si─Ö na eksperta, kt├│rego znaj─ů i ch─Ötniej kupi─ů co┼Ť u niefo ni┼╝ u konkurencji.

Klienci rzadko kiedy kupuj─ů od r─Öki, bardzo cz─Östo musz─ů wr├│ci─ç na stron─Ö kilkukrotnie, aby podj─ů─ç decyzj─Ö, a wi─Öc blog b─Ödzie ┼Ťwietnym sposobem nak┼éonienia ich do regularnych powrot├│w.

Swoj─ů drog─ů: w ┼Ťcie┼╝kach wielokana┼éowych w Google Analytics mo┼╝esz sprawdzi─ç, jaka by┼éa droga Twojego klienta do zakupu.

Zwracaj uwagę, aby teksty łatwo się czytało, by były przejrzyste i odpowiednio sformatowane oraz zawierały obrazki lub zdjęcia.

Ca┼éy temat tworzenia tre┼Ťci kompleksowo om├│wi┼éem w moim szkoleniu o content marketingu “Seo Content Marketing”.

Krok 5 – pozyskiwanie link├│w do sklepu internetowego

Gdy my┼Ťl─Ö o linkowaniu to w g┼éowie mam cytat jednego z polskich film├│w:┬á“Piniondze to nie fszystko, ale fszystko bez pini─Öndzy to…” i to samo m├│g┼ébym powiedzie─ç o linkowaniu.

Linki to nie wszystko, bo przecie┼╝ bez optymalizacji mo┼╝e by─ç naprawd─Ö trudno, ale wszystko inne, czyli np. wyszukiwanie fraz czy tworzenie contentu bez link├│w na nic nam si─Ö nie zda.

I o ile np. blogi z dobrymi artyku┼éami, szczeg├│lnie tymi autorstwa znanych os├│b s─ů w stanie pozyska─ç bezp┼éatne linki, o tyle w przypadku sklep├│w internetowych posiadaj─ůcych ten sam towar co setki innych sklep├│w nie b─Ödzie to ju┼╝ takie ┼éatwe.

OK. Wiesz ju┼╝, ┼╝e najlepiej b─Ödzie, je┼Ťli za link┬ábuilding we┼║miesz si─Ö ju┼╝ po wybraniu fraz kluczowych, zoptymalizowaniu strony oraz analizie konkurencyjnych sklep├│w. Wtedy mo┼╝esz powiedzie─ç Google poprzez pozyskiwanie do niej link├│w┬á“Cze┼Ť─ç, poprawi┼éem swoj─ů stron─Ö, mo┼╝e zechcesz podnie┼Ť─ç j─ů w rankingu?. W przeciwnym wypadku mo┼╝esz pozyskiwa─ç linki, a efektu si─Ö nie doczekasz, bo pewne problemy z optymalizacj─ů sklepu internetowego uniemo┼╝liwi─ů Ci jego uzyskanie.

Teraz dobrze by by┼éo przeanalizowa─ç ┼║r├│d┼éa Twoich link├│w, je┼Ťli takowe ju┼╝ s─ů.

Informacje o linkach prowadz─ůcych do Twojego sklepu internetowego mo┼╝esz uzyska─ç z kilku miejsc:

  • bezp┼éatnie z Google Search Console;
  • i odp┼éatnie z Ahrefs czy Majestic Seo, s─ů te┼╝ inne programy, ale ja korzystam z tych dw├│ch.

Po pobraniu link├│w warto sprawdzi─ç, sk─ůd one pochodz─ů, ile ich jest i jakie maj─ů anchory. Tych s┼éabszych mo┼╝e trzeba b─Ödzie si─Ö pozby─ç, inne zoptymalizowa─ç, a o niedzia┼éaj─ůce upomnie─ç si─Ö, by poprawi┼é je w┼éa┼Ťciciel strony, na kt├│rej si─Ö znajduj─ů.

I jak zawsze polecam Ci pozyskiwa─ç dobrej jako┼Ťci linki, z wiarygodnych ┼║r├│de┼é, najlepiej z miejsc, kt├│re odwiedzaj─ů Twoi potencjalni klienci, ze stron, kt├│re maj─ů dobry profil link├│w.

Wiem, ┼╝e bud┼╝ety nie zawsze pozwalaj─ů na pozyskiwanie naszych wymarzonych link├│w, ale rozwi─ůzaniem nie jest masowe pozyskiwanie link├│w za pomoc─ů automat├│w, bo to mo┼╝e bardziej zaszkodzi─ç ni┼╝ pom├│c.

Linki prowadz─ůce do pozycjonowanego sklepu internetowego powinny wygl─ůda─ç naturalnie, wi─Öc uwa┼╝aj np. z pozyskiwaniem link├│w z fraz─ů kluczow─ů. Linki dofollow te┼╝ s─ů wskazane.

Jako ┼╝e ju┼╝ jaki┼Ť czas temu opublikowa┼éem artyku┼é pt.┬á101 metod pozyskiwania link├│w White Hat Seo, kt├│ry ca┼éy czas jest aktualny, nie b─Öd─Ö go duplikowa┼é. Pozwol─Ö sobie przytoczy─ç tylko kilka przyk┼éadowych metod pozyskiwania link├│w odpowiednich dla sklep├│w internetowych, a po wi─Öcej zapraszam do wy┼╝ej wspomnianego artyku┼éu.

Wskaz├│wka: gdy kto┼Ť mnie pyta, w jaki spos├│b ma pozyskiwa─ç linki, to bez wzgl─Ödu na to, czy jest to blog, portal, biznes lokalny czy sklep internetowy, zawsze polecam┬á przeanalizowanie, jak to robi konkurencja.┬áSkoro w Google jest np. 10 stron, kt├│re s─ů wy┼╝ej od Twojej, mo┼╝e to w┼éa┼Ťnie linki pozwoli┼éy im wej┼Ť─ç na wysokie pozycje i warto je przeanalizowa─ç.

Zauwa┼╝, ┼╝e jest to ogrom wiedzy na temat tego, jak wypozycjonowa─ç stron─Ö, a linki masz podane na tacy. Oczywi┼Ťcie warto pozyskiwa─ç tylko te najlepsze, je┼Ťli bud┼╝et na to pozwala.

A teraz kilka przykładowych konkretnych metod.

Marketing szeptany

Znajd┼║ fora internetowe w Twojej bran┼╝y i jako specjalista pomagaj dobr─ů rad─ů tym, kt├│rzy zmagaj─ů si─Ö z jakimi┼Ť problemami. Np. maj─ůc sklep w─Ödkarski, wyszukujesz fora o w─Ödkowaniu i pomagasz ludziom dobra─ç najta┼äszy zestaw do w─Ödkowania dla amatora lub przyn─Öt─Ö na dan─ů ryb─Ö.

Fora to kopalnia wiedzy na temat problem├│w klient├│w, kt├│re mo┼╝esz pom├│c im rozwi─ůza─ç, dzi─Öki czemu w oczach innych wykreujesz si─Ö na eksperta. Dodatkowo swoj─ů odpowied┼║ mo┼╝esz rozwin─ů─ç na blogu w┼éasnego sklepu i skierowa─ç na niego czytelnik├│w forum.

Oczywi┼Ťcie wspomniany wcze┼Ťniej blog, kt├│ry zawiera praktyczne porady, jest ┼Ťwietnym sposobem na bezp┼éatne pozyskiwanie link├│w, gdy┼╝ artyku┼éy maj─ůce charakter poradnikowy i tutoriale s─ů ch─Ötnie polecane przez czytelnik├│w.

Współpraca z influencerami

W przypadku sklep├│w internetowych do┼Ť─ç naturalna jest wsp├│┼épraca z influencerami np. wysy┼éanie im produkt├│w do zrecenzowania. Ty dajesz sw├│j produkt, natomiast druga strona opisuje go na swojej stronie i w tym artykule umieszcza link do Twojego sklepu. Takie publikacje cz─Östo s─ů dodatkowo promowane w kana┼éach social media nale┼╝─ůcych do influencer├│w, mog─ů wi─Öc wygenerowa─ç poka┼║ny ruch.

Promocje

Promocje w Twoim sklepie internetowym to nie tylko dobry sposób na dodatkowy zastrzyk gotówki, ale też na pozyskanie stałych klientów czy zdobywanie linków.

Najpopularniejsze s─ů promocje ┼Ťwi─ůteczne i Black Friday, ale w zale┼╝no┼Ťci od sklepu internetowego mog─ů to by─ç te┼╝ promocje na walentynki, Dzie┼ä dziecka itp. O takich promocjach pisz─ů blogerzy w swoich blogach czy te┼╝ w kana┼éach social media.

Monitorowanie marki

Ostatni─ů ciekaw─ů metod─ů, o kt├│rej wspomn─Ö, jest monitorowanie nazwy Twojej marki za pomoc─ů takich narz─Ödzi jak alerty Google Alerts, Brand24 czy SentiOne.

Ilekro─ç kto┼Ť wspomni o Twoim sklepie internetowym w sieci, otrzymasz e-mail z tak─ů informacj─ů. Je┼Ťli ta osoba nie umie┼Ťci┼éa linka do Twojej strony, to jest to ┼Ťwietna okazja, aby go uzyska─ç. Swoj─ů drog─ů narz─Ödzia te pomog─ů Ci monitorowa─ç, co ludzie pisz─ů o Twojej bran┼╝y ciekawego, a to kolejne miejsca na pozyskanie link├│w.

W szkoleniu Top Seo MasterClass >>┬áom├│wi┼éem ponad 30 metod pozyskiwania link├│w, kt├│re nie tylko poprawi─ů pozycje Twojej strony, ale te┼╝ zwi─Öksz─ů na niej ruch i sprowadz─ů na ni─ů potencjalnych klient├│w.

Krok 6 – analiza kampanii SEO

Je┼Ťli zainwestowa┼ée┼Ť ju┼╝ sw├│j czas w pozycjonowanie sklepu internetowego to oczywi┼Ťcie warto, aby┼Ť na bie┼╝─ůco monitorowa┼é efekty tych dzia┼éa┼ä. To, co powiniene┼Ť monitorowa─ç, zale┼╝y od tego, jakie cele postawi┼ée┼Ť sobie na samym pocz─ůtku, np. zwi─Ökszenie ruchu, sprzeda┼╝y, wej┼Ťcie do Top 3 na wybrane frazy albo… bo takie ambicje mia┼é szef ­čÖé

Jak pisa┼éem ju┼╝ w artykule pt.: 9 najwi─Ökszych zagro┼╝e┼ä dla firm, zlecaj─ůcych pozycjonowanie ÔÇô i jak ich unikn─ů─ç!┬ámoim zdaniem wa┼╝na jest┬ápoprawa widoczno┼Ťci strony w Google (to mog─Ö sprawdzi─ç w Senuto) i zwi─Ökszanie ruchu z Google (dane z Google Analytics). Do tego mo┼╝na by jeszcze doda─ç zwi─Ökszenie zysk├│w na stronie klienta. To wszystko w d┼éu┼╝szym przedziale czasu warto obserwowa─ç. Je┼Ťli te trzy elementy ze sob─ů wsp├│┼égraj─ů, to jeste┼Ťmy w domu, cho─ç ze wzgl─Ödu na sezonowo┼Ť─ç biznes├│w nie zawsze jest to realne.

Oczywi┼Ťcie warto te┼╝ na bie┼╝─ůco:

  • monitorowa─ç pozycje w Google pozycjonowanej strony,
  • reagowa─ç na spadki fraz,
  • analizowa─ç kanibalizacj─Ö fraz kluczowych >>, kt├│ra w sklepach do┼Ť─ç cz─Östo wyst─Öpuje,
  • sprawdza─ç frazy, kt├│re s─ů poza Top 10, a ┼éatwo mo┼╝na je tam “wbi─ç”.

Co kilka miesi─Öcy warto te┼╝ przeanalizowa─ç, jakie linki pozyskuj─ů konkurencyjne sklepy internetowe i czy nie pojawia si─Ö w Google na nowe frazy kluczowe, na kt├│rych Twojej strony nie ma.

Podsumowanie

Mam nadziej─Ö, ┼╝e ten artyku┼é u┼Ťwiadomi┼é Ci, jak wygl─ůda pozycjonowanie sklepu internetowego, co po kolei powiniene┼Ť robi─ç, aby uzyska─ç dobre efekty, a tak┼╝e sk─ůd bior─ů si─Ö cz─Östo niema┼ée kwoty za t─Ö us┼éug─Ö.

Nie jest to z pewno┼Ťci─ů ┼éatwe zadanie, czasami na efekt czeka si─Ö p├│┼é roku, a nawet d┼éu┼╝ej (wi─Öcej o tym, ile trwa pozycjonowanie, przeczytasz w moim artykule Jak d┼éugo trwa pozycjonowanie w Google), a wi─Öc wymaga niema┼éo czasu, lub pieni─Ödzy, a tak┼╝e cierpliwo┼Ťci ­čÖé

Moim zdaniem, zanim we┼║miesz si─Ö za pozycjonowanie sklepu internetowego, warto, aby┼Ť sobie przekalkulowa┼é, czy rzeczywi┼Ťcie sta─ç Ci─Ö na tak─ů inwestycj─Ö, bo wymaga ona pracy wielu os├│b (np. copywritera, programisty, seowca). Nie chc─Ö Ci─Ö zniech─Öca─ç, ale wiele os├│b po prostu oczekuje zwrotu z tej inwestycji w zbyt szybkim czasie i musi zawiesi─ç prowadzone dzia┼éania.

Wiesz ju┼╝ zatem, co robi─ç – zatem: do roboty!

Je┼Ťli chcia┼éby┼Ť porozmawia─ç o pozycjonowaniu Twojego sklepu internetowego przeze mnie kliknij w poni┼╝szy przycisk i um├│w si─Ö na bezp┼éatn─ů 15 minutow─ů konsultacj─Ö.

Je┼Ťli chcia┼éby┼Ť porozmawia─ç o pozycjonowaniu Twojego sklepu internetowego przeze mnie kliknij w poni┼╝szy przycisk i um├│w si─Ö na bezp┼éatn─ů 15 minutow─ů konsultacj─Ö.

Bezpłatna konsultacjaNapisz e-mail

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (36 votes cast)
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku, 4.4 out of 5 based on 36 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli si─Ö swoj─ů wiedz─ů z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Go┼Ťcinnie trener w Mie┼Ťcie Szkole┼ä oraz na Search Marketing Week.

Wszelkie prawa zastrze┼╝one. Zabrania si─Ö wykorzystywania jakichkolwiek tre┼Ťci bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Je┼Ťli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wype┼énij poni┼╝szy formularz.

    Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie danych osobowych przez firm─Ö GDAQ.PL Multimedia S┼éawomir Gdak. Zgoda mo┼╝e zosta─ç anulowana w dowolnym momencie. Szczeg├│┼éowe informacje dotycz─ůce danych osobowych s─ů umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatno┼Ťci</a>.