Modele rozliczeniowe w seo

<p>Z poprzednich artyku艂贸w ju偶 wiem, 偶e jako klient masz spore obawy, czy inwestycja w zlecenie seo si臋 zwr贸ci. Dlatego dzisiaj przyjrzymy si臋 modelom rozliczeniowym, kt贸re maj膮 bardzo du偶y wp艂yw na spos贸b pracy pozycjonera.

Pocz膮tkowo mia艂em opisa膰 jeden najcz臋艣ciej u偶ywany obecnie model rozlicze艅 w seo pomi臋dzy klientem a pozycjonerem/agencj膮, jednak uzna艂em, 偶e warto wspomnie膰 tak偶e o innych, aby艣 mia艂 dok艂adniejsze rozeznanie. Opisz臋 te modele oraz podam ich wady i zalety, g艂贸wnie od strony klienta, ale wspomn臋 te偶 o pozycjonerze.

Model rozliczeniowy w seo – rycza艂t

W modelu tym klient p艂aci sta艂膮 op艂at臋 miesi臋czn膮 (abonament). Mog膮 by膰 ustalone konkretne frazy do pozycjonowania, ale te偶 mo偶e to by膰 pozycjonowanie strony na frazy z d艂ugiego ogona, czyli wiele, ale mniej konkurencyjnych.

Obecnie jest to najpopularniejszy model rozliczeniowy w seo. Niezbyt lubiany przez klient贸w, ale za to kochany przez seowc贸w. Ja te偶 go lubi臋 i stosuj臋 we wsp贸艂pracy z klientami. Dlaczego? Bo daje mi swobod臋 przy wsp贸艂pracy, a klientowi bezpieczniejsze seo, cho膰 wielu trudno do tego modelu przekona膰 馃檪

Je艣li te偶 masz takie obawy, to koniecznie przeczytaj m贸j artyku艂: “9 najwi臋kszych zagro偶e艅 dla firm, zlecaj膮cych pozycjonowanie 鈥 i jak ich unikn膮膰!”, kt贸ry od razu pozwoli unikn膮膰 pewnych b艂臋d贸w i zabezpieczy膰 Ci臋 na przysz艂o艣膰.

Klient

Jako klient w tym modelu p艂acisz za wykonan膮 prac臋, nie za uzyskany efekt, dlatego te偶, mo偶esz domaga膰 si臋 konkretniejszych raport贸w, ni偶 za same pozycje, np.: w jaki spos贸b zadbano o optymalizacj臋 strony, przyk艂adowe linki, raport z widoczno艣ci domeny…

Model ten te偶 r贸偶ni si臋 umowami. Ze wzgl臋du na brak inwestycji w艂asnych 艣rodk贸w, agencje podpisuj膮 umowy kr贸tkoterminowe i z kr贸tkim okresem wypowiedzenia, a wi臋c w razie z艂ej wsp贸艂pracy, b臋dziesz m贸g艂 j膮 wcze艣niej zako艅czy膰, aczkolwiek przestrzegam przed szybk膮 rezygnacj膮, np. po 2 miesi膮cach, ze wzgl臋du na brak efektu. Je艣li z seowcem jest sta艂y kontakt i pracuje nad pozycjonowaniem strony, to trzeba da膰 mu czas.

Wa偶nym elementem jest r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 zmiany fraz kluczowych w trakcie obowi膮zywania umowy. W tym modelu cz臋sto pozycjonuje si臋 strony nie na 5-10 konkretnych fraz, ale na wiele wyra偶e艅 z d艂ugiego ogona. Mog膮 by膰 ich setki, a nawet tysi膮ce, a klient nie p艂aci za ka偶de z nich, np. kilkadziesi膮t z艂otych miesi臋cznie, tylko ma sta艂膮, ustalon膮 op艂at臋, nawet je艣li dzi臋ki seo pozycjoner kilkukrotnie zwi臋kszy ilo艣膰 ruchu na stronie.

W za艂o偶eniu jest to model bezpieczniejszy ze wzgl臋du na brak presji zwi膮zanej z jak najszybszym uzyskaniem rezultat贸w, aby mie膰 zwrot z inwestycji w niego. Taka presja mo偶e prowadzi膰 do tego, 偶e agencje seo skupiaj膮 si臋 bardziej na szybkim, a nie trwa艂ym rezultacie, co czasami mo偶e skutkowa膰 na艂o偶eniem kar ze strony Google.

Niestety model ten wymaga sporego zaufania do pozycjonera, bo dostaje pieni膮dze za prac臋, kt贸ra nie wiadomo kiedy da rezultat i pytanie czy w og贸le b臋dzie on cokolwiek robi艂? Model ten jest wykorzystywany przez nieuczciwe firmy, bior膮ce pieni膮dze i zupe艂nie nic nie robi膮ce, zas艂aniaj膮c si臋 tym, 偶e na efekt trzeba czeka膰. Do tego wszystkiego dochodzi d艂ugi czas oczekiwania na efekty 6, 12 i wi臋cej miesi臋cy.

呕eby艣 zobaczy艂 jak to w praktyce potrafi wygl膮da膰, napisz臋 jak to jest u mnie.

  1. umowy podpisuj臋 na czas nieokre艣lony z miesi臋cznym okresem wypowiedzenia – nie ma powod贸w, aby kogo艣 na si艂臋 trzyma膰, je艣li nie ma ochoty wsp贸艂pracowa膰,
  2. do um贸w nie wpisujemy fraz kluczowych ustalamy je na p贸藕niejszym etapie – wybieramy kilka, kilkana艣cie fraz dla strony g艂贸wnej i co najmniej kilkadziesi膮t dla podstron,
  3. wyceniaj膮c us艂ug臋, zak艂adam pierwsze efekty po 3-6 miesi膮cach, przewiduj臋 te偶, 偶e wsp贸艂praca potrwa co najmniej 12 miesi臋cy,
  4. klient co miesi膮c otrzymuje raport z informacjami o zmianach w generowanym ruchu oraz widoczno艣ci witryny,
  5. w razie potrzeby kontaktuj臋 si臋 z klientem i informuj臋 go o zmianach zwi膮zanych z optymalizacj膮, zapytaniach o linki…,
  6. gdy klient chce skonsultowa膰 jaki艣 problem, zmiany na stronie…, jestem do jego dyspozycji.

Je艣li jeste艣 zainteresowany pozycjonowaniem Twojej strony przeze mnie, zapraszam na bezp艂atn膮 konsultacj臋.

Bezp艂atna konsultacja

Zalety

  • p艂acisz za wykonan膮 prac臋 nie rezultat, a wi臋c mo偶esz uzyska膰 konkretniejsze raporty ni偶 same pozycje (mo偶esz nawet poprosi膰 o taki zapis w umowie, np. pr贸bka link贸w),
  • umowy s膮 du偶o kr贸tsze ni偶 w przypadku rozliczenia za efekt, ze wzgl臋du na brak inwestycji po stronie agencji,
  • mo偶liwo艣膰 zmiany fraz w okresie obowi膮zywania umowy, konsultacji, bardziej indywidualnego podej艣cia,
  • pozycjonerzy ch臋tniej wsp贸艂pracuj膮 przy optymalizacji strony,
  • jako, 偶e nie pracujemy na szybki, ale d艂ugofalowy efekt, jest to zdecydowanie bezpieczniejsze, pozyskiwane linki powinny by膰 bardziej warto艣ciowe, strategia przemy艣lana.

Wady

  • nieuczciwe agencje seo wykorzystuj膮 ten model rozliczeniowy, nic nie robi膮c,
  • wymaga zaufania do pozycjonera,
  • d艂u偶szy czas oczekiwania na efekty.

Pozycjoner

Dla pozycjonera jest to model bardzo wygodny ze wzgl臋du na brak konieczno艣ci inwestowania w艂asnych 艣rodk贸w do czasu uzyskania efekt贸w. Otrzymuje pieni膮dze, kt贸rymi od razu mo偶e dowolnie dysponowa膰 w ramach projektu. Ma te偶 pewno艣膰, 偶e klient jest wyp艂acalny.

Czasami potrzeba wi臋cej zainwestowa膰 w pozyskanie link贸w, innym razem zrobi膰 ponowny research fraz, przygotowa膰 teksty na stron臋, przeprowadzi膰 jej optymalizacj臋, przygotowa膰 dla klienta dodatkowe raporty. Jest bud偶et, w ramach kt贸rego s膮 wykonywane dla klienta wszelkie prace i jest to naprawd臋 bardzo wygodne.

Jak wspomnia艂em wcze艣niej, ten model jest oparty w du偶ym stopniu o zaufanie, dlatego pozycjoner powinien budowa膰 swoje portfolio oraz wizerunek, dzi臋ki czemu 艂atwiej mu b臋dzie przekona膰 klienta do skorzystania z jego oferty. By膰 mo偶e pozwoli to przekona膰 do tego modelu rozliczeniowego tak偶e tych, kt贸rzy ca艂y czas poszukuj膮 pozycjoner贸w, pracuj膮cych w modelu za efekt, bo nie艣wiadomi niebezpiecze艅stw s膮 przekonani, 偶e tylko ten model da im to, czego potrzebuj膮.

Osobi艣cie pobieram p艂atno艣膰 z g贸ry za ka偶dy miesi膮c, przez co zabezpieczam si臋 przed problemem niep艂ac膮cych w terminie klient贸w.

Zalety

  • pozycjoner dostaje pieni膮dze za pozycjonowanie od razu, nie musi inwestowa膰 w艂asnych a偶 do czasu uzyskania efekt贸w,
  • sam decyduje o tym, na co przeznaczy bud偶et.

Wady

  • zdarzaj膮 si臋 klienci, kt贸rzy s艂ysz膮c o rozliczeniu w rycza艂cie, od razu dzi臋kuj膮 za wsp贸艂prac臋,
  • kr贸tko terminowe umowy,
  • wymaga to du偶ego zaufania ze strony klienta, wi臋c warto pracowa膰 nad wizerunkiem firmy,
  • je艣li jest to sta艂a op艂ata bez premii, mo偶e pojawi膰 si臋 w przysz艂o艣ci problem z pr贸b膮 zwi臋kszenia bud偶etu (osobi艣cie miewam sytuacje kiedy to klient sam prosi o zwi臋kszenie bud偶etu).

Czy warto korzysta膰 z tego modelu rozliczeniowego? Wed艂ug mnie tak, ale tylko pod warunkiem, 偶e mo偶e t臋 us艂ug臋 zrealizowa膰 dla Ciebie kto艣, do kogo masz zaufanie. W przeciwnym razie mo偶esz trafi膰 na nieuczciw膮 firm臋, kt贸ra mo偶e Ci臋 zach臋ci膰, np. ni偶sz膮 cen膮, ale zupe艂nie nic nie b臋dzie robi膰.

Model rozliczeniowy w seo – za efekt

Jako klient w tym modelu p艂acisz dopiero w momencie, gdy ustalone frazy kluczowe znajd膮 si臋 na konkretnych pozycjach, np.: 1-3, 4-6, 7-10. W tych wide艂kach obowi膮zuj膮 r贸偶ne wynagrodzenia 1-3 –  najwy偶sze, 4-6 – ni偶sze i 7-10 – najni偶sze, naliczane codziennie, a poza Top10 nie p艂acisz nic. W zale偶no艣ci od tego jak dobre efekty uzyska pozycjoner, p艂acisz mu odpowiednio wi臋cej lub mniej.

Do czasu uzyskania efektu nie p艂acisz ani z艂ot贸wki, co wydaje si臋 by膰 艣wietnym rozwi膮zaniem, ale dlaczego nie jest to takie dobre, a nawet bywa niebezpieczne, przeczytasz dalej.

Od jakiego艣 czasu odchodzi si臋 od tego rozwi膮zania ze wzgl臋du na zbyt cz臋ste zmiany w algorytmie Google, zbyt trudne do przewidzenia efekty. Coraz rzadziej mo偶na spotka膰 pozycjonera, kt贸ry podejmie si臋 takiej wsp贸艂pracy.

Osobi艣cie nie stosuj臋 tego niekomfortowego modelu rozlicze艅 z klientami w mojej firmie.

Klient

Klient w tym modelu p艂aci za efekt i to jest jego niepodwa偶alna przewaga, ale w jaki spos贸b agencja go uzyska, to ju偶 inna sprawa. Nie licz tutaj na optymalizacj臋 Twojej strony, konsultacje ze specjalist膮 seo, przygotowywanie dodatkowych raport贸w, bo to wszystko b臋dzie wi膮za艂o si臋 z dodatkowymi kosztami.

Pami臋taj efekt jest tutaj najwa偶niejszy! Niestety to powoduje pewne komplikacje.

Powiedzmy, 偶e witryna wejdzie na te frazy po 4-6 miesi膮cach. To oznacza, 偶e przez ten czas agencja seo p艂aci z w艂asnej kieszeni za jej pozycjonowanie. To jest dla nich tylko i wy艂膮cznie koszt. Jaki jest tego efekt? Pozycjonerowi/agencji zale偶y na uzyskaniu jak najszybszego zwrotu z inwestowania w klienta, przez co pos艂uguje si臋 metodami, kt贸re dadz膮 szybki, ale niekoniecznie trwa艂y efekt i wi膮偶e si臋 to ze sporym ryzykiem.

Nast臋pstwem tego mog膮 by膰 kary od Google i problemy w dalszym pozycjonowaniu strony. Czasami wr臋cz mo偶e si臋 to ko艅czy膰 potrzeb膮 zmiany domeny, na co wiele firm nie mo偶e sobie pozwoli膰. Tak偶e jak widzisz model ten jest do艣膰 niebezpieczny.

Jako 偶e zwrot z inwestycji pozycjoner/agencja otrzyma dopiero po np. p贸艂 roku, a czasami nigdy, to podpisuje si臋 d艂ugoterminowe umowy (na rok, dwa czy nawet trzy lata) i Ty jako klient w tym czasie nie mo偶esz zleci膰 seo innej firmie, ani robi膰 tego samodzielnie takie zapisy s膮 w umowach. Do tego cz臋sto okresy wypowiedzenia s膮 3 czy 6 miesi臋czne.

Kolejny problem to wybieranie przez agencje do pozycjonowania fraz kluczowych, kt贸re niekoniecznie s膮 wyszukiwane przez internaut贸w, co jest do艣膰 powa偶nym problemem, bo nawet gdy strona klienta zostanie wypozycjonowana, nie uzyska przez to 偶adnych profit贸w. Mo偶na by pomy艣le膰 o zmianie fraz kluczowych, ale w tym modelu niestety nie jest to mo偶liwe, bo frazy kluczowe s膮 zapisane jako za艂膮cznik do umowy. Warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e rynek si臋 zmienia i spos贸b wyszukiwania danej us艂ugi czy produktu tak偶e, wi臋c nie wiadomo czy na fraz臋, na kt贸r膮 warto by膰 dzisiaj, b臋dzie warto by膰 za 2 lata.

W celu ograniczenia koszt贸w agencje seo tworz膮 w艂asne zaplecza seo czyli strony, kt贸rych celem jest przekazywanie mocy seo, by pozycjonowa膰 strony klient贸w. Przy wi臋kszej liczbie klient贸w jest to do艣膰 op艂acalne. Niestety w tym modelu rozliczeniowym bardzo cz臋sto agencje seo bazuj膮 w 100% w艂a艣nie na w艂asnym zapleczu i nie staraj膮 si臋 budowa膰 autorytetu domeny. W momencie zako艅czenia wsp贸艂pracy z tak膮 agencj膮 wszystkie linki s膮 natychmiast usuwane, a strona leci w wynikach Google na 艂eb na szyj臋.

Zalety:

  • p艂acisz dopiero gdy s膮 efekty.

Wady:

  • pr贸ba uzyskania jak najszybszych efekt贸w, jak najni偶szym kosztem = bardzo ryzykowne pozycjonowanie, nara偶one na kary ze strony Google,
  • brak optymalizacji strony, pozycjoner woli skupi膰 si臋 na linkach,
  • firmy cz臋sto b臋d膮 pozycjonowa膰 Twoj膮 stron臋 na nie wyszukiwane frazy,
  • frazy kluczowe s膮 sta艂e w ca艂ym okresie obowi膮zywania umowy i nie ma mo偶liwo艣ci ich zmiany,
  • nieprzemy艣lana strategia pozycjonowania,
  • brak konsultacji, analizy bie偶膮cych problem贸w, szczeg贸艂owych raport贸w,
  • zawieranie um贸w d艂ugoterminowych, np. 24 miesi臋cznych.
  • po zako艅czeniu wsp贸艂pracy bardzo mo偶liwe spore spadki.

Pozycjoner

Dla pozycjonera ten model jest wyj膮tkowo niewygodny ze wzgl臋du na to, 偶e od momentu rozpocz臋cia wsp贸艂pracy nad pozycjonowaniem strony, a偶 do czasu uzyskania za艂o偶onych efekt贸w, nie zobaczy ani z艂ot贸wki, wi臋c jak wcze艣niej wspomnia艂em, jest to inwestycja, kt贸ra nie wiadomo, czy w og贸le przyniesie mu cho膰by zwrot koszt贸w.

Kolejny problem jest taki, 偶e jako pozycjoner nie wiesz, czy klient w og贸le jest wyp艂acalny. W momencie gdy klient nie p艂aci przez p贸艂 roku za seo, a po tym czasie uzyskasz efekt i nagle zaczniesz mu s艂a膰 faktury na np. 2 tysi膮ce z艂, mo偶e go to niemile zaskoczy膰.

M贸g艂by艣 powiedzie膰: “Ok S艂awek, ale ma efekty, strona wi臋cej zarabia, wi臋c nie ma problemu”. A co je艣li klient “Pan prezes” albo nawet Ty wybra艂e艣 nieodpowiednie frazy? Albo trend si臋 zmieni艂 i one ju偶 nie generuj膮 ruchu? W tym modelu nie da si臋 ich zmieni膰, wi臋c co miesi膮c trzeba p艂aci膰 za us艂ug臋, kt贸ra nie przynosi dla firmy klienta ani z艂ot贸wki.

Jaki jest efekt? Wystarczy poczyta膰 na forach opinie o agencjach seo. Wi臋kszo艣膰 tego typu spraw ko艅czy si臋 w s膮dach. Niekt贸re z agencji maj膮 tyle spraw, 偶e zatrudniaj膮 pe艂noetatowych prawnik贸w, kt贸rzy dbaj膮 o odpowiedni wyrok.

Zalety

  • klienci ch臋tnie podpisuj膮 takie umowy.

Wady

  • koszty w firmie seo od razu po podpisaniu umowy z klientem,
  • nie wiadomo czy klient jest wyp艂acalny,
  • mo偶liwy brak zwrotu poniesionych koszt贸w,
  • z艂a opinia w internecie.

Czy warto korzysta膰 z tego modelu rozliczeniowego? Wed艂ug mnie nie, ze wzgl臋du na zbyt agresywne, niebezpieczne pozycjonowanie, z czego wiele os贸b zupe艂nie nie zdaje sobie sprawy, a p贸藕niej ko艅czy si臋 to pr贸bami zdj臋cia filtr贸w lub te偶 zmian膮 domeny.

Inne modele rozliczeniowe w seo – mieszane

W zwi膮zku z tym, 偶e wielu os贸b nie przekonuje 偶adna z wcze艣niej opisanych metod powsta艂y inne modele rozliczeniowe.

Abonament + efekt

Rozliczenie jest w modelu abonamentowym, ale premiowane za uzyskanie efektu dla konkretnych fraz kluczowych. Czyli p艂acisz pozycjonerowi sta艂膮 kwot臋 oraz dodatkow膮 za pojawienie si臋 strony dla konkretnych fraz kluczowych. np. na miejscach: 1-3, 4-6, 7-10. Z jednej strony pozycjoner dostaje jak膮艣 kwot臋 na pocz膮tek, z drugiej jest motywowany do uzyskania efektu.

Abonament + ruch

Celem dzia艂a艅 seo jest sprowadzenie na stron臋 u偶ytkownik贸w. Powsta艂 zatem model, kt贸ry to premiuje. Jest ustalana granica ruchu, powy偶ej kt贸rej pozycjoner jest premiowany za jego  zwi臋kszenie. Niby ok, ale… pytanie brzmi czy pozycjoner b臋dzie dba艂 o pozyskanie ruchu najlepszej jako艣ci, kt贸ry przyniesie klientowi zyski? A mo偶e ch臋膰 zysku spowoduje, 偶e skorzysta z bot贸w, kt贸re b臋d膮 generowa膰 ten ruch…

Udzia艂 w zyskach

Je艣li Twoja strona zosta艂a odpowiednio zintegrowana z Google Analytics, to masz w nim informacje , jakie przychody witryna wygenerowa艂a z r贸偶nych 藕r贸de艂 ruchu i mo偶esz pozycjonerowi zaproponowa膰 % od nich. Model ten wydaje si臋 bardzo ciekawy, bo klient p艂aci pozycjonerowi tylko wtedy, kiedy jego praca wygenerowa艂a konkretne zyski dla firmy.

Niestety od strony pozycjonera pojawia si臋 wiele pyta艅. Osobi艣cie do tej pory dostawa艂em takie propozycje tylko od ma艂o znacz膮cych, pocz膮tkuj膮cych firm wi臋c trzeba by by艂o zrobi膰 dobr膮 analiz臋, aby wiedzie膰 czy ma ona potencja艂 wzrostu. Swoj膮 drog膮, witryna nale偶y do firmy i nawet je艣li klient zobaczy, 偶e strona mog艂aby lepiej dzia艂a膰, efektywniej pozyskiwa膰 klient贸w, wi臋cej zarabia膰…, to ca艂y czas nie jest biznes seowca, ani jego strona i firma niekoniecznie mo偶e by膰 przekonana do wdro偶enia proponowanych przez niego zmian.

Za wykonanie akcji

Podobnie jak powy偶ej, poprawna konfiguracja witryny w Google Analytics pozwala 艣ledzi膰 realizacj臋 ustalonych cel贸w z konkretnych 藕r贸de艂 ruchu i za to wynagradza膰 pozycjonera. Od strony firmy zn贸w jest to ca艂kiem dobre rozwi膮zanie, je艣li tylko jako艣膰 tych lead贸w b臋dzie odpowiednia.

Pozycjoner ma trudne zadanie, bo musi bardzo dobrze pozna膰 klienta ko艅cowego, a do tego, jak w poprzednim modelu, aby efektywniej pozyskiwa膰 klient贸w, mo偶e by膰 wymagana zmiana strony, na co jej w艂a艣ciciel niekoniecznie musi si臋 zgodzi膰.

Za godzin臋 pracy

Pozycjoner mo偶e te偶 poda stawk臋 za godzin臋, w ramach kt贸rej b臋dzie pracowa艂. B臋dzie to raczej ma艂o op艂acalne w por贸wnaniu np. do abonamentu, ale jest taka mo偶liwo艣膰.

Za konkretn膮 prac臋

To te偶 z pewno艣ci膮 nie jest najta艅szy model rozliczeniowy, ale je艣li potrzebujesz, aby zrealizowano dla Ciebie konkretne zlecenie, np. wyszukiwanie fraz kluczowych, audyt seo, audyt link贸w…, to nie ma sensu nawi膮zywa膰 wsp贸艂pracy na sta艂e i warto to po prostu przekaza膰.

Konsultacja seo

W przypadku gdy sam zajmujesz si臋 pozycjonowaniem, albo robi to kto艣 u Ciebie w firmie, a masz w膮tpliwo艣ci i chcia艂by艣 skonsultowa膰 to z osob膮 z zewn膮trz, warto skorzysta膰 z p艂atnej konsultacji. Pozycjoner wsp贸艂pracuje z wieloma klientami, ma spore do艣wiadczenie, konsultowa艂 firmy z r贸偶nych bran偶 i zna te偶 ciekawe case study.

Osobi艣cie kilka razy w miesi膮cu spotykam si臋 na takich konsultacjach z klientami on-line na Skype i zawsze s膮 pod wra偶eniem jak wiele informacji uda艂o im si臋 uzyska膰 podczas godziny i jak wiele po niej maj膮 do zrobienia 馃檪 Wi臋cej informacji o konsultacjach oraz opinie klient贸w znajdziesz tutaj >>.

Je艣li jeste艣 zainteresowany pozycjonowaniem Twojej strony przeze mnie, zapraszam na bezp艂atn膮 15 -minutow膮 konsultacj臋.

Je艣li chcesz, abym to ja zaj膮艂 si臋 pozycjonowaniem Twojej strony, to zapisz si臋 teraz na bezp艂atn膮 konsultacj臋, lub wy艣lij e-mail, a powiem czy b臋d臋 Ci w stanie pom贸c.

Bezp艂atna konsultacjaNapisz e-mail

Podsumowanie

Pozna艂e艣 kilka modeli wsp贸艂pracy z agencjami. Wybieraj膮c model rozlicze艅, we藕 pod uwag臋 wymienione przeze wady i zalety. My艣l臋, 偶e nie ma jednego idealnego modelu, kt贸ry sprawdzi si臋 u wszystkich. Musisz wybra膰 taki, kt贸ry b臋dzie korzystny dla Ciebie, Twojej firmy i sam b臋dziesz si臋 czu艂 z nim dobrze.

Osobi艣cie polecam Ci rycza艂t lub jaki艣 model mieszany, natomiast ostateczna decyzja oczywi艣cie nale偶y do Ciebie.

Warto, 偶eby艣 znalaz艂 pozycjonera, kt贸ry b臋dzie si臋 czu艂 komfortowo w tym modelu rozliczeniowym, a nie zmusza膰 kogo艣, kto nigdy w nim nie pracowa艂 i nie czuje si臋 w nim dobrze. Pami臋taj, aby艣 podejmowa艂 wsp贸艂prac臋 z lud藕mi, do kt贸rych masz zaufanie.

Wsp贸艂pracujesz jako klient z agencj膮, albo jako pozycjoner z klientem? Napisz w komentarzu w jakim modelu rozliczeniowych i dlaczego.

Je艣li jeszcze nie to jaki model by艣 wybra艂 i dlaczego?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (22 votes cast)
Modele rozliczeniowe w seo, 4.4 out of 5 based on 22 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli si臋 swoj膮 wiedz膮 z zakresu seo.

Autor publikacji/produkt贸w z zakresu seo m.in.: znanych list katalog贸w i profili, ebook贸w, szkole艅, artyku艂贸w w miesi臋czniku SEMspecialist.
Go艣cinnie trener w Mie艣cie Szkole艅 oraz na Search Marketing Week.

29 komentarzy

napisz komentarz
  • Obecnie jestem na rycza艂cie z firm膮 pozycjonersk膮 i zauwa偶y艂em r贸偶nic臋 w obs艂udze klienta, oraz w elastyczno艣ci je艣li rozchodzi si臋 o wymian臋 fraz (oczywi艣cie nie ca艂o艣ciow膮). Por贸wnuj膮c to do modelu abonament + efekt, polecam sam “abonament” z bardzo wa偶n膮 furtk膮, czyli wypowiedzeniem 1 miesi臋cznym. Osobi艣cie uwa偶am, 偶e to jest najlepsze zabezpieczenie przed nieuczciwymi firmami – nie ma efektu = rezygnujesz. Aby podpisa膰 umow臋 na np abonament + efekt, trzeba mie膰 bardzo du偶e zaufanie do firmy, kt贸re to zaufanie bardzo trudno znale藕膰. Podsumowuj膮c: je艣li idziecie do nowej firmy, lub dopiero jeste艣cie przed pierwszym wyborem, nie wchod藕cie w umowy d艂ugoterminowe (na czas okre艣lony). Wiem, bo ju偶 to przerabia艂em i nie polecam.

  • Bardzo przydatny wpis. Jak dla mnie wiele kwestii si臋 wyja艣ni艂o, cho膰 nie korzystam z us艂ug ale si臋 tym interesuje 馃檪

  • Dzi臋kuje S艂awek za artyku艂.
    S艂owo klucz “Zaufanie”, tylko je si臋 buduje przez d艂u偶szy okres czasu.
    Agencje nie daj膮 si臋 pozna膰 tak jak np. Ty, tylko trzeba podj膮膰 decyzj臋 i czeka膰 co z tego wyjdzie.
    Zdrowy rozs膮dek i Twoje wskaz贸wki mog膮 pom贸c zminimalizowa膰 obawy.

  • Bardzo szczeg贸艂owy artyku艂, dok艂adnie t艂umacz膮cy wady i zalety mo偶liwych modeli rozlicze艅 zar贸wno dla klienta, jak i pozycjonera.

  • W ko艅cu jakie艣 rzetelne por贸wnanie modeli rozliczeniowych. Dzi臋ki za solidny artyku艂. Dzi臋ki takim publikacjom klienci dowiaduj膮 si臋 wi臋cej o SEO, a dzi臋ki temu wzajemna relacja jest bardziej zrozumia艂a dla obu stron.
    Dzi臋ki!

  • Leci ocena do koszyka 馃槈 Brawo za u艣wiadamianie na temat zalet / wad poszczeg贸lnych rozwi膮za艅 wsp贸艂pracy. Niestety, ale Klienci w dalszym ci膮gu wydaj膮 si臋 藕le doinformowani, cho膰 zauwa偶amy, 偶e ten odsetek, co roku – co raz bardziej si臋 zmniejsza.

  • Witam. S艂awku, czy Twoje materia艂y przydaj膮 si臋 tak偶e w pozycjonowaniu w serwisie YouTube? Czy og贸lnie zajmujesz si臋 te偶 tym tematem?

  • Dobrze, 偶e kto艣 w ko艅cu podj膮艂 si臋 napisania o tym w rzeczowy a przy tym przejrzysty spos贸b. 艢wietny, warto艣ciowy artyku艂.

  • 艢wietny artyku艂 jak wida膰 , efekt to nie jest dobre rozwi膮zanie , teraz ju偶 nie powinno by膰 w膮tpliwo艣ci co warto wybra膰 馃檪 Czekam na wi臋cej artyku艂贸w.

  • S艂awek, 艣wietnie to opisa艂e艣, jednak偶e wyniki prac nie zawsze id膮 w parze z w艂o偶on膮 prac膮, czasami konkurencja tak silnie naciska, 偶e cho膰by艣my nie wiadomo jak bardzo si臋 starali, nasz efekt zawsze mo偶e by膰 przyt臋piony i nie proporcjonalny co do w艂o偶onej pracy…

    • Tak zgadza si臋, dlatego w ostatnim czasie my艣l臋 o co raz wi臋kszej transparentno艣ci we wsp贸艂pracy z klientami, aby wiedzieli co konkretnie by艂o robione.

  • Moim zdaniem rozliczenie za pozycji to najgorszy system, z czasem traci si臋 zainteresowanie prac膮 nad tak膮 stron膮 przez d艂ugi okres czekania na efekty i wynagrodzenie z tym zwi膮zane. Jednak najlepszym systemem jest abonament dla obydwu stron, z dok艂adnymi raportami oraz wprowadziem na bie偶膮co uzgodnionych poprawek.

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych osobowych przez firm臋 GDAQ.PL Multimedia S艂awomir Gdak. Zgoda mo偶e zosta膰 anulowana w dowolnym momencie. Szczeg贸艂owe informacje dotycz膮ce danych osobowych s膮 umieszczone na stronie polityki prywatno艣ci.

Wszelkie prawa zastrze偶one. Zabrania si臋 wykorzystywania jakichkolwiek tre艣ci bez zgody autora.

S艂awek Gdak Specjalista ds. seo
Je艣li potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wype艂nij poni偶szy formularz.

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych osobowych przez firm臋 GDAQ.PL Multimedia S艂awomir Gdak. Zgoda mo偶e zosta膰 anulowana w dowolnym momencie. Szczeg贸艂owe informacje dotycz膮ce danych osobowych s膮 umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatno艣ci</a>.