Modele rozliczeniowe w seo

Modele rozliczeniowe w seo
<p>Artykuł zaktualizowany 10.2023

Z poprzednich artykułów już wiem, że jako klient masz spore obawy, czy inwestycja w zlecenie seo się zwróci. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się modelom rozliczeniowym, które mają bardzo duży wpływ na sposób pracy pozycjonera.

Początkowo chciałem opisać jeden najczęściej używany obecnie model rozliczeń w seo pomiędzy klientem a pozycjonerem/agencją, jednak uznałem, że warto wspomnieć także o innych, abyś miał dokładniejsze rozeznanie. Opiszę te modele oraz podam ich wady i zalety, głównie od strony klienta, ale wspomnę też o pozycjonerze.

Model rozliczeniowy w seo – ryczałt

W modelu tym klient płaci stałą opłatę miesięczną (abonament). Mogą być ustalone konkretne frazy do pozycjonowania, ale też może to być pozycjonowanie strony na frazy z długiego ogona, czyli wiele, ale mniej konkurencyjnych.

Obecnie jest to najpopularniejszy model rozliczenia usług seo. Niezbyt lubiany przez klientów, ale za to kochany przez seowców. Ja też go lubię i stosuję we współpracy z klientami. Dlaczego? Bo daje mi swobodę przy współpracy, a klientowi bezpieczniejsze seo, choć część, trudno go do tego modelu przekonać 🙂

Jeśli też masz takie obawy, to koniecznie przeczytaj mój artykuł: “9 największych zagrożeń dla firm, zlecających pozycjonowanie – i jak ich uniknąć!”, który od razu pozwoli uniknąć pewnych błędów i zabezpieczyć Cię na przyszłość.

Klient

Jako klient w tym modelu płacisz za wykonaną pracę, nie za uzyskany efekt, dlatego też, możesz domagać się konkretniejszych raportów, niż za same pozycje, np.: w jaki sposób zadbano o optymalizację strony, przykładowe linki, raport z widoczności domeny…

Model ten też różni się umowami. Ze względu na brak inwestycji własnych środków, agencje podpisują umowy krótkoterminowe i z krótkim okresem wypowiedzenia (choć nie zawsze), a więc w razie złej współpracy, będziesz mógł ją wcześniej zakończyć, aczkolwiek przestrzegam przed szybką rezygnacją, np. po dwóch miesiącach, ze względu na brak efektu. Jeśli masz z seowcem stały kontakt i pracuje nad pozycjonowaniem strony, to trzeba dać mu czas.

Ważnym elementem jest również możliwość zmiany fraz kluczowych w trakcie obowiązywania umowy. W tym modelu często pozycjonuje się strony nie na 5-10 konkretnych fraz, ale na wiele wyrażeń z długiego ogona. Mogą być ich setki, a nawet tysiące, a klient nie płaci za każde z nich, np. kilkadziesiąt złotych miesięcznie, tylko ma stałą, ustaloną opłatę, nawet jeśli dzięki seo pozycjoner kilkukrotnie zwiększy ilość ruchu na stronie.

W założeniu jest to model bezpieczniejszy ze względu na brak presji związanej z jak najszybszym uzyskaniem rezultatów, aby mieć zwrot z inwestycji w niego. Taka presja może prowadzić do tego, że agencje seo skupiają się bardziej na szybkim, a nie trwałym rezultacie, co czasami może skutkować nałożeniem kar ze strony Google.

Niestety model ten wymaga sporego zaufania do pozycjonera, bo dostaje pieniądze za pracę, która nie wiadomo kiedy da rezultat i pytanie, czy w ogóle, będzie on cokolwiek robił? Model ten jest wykorzystywany przez nieuczciwe firmy, biorące pieniądze i zupełnie niczego nie robiące, zasłaniając się tym, że na efekt trzeba czekać. Do tego wszystkiego dochodzi długi czas oczekiwania na efekty sześć, dwanaście i więcej miesięcy.

Żebyś zobaczył, jak to w praktyce potrafi wyglądać, napiszę, jak to jest u mnie.

  1. umowy podpisuję na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia – nie ma powodów, aby kogoś na siłę trzymać, jeśli nie ma ochoty współpracować,
  2. do umów nie wpisujemy fraz kluczowych, ustalamy je na późniejszym etapie – wybieramy kilka, kilkanaście fraz dla strony głównej i co najmniej kilkadziesiąt dla podstron,
  3. wyceniając usługę, zakładam pierwsze efekty po 3-6 miesiącach, przewiduję też, że współpraca potrwa co najmniej 12 miesięcy,
  4. klient co miesiąc otrzymuje raport z informacjami o zmianach w widoczności witryny, generowanym ruchu i jego wpływie na konwersje,
  5. w razie potrzeby kontaktuję się z klientem i informuję go o zmianach związanych z optymalizacją, zapytaniach o linki…,
  6. gdy klient chce skonsultować jakiś problem, zmiany na stronie…, jestem do jego dyspozycji.

Jeśli jesteś zainteresowany pozycjonowaniem Twojej strony przeze mnie, zapraszam na bezpłatną konsultację.

Bezpłatna konsultacja

Zalety

  • płacisz za wykonaną pracę a nie rezultat, więc możesz uzyskać konkretniejsze raporty, a nie tylko same pozycje (możesz nawet poprosić o taki zapis w umowie, np. próbka linków),
  • umowy są dużo krótsze niż w przypadku rozliczenia za efekt, ze względu na brak inwestycji po stronie agencji,
  • możliwość zmiany fraz w okresie obowiązywania umowy, konsultacji, bardziej indywidualnego podejścia,
  • pozycjonerzy chętniej współpracują przy optymalizacji strony,
  • jako że nie pracujemy na szybki, ale długofalowy efekt, jest to zdecydowanie bezpieczniejsze, pozyskiwane linki powinny być bardziej wartościowe, strategia przemyślana.

Wady

  • nieuczciwe agencje seo wykorzystują ten model rozliczeniowy, niczego nie robiąc,
  • wymaga zaufania do pozycjonera,
  • dłuższy czas oczekiwania na efekty.

Pozycjoner

Dla pozycjonera jest to model bardzo wygodny ze względu na brak konieczności inwestowania własnych środków do czasu uzyskania efektów. Otrzymuje pieniądze, którymi od razu może dowolnie dysponować w ramach projektu. Ma też pewność, że klient jest wypłacalny.

Czasami potrzeba więcej zainwestować w pozyskanie linków, innym razem zrobić ponowny research fraz, przygotować teksty na stronę, przeprowadzić jej optymalizację, przygotować dla klienta dodatkowe raporty. Jest budżet, w ramach którego są wykonywane dla klienta wszelkie prace i jest to naprawdę bardzo wygodne.

Jak wspomniałem wcześniej, ten model jest oparty w dużym stopniu na zaufaniu, dlatego pozycjoner powinien budować swoje portfolio oraz wizerunek, dzięki czemu łatwiej mu będzie przekonać klienta do skorzystania z jego oferty. Być może pozwoli to przekonać do tego modelu rozliczeniowego także tych, którzy cały czas poszukują pozycjonerów, pracujących w modelu za efekt, bo nieświadomi niebezpieczeństw są przekonani, że tylko ten model da im to, czego potrzebują.

Osobiście pobieram płatność z góry za każdy miesiąc, przez co zabezpieczam się przed problemem niepłacących w terminie klientów.

Zalety

  • pozycjoner dostaje pieniądze za pozycjonowanie od razu, nie musi inwestować własnych aż do czasu uzyskania efektów,
  • sam decyduje o tym, na co przeznaczy budżet.

Wady

  • zdarzają się klienci, którzy, słysząc o rozliczeniu w ryczałcie, od razu dziękują za współpracę,
  • krótko terminowe umowy,
  • wymaga to dużego zaufania ze strony klienta, więc warto pracować nad wizerunkiem firmy,
  • jeśli jest to stała opłata bez premii, może pojawić się w przyszłości problem z próbą zwiększenia budżetu (osobiście miewam sytuacje, kiedy klient sam prosi o zwiększenie budżetu).

Czy warto korzystać z tego modelu rozliczeniowego? Według mnie tak, ale tylko pod warunkiem, że może tę usługę zrealizować dla Ciebie ktoś, do kogo masz zaufanie. W przeciwnym razie możesz trafić na nieuczciwą firmę, która może Cię zachęcić, np. niższą ceną, ale zupełnie niczego nie będzie robić.

Model rozliczeniowy w seo – za efekt

To bardziej relikt przeszłości, obecnie bardzo rzadko stosowany.

Jako klient w tym modelu płacisz dopiero w momencie, gdy ustalone frazy kluczowe znajdą się na konkretnych pozycjach, np.: 1-3, 4-6, 7-10. W tych widełkach obowiązują różne wynagrodzenia 1-3 –  najwyższe, 4-6 – niższe i 7-10 – najniższe, naliczane codziennie, a poza Top10 nie płacisz. W zależności od tego, jak dobre efekty uzyska pozycjoner, płacisz mu odpowiednio więcej lub mniej.

Do czasu uzyskania efektu nie płacisz ani złotówki, co wydaje się być świetnym rozwiązaniem, ale dlaczego nie jest to takie dobre, a nawet bywa niebezpieczne, przeczytasz dalej.

Od kilku lat odchodzi się od tego rozwiązania, ze względu na zbyt częste zmiany w algorytmie Google, zbyt trudne do przewidzenia efekty. Coraz rzadziej można spotkać pozycjonera, który podejmie się takiej współpracy.

Osobiście nie stosuję tego niekomfortowego modelu rozliczeń z klientami w mojej firmie.

Klient

Klient w tym modelu płaci za efekt i to jest jego niepodważalna przewaga, ale w jaki sposób agencja go uzyska, to już inna sprawa. Nie licz tutaj na optymalizację Twojej strony, konsultacje ze specjalistą seo, przygotowywanie dodatkowych raportów, bo to wszystko będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami.

Pamiętaj, efekt jest tutaj najważniejszy! Niestety to powoduje pewne komplikacje.

Powiedzmy, że witryna wejdzie na te frazy po 4-6 miesiącach. To oznacza, że przez ten czas agencja seo płaci z własnej kieszeni za jej pozycjonowanie. To jest dla nich tylko i wyłącznie koszt. Jaki jest tego efekt? Pozycjonerowi/agencji zależy na uzyskaniu jak najszybszego zwrotu z inwestowania w klienta, przez co posługuje się metodami, które dadzą szybki, ale niekoniecznie trwały efekt i wiąże się to ze sporym ryzykiem.

Następstwem tego mogą być kary od Google i problemy w dalszym pozycjonowaniu strony. Czasami wręcz może się to kończyć potrzebą zmiany domeny, na co wiele firm nie może sobie pozwolić. Także jak widzisz, model ten jest dość niebezpieczny.

Jako że zwrot z inwestycji pozycjoner/agencja otrzyma dopiero po np. pół roku, a czasami nigdy, to podpisuje się długoterminowe umowy (na rok, dwa czy nawet trzy lata) i Ty jako klient w tym czasie nie możesz zlecić seo innej firmie, ani robić tego samodzielnie, takie zapisy są w umowach. Do tego często okresy wypowiedzenia to trzy lub sześć miesięcy.

Kolejny problem to wybieranie przez agencje do pozycjonowania fraz kluczowych, które niekoniecznie są wyszukiwane przez internautów, co jest dość poważnym problemem, bo nawet, gdy strona klienta zostanie wypozycjonowana, nie uzyska przez to żadnych profitów. Możnaby pomyśleć o zmianie fraz kluczowych, ale w tym modelu niestety nie jest to możliwe, bo bardzo często frazy kluczowe są zapisane jako załącznik do umowy. Warto zwrócić uwagę, że rynek się zmienia i nie wiadomo, czy i w jaki sposób użytkownicy będą tej usługi szukali za rok czy dwa lata, więc nie wiadomo, czy na frazę, na którą warto być dzisiaj, będzie warto być za 2 lata.

W celu ograniczenia kosztów, agencje seo tworzą własne zaplecza seo, czyli strony, których celem jest przekazywanie mocy seo, by pozycjonować strony klientów. Przy większej liczbie klientów, jest to dość opłacalne. Niestety w tym modelu rozliczeniowym bardzo często agencje seo bazują w 100% właśnie na własnym zapleczu i nie starają się budować autorytetu domeny. W momencie zakończenia współpracy z taką agencją, wszystkie linki są natychmiast usuwane, a strona leci w wynikach Google na łeb na szyję.

Zalety:

  • płacisz dopiero, gdy są efekty.

Wady:

  • próba uzyskania jak najszybszych efektów, jak najniższym kosztem = bardzo ryzykowne pozycjonowanie, narażone na kary ze strony Google,
  • brak optymalizacji strony, pozycjoner woli skupić się na linkach,
  • firmy często będą pozycjonować Twoją stronę na niewyszukiwane frazy,
  • frazy kluczowe są stałe w całym okresie obowiązywania umowy i nie ma możliwości ich zmiany,
  • nieprzemyślana strategia pozycjonowania,
  • brak konsultacji, analizy bieżących problemów, szczegółowych raportów,
  • zawieranie umów długoterminowych, np. 24-miesięcznych.
  • po zakończeniu współpracy bardzo możliwe spore spadki.

Pozycjoner

Dla pozycjonera ten model jest wyjątkowo niewygodny ze względu na to, że od momentu rozpoczęcia współpracy nad pozycjonowaniem strony aż do czasu uzyskania założonych efektów, nie zobaczy ani złotówki, więc jak wcześniej wspomniałem, jest to inwestycja, która nie wiadomo, czy w ogóle przyniesie mu choćby zwrot kosztów.

Kolejny problem jest taki, że jako pozycjoner nie wiesz, czy klient w ogóle jest wypłacalny. W momencie gdy klient nie płaci przez pół roku za seo, a po tym czasie uzyskasz efekt i nagle zaczniesz mu słać faktury na np. 2 tysiące zł, może go to niemile zaskoczyć.

Mógłbyś powiedzieć: “Ok, Sławek, ale ma efekty, strona więcej zarabia, więc nie ma problemu”. A co jeśli klient “Pan prezes” albo nawet Ty, wybrałeś nieodpowiednie frazy? Albo trend się zmienił i one już nie generują ruchu? W tym modelu nie da się ich zmienić, więc co miesiąc będziesz musiał płacić za usługę, która nie będzie przynosić dla firmy klienta ani złotówki.

Jaki jest efekt? Wystarczy poczytać na forach opinie o agencjach seo. Większość tego typu spraw kończy się w sądach. Niektóre z agencji mają tyle spraw, że zatrudniają pełnoetatowych prawników, którzy dbają o odpowiedni wyrok.

Zalety

  • klienci chętnie podpisują takie umowy.

Wady

  • koszty w firmie seo od razu, po podpisaniu umowy z klientem,
  • nie wiadomo czy klient jest wypłacalny,
  • możliwy brak zwrotu poniesionych kosztów,
  • zła opinia w Internecie.

Czy warto korzystać z tego modelu rozliczeniowego? Według mnie nie, ze względu na zbyt agresywne, niebezpieczne pozycjonowanie, z czego wiele osób zupełnie nie zdaje sobie sprawy, a później kończy się to próbami zdjęcia filtrów lub też zmianą domeny.

Inne modele rozliczeniowe w seo – mieszane

W związku z tym, że wielu osób nie przekonuje żadna z wcześniej opisanych metod, powstały inne modele rozliczeniowe.

Abonament + efekt

Rozliczenie jest w modelu abonamentowym, ale premiowane za uzyskanie efektu dla konkretnych fraz kluczowych. Czyli płacisz pozycjonerowi stałą kwotę oraz dodatkową za pojawienie się strony na konkretne frazy kluczowe, np. na miejscach: 1-3, 4-6, 7-10. Z jednej strony pozycjoner dostaje jakąś kwotę na początek, z drugiej jest motywowany do uzyskania efektu.

Abonament + ruch

Celem działań seo jest sprowadzenie na stronę użytkowników. Powstał zatem model, który to premiuje. Jest ustalana granica ruchu, powyżej której pozycjoner jest premiowany za jego  zwiększenie. Niby ok, ale… pytanie brzmi, czy pozycjoner będzie dbał o pozyskanie ruchu najlepszej jakości, który przyniesie klientowi zyski? A może chęć zysku spowoduje, że skorzysta z botów, które będą generować ten ruch…

Udział w zyskach

Jeśli Twoja strona została odpowiednio zintegrowana z Google Analytics, to masz w nim informacje, jakie przychody witryna wygenerowała z różnych źródeł ruchu i możesz pozycjonerowi zaproponować % od nich. Model ten wydaje się bardzo ciekawy, bo klient płaci pozycjonerowi tylko wtedy, kiedy jego praca wygenerowała konkretne zyski dla firmy.

Niestety, od strony pozycjonera pojawia się wiele pytań. Osobiście do tej pory dostawałem takie propozycje tylko od mało znaczących, początkujących firm, więc trzeba by było zrobić dobrą analizę, aby wiedzieć, czy ma ona potencjał wzrostu. Swoją drogą, witryna należy do firmy i nawet jeśli klient zobaczy, że strona mogłaby lepiej działać, efektywniej pozyskiwać klientów, więcej zarabiać…, to cały czas nie jest biznes seowca, ani jego strona i firma niekoniecznie może być przekonana do wdrożenia proponowanych przez niego zmian, nawet niekoniecznie związanych z seo, ale np. ze strony UX.

Za wykonanie akcji

Podobnie jak powyżej, poprawna konfiguracja witryny w Google Analytics pozwala śledzić realizację ustalonych celów z konkretnych źródeł ruchu i za to wynagradzać pozycjonera. Od strony firmy znów jest to całkiem dobre rozwiązanie, jeśli tylko jakość tych leadów będzie odpowiednia.

Pozycjoner ma trudne zadanie, bo musi bardzo dobrze poznać klienta końcowego, a do tego, jak w poprzednim modelu, aby efektywniej pozyskiwać klientów, może być wymagana zmiana strony, na co jej właściciel niekoniecznie musi się zgodzić.

Za godzinę pracy

Pozycjoner może też poda stawkę za godzinę, w ramach której będzie pracował. Będzie to raczej mało opłacalne w porównaniu np. do abonamentu, ale jest taka możliwość.

Za konkretną pracę

To też z pewnością nie jest najtańszy model rozliczeniowy, ale jeśli potrzebujesz, aby zrealizowano dla Ciebie konkretne zlecenie, np. wyszukiwanie fraz kluczowych, audyt seo, audyt linków…, to nie ma sensu nawiązywać współpracy na stałe i warto to po prostu przekazać.

Konsultacja seo

W przypadku gdy sam zajmujesz się pozycjonowaniem albo robi to ktoś u Ciebie w firmie, a masz wątpliwości i chciałbyś skonsultować to z osobą z zewnątrz, warto skorzystać z płatnej konsultacji. Pozycjoner współpracuje z wieloma klientami, ma spore doświadczenie, konsultował firmy z różnych branż i zna też ciekawe case studies.

Osobiście kilka razy w miesiącu spotykam się na takich konsultacjach z klientami on-line na Skype i zawsze są pod wrażeniem, jak wiele informacji udało im się uzyskać podczas godziny i jak wiele po niej mają do zrobienia 🙂

Więcej informacji o konsultacjach oraz opinie klientów znajdziesz tutaj >>.

Chcesz poprawić pozycje, zwiększyć ruch i przychody z Twojej strony za pomocą seo? Zapisz się teraz na bezpłatną konsultację lub sprawdź moją ofertę na pozycjonowanie.

Bezpłatna konsultacjaOferta pozycjonowania

Podsumowanie

Poznałeś kilka modeli współpracy z agencjami. Wybierając model rozliczenia seo, weź pod uwagę wymienione przeze mnie wady i zalety. Myślę, że nie ma jednego idealnego modelu, który sprawdzi się u wszystkich. Musisz wybrać taki, który będzie korzystny dla Ciebie, Twojej firmy i sam będziesz się czuł z nim dobrze.

Osobiście polecam Ci ryczałt lub jakiś model mieszany, natomiast ostateczna decyzja oczywiście należy do Ciebie.

Warto, żebyś znalazł pozycjonera, który będzie się czuł komfortowo w tym modelu rozliczeniowym. Lepiej nie zmuszać kogoś, kto nigdy w nim nie pracował i nie czuje się w nim dobrze. Pamiętaj, abyś podejmował współpracę z ludźmi, do których masz zaufanie.

Współpracujesz jako klient z agencją albo jako pozycjoner z klientem? Napisz w komentarzu, w jakim modelu rozliczeniowych i dlaczego.

Jeśli jeszcze nie, to jaki model byś wybrał i dlaczego?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (22 votes cast)
Modele rozliczeniowe w seo, 4.4 out of 5 based on 22 ratings

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

31 komentarzy

napisz komentarz
  • Obecnie jestem na ryczałcie z firmą pozycjonerską i zauważyłem różnicę w obsłudze klienta, oraz w elastyczności jeśli rozchodzi się o wymianę fraz (oczywiście nie całościową). Porównując to do modelu abonament + efekt, polecam sam “abonament” z bardzo ważną furtką, czyli wypowiedzeniem 1 miesięcznym. Osobiście uważam, że to jest najlepsze zabezpieczenie przed nieuczciwymi firmami – nie ma efektu = rezygnujesz. Aby podpisać umowę na np abonament + efekt, trzeba mieć bardzo duże zaufanie do firmy, które to zaufanie bardzo trudno znaleźć. Podsumowując: jeśli idziecie do nowej firmy, lub dopiero jesteście przed pierwszym wyborem, nie wchodźcie w umowy długoterminowe (na czas określony). Wiem, bo już to przerabiałem i nie polecam.

  • Bardzo przydatny wpis. Jak dla mnie wiele kwestii się wyjaśniło, choć nie korzystam z usług ale się tym interesuje 🙂

  • Dziękuje Sławek za artykuł.
    Słowo klucz “Zaufanie”, tylko je się buduje przez dłuższy okres czasu.
    Agencje nie dają się poznać tak jak np. Ty, tylko trzeba podjąć decyzję i czekać co z tego wyjdzie.
    Zdrowy rozsądek i Twoje wskazówki mogą pomóc zminimalizować obawy.

  • Bardzo szczegółowy artykuł, dokładnie tłumaczący wady i zalety możliwych modeli rozliczeń zarówno dla klienta, jak i pozycjonera.

  • W końcu jakieś rzetelne porównanie modeli rozliczeniowych. Dzięki za solidny artykuł. Dzięki takim publikacjom klienci dowiadują się więcej o SEO, a dzięki temu wzajemna relacja jest bardziej zrozumiała dla obu stron.
    Dzięki!

  • Leci ocena do koszyka 😉 Brawo za uświadamianie na temat zalet / wad poszczególnych rozwiązań współpracy. Niestety, ale Klienci w dalszym ciągu wydają się źle doinformowani, choć zauważamy, że ten odsetek, co roku – co raz bardziej się zmniejsza.

  • Witam. Sławku, czy Twoje materiały przydają się także w pozycjonowaniu w serwisie YouTube? Czy ogólnie zajmujesz się też tym tematem?

  • Dobrze, że ktoś w końcu podjął się napisania o tym w rzeczowy a przy tym przejrzysty sposób. Świetny, wartościowy artykuł.

  • Świetny artykuł jak widać , efekt to nie jest dobre rozwiązanie , teraz już nie powinno być wątpliwości co warto wybrać 🙂 Czekam na więcej artykułów.

  • Sławek, świetnie to opisałeś, jednakże wyniki prac nie zawsze idą w parze z włożoną pracą, czasami konkurencja tak silnie naciska, że choćbyśmy nie wiadomo jak bardzo się starali, nasz efekt zawsze może być przytępiony i nie proporcjonalny co do włożonej pracy…

    • Tak zgadza się, dlatego w ostatnim czasie myślę o co raz większej transparentności we współpracy z klientami, aby wiedzieli co konkretnie było robione.

  • Moim zdaniem rozliczenie za pozycji to najgorszy system, z czasem traci się zainteresowanie pracą nad taką stroną przez długi okres czekania na efekty i wynagrodzenie z tym związane. Jednak najlepszym systemem jest abonament dla obydwu stron, z dokładnymi raportami oraz wprowadziem na bieżąco uzgodnionych poprawek.

Skomentuj Fastwhitecat Cancel Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.