[huge_it_slider id='1']

💰 Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych

“Ile kosztuje pozycjonowanie strony?” – to pytanie otrzymuję nawet kilka razy dziennie, a odpowiedź na nie, jest zawsze taka sama: “TO ZALEŻY”.

To tak, jakby zapytać: “Ile kosztuje samochód?”. Automatycznie nasuwa się odpowiedź “ale jaki?”. Nowy? A może używany? Jakiej marki, z jakim wyposażeniem, ile ma lat, a ile przebiegu… Dopiero gdy odpowiesz na wiele, różnych pytań precyzujących oczekiwania, sprzedawca będzie w stanie dopasować model do Twoich potrzeb i możliwości oraz podać interesujące nas ceny.

Podobnie jest z seo. Z tą różnicą, że auto jest gotowe i wiele osób dokładnie wie, jakie chce kupić, a seo szyje się na miarę. Większość osób nie ma pojęcia, czego potrzebuje strona, aby została wypozycjonowana. Z tego powodu, mimo irytującego “to zależy”, taka odpowiedź jest jedynie słuszna, bo wycena powstaje zawsze indywidualnie, na podstawie analizy wielu składowych elementów, które wpływają na ostateczny koszt usługi. Jeden odgórnie ustalony cennik pozycjonowania stron internetowych nie może być zatem skuteczny.

Od czego zależy koszt pozycjonowania stron internetowych?

W jednym zdaniu mogę napisać, że koszt pozycjonowania Twojej strony internetowej w wyszukiwarce Google zależy od:

  1. tego w jakim miejscu jesteś,
  2. dokąd chcesz dojść,
  3. i jak szybko pragniesz osiągnąć ten cel.

A to można rozłożyć jeszcze na części pierwsze.

Każdy, kto wycenia pozycjonowanie stron lub sklepów internetowych, powinien dokonać szczegółowej analizy każdego z tych elementów. Pragnę zauważyć, że już sama wycena wymaga poświęcenia wielu godzin, aby później nie było zaskoczenia, że budżet został źle oszacowany.

1. Gdzie jest Twoja domena?

Mam tutaj na myśli wszystko, co do tej pory zostało zrealizowane w kontekście pozycjonowania Twojej strony. Jeśli domena jest świeża, nie zostało jak dotąd nic zrobione i zaczyna ona zupełnie od zera, jest to zupełnie inna sytuacja niż domena, nad którą już wcześniej pracowano. Ceny za pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google mogą się w tej sytuacji drastycznie różnić.

Wiek domeny

Domena świeżo zarejestrowana, będzie gorzej reagowała na działania specjalisty seo, niż taka, która jest już w internecie np. od 3 lat i cieszy się pewnym zaufaniem ze strony Googla.

Historia domeny

Sam wiek domeny to jeszcze nie wszystko. Olbrzymi wpływ ma również to jakie działania seo były na niej wykonywane.

W przypadku gdy do tej pory pozyskiwano same śmieciowe linki, a strona internetowa była zafiltrowana, to nie dość, że czeka nas trochę zabawy, żeby profil linków wyczyścić, to domena może słabo reagować na nasze zabiegi, a pozycjonowanie strony będzie bardziej skomplikowane i pracochłonne. Z tego powodu również ceny za usługę mogą być zróżnicowane.

Z kolei, jeśli do tej pory domena pozyskiwała mało odnośników, ale dobrej jakości, ma pewną widoczność w Google, ale chcielibyśmy ją dodatkowo poprawić, to efekty możemy uzyskać bardzo szybko.

Widoczność strony w Google

Jeśli strona już rankuje w Top10 na pewne frazy, to z dużym prawdopodobieństwem uda się ją wbić na kolejne. Będzie to tylko kwestia przygotowania pod wybrane frazy nowych podstron, optymalizacji obecnych oraz, ewentualnie pozyskania dodatkowych linków.

W przypadku, gdy jednak witryna nie pokazuje się w Google na żadne lub na niewiele fraz, jest już dłużej w sieci, a nawet ktoś próbował przeprowadzić pozycjonowanie strony, ale bez efektów, może to oznaczać, że jest na nią nałożony filtr i zadanie będzie jeszcze bardziej utrudnione.

Ilość i jakość posiadanych linków

Niestety, w tym zakresie z reguły widzę największe braki, niezależnie od tego, kto wykonywał dotychczasowe pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google – sam klient czy tania agencja seo.

Przedsiębiorcy ze względu na oszczędzanie na seo, a agencje z chęci zgarniania jak największej części kasy dla siebie, inwestują w bardzo słabej jakości linki, przez co po roku, praktycznie cały profil linków jest do zbudowania zupełnie od zera.

Z jednej strony liczy się jakość odnośników, ale w przypadku gdy do wszystkich stron lub sklepów internetowych konkurentów z Top10 linkuje np. 100-150 domen, to raczej trudno będzie Ci uzyskać efektywne pozycjonowanie, posiadając linki z 20-30 marnych domen.

Pod uwagę trzeba też brać poziom optymalizacji strony oraz braki w tekstach. Te elementy dość szybko można jednak nadrobić.

2. Dokąd chcesz zajść w seo?

Na to, ile kosztuje pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, ma wpływ również to, jak daleko w seo chcesz zajść.

Klienci najczęściej decydują się na pozycjonowanie, gdy brakuje im ruchu, co oznacza, że chcą więcej klientów oraz zwiększenia przychodów.

Ważne, aby właściciel strony jasno określił cel pozycjonowania, dzięki czemu seowiec może stwierdzić, czy jest on w ogóle możliwy do spełnienia i czy jest sens nawiązywać współpracę.

Konkurencyjność fraz kluczowych

Na samym początku pozycjonowania strony musimy zdefiniować frazy kluczowe, na które strona internetowa klienta ma się pojawiać w Google i z których ma być generowany ruch. Im skrupulatniej są one dobrane, tym lepszych potencjalnych klientów na stronę udaje się sprowadzić i z większym prawdopodobieństwem dokonają oni zakupów.

O wyborze właściwych fraz kluczowych oraz jak używać odpowiednich słów kluczowych, również tych z długiego ogona, możesz przeczytać w dwóch wymienionych poniżej artykułach:

  1. “Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku”
  2. “Słowa kluczowe – tajna broń skutecznego pozycjonera”

To właśnie od wyboru fraz i słów kluczowych zależy, z jaką konkurencją będziesz musiał walczyć i jakie działa przeciw nim wytoczyć.

Gdy masz już wybrane frazy kluczowe, musisz zbadać m.in.:

  • jaka jest widoczność stron, pojawiających się w Top10 Google,
  • ile i jakiej jakości linki posiadają,
  • jak są zoptymalizowane…

Jeśli Twoja strona jest widoczna na 200 fraz w Top10, a konkurencja na 2500 fraz i słów kluczowych, to musisz wiedzieć, że przed Tobą najprawdopodobniej mnóstwo pracy do wykonania w zakresie wyboru fraz, optymalizacji i pozyskiwania linków, aby doczekać się poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

I tak np. zdarza mi się robić analizy, gdzie Top10 jest obstawione przez duże, znane marki, które nie dość, że posiadają wiele naturalnych, jakościowych linków, to za tymi wynikamia stoją całe agencje reklamowe. W takiej sytuacji zalecam kontynuować research, żeby znaleźć takie frazy i słowa kluczowe, które są mniej konkurencyjne.

Region działania

Warto, żebyś zastanowił się, czy chcesz prowadzić pozycjonowanie lokalnie, na terenie całej Polski, czy również innych krajów. Ja najczęściej obsługuję właścicieli sklepów internetowych, działających na terenie całej Polski.

Jaka jest między nimi różnica? To jasne, że z inną konkurencją będziesz walczyć:

  • na rynku lokalnym, sprzedając np. odzież sportową w małej miejscowości, gdy Twoja strona to prosta wizytówka (kilka konkurujących firm),
  • na rynku polskim, sprzedając nawet tę samą odzież sportową, ale prowadząc sklepy internetowe i dostarczając produkty na terenie całego kraju (setki firm),
  • na rynku międzynarodowym, dostarczając produkty do wielu krajów (tysiące mocnych firm.

3. Jak szybko chcesz mieć efekty w seo?

Ostatnim elementem, który ma wpływ na koszt pozycjonowania, jest to, w jakim czasie chcesz uzyskać efekty w seo.

Być może jesteś tego świadom, ale muszę o tym napisać. Seo potrzebuje czasu, abyś mógł cieszyć się z wyników. Jak przeczytasz dalej, na wartościowe pozycjonowanie składa się bardzo wiele elementów i wdrożenie tego wszystkiego zajmuje czas.

Do tego, Google nie widzi od razu wszystkiego, co robisz. Dotarcie do linków, dodawanych przez Ciebie, może mu zająć nawet kilka miesięcy, w ciągu których zazwyczaj nie zauważysz gwałtownej poprawy pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Jeśli ktoś oczekuje szybkich efektów, wymaga to przyspieszenia wszelkich prac nad seo, w tym również nad kosztownym pozycjonowaniem linków. Tutaj rachunek jest prosty. Jeśli zakładam uzyskanie efektu w przeciągu 12 miesięcy, a klient chce je mieć w 6, to budżet musi zostać podwojony.

Oczywiście trzeba wziąć poprawkę na to, że zbyt gwałtowny przyrost linków, może nawet zaszkodzić pozycjonowaniu Twojej strony, dlatego też trzeba to dokładnie przeanalizować.

Nie łudź się, że jeśli Twoja konkurencja pozycjonuje stronę od roku, a Ty dopiero wchodzisz na rynek, to za 1 000 zł w przeciągu 3 miesięcy wymieciesz ją z Google.

Swoją drogą, była to jedna z przyczyn, z powodu których model rozliczeń za efekty zniknął. Agencjom zależało na tym, żeby pozycjonowanie przynosiło jak najszybsze rezultaty, używali do tego śmieciowych linków i strony klientów wpadały w filtry Google.

Ja np. w ankiecie kierowanej do klientów, potencjalnie zainteresowanych współpracą, umieszczam zapytanie o to, jakich efektów oczekują po 6 i 12 miesiącach współpracy.

Robię to z dwóch powodów:

  1. dowiaduję się, czy jestem w stanie sprostać oczekiwaniom klienta. Zdarza się, że już na wstępnym etapie muszę odmówić, bo oczekiwania drugiej strony są nierealne,
  2. sprawdzam, czy budżet klienta jest odpowiedni, aby taki efekt uzyskać.

Trzeba też powiedzieć, że koszt usługi może zależeć od długości podpisywanej umowy. Jako że większość firm posługuje się modelem abonamentowym, to pozyskanie klienta, który będzie płacił przez kolejne 2-3 lata, może być na tyle atrakcyjne, że zechcą zaoferować lepsze warunki cenowe, niż w przypadku umowy rocznej czy półrocznej.

Sam przestrzegałem przed tak długimi umowami w artykule “9 największych zagrożeń dla firm, zlecających pozycjonowanie – i jak ich uniknąć!”.

Niestety, ale ten model rozliczeniowy potrafi być łatwo wykorzystywany przez nieuczciwe firmy do zarabiania kasy na nieświadomych klientach.

Podsumowując, czas w jakim klient oczekuje efektów, wpływa znacząco na cenę usługi.

Koszty pozycjonowania strony zależą od tego, w jakim miejscu aktualnie jesteś, dokąd chcesz dojść oraz jak szybko ma się to zdarzyć.

Za co płacisz pozycjonerowi, czyli co wchodzi w koszty pozycjonowania

Ok, skoro wiesz już, od czego zależą koszty pozycjonowania Twojej strony, to przyjrzymy się temu, co tak naprawdę osoba pozycjonującą Twoją stronę musi robić, aby było to efektywne i za co tak naprawdę jej płacisz.

Brak świadomości klientów, powoduje często bardzo negatywne postrzeganie seo’wców jako osób, które biorą kasę, nie wiadomo co robią i nie są w stanie nic powiedzieć o spodziewanych efektach.

Pozycjonowanie strony jako proces jest dość złożone i mam nadzieję, że poniższa lista uświadomi Ci, co Twój pozycjoner robi, a przynajmniej co robić powinien.

  1. Wybór słów kluczowych – pozycjoner, we współpracy z Tobą, powinien przygotować listę fraz kluczowych, na które Twoja strona będzie pozycjonowana. Mam tu na myśli frazy i słowa kluczowe dla strony głównej, podstron, (np. kategorii w sklepie internetowym) lub bloga firmowego. Już podczas wyboru fraz kluczowych, warto zwrócić uwagę na ich konkurencyjność. Zbyt duża, przy zbyt małym budżecie, może pogrzebać robotę seowca. Szacowany czas: 2-8 godzin.
  2. Analiza konkurencji – warto zwrócić uwagę, jakie strony pojawiają się na najważniejsze dla nas frazy kluczowe, a następnie sprawdzić ich widoczność w Google, optymalizację oraz linki. To pozwala określić ile i jaką pracę musimy wykonać, aby uzyskać efekty. Szacowany czas: 1-4 godzin.
  3. Opracowanie strategii pozycjonowania – analiza innych firm z Twojej branży, sprawdzenie jakich słów kluczowych uzywa konkurencja, umożliwia nam też opracowanie skutecznej strategii seo do walki z konkurencją.
  4. Treści – większość właścicieli stron, którzy zgłaszają się do mnie, ma braki w treściach. Sprawia to, że musimy zająć się ich przygotowaniem lub optymalizacją dla stron głównych, kategorii, a czasem i produktów, choć to ostatnie zdarza się rzadziej. Jeśli w przykładowym sklepie internetowym, jest zaledwie 20 kategorii, a dla każdej potrzebujemy przygotować opis na 3-5k znaków, to łącznie wychodzi około 80k znaków. Dobrej jakości teksty na 1 000 znaków, po korekcie redaktorskiej mogą kosztować około 20 zł, co daje łącznie około 1 600 zł. Do tego można ewentualnie dołożyć napisanie title oraz description.
  5. Techniczny audyt seo – polega na dokładnym przeanalizowaniu witryny, przekazaniu klientowi informacji o błędach na niej, oraz sugerowanych rozwiązaniach. Taki audyt może zająć od 4 do kilkudziesięciu godzin.
  6. Optymalizacja seo – gdy już wykonamy audyt seo, należy wdrożyć wszystkie zalecenia. Czasem robi to seowiec, czasem sam klient, a seowiec nadzoruje i weryfikuje poprawność wdrożenia. Najczęściej jest to praca dla programisty, ale niekiedy wymaga wsparcia grafika, copywritera… Trudno oszacować dokładny czas, bo każda strona zawiera inne błędy i wymaga innego nakładu pracy. Myślę, że spokojnie można liczyć 5-15 godzin pracy programisty.
  7. Linkowanie – o ile wcześniejsze elementy można wykonać raz na jakiś czas, o tyle pozyskiwanie linków nie skończy się, dopóki Twoja konkurencja istnieje, albo Google nie zmieni zasad gry. Koszty pozyskiwania linków są zależne od ich obecnego profilu, typu i ilości, a także Twojej konkurencji. Więcej o kosztach linkowania napisałem w artykule: “Ile w obecnych czasach kosztuje link?”. Ceny zaczynają się zaś od 1 000 zł praktycznie bez górnej granicy.
  8. Content marketing – jako blog firmowy. Nie każda strona tego wymaga, aczkolwiek to dobry pomysł na naturalne i efektywne pozycjonowanie, zwiększające ruch za pomocą dobrze zoptymalizowanych artykułów pod konkretne zapytania klientów. 4 zoptymalizowane artykuły w miesiącu na 5 tysięcy znaków to koszt od 600 zł wzwyż. Cena jest zależna od doświadczenia piszącego.
  9. Monitoring – seowiec powinien regularnie monitorować sytuację Twojej witryny pod względem: widoczności strony w Google, problemów z optymalizacją, działań konkurencji i na bieżąco na nie reagować (są do tego narzędzia). Szacowany czas: 1-2 godziny.
  10. Raporty seo – raz w miesiącu seowiec powinien dostarczyć Ci raport, chyba że umówiliście się inaczej. O tym, co taki raport powinien zawierać, pisałem w artykule“Raporty seo – czego możesz w nich oczekiwać”. Szacowany czas: 1 godzina.
  11. Kontakt z klientem – niezależnie od tego, czy jest to kontakt telefoniczny, czy e-mailowy, wymaga on poświęcenia czasu, którego seowiec nie wykorzystuje na pracę i jest to jego koszt. Ja kontakt telefoniczny ograniczam do totalnego minimum, większość klientów w ogóle do mnie nie dzwoni, a załatwia sprawy e-mailowo, dlatego też specjalnie tego nie liczę. Szacowany czas na kontakt: 1-2 godziny.
  12. Narzędzia seo – bez odpowiednich narzędzi, raczej trudno skutecznie przeprowadzić pozycjonowanie stron. Istnieje kilka bezpłatnych propozycji i warto z nich korzystać. Trzeba jednak pamiętać, że bez płatnych raczej się nie obejdzie i to jest główny problem osób, które chcą same pozycjonować. Na co dzień korzystam z takich płatnych narzędzi jak np.: Ahrefs, Surfer, Senuto, Netpeak Spider, Screaming Frog, Clusteric Search Auditor… co daje w sumie około 1 000 zł miesięcznie, ale ważne, że jest to koszt, który rozkłada się na wielu klientów, natomiast może się on różnić w zależności od tego z jakich narzędzi korzysta dany seo’wiec.
  13. Wiedza – sporo zawodów w obecnych czasach wymaga stałej aktualizacji wiedzy i seo również do takich należy.

Osobiście najwięcej pracy zawsze mam na początku współpracy, gdyż 6 pierwszych punktów realizuję w pierwszym lub drugim miesiącu. Z pewnością czasami trzeba też i do nich wrócić. Punkty od 7 do 11 są realizowane cyklicznie co miesiąc.

Najwięcej czasu, poświęcam każdego miesiąca na pozyskiwanie linków, analizy oraz audyt stron.

Zdarzają się klienci, którzy proponują niższą stawkę na początku współpracy, a w momencie uzyskania efektów wyższą. Z ich strony jest to logiczne, natomiast dla seo’wca już niekoniecznie, bo to właśnie na początku nakłady finansowe na pozycjonowanie są największe.

Jest to powód, dla którego agencje podpisują umowy długoterminowe i zazwyczaj nie chcą zabierać się za audyt seo, optymalizację…

Niestety, ale przypadek każdej strony jest zupełnie inny, a poszczególne elementy, z których składa się wycena, są zawsze indywidualne. Dlatego nie da się ogólnie powiedzieć, jaki jest koszt ani całego pozycjonowanie, a tym bardziej stworzyć cennik pozycjonowania stron internetowych, który byłby ustalony z góry.

Jeśli podsumujemy powyższe przemyślenia, to wyjdzie nam, że potrzeba:

  • na start 10-30 godzin pracy seowca,
  • + 3-5 godzin regularnie co miesiąc,
  • minimum 1 600 zł na copywritera,
  • + od 600 zł miesięcznie, jeśli chcemy, żeby pisał regularnie blog,
  • od 1 000 zł na pozyskiwanie linków, ale bardziej skłaniałbym się ku 1 500-2 000 zł,
  • 5-15 godzin pracy programisty, jeśli klient nie robi wdrożenia zaleceń optymalizacyjnych samodzielnie.

Zakładając, że współpraca będzie trwała minimum rok, copywriter nie pisze bloga, klient robi wdrożenia sam…, czyli po linii najmniejszego oporu, mamy:

  • 46 godzin specjalisty seo x 100zł = 4 600 zł,
  • 1 600 zł copywriter,
  • 1 2000 zł pozyskiwanie linków.

Łącznie minimum wynosi 1 500 zł netto, choć skłaniałbym się bardziej ku takiemu scenariuszowi:

  • 68 godzin specjalisty seo x 100zł = 6 800 zł,
  • 2 500 zł copywriter,
  • 2 4000 zł pozyskiwanie linków,
  • 1 500 zł praca programisty.

To daje budżet na poziomie 3k netto miesięcznie, choć w wielu przypadkach warto byłoby dorzucić do tej ceny jeszcze jakieś 800-1 000 zł na blog.

Wyniki badania, przeprowadzone przez Link House, “Link Building w Polsce 2018”, pokazują, że firma średnio na linkowanie przeznacza ponad 1800 zł i jest to 44% budżetu, co daje przeciętny budżet na poziomie 4100 zł. W badaniu nie podano, czy są to ceny netto, czy brutto. Podejrzewam, że brutto, więc kwota netto dla klienta wynosi 3200 zł miesięcznie.

Średni koszt i cena pozycjonowania wynoszą 3200 zł netto miesięcznie

Tanie pozycjonowanie, czyli wartość ofert seo za 500zł miesięcznie

Wielu moich czytelników dostało ofertę w stylu “tanie pozycjonowanie za 500 zł miesięcznie” lub też sami liczą, że znajdą propozycje, w których ceny pozycjonowania będą tak niskie.

tanie seo poszukiwane
klient korzystajacy z uslug taniego pozycjonowania

Po przeczytaniu tego, co pisałem wcześniej, czy wiesz już, dlaczego takie oferty na pozycjonowanie nie mają najmniejszego sensu?

Niestety, ale przy takiej kwocie nie da się zapewnić opisywanych przeze mnie usług, które wchodzą w skład skutecznych działań seo.

W tej kwocie nikt nie zrobi analizy konkurencji, nie będzie opracowywał strategii seo, analizował technicznych błędów witryny, optymalizował jej, czy tworzył treści.

Najprawdopodobniej jedyny kontakt i działanie, na które możesz wówczas liczyć, to kilka linków z for internetowych, comiesięczny raport z pozycjami oraz faktura. Jeśli się mylę, śmiało napisz w komentarzu.

Jeśli płacisz za seo tego typu kwoty i zastanawiałeś się, “dlaczego to nie działa?”, to myślę, że już odpowiedziałem na Twoje pytania i wątpliwości.

Nie stać mnie na dobre pozycjonowanie, co mam zrobić?

Z niskim budżetem, proponuję Ci kilka rozwiązań innych, niż zlecenie pozycjonowania:

  • zainwestuj w rozwój treści na Twojej stronie – Mowa nie tylko o blogu, ale też np. sklepowych opisach kategorii, produktów…
  • znajdź specjalistę seo, który najbardziej Ci odpowiada i odbądź z nim płatną konsultację: w jej trakcie możecie porozmawiać o strategii linkowania lub problemach z optymalizacją Twojej witryny,
  • jeśli dysponujesz wolnym czasem, to zainwestuj go w pozyskiwanie wiedzy, by w przyszłości móc pozycjonować stronę samodzielnie. Mogę Ci polecić moje szkolenia z pozycjonowania >>,
  • myślę, że największym kosztem będzie dla Ciebie pozyskiwanie linków, dlatego polecam Ci mój artykuł: “101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo”.

Wchodzenie z tak niskim budżetem w zleceanie seo przysporzy Ci tylko niepotrzebnych nerwów, dlatego zalecam Ci inne rozwiązania, pozwalające uzyskać świetne wyniki i wartościowe pozycjonowanie.

Tanie, dobre i szybkie seo nie istnieje!

Wciąż się łudzisz, że niskie ceny za pozycjonowanie są realne? Marzeniem każdego byłoby zlecanie taniego seo, zrealizowanego dobrze i w bardzo szybkim tempie. Niestety, ale połączenie tych elementów nie jest możliwe.

Tanie i szybkie pozycjonowanie

Tanie seo nie będzie szybkie, ani dobre.

Jeśli ktoś pozycjonuje tanio to, albo dopiero uczy się pozycjonowania i powierzenie mu tego zadania będzie bardzo ryzykowne, albo też będzie to robił, nie tak, jak trzeba, bo w jakiś sposób będzie musiał ciąć wydatki, na przykład przez brak analiz, optymalizacji, słabej jakości linki…

Seo z założenia nie jest szybkie, a dla świeżych domen bywa niebezpieczne, najczęściej kojarząc się z pozyskiwaniem bardzo dużej ilości, marnej jakości linków. Uważałbym na oferty z szybkimi rezultatami w seo, bo wiąże się to z dużym ryzykiem. Pamiętajmy, że przy starszych domenach efekty mogą pojawić się szybciej niż przy nowych.

Tanie i efektywne pozycjonowanie

Jeśli seo ma być dobrze zrobione, to jak widziałeś po liście elementów do zrobienia w ramach pozycjonowania, nie może być tanie, bo generuje sporo kosztów.

Jeśli seowiec założył, że na realizację wszelkich założonych zadań, pozyskania linków, optymalizacji… potrzebuje rok i na tej podstawie dokonał wyceny, to jedynie wydłużenie szacowanego terminu realizacji np. do półtora roku czy dwóch lat, może obniżyć koszty oraz finalne ceny usług.

Problemem jest fakt, że nie zawsze da się to zrobić. Jeśli konkurencja jest mocna i nieustannie pozyskuje linki, to przy wydłużeniu okresu tempo pracy naszego seo’wca byłoby zbyt niskie i nigdy nie udałoby się uzyskać pożądanych efektów.

Swoją drogą, klienci są niecierpliwi i raczej nie zalecam tej metody obniżania kosztów.

Dobre i szybkie pozycjonowanie

Myślę, że już wiesz, że jeśli seo ma być robione dobrze, to musi kosztować. Niestety, jeśli ma być szybkie, to musi kosztować jeszcze więcej.

Podsumowując tę część, nie pozwól, żeby skusiły Cię oferty na rzekomo tanie i ponoć efektywne pozycjonowanie, w którym ceny zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie. Taki scenariusz będzie możliwy tylko, jeśli będziesz robił je sam, choć myślę, że nawet tak niskie kwoty mogą być nierealne.

koszty pozycjonowania tanie dobre szybkie seo

Kto robi seo?

Myślę, że większość osób, która trafiła na ten tekst myśli o zleceniu seo, ale pokrótce chcę poruszyć kwestię tego, jakie są inne opcje na pozycjonowanie stron internetowych oraz jakie są ich zalety i wady.

Koszt pozycjonowania jest też zależny od tego czy:

  • zlecisz seo taniej agencji,
  • porządnej agencji,
  • freelancerowi,
  • będziesz robił je samodzielnie.
Tania agencjaAgencjaFreelancerSamodzielnie
koszty+++++++
czas+++++++
ryzyko+++++++++
rezultaty++++++
dla kogoduża firmaśrednia firmamała firma

Współpraca z tanią agencją seo

Może Cię zmartwię, ale chyba domyślasz się, co chcę Ci powiedzieć.

Robienie seo w taniej agencji, za kilkaset złotych miesięcznie, to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Zazwyczaj jest robione byle jak, na masową skalę. W takiej sytuacji, bardziej szkodzi, niż pomaga, a bywa też niebezpieczne.

Osobiście proponuję wrócić do podrozdziału “Nie stać mnie na dobre pozycjonowanie, co mam zrobić?”, jeśli wciąż przechodzi Ci przez myśl zlecenie pozycjonowania Twojej strony takim firmom.

Moi klienci, którzy jeszcze kończą współpracę z agencjami tego typu (w trakcie okresu wypowiedzenia), płacą im dalej, ale proszą, żeby już tylko nie zajmowali się pozycjonowaniem.

Aha, warto, żebyś też zerknął na mój inny artykuł:“9 największych zagrożeń dla firm, zlecających pozycjonowanie – i jak ich uniknąć!”.

Współpraca z porządną agencją seo

Znalezienie porządnej agencji seo z pewnością nie jest łatwym zadaniem, choć nie jest też niemożliwe. Trzeba tylko poświęcić nieco czasu na poszukiwania. Zaletą tego rozwiązania jest choćby to, że ma ona specjalistów ze wszystkich dziedzin: grafików, programistów, copywriterów, analityków… także, zlecając im robotę, nie będziesz musiał się o nic martwić.

W swoim portfolio profesjonalna agencja seo posiada też dużych klientów, ma spore budżety na działania, zatrudnia najlepszych specjalistów, więc wie, jak sobie radzić z najpoważniejszymi problemami w seo.

Niestety, ale wadą takiego rozwiązania są ogromne budżety, na które stać często tylko duże firmy.

Współpraca z freelancerem seo

Współpraca z freelancerem może być ciekawym rozwiązaniem, szczególnie jeśli jest on pracownikiem agencji seo, a po godzinach dorabia. Taka osoba może mieć spore doświadczenie i mieć aktualną wiedzę dotyczącą tego, co działa w seo, bo firmie zależy na rozwoju jego kompetencji.

Wadą jest to, że większość osób pracujących w agencjach specjalizuje się w konkretnych działkach jak np. link building, audyt seo, content marketing, działania w social media… a to powoduje, że może nie patrzeć tak kompleksowo na seo, jak duże agencje.

Osobiście współpracuję np. z człowiekiem, który wspiera mnie w analizach technicznych. Bardzo sobie to chwalę, ale różnie bywa z jego dostępnością, bo pracuje na co dzień na etacie.

Samodzielne pozycjonowanie strony

Od lat, widząc jakie “wałki” robią agencje, promuję samodzielne pozycjonowanie stron internetowych, poprzez moje szkolenia czy konsultacje. Wielokrotnie od klientów słyszałem, że w pół roku uzyskali dużo lepsze efekty samodzielnie niż agencja seo, która ich obsługiwała przez cały rok.

Zaletą tego rozwiązania jest to, że dokładnie wiesz, co jest robione i w jaki sposób. Osobiście bardzo to cenię. W każdym momencie jestem w stanie sprawdzić dokładnie, kiedy i jakie linki zostały przeze mnie pozyskane w ostatnich N latach. Dodatkowo wymusza to na mnie ciągłą naukę, a że lubię się uczyć, sprawia mi to wielką frajdę.

Do tego nie muszę się ograniczać do pozycjonowania 1 strony, ale mogę to robić dla wielu stron, zaś koszty powiększają się tylko w przypadku pozyskiwania linków i tworzenia treści, reszta to “tylko” mój czas.

I tutaj dochodzimy do głównej wady tego rozwiązania. Musisz regularnie poświęcać swój czas. Najpierw dość sporo na naukę pozycjonowania, a później coraz więcej na samo pozycjonowanie stron internetowych. Oprócz tego, nigdy nie powinno się też rezygnować z dalszego edukowania się, bo seo to dość dynamiczna branża.

Czasami na pewno warto umówić się na konsultację u kogoś, kto zajmuje się tym na co dzień i może mieć trochę inne spojrzenie na pozycjonowanie stron internetowych. Ceny usług doradczych nie są relatywnie aż tak wysokie, a dzięki takiej rozmowie możemy wiele poprawić w dotychczasowych działaniach.

Jest też opcja posiadania własnego działu seo w firmie, ale to zabawa dla dużych graczy, bo wiąże się ona z kosztami co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych, zbieraniem i dogrywaniem zespołu przez dłuższy czas.

Z pewnością niekwestionowaną zaletą tego rozwiązania jest to, że Twoi ludzie doskonale znają firmę. Wiedzą, jakie są oczekiwania, potrafią dużo szybciej załatwić pewne rzeczy niż ktoś obcy, a nawet wykonać zadania, które dla agencji z zewnątrz mogłyby być zupełnie niemożliwe.

Kilka miesięcy temu napisałem tekst o tym, czy lepiej pozycjonować stronę samodzielnie, czy jednak zlecić. Jeśli też się nad tym zastanawiasz to zapraszam do czytania“Jak trafić na pierwsze miejsce w Google? 2 drogi: samodzielnie czy z agencją?”

Jeśli chcesz, abym to ja zajął się pozycjonowaniem Twojej strony, to zapisz się teraz na bezpłatną konsultację, a powiem czy będę Ci w stanie pomóc.

Bezpłatna konsultacja

Podsumowanie ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Jak widzisz, nie ma łatwej odpowiedzi na pytanie: “ile kosztuje pozycjonowanie strony?”, “ile kosztuje seo?”, lub “jakie powinny być odpowiednie ceny za seo?” i mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu osoby, które traktują seo’wców jak szarlatanów i naciągaczy, wreszcie zmienią zdanie. Z pewnością i takich czarnych owiec w tym biznesie nie brakuje, ale nie można wszystkich mierzyć jedną miarą, a pozycjonowanie potrafi być naprawdę skuteczne i uczciwe.

Pozycjonowanie stron internetowych, jak niektórzy myślą, nie polega na wrzucaniu w miesiącu 30 linków do strony i po zabawie. Jest to złożony proces, składającyh się tak naprawdę z wielu usług takich jak analizy, audyt, optymalizacje pod kątem słów kluczowych, dopracowany content marketing itp. oraz dziesiątek godzin pracy wielu specjalistów, co musi znacząco wpływać na kształtowanie ceny za taką kompleksową usługę.

Pamiętaj, że pozycjonowanie to inwestycja w rozwój Twojego biznesu. Poprawiając pozycje Twojej strony w Google, sprowadzasz na nią potencjalnych klientów i generujesz zyski.

Jeśli podobał Ci się ten artykuł, zostaw pod nim komentarz i podziel się nim ze swoimi znajomymi w social media. Z góry dzięki!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (18 votes cast)
💰 Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?, 4.4 out of 5 based on 18 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

36 komentarzy

napisz komentarz
  • Klienci z reguły nie chcą przyjąć do wiadomości, że SEO to koszty własne freelancera, wszystko kosztuje, nie wspominając już o utrzymaniu całej infrastruktury, gdzie to są koszty pod 15 tyś zł rocznie. Oczywiście część kosztów rozkłada się na wszystkie prowadzone projekty, ale są też i takie, które dotyczą określonych klientów i to są czyste koszty z zerowym zyskiem dla seowca.

    Są freelancerzy, którzy odchodzą z etatu i pracują “na swoim”, obsługują małą ilość klientów i mogą robotę zrobić dużo lepiej, niż nie jedna agencja. Nie zgodzę się z Tobą, że pracują tylko dla małych i średnich firm, jak również na rynku można znaleźć osoby, które mają ogromne doświadczenie i patrzą na projekty seo kompleksowo.

    • Zgadzam się z tym, że freelancer jest w stanie zrobić lepszą robotę, niż nie jedna agencja.
      Oczywiście nie jest regułą, że freelancerzy robią tylko dla małych i średnich firm, ale te duże, często albo robią to wewnątrz, albo też zlecają kompleksową obsługę agencji.

      Dzięki za rzeczowy komentarz.

  • Prowadzę szkolenia z odzyskiwania danych. Większość uczestników, to serwisanci z dużym doświadczeniem w naprawach elektroniki komputerowej, a jednak często pierwszą rzeczą, jaką na moich szkoleniach rozumieją, jest to, dlaczego to tyle kosztuje:)

  • Temat wałkowany milion razy, ten problem występuje praktycznie w każdej branży, jednak jak ktoś uprze się ideologicznie w temacie że można zrobić coś tanio i szybko, to nawet ” łopatą mu tego ze łba nie wybijesz “, oczywiście takie osoby po zaliczeniu “wtopy” w tanim pozycjonowaniu czy budowy strony, budują przesąd nad całym rynkiem, że wszyscy to oszuści i naciągacze i koło się zamyka. Dlatego jedną z najważniejszych rzeczy praktycznie dla każdego a zwłaszcza początkującego “raczkującego” jest edukacja, bez względu, za co się bierzesz. Jednak tu pojawia się kolejna walka z ideologią i wyłania głównym problem społeczeństwa. “Nie po to całe życie się uczyłem, aby znowu się uczyć” i tak można by w nieskończoność.

  • Czasami przy małej konkurencji i pozycjonowaniu lokalnym za podobne pieniądze można zrobić naprawdę sporo. Jak zawsze nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
    Ale podsumowując dobre SEO nie jest tanie 😉

  • Bardzo fajnie się czyta, będę przekazywał tekst. Jedno pytanie czy gdzieś Ci tam spacje przy tysiącach i dziesiątkach tysięcy się nie poprzesuwaly

  • Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, tak naprawdę kluczowe jest by poznać, jaki budżet ma klient. Dzięki temu można dopasować wariant prac i mierzyć realne efekty, jakie można osiągnąć z tymi środkami.

  • Po pierwszych akapitach i tekście “to zależy” zacząłem wątpić w sens czytania artykułu dalej, ale ostatecznie wyszło to bardzo dobrze i jak już ktoś pisał wyżej rzetelnie.
    Chociaż, sam pracuję jako programista i nie mam aż tak styczności z seo, to podzielam pogląd, że czasami już lepiej samemu coś popróbować tej materii, niż tracić pieniądze na “pozycjonowanie za 500 zł miesięcznie” przez agencję anonim.
    Pozdrawiam.

  • Sławku, jeden z lepszych artykułów na ten temat, bardzo obiektywny, wyjaśniający temat. Włożyłeś w to bardzo dużo pracy, wszystko jest przemyślane i na pewno poprawiane i zmieniane wiele razy, żeby wyszło idealnie. Szacun.

    • Dzięki Janku. To prawda, było przy tym mnóstwo pracy i cieszę się, że Ci się podoba.
      Mam nadzieję, że dotrze do jak największej liczby osób i skłoni do myślenia wielu potencjalnych klientów w naszej branży.

  • Jak dla mnie stawki szczególnie za copy są bardzo wysokie. Wyszedł Ci łączny budżet 3000 zł, a wiele branż i firm można wypozycjonować taniej. Nie mówię o 500 zł/msc, ale lokalne SEO w cenie 1000-1500 zł jest zazwyczaj jak najbardziej do ogarnięcia.

  • Bardzo dobry artykuł, sporo wyjaśnia i objaśnia 🙂
    Niedawno jak wczoraj otrzymałem ofertę od bardzo dużej firmy na pozycjonowanie właśnie za 500 zł netto. Firmę znam od dawna i jak do tej pory mam o nich dobre zdanie. Zajmują się nie tylko pozycjonowaniem. Co o tym myśleć?

    – audyt strony WWW pod kątem widoczności w sieci,
    – optymalizacja www dla wyszukiwarki Google,
    – dostosowanie treści na stronie do algorytmów,
    – wpisy promujące stronę w Internecie,
    – dedykowany zespół specjalistów,
    – dodanie do map (Google Moja Firma),
    – strefa wiedzy (praktyczny kurs seo),
    – raporty w panelu Klienta.

    • Niektóre firmy wypisują w umowie nawet konkretnie, że zmienią title, description… 🙂

      Jak już tak wypisują, to zainteresuj się, czym są te “wpisy promujące stronę w Internecie”.

  • Świetny tekst Sławko, będę go polecał potencjalnym klientom do poczytania co może mi zaoszczędzić dużo śliny 😉 Dzięki i pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Swietny artykuł! W ogóle możliwe jest wypozycjonowanie strony za 300 zl miesięcznie? No chyba że jest to serwis jakiejś malej mieściny…
    ps. a swoją drogą… marzę o dniu, w którym własciciele stron internetowych zrozumieją, że nie ma sensu posiqdqć strony internetowej, jeśli sie jej nie promuje.

    Pozdrawiam

    • Jeśli robisz to samodzielnie, masz wiedzę, to teoretycznie coś tam ugrasz na małym rynku, aczkolwiek bez narzędzi, które swoje kosztują, może być ciężko.

  • Artykuł daje obraz tego co jest dziedziną SEO. Podejrzewam że propozycje na poz 400 PLN wynikają z niewiedzy, co jest typowe dla ludzi zaczynających prowadzenie sklepów internetowych itp. Z moich obserwacji inne obszary wyglądają podobnie np otwieranie sklepów bez żadnej analizy rynku etc. Z drugiej strony dobrze że ludzie starają się szukać tzw własnej drogi. Dobry artykuł. Ps. Sławku możesz dodać co właściwie robi programista rozumiem że wdrożenie zmian na serwer oraz wsparcie techniczne klienta czy jest coś jeszcze ?

    • Programista zajmuje się wdrażaniem wszelkich zaleceń optymalizacyjnych zgłaszanych przez specjalistę seo. Od rzeczy drobnych po wymagających zmianę całego silnika sklepu.

  • Bardzo ciekawy artykuł! Niedawno podpisałam umowę z pewną agencją na pozycjonowanie w rozliczeniu za wynik. Teraz zaczynam wątpić, czy to był dobry krok, choć sama agencja ma bardzo dobre opinie. Po miesiącu jedna z fraz znalazła się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, choć nie jestem pewna, czy to ich zasługa, czy po prostu fakt, że sklep jest już ponad dwa lata w sieci. Uruchomiłam drugi sklep niedawno i zastanawiam się czy już brać się za SEO, czy jeszcze trochę poczekać, bo w planach mam też uruchomienie bloga. 🙂 Na razie biorę się za czytanie podlinkowanych artykułów. Dzięki!

    • Wybór fraz czy prace optymalizacyjne możesz robić śmiało od razu. Dzięki temu pisany content może zacząć rankować, pozyskiwać linki. W tym czasie może pierwszy sklep z seo zacznie generować zyski i łatwiej będzie zainwestować w pozycjonowanie kolejnego sklepu, który też już po kilku miesiącach może uzyskiwać pierwsze efekty.

  • Odnośnie współpracy z copywriterami – ja do tej pory pisałem wszystko sam. Teraz jednak ze względu na mnogość pracy będę musiał skorzystać z ich usług. Mam nadzieję, że się nie zawiodę 🙂

  • Sławku, jesteś genialny! Jak zwykle, rzeczowo, szczegółowo i konkretnie. Nie mam zbyt wielu stron i sam się zajmuje SEO, doskonale wiem jak wiele pracy potrzeba. Czasem znajomi pytają się czy im wypozycjonuję stronę “po znajomości” – stanowczo odmawiam. Od tego są specjaliści 🙂

  • Bardzo dobry artykuł i musze przyznać, że sam w podobny sposób wyceniam tematy. Zaznaczę jednak, że zdarzają się szczególne  przypadki, w których da się ogarnąć SEO w niskim budżecie. Np. firma z historią, działająca lokalnie, z silnym brandem i całkowicie skopanym SEO. Dobra optymalizacja, pare linków i siedzi. Zdarza się tak, ale są to wyjątki i w większości przypadków wymagany jest zdecydowanie większy. Źle skrojony będzie skutkował niezadowoleniem klienta i rozczarowaniem z efektów co może później przełożyć się na negatywną opinię o pozycjonerze. Dlatego tak ważna jest prawidłowa analiza i oszacowanie budżetu oraz uświadomienie klienta czego w danym budżecie może się spodziewać. Trzeba też pamiętać, że nie zawsze seo okaże się opłacalne. Czasem wystarczy mała kampania w Google Ads.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatności</a>.