5-cio etapowa metoda pisania anga偶uj膮cych artyku艂贸w nie tylko pod seo

jak pisa膰 artyku艂y

Dzia艂ania content marketingowe w ostatnich latach bardzo zyskuj膮 na popularno艣ci i coraz wi臋cej zastanawia si臋 “jak pisa膰 artyku艂y?”. Nie jestem specjalist膮 w tej dziedzinie, ale jako 偶e moja firma powsta艂a na bazie bloga, to dzi艣, na podstawie moich w艂asnych do艣wiadcze艅, chc臋 Ci napisa膰 co nieco o tym, jak tworzy膰 dobre i anga偶uj膮ce teksty.

Dlaczego pisz臋 artyku艂y?

Uwielbiam pisa膰 artyku艂y, bo to powoduje, 偶e ca艂y czas musz臋 si臋 uczy膰 i testowa膰, aby m贸c dostarcza膰 moim czytelnikom aktualnej wiedzy.

Zawsze stawia艂em sobie za cel, aby moje tre艣ci by艂y tymi najlepszymi w sieci. Wiem, brzmi to bu艅czucznie, ale poza drobnymi wyj膮tkami staram si臋 nie bawi膰 w p贸艂艣rodki.

Jak pewnie zauwa偶y艂e艣, rzadko pisz臋, a to dlatego, 偶e moje artyku艂y s膮 do艣膰 wyczerpuj膮ce. Je艣li podejmuj臋 dany temat, to staram si臋 om贸wi膰 go na tyle kompleksowo, o ile jest to mo偶liwe w takim artykule. Czasami artyku艂 taki tworz臋 kilka dni, a czasem kilka tygodni.

Niekt贸rzy z Was popukaj膮 si臋 w g艂ow臋 i powiedz膮 “O stary, to ja jednak podzi臋kuj臋”. Dlaczego zatem ja pisz臋? Tego bloga za艂o偶y艂em 10 lat temu, 偶eby dzieli膰 si臋 wiedz膮, w og贸le nie my艣l膮c o tym, 偶e b臋d臋 si臋 zajmowa艂 seo w mojej dzia艂alno艣ci.

Po prostu lubi臋 uczy膰 ludzi. Daje mi to poczucie spe艂nienia. Pisanie artyku艂贸w na blogu sprawia艂o i dalej sprawia mi ogromn膮 frajd臋, a z czasem te偶 da艂o mi wielk膮 swobod臋. Mog艂em rzuci膰 prac臋, p贸j艣膰 na swoje, w艂a艣nie dzi臋ki niemu. Jest to dla mnie bezp艂atna forma reklamy, kt贸rej tworzenie potrafi by膰 przyjemnym wyzwaniem.

Dlaczego to tyle trwa?

Bo to nie tylko kwestia napisania, ale zawiera si臋 w tym ca艂y proces przygotowania do pisania, tworzenia tre艣ci, jej korekty. Ka偶dy z tych element贸w sk艂ada si臋 z dziesi膮tek mniejszych element贸w.

Dzi艣 poka偶e Ci:

  • co dok艂adnie, krok po kroku, musisz zrobi膰, aby przygotowa膰 dobry content,
  • otrzymasz moj膮 task list臋, co robi臋 – od pomys艂u do promocji artyku艂u,
  • oczywi艣cie nie zabraknie pisania pod seo, dzi臋ki czemu Tw贸j artyku艂 b臋dzie generowa艂 ruch z Google przez miesi膮ce, a nawet lata.

Na ca艂y proces sk艂ada si臋 5 g艂贸wnych etap贸w:

  1. etap planowania,
  2. etap pisania,
  3. etap optymalizacji,
  4. etap korekty,
  5. etap promocji.

Om贸wi臋 ka偶dy z nich oraz wymieni臋 ich najwa偶niejsze elementy.

1. Etap planowania

To jest ten moment w kt贸rym, albo masz ju偶 pomys艂 na artyku艂 i chcesz pisa膰 o czym艣 konkretnym, albo te偶 szukasz weny.

Dla kogo piszesz ten artyku艂?

To pytanie powiniene艣 zada膰 sobie jeszcze zanim stworzysz blog. Ja np. na pocz膮tku zupe艂nie o tym nie my艣la艂em. Pisa艂em o tym, co mnie interesowa艂o 馃檪

Z czasem, zacz膮艂em pisa膰 dla tych, kt贸rzy chc膮 si臋 uczy膰 pozycjonowania. Wci膮gn膮艂em si臋 w to, przygotowa艂em pierwsze szkolenia, a jako 偶e w艣r贸d czytelnik贸w mia艂em osoby chc膮ce robi膰 seo samodzielnie, to znalaz艂em na nie klient贸w.

Z czasem co raz wi臋cej os贸b pyta艂o mnie, czy nie m贸g艂bym zaj膮膰 si臋 pozycjonowaniem ich stron, lub pisa艂o o problemach, jakie maj膮 we wsp贸艂pracy z agencjami seo.

Dlatego od jakiego艣 czasu pisz臋 wi臋cej tekst贸w w艂a艣nie dla nich. O tym, z jakimi problemami osoby zlecaj膮ce seo musz膮 si臋 liczy膰, na co s膮 nara偶one, czego mog膮 oczekiwa膰 od agencji… To pozwoli艂o mi dotrze膰 do os贸b, kt贸re zlecaj膮 seo i niekt贸re z nich s膮 zainteresowane wsp贸艂prac膮 w艂a艣nie ze mn膮.

Jak widzisz w zale偶no艣ci od tego, do kogo kierujesz Tw贸j tekst, co innego b臋dziesz pisa艂. Co ciekawe, nawet ten sam artyku艂 np. o tym “ile kosztuje pozycjonowanie”, b臋dzie zupe艂nie inny, je艣li skierujesz go do klienta agencji, inny, je艣li napiszesz dla agencji, a jeszcze inny, je艣li zadedykujesz go seowcom.

Warto tutaj wspomnie膰 o personach. W tym temacie g艂os oddaj臋 zawodowemu copywriterowi i mojemu koledze Darkowi Puzyrkiewiczowi.


Kim jest Tw贸j czytelnik?

Um贸wmy si臋, co do jednego 鈥 piszesz do konkretnych os贸b, by kto艣 to przeczyta艂 i w jaki艣 spos贸b na to odpowiedzia艂. Jasne, bierzesz te偶 pod uwag臋 roboty indeksuj膮ce, jednak docelowym odbiorc膮 jest cz艂owiek 鈥 nie firma, nie bran偶a, nie niewidzialna r臋ka rynku, lecz cz艂owiek z krwi i ko艣ci.

M贸g艂bym teraz zrobi膰 d艂ugi wyk艂ad na temat person marketingowych, ale postanowi艂em Ci zaproponowa膰 co艣 bardziej praktycznego. Persony marketingowe tworzy si臋 na podstawie bada艅 klient贸w. To s膮 jakby typy os贸b, do kt贸rych kierujemy sw贸j przekaz. Zamawiaj膮c takie badania, otrzymujesz co艣 w formie: 鈥淢臋偶czyzna, 35-50 lat, miasto powy偶ej 100 000, zarobki鈥.鈥. Dzi臋ki temu, adresat artyku艂u nabiera realnych kszta艂t贸w i 艂atwiej si臋 pisze tekst. Ale co zrobi膰, by unikn膮膰 kosztownych bada艅 marketingowych, a i tak mie膰 tak膮 person臋?

Proponuj臋 prosty proces tworzenia person na potrzeby artyku艂u poprzez ustalenie motywacji odbiorcy.
Ka偶dy cz艂owiek czego艣 chce, zgodzisz si臋 ze mn膮? Jedni chc膮 鈥溑泈i臋tego spokoju鈥, inni 鈥渮dobywa膰 szczyty鈥. Mamy dwa podstawowe kierunki motywacji 鈥 鈥渙d鈥 i 鈥渄o鈥. Jedni generalnie uciekaj膮 od czego艣, inni za czym艣 goni膮. Pisz臋 鈥済eneralnie鈥, bo cz艂owiek jest skomplikowan膮 istot膮 o wielu pragnieniach, wi臋c ma w sobie oba rodzaje motywacji, przy czym w okre艣lonej sytuacji dominuje jeden z nich. Ten sam cz艂owiek w domu mo偶e by膰 tyranem, a w pracy cich膮 myszk膮. Wi臋c wa偶ne jest, by odkry膰 motywacj臋 czytelnika w temacie, kt贸rego dotyczy artyku艂.

Jak to zrobi膰? Najlepiej podpyta膰 klient贸w. A je艣li nie mo偶esz tego zrobi膰 lub nie chcesz, przez chwil臋 udawaj, 偶e jeste艣 tak膮 osob膮 i doko艅cz zdania:

  • 鈥淣ienawidz臋鈥︹
  • 鈥淣ie lubi臋, gdy鈥︹
  • 鈥淔rustruje mnie鈥︹
  • 鈥淐zy ja naprawd臋 musz臋鈥︹
  • 鈥溑籥艂uj臋, 偶e nie ma鈥︹
  • 鈥淢am ju偶 do艣膰鈥︹
  • 鈥淣ie chc臋 znowu鈥︹

Mo偶esz sobie zadawa膰 pytanie, dlaczego zaczynamy od motywacji 鈥渙d鈥, skoro u niekt贸rych dominuje 鈥渄o鈥? Tak naprawd臋, to jedna i ta sama motywacja, kt贸ra ma dwie strony. Bo gdy cz艂owiek od czego艣 ucieka, to na pewnym etapie jego drogi pojawia si臋 na horyzoncie cel. Wtedy zaczyna dominowa膰 鈥渄o鈥. Poza tym, wiele os贸b nie wie, czego chce, za to wiedz膮, czego nie chc膮. Wtedy pytasz: czego nie chce m贸j czytelnik? Pomog膮 Ci na to odpowiedzie膰 powy偶sze pytania. P贸藕niej zastan贸w si臋: a czego chce w zamian? I masz jego motywacj臋 鈥渄o鈥.

Dzi臋ki tej metodzie, b臋dziesz w stanie zainteresowa膰 czytelnika artyku艂em na tyle, by po jego przeczytaniu chcia艂 wi臋cej. Masz wi臋c na przyk艂ad pragnienia typu: nie chc臋, by moja strona wpad艂a do filtra Google, zamiast tego chcia艂bym, by znalaz艂a si臋 w TOP 3. Proste? Tak d艂ugo, jak b臋dziesz pisa膰 o tym, czego pragnie Tw贸j czytelnik, utrzymasz jego uwag臋. Oczywi艣cie pod warunkiem, 偶e piszesz w miar臋 interesuj膮co, ale o tym b臋dzie dalej.

Wypowied藕 Darka Puzyrkiewicza autora bloga o copywritingu i ksi膮偶ki “Biblia Copywritingu”.


Sk膮d czerpa膰 pomys艂y na artyku艂y?

Kiedy艣 pomys艂贸w na artyku艂y mia艂em mn贸stwo i pisa艂em na bardzo wiele temat贸w. W momencie, gdy zacz膮艂em pisa膰 tylko o seo, pula zagadnie艅 si臋 zmniejszy艂a. Teraz, po 10 latach blogowania, zdecydowanie wi臋cej czasu po艣wi臋cam na znalezienie w艂a艣ciwego pomys艂u, bo o wielu tematach ju偶 pisa艂em, a bardzo zale偶y mi, aby ca艂y czas dostarcza膰 czytelnikom unikaln膮 wiedz臋 na interesuj膮ce tematy. Liczy si臋 jako艣膰, a nie tylko to, 偶eby artyku艂 powsta艂.

Czasami sam wymy艣lam temat, a czasami korzystam z poni偶szej listy inspiracyjnej 馃檪

Oto gotowa lista pomys艂贸w na to, sk膮d czerpa膰 inspiracje do artyku艂贸w

  1. Konkurencja – sprawd藕 jakie artyku艂y konkurencji by艂y najcz臋艣ciej komentowane, udost臋pniane w socialmediach,
  2. Fora internetowe – znajd藕 forum z Twojej bran偶y i sprawd藕, o co najcz臋艣ciej pytaj膮 jego u偶ytkownicy,
  3. Social media – na Facebooku istnieje sporo grup tematycznych i w nich r贸wnie偶 znajdziesz wiele pyta艅 u偶ytkownik贸w,
  4. Komentarze na blogach – na Twoim blogu lub u konkurencji czytelnicy cz臋sto pod artyku艂ami zadaj膮 pytania, kt贸re mog膮 Ci臋 zainspirowa膰 do pisania,
  5. Tw贸j w艂asny blog – sprawd藕 jakie artyku艂y s膮 najch臋tniej czytane przez Twoich czytelnik贸w i zastan贸w si臋, czy nie mo偶esz napisa膰 czego wi臋cej w danym temacie
  6. Twoi obecni czytelnicy – ja czasami podpytuj臋 moich czytelnik贸w przez newsletter i FanPage, o czym chcieliby poczyta膰 na moim blogu.

Jak wybra膰 pomys艂 na artyku艂?

By膰 mo偶e, po researchu temat贸w, masz ju偶 gotow膮 list臋 np. 20 artyku艂贸w do napisania. Najprawdopodobniej zajmie to kilka dobrych miesi臋cy, zatem warto zastanowi膰 si臋, od czego zacz膮膰.

  1. Najwa偶niejsze jest to, 偶e temat artyku艂u musi interesowa膰 Twoich czytelnik贸w. Nie piszesz dla siebie. Tekst powinien mie膰 konkretn膮 warto艣膰 dla odbiorc贸w, rozwi膮zywa膰 jaki艣 problem, uczy膰 ich. Pami臋taj o personie, bo nie piszesz do wszystkich.
  2. U艂贸偶 tematy od Twoim zdaniem, najbardziej do najmniej interesuj膮cych. Dlaczego subiektywna opinia jest w tym przypadku wa偶na? Je艣li chcesz, 偶eby ludzie czytali Twoje teksty, musisz pisa膰 z pasj膮 i emocjami. To w艂a艣nie przy tych najbardziej interesuj膮cych tematach, dasz si臋 ponie艣膰 i b臋dzie Ci zale偶a艂o, aby dostarczy膰 kompleksowych informacji.
  3. Sprawd藕, co na ten temat zosta艂o ju偶 napisane w Internecie i upewnij si臋, 偶e mo偶esz wnie艣膰 co艣 nowego, dobrego, ciekawego i lepszego,
  4. Ostatecznie odpowiedz sobie na pytanie, czy wybierasz dany temat, bo:
    1. po prostu chcesz o nim napisa膰, czujesz tak膮 potrzeb臋,
    2. b臋dziesz w nim realizowa艂 cel marketingowy witryny,
    3. piszesz go, bo chcesz zwi臋kszy膰 ruch z seo.

Oczywi艣cie najlepiej, je艣li uda si臋 po艂膮czy膰 wszystkie te cele w jednym artykule 馃檪

Wyszukiwanie i wyb贸r fraz kluczowych do artyku艂u

Je艣li zdecydowa艂e艣 si臋 na przygotowanie artyku艂u pod seo, to polecam Ci wybranie tematu tzw. evergreen, czyli takiego, kt贸ry b臋dzie aktualny nie tylko dzi艣 czy za tydzie艅, ale i za kilka miesi臋cy. Twoim celem b臋dzie napisanie tekstu i umieszczenie w Top10, aby generowa艂 ruch przez wiele miesi臋cy, a mo偶e nawet i lat.

W tym celu trzeba wybra膰 dla niego odpowiedni膮 fraz臋 kluczow膮, niezbyt konkurencyjn膮, aby strona wesz艂a do Top10 Google, ale z drugiej strony wyszukiwan膮 przez potencjalnych czytelnik贸w. To te偶 jest element, kt贸ry decyduje o wyborze tematu do pisania.

Gdzie szuka膰 fraz kluczowych do artyku艂u?

  1. Wpisz dany temat w Google i sprawd藕, co podpowie wyszukiwarka, pr贸buj膮c uzupe艂ni膰 Twoje zapytanie w polu wyszukiwania. Znajdziesz tam kilka ciekawych inspiracji, kt贸re warto spisa膰,
  2. Po wpisaniu danego tematu/frazy zobacz te偶 podpowiedzi, kt贸re znajduj膮 si臋 na dole wyszukiwarki Google,
  3. Google udost臋pnia w艂asne narz臋dzie “Planer s艂贸w kluczowych”, w kt贸rym mo偶esz m.in. sprawdzi膰 frazy pokrewne do wpisanej oraz zobaczy膰 ile 艣rednio miesi臋cznie os贸b j膮 wyszukuje (dost臋pne dla u偶ytkownik贸w AdWords),
  4. Jest te偶 np. bezp艂atny UbberSuggest, kt贸ry daje sporo podpowiedzi dotycz膮cych fraz kluczowych,
  5. Kolejne ciekawe bezp艂atne narz臋dzie to AnswerThePublic,
  6. Senuto to polskie narz臋dzie, kt贸re posiada spor膮 baz臋 fraz (22 miliony), oraz niesamowit膮 ilo艣膰 filtr贸w, kt贸rej szczerze powiedziawszy nie widzia艂em jeszcze w 偶adnym innym oprogramowaniu
  7. Ahrefs to dla mnie narz臋dzie numer 1, nie tylko do wyszukiwania fraz, ale r贸wnie偶 analizy link贸w, z baz膮 9,6 miliona polskich s艂贸w kluczowych. Jest p艂atny, a jego cena ma艂a nie jest, ale ma ogromne mo偶liwo艣ci i to w nim w ostatnim czasie najcz臋艣ciej szukam fraz.

To bardzo subiektywna lista, bo tego typu narz臋dzi jest naprawd臋 mn贸stwo.

Jak wybiera膰 frazy kluczowe do artyku艂u

  1. Do artyku艂u najcz臋艣ciej wybieram 1-2 g艂贸wne frazy kluczowe. Je艣li to mo偶liwe, staram si臋, aby we frazie znalaz艂o si臋 kilka s艂贸w kluczowych np. w“pozycjonowanie stron internetowych w Google” s膮 zawarte: “pozycjonowanie”, “pozycjonowanie stron”, “pozycjonowanie stron internetowych”, “pozycjonowanie stron internetowych w Google”. Na te wszystkie frazy i wiele innych, pokrewnych artyku艂 mo偶e rankowa膰 w Google,
  2. Po wpisaniu wybranej frazy, np. “pozycjonowanie stron” do kt贸rego艣 z powy偶szych narz臋dzi, uzyskasz wiele podpowiedzi powi膮zanych fraz. Narz臋dzia takie, jak Ahrefs pokazuj膮 nawet konkretne pytania, kt贸re ludzie wpisuj膮 w Google, szukaj膮c danego tematu,
  3. Takie frazy powiniene艣 zbiera膰 w jednym dokumencie i sprawdza膰, co rzeczywi艣cie pasuje do artyku艂u, co mo偶e przyda膰 si臋 do kolejnego, a co zupe艂nie si臋 nie nadaje,
  4. Powy偶szy punkt daje odpowied藕 na pytanie: “o czym ma by膰 ten artyku艂”. Je艣li wiesz, czego ludzie szukaj膮 w Google, to rozumiesz, jakie informacje masz umie艣ci膰 w tek艣cie. Stw贸rz z nich nag艂贸wki i… szkic gotowy,
  5. Po kilku tygodniach od publikacji warto sprawdzi膰, na kt贸re frazy strona rankuje w Google, bo by膰 mo偶e wpad艂a na takie, kt贸rych nie przewidzia艂e艣, a lekka optymalizacja pod nie, pozwoli zwi臋kszy膰 z Google.

Osobom, kt贸re powa偶nie my艣l膮 o pisaniu kompleksowych tre艣ci, rankuj膮cych na wiele fraz, polecam artyku艂 Damiana Sa艂kowskiego“Pora zmieni膰 podej艣cie do s艂贸w kluczowych” o topical authority.

PORADA DLA ZAAWANSOWANYCH – WYB脫R TEMATU/WYB脫R FRAZ

Korzystaj膮c z p艂atnego narz臋dzia Ahrefs, masz kilka opcji uzyskania informacji o frazach kluczowych, na kt贸re Twoja konkurencja ju偶 jest w Google. A to ogrom pomys艂贸w na ciekawy pomys艂 na artyku艂.

W zak艂adce “Organic keywords” 艂atwo sprawdzisz, na kt贸re frazy pojawia si臋 w Google strona konkurencji.

W zak艂adce “Top pages” zobaczysz, kt贸re strony i z jakich fraz generuj膮 dla jej w艂a艣ciciela najwi臋cej ruchu (bierze si臋 te偶 pod uwag臋 pozycje strony na dan膮 fraz臋).

Jakby tego by艂o ma艂o… mo偶esz poda膰 adresy url Tw贸j oraz konkurent贸w, a program poka偶e, na kt贸re frazy Twoi konkurencji s膮 w Google, a Twojej strony nie ma.

Jak napisa膰 tytu艂 artyku艂u?

Tytu艂 jest najwa偶niejsz膮 cz臋艣ci膮 artyku艂u, bo w艂a艣nie on pojawia si臋 we wszystkich mediach i decyduje o tym, czy ktokolwiek kliknie i przeczyta Tw贸j tekst. Dlatego nie lekcewa偶 jego si艂y i po艣wi臋膰 mu du偶o czasu. Ja przyznam szczerze, 偶e to u mnie prawdziwa pi臋ta Achillesa i moje tytu艂y nie s膮 najlepsze, ale pracuj臋 nad tym, 偶eby by艂y co raz ciekawsze.

  1. Tytu艂 musi by膰 ciekawy, aby przyci膮gn膮膰 wzrok potencjalnych czytelnik贸w. Na przyk艂ad, zamiast napisa膰 “Jak sprzedaj臋 wi臋cej” mo偶esz napisa膰 “Jak zwi臋kszy艂em sprzeda偶 o 273% w 6 miesi臋cy?”, czyli m贸wisz j臋zykiem korzy艣ci, kt贸re skuteczniej przekonuj膮 internaut臋 do przeczytania Twojego tekstu. Dobrze te偶 dzia艂aj膮 emocjonalne tytu艂y. Polecam Ci wej艣膰 na jaki艣 serwis plotkarski, tam a偶 si臋 prosi, 偶eby klikn膮膰 ka偶dy z tych tytu艂贸w.
  2. Wpisz dany temat/fraz臋 w Google i zobacz tytu艂y stron konkurencyjnych. Postaraj si臋 wyr贸偶ni膰 na ich tle, aby to w艂a艣nie w Tw贸j link klikn膮艂 czytelnik. Wska偶, co dostarczasz unikalnego. Pomy艣l, dlaczego w艂a艣nie do Ciebie warto trafi膰?

Dla przyk艂adu moja wersja tytu艂u brzmia艂a “Jak pisa膰 artyku艂y nie tylko pod seo”, natomiast Darek zaproponowa艂 “5-cio etapowa metoda pisania anga偶uj膮cych artyku艂贸w nie tylko pod seo” co zdecydowanie bardziej mi si臋 podoba, aczkolwiek nie jest optymalna pod seo, bo nie zawiera frazy “jak pisa膰 artyku艂y”. Bior臋 tytu艂 Darka, a jaki b臋dzie efekt sprawdzimy 馃檪

Moje tytu艂y nie zawsze porywaj膮 czytelnik贸w, dlatego ponownie poprosi艂em o wypowied藕 Darka.


Zadajmy sobie pytanie: jaki jest cel nag艂贸wka? Wydaje si臋 proste 鈥 ma zach臋ca膰 do przeczytania ca艂o艣ci artyku艂u. Dlaczego 鈥瀢ydaje si臋鈥? Bo 艂atwo pope艂ni膰 prosty b艂膮d. Ot贸偶, wiele os贸b traktuje nag艂贸wki, jako jednozdaniowe spisy tre艣ci do artyku艂贸w. A to b艂膮d. Bo dobry nag艂贸wek ma wi臋cej wsp贸lnego z sytuacj膮 Klienta ni偶 z samym artyku艂em. Moim zdaniem celem nag艂贸wka jest zmotywowanie naszego docelowego czytelnika do przeczytania. I to nawet nie ca艂o艣ci, ale kilku pierwszych zda艅!

Jak wi臋c zmotywowa膰 kogo艣 do przeczytania artyku艂u? Najlepiej zrobi膰 to, odwo艂uj膮c si臋 do celu. Nag艂贸wek ma pokaza膰, co si臋 mo偶e wydarzy膰 PO przeczytaniu artyku艂u. Pomaga w tym wiedza, do czego d膮偶y czytelnik 鈥 czego najbardziej (nie)chce.

Jak napisa膰 taki motywuj膮cy tytu艂? Proponuj臋 metod臋 S.M.A.R.T.. By膰 mo偶e kojarzysz ten skr贸t z metodologii ustalania cel贸w, kt贸re powinny by膰:

  • Specific,
  • Measurable,
  • Attractive/Ambitious,
  • Realistic,
  • Time-bound/Tangible.

Wed艂ug tej metody, nag艂贸wek staje si臋 celem, do kt贸rego Klient d膮偶y. Tytu艂 artyku艂u powinien by膰 wi臋c Specyficzny (konkret), Mierzalny (liczb膮), Atrakcyjny (motywuj膮cy), Realistyczny (osi膮galny) i okre艣la膰 Termin osi膮gni臋cia celu. Gdy tworzysz nag艂贸wek, zr贸b list臋 do ka偶dego z element贸w S.M.A.R.T., a nastepnie zabaw si臋 s艂owami, uk艂adaj膮c r贸偶ne kombinacje, a偶 trafisz na tak膮, kt贸ra przyspieszy bicie serca czytelnika.

Przyk艂ad? Za艂贸偶my, 偶e piszesz artyku艂 na temat osobistej efektywno艣ci. I zamiast po prostu napisa膰: 鈥渏ak by膰 bardziej efektywnym?鈥, mo偶esz stworzy膰 takiego potworka: 鈥溾30-minutowa godzina – jak w p贸艂 godziny zrobi膰 wszystko, co zajmowa艂o Ci do tej pory ca艂膮 godzin臋!鈥

Wypowied藕 Darka Puzyrkiewicza zawodowego copywritera i autora ksi膮偶ki “Biblia Copywritingu”.


2. Etap pisania

Masz ju偶 gotowe nag艂贸wki, czyli mniej wi臋cej wiesz, o czym pisa膰. Teraz wystarczy tylko umie艣ci膰 w艂a艣ciw膮 tre艣膰 pomi臋dzy nag艂贸wkami 馃檪

Moje zasady podczas pisania artyku艂贸w

Dla wielu os贸b, pocz膮tek jest to najtrudniejszy, dlatego zdradz臋 Ci kilka moich trick贸w.

  1. Wy艂膮cz wszelkie przeszkadzacze – telefon, social media, powiadomienia, wszystkie programy…
  2. Pracuj w przewietrzonym pomieszczeniu, ale je艣li za oknem jest zbyt g艂o艣no, to je zamknij,
  3. Je艣li nie jeste艣 w stanie zniwelowa膰 jakiego艣 ha艂asu, za艂贸偶 s艂uchawki i w艂膮cz muzyk臋, kt贸ra Ci臋 uspokaja,
  4. Je艣li piszesz w Wordzie, wy艂膮cz sprawdzanie pisowni, bo to powoduje, 偶e skupiasz si臋 na podkre艣lonych b艂臋dach, a nie pisaniu,
  5. Wy艂膮cz monitor – tak, mo偶esz posun膮膰 si臋 nawet do takiej hardcorowej metody, aby w 100% skupi膰 si臋 na przelaniu my艣li na papier,
  6. Je艣li 艂atwiej Ci m贸wi膰, ni偶 pisa膰, nagraj si臋 na telefonie, a p贸藕niej skorzystaj z oprogramowania, kt贸re to przepisze, – inn膮 zalet膮 tego rozwi膮zania jest fakt, 偶e w Twoich tekstach musz膮 by膰 widoczne emocje, aby nie zmieni膰 tre艣ci w nudn膮 wiedz臋 akademick膮. Pami臋taj, 偶e j臋zyk pisany troch臋 r贸偶ni si臋 od m贸wionego,
  7. Czasami pisz臋 przez 30 minut, czasami godzin臋, a innym razem dwie. Nie narzucam sobie tempa, natomiast je艣li nie czuj臋 flow, to odpuszczam. Tak wiem, na copywritera bym si臋 nie nadawa艂 :), jednak nie czuj臋 tekst贸w pisanych na si艂臋. Je艣li b臋dzie Ci 艂atwiej, mo偶esz sobie nastawi膰 budzik na 20 minut i postara膰 si臋 w tym czasie skupi膰 w 100% tylko na tym.

Od czego zacz膮膰 pisanie?

  1. Najcz臋艣ciej zaczynam od pocz膮tku 馃檪 czyli od wst臋pu. W nim umieszczam informacje, o czym b臋dzie artyku艂. Tutaj warto da膰 jak膮艣 konkretn膮 obietnic臋, co zyska czytelnik po jego przeczytaniu. Jest jednak jedno “ale”… czasami tak mnie flow ponosi, 偶e z artyku艂u wychodzi co艣 innego, ni偶 mia艂o by膰 i wst臋p potrafi si臋 zmienia膰. Pisz臋 go jednak, aby wiedzie膰, jakie s膮 za艂o偶enia wst臋pne,
  2. P贸藕niej, staram si臋 wype艂nia膰 tre艣ci膮 kolejne zagadnienie/bloki. Napisanie ca艂ego artyku艂u na raz, bior膮c pod uwag臋 fakt, 偶e tworz臋 raczej d艂ugie tre艣ci, by艂oby dla mnie do艣膰 przera偶aj膮cego 馃檪 Blok to niby nie wiele, ale po kilku takich sesjach artyku艂 jest gotowy.

Moje zasady w pisaniu artyku艂贸w

  1. Pisz prosto i kr贸tkimi zdaniami – to od lat szkolnych zawsze mnie gubi艂o, bo pisa艂em tak d艂ugie i zawi艂e zdania, 偶e nie wiadomo by艂o, o co w nich chodzi 馃檪
  2. Miej ca艂y czas w g艂owie, 偶e artyku艂 piszesz dla czytelnika, nie dla siebie, oraz, 偶e czytelnik ma si臋 z niego czego艣 konkretnego dowiedzie膰, rozwi膮za膰 jaki艣 problem,
  3. Nie sprzedawaj, nie wtykaj nic na si艂臋. Je艣li chcesz zaproponowa膰 Tw贸j produkt, mo偶esz zrobi膰 to sprytniej np. przez opisanie Twojej historii, case study, pokazanie jak produkt rozwi膮zuje problem…
  4. Nigdy nie kopiuj tre艣ci z innych stron. To kradzie偶, oszukiwanie czytelnik贸w, a Google te偶 nie b臋dzie z tego powodu zachwycone,
  5. B膮d藕 ostro偶ny przy inspirowaniu si臋 innymi, aby nie otrze膰 si臋 o plagiat,
  6. Je艣li powo艂ujesz si臋 na jakie艣 fakty, to dok艂adnie je zweryfikuj,
  7. Cytaty potwierdzaj膮ce co piszesz, dodaj膮 Ci autorytetu. Je艣li cytujesz ludzi ze swojej bran偶y, mo偶e to pom贸c w budowaniu relacji. Pami臋taj tylko, 偶eby zawsze informowa膰, kto jest autorem wypowiedzi. Mo偶esz te偶 wstawi膰 link do jego strony,
  8. Nie b贸j si臋 odno艣nik贸w do pozosta艂ych Twoich tekst贸w lub tre艣ci innych os贸b, Czytelnik w przysz艂o艣ci ch臋tnie do Ciebie wr贸ci, wiedz膮c, 偶e albo dostarczysz mu kompleksowych informacji, albo powiesz gdzie je znale藕膰,
  9. D艂ugo艣膰 artyku艂u. O to bardzo cz臋sto mnie pytacie, a moj膮 podstawow膮 zasad膮 jest to, 偶e czytelnik ma si臋 czego艣 konkretnego nauczy膰 z danego artyku艂u. Nie wiem, czy to b臋dzie 5 tysi臋cy znak贸w, czy 15. Pisz臋, a偶 wyczerpi臋 temat w ramach moich mo偶liwo艣ci i Waszej cierpliwo艣ci w czytaniu 馃檪 Mo偶esz sprawdzi膰, co ju偶 jest w Top10 na dan膮 fraz臋 i b臋dziesz wiedzia艂 jakiej d艂ugo艣ci content oraz optymalizacja zapewni艂y tym stronom tak wysokie pozycje. Narz臋dzie Surfer Seo, kt贸re opisa艂em jaki艣 czas temu na blogu, pomaga w takiej analizie,
  10. Nie zapomnij o obietnicy, jak膮 z艂o偶y艂e艣 we wst臋pie. Sprawd藕, czy j膮 spe艂ni艂e艣.
  11. Ostatecznie przypomnij sobie, jaki by艂 cel artyku艂u i sprawd藕, czy da艂e艣 wezwanie do akcji np. zapis do bazy e-mailowej, zostawienie komentarza, udost臋pnienie artyku艂u… niech czytelnicy dostan膮 szans臋 na reakcj臋, a nawet, popro艣 ich o ni膮. Ja r贸wnie偶 w wi臋kszo艣ci artyku艂贸w prosz臋 o komentarz, to naprawd臋 nic z艂ego.
  12. Je艣li masz tak膮 mo偶liwo艣膰, przygotuj content w wielu formatach np. video, post blog, audio… to pozwoli Ci dotrze膰 do szerszego grona odbiorc贸w.

Zadbaj o wygl膮d artyku艂u

Wygl膮d tekstu wp艂ywa na to, czy czytelnik przeczyta artyku艂 do ko艅ca, czy b臋dzie go czyta艂 z przyjemno艣ci膮, czy si臋 z nim m臋czy艂, oraz czy z ch臋ci膮 b臋dzie wraca艂 na Twoj膮 stron臋, dlatego warto, 偶eby艣 zadba艂 o jego przejrzysto艣膰.

  1. U偶ywaj kr贸tkich, prostych i zrozumia艂ych zda艅,
  2. U偶ywaj kr贸tkich paragraf贸w. Takie na 3-4 linijki dobrze i szybko si臋 czyta,
  3. Stosuj nag艂贸wki heading tags, to u艂atwia u偶ytkownikowi skanowanie artyku艂u i zwraca uwag臋 Google,
  4. Je艣li chcesz zaznaczy膰 co艣 wa偶nego w tek艣cie, u偶yj pogrubienia,
  5. Je艣li wymieniasz co艣, u偶ywaj list numerowanych, to dodaje przejrzysto艣膰 tekstowi oraz u艂atwia przyswajanie,
  6. Polecam Ci dodawanie zdj臋膰, wykres贸w, infografik… one cz臋sto s膮 warte wi臋cej ni偶 1 000 s艂贸w, a dodatkowo pozwol膮 oczom chwil臋 odpocz膮膰 od tekstu,
  7. Jako 偶e moje artyku艂y bardzo cz臋sto s膮 d艂ugie, to stosuj臋 spisy tre艣ci, dzi臋ki czemu czetelnik mo偶e przej艣膰 od razu do interesuj膮cego go fragmentu.

3. Etap optymalizacji seo

Na wst臋pie od razu powiem, 偶e nie zawsze pisz臋 pod seo. Czasami mam potrzeb臋 napisania o czym艣, czego ludzie nie szukaj膮, ale wiem, 偶e powinni przeczyta膰, a mog臋 do nich dotrze膰 nie tylko przez Google. Czasami po napisaniu artyku艂u, udaje si臋 do tego dobra膰 jak膮艣 fraz臋, a czasami nie i to jest w porz膮dku. Nie mam z tym problemu. Nie ka偶dy tekst musi by膰 pisany pod seo, ale zawsze jednak pr贸buj臋, bo to mo偶liwo艣膰 pozyskania bezp艂atnego ruchu z Google 馃檪

Praktycznie nigdy nie skupiam si臋 na seo w trakcie pisania. Kiedy艣 pr贸bowa艂em, ale to strasznie psuje flow, tak偶e zrezygnowa艂em z tego. Zawsze najpierw pisz臋, maj膮c na uwadze wybrany temat pod seo, a dopiero w kolejnym etapie przechodz臋 do optymalizacji.

Oto co robi臋, aby zoptymalizowa膰 artyku艂:

  1. U偶ywam frazy w tytule
  2. Tytu艂 jest u mnie jak standardowo w WordPress title (tak偶e fraza znajduje si臋 r贸wnie偶 na jego pocz膮tku) i staram si臋, aby mia艂 do 65 znak贸w – to bardzo wa偶ne ze wzgl臋du na jego widoczno艣膰 w Google. Cz臋sto to na podstawie tytu艂u internauta decyduje, czy wejdzie na dan膮 stron臋,
  3. Description to standardowo pocz膮tek artyku艂u, ale czasami r臋cznie go pisz臋, aby by艂 lepiej zoptymalizowany – jest bardzo wa偶ny ze wzgl臋du na widoczno艣膰 w Google,
  4. U偶ywam frazy na pocz膮tku artyku艂u,
  5. W co najmniej 1 nag艂贸wku,
  6. U偶ywam frazy i jej odmiany w tre艣ci,
  7. Adres url najcz臋艣ciej jest zwi臋z艂y, informuj膮cy, co znajduje si臋 w artykule i zawiera fraz臋 kluczow膮 – czasem go edytuj臋, bo WordPress zostawia zbyt d艂ugi tekst,
  8. Je艣li chodzi o obrazki, to staram si臋, aby by艂y lekkie, zawiera艂y w nazwie pliku fraz臋, oraz tekst alternatywny, opisuj膮cy, co znajduje si臋 na obrazku z fraz膮,
  9. Je艣li jest taka mo偶liwo艣膰, to linkuj臋 z tre艣ci moje starsze artyku艂y, kt贸re mog膮 by膰 pomocne czytelnikowi. Mo偶esz tutaj bezpiecznie u偶y膰 frazy kluczowej, dzi臋ki czemu Google lepiej zrozumie膰, o czym jest, a czytelnicy wi臋cej czasu sp臋dz膮 na stronie, co mo偶e pozytywnie wp艂yn膮膰 na jej pozycje w Google.
  10. Oczywi艣cie 艣mia艂o mo偶esz te偶 linkowa膰 z tre艣ci swoich starych artyku艂贸w, kt贸re maj膮 ju偶 spore zaufanie ze strony Google, do tych nowszych, bo to mo偶e im pom贸c zdoby膰 wy偶sze pozycje,
  11. Gdy jeszcze na blogu mia艂em mniej tre艣ci, to wi臋cej linkowa艂em do 藕r贸de艂 zewn臋trznych. Je艣li tylko b臋dzie to ciekawym rozszerzeniem wiedzy zawartej w artykule, jak najbardziej polecam takie rozwi膮zanie. Czytelnicy doceni膮, 偶e nawet je艣li czego艣 nie wiesz, to powiesz im, gdzie te informacje znajd膮.

TIP

Uwa偶aj, 偶eby艣 nie przesadzi艂 z optymalizacj膮 seo. Opisywany przeze mnie jaki艣 czas temu Surfer Seo >> analizuje dok艂adnie, jak zosta艂y zoptymalizowane tre艣ci, kt贸re znajduj膮 si臋 na pozycjach Top1-Top47. Mo偶esz te偶 sprawdzi膰, czy Tw贸j artyku艂 nie zosta艂 przeoptymalizowany, lub niedooptymalizowany i poprawi膰 jego pozycje w Google

Warto doda膰, 偶e nie zawsze musisz pisa膰 dan膮 tre艣膰 od nowa, aby wej艣膰 z ni膮 do Top10. Je艣li dany temat porusza艂e艣 na blogu jaki艣 czas temu, to wystarczy go zaktualizowa膰, doda膰 nowe tre艣ci, zrobi膰 optymalizacj臋 i zmieni膰 dat臋 publikacji. Je艣li dany artyku艂 ma ju偶 komentarze, by艂 szerowany w socialmedia lub, czy posiada linki, ma ju偶 pewien autorytet i 艂atwiej b臋dzie mu zaj膮膰 pozycje Top w Google. Pami臋taj jednak, aby艣 przypadkiem nie zmieni艂 jego adresu url.

4. Etap korygowania

W szkole mia艂em spore problemy z pisaniem, a moja korepetytorka nie wierzy艂a, 偶e zdam matur臋. Dzisiaj radz臋 sobie ca艂kiem nie藕le, ale na wytykane mi od zawsze b艂臋dy, musia艂em znale藕膰 spos贸b. Poni偶ej podaj臋 ca艂膮 ich list臋.

  1. Pami臋taj, aby korekt臋 robi膰 na ko艅cu, a nie w trakcie pisania, bo nigdy nie b臋dziesz m贸g艂 si臋 skupi膰 na pisaniu i ci膮gle b臋dziesz co艣 poprawia艂,
  2. Sw贸j tekst pisz lub skopiuj do Worda, a on sprawdzi b艂臋dy gramatyczne,
  3. Pos艂uchaj swojego tekstu. To genialna porada od mojego kolegi Darka Puzyrkiewicza, kt贸ra pozwala wy艂apa膰 sporo b艂臋d贸w, kt贸rych nie dostrzegam, czytaj膮c go. Mo偶esz przeczyta膰 go na g艂os i nagra膰 si臋, a mo偶esz jak ja korzysta膰 z oprogramowania do czytania. To znacznie poprawia “flow” artyku艂u.
  4. Na pocz膮tek polecam, aby kto艣 z Twojej rodziny, czy przyjaci贸艂 sprawdzi艂 tekst, zanim udost臋pnisz go w Internecie – u mnie robi艂a to mama, a p贸藕niej 偶ona. G艂贸wnym moim problemem by艂y zbyt zawi艂e, niezrozumia艂e zdania. Teksty nie trzyma艂y si臋 kupy…
  5. Jaki艣 czas temu jedna z moich copywriterek poleci艂a mi wtyczk臋 do Google Chrome LanguageTool, kt贸ry wy艂apuje, braki przecink贸w lub ich nadmiar,
  6. Od ponad roku, korzystam z us艂ug korektorki, kt贸ra czuwa, aby wszystkie moje teksty by艂y poprawne j臋zykowo – Olu chwa艂a Ci za to 馃檪

Jedna uwaga. Nikt, nigdy nie sprawdza艂 moich tekst贸w pod wzgl臋dem merytorycznym i czasami brakowa艂o mi informacji od kogo艣, kto jest potencjalnym czytelnikiem i napisze, 偶e “tutaj i tutaj przynudzasz, czemu nie napisa艂e艣 o tym i o tym…”

Nie chodzi o hejt :), ale rzeczowy feedback od kogo艣, kto chce naprawd臋 pom贸c. Pr贸bowa艂em, ale zawsze s艂ysza艂em, 偶e teksty s膮 super, wi臋c zrezygnowa艂em z tego.

5. Etap promocji

Gdy artyku艂 jest gotowy, tworz臋 do niego miniaturk臋 i publikuj臋. Warto, jednak pomy艣le膰 o tym, aby artyku艂 dotar艂 do jak najwi臋kszej liczby os贸b. Nadszed艂 czas na promocj臋.

  1. Mailing – mam baz臋 e-mailow膮 zawieraj膮c膮 blisko 10 000 os贸b, do kt贸rych zawsze wysy艂am informacj臋 o nowym artykule. Dzi臋ki temu mam pewno艣膰, 偶e zawsze kto艣 go przeczyta,
  2. Sharing debugger – aby artyku艂 dobrze wygl膮da艂 na Facebooku, wrzucam link do niego, a FB pokazuje jego miniaturk臋 oraz obrazek – bez tego mo偶e pojawi膰 si臋 tylko link
  3. Promocja w social media – materia艂 z kr贸tk膮 notatk膮 lub tre艣ci膮 mailingu udost臋pniam na FanPage’u, w grupie, w zale偶no艣ci od tematyki, czasem r贸wnie偶 na mojej tablicy. Publikacja idzie te偶 automatycznie na Twitter’a. Ostatnio doda艂em j膮 te偶 na LinkedIn.
  4. Na blogu korzystam z powiadomie艅 push, kt贸re tak偶e wykorzystuj臋 do informowania o nowych artyku艂ach.
  5. 2 dni p贸藕niej wysy艂am kolejny e-mail w troch臋 innym stylu i czasami dodaj臋 kolejny post na FanPage.
  6. Je艣li z jakich艣 powod贸w Tw贸j materia艂 jest dla Ciebie szczeg贸lnie wa偶ny, to mo偶esz napisa膰 do znajomych z bran偶y z pro艣b膮 o jego udost臋pnienie, co pozwoli zwi臋kszy膰 jego zasi臋g.

Oczywi艣cie nie musz臋 wspomina膰, 偶e na blogu powiniene艣 zadba膰 o dost臋pno艣膰 ikon do udost臋pniania Twoich tre艣ci w social media, bo to szansa na bezp艂atn膮 promocj臋.

Podsumowanie

Powy偶ej przedstawi艂em, w jaki spos贸b przechodz臋 ca艂y proces od pomys艂u – poprzez pisanie, a偶 do publikacji i promocji artyku艂u. To m贸j sta艂y i sprawdzony “5-elementowy schemat tworzenia artyku艂贸w Gdaka” :), z kt贸rego mo偶esz skorzysta膰 i Ty.

Dla mnie sprawdza si臋 naprawd臋 艣wietnie. Pozwoli艂o mi to wypracowa膰 pewien, sta艂y, powtarzalny schemat, daj膮cy przewidywalne rezultaty.

Je艣li potrzebujesz wi臋cej informacji o content marketingu, to zapraszam Ci臋 do mojego szkolenia “Seo Content Marketing” >>.

M贸j schemat na pewno nie jest idealny, dlatego ch臋tnie dowiem si臋, jak wygl膮da ten proces u Ciebie, albo co Ty by艣 zmieni艂/poprawi艂 w moim. Sugestie w komentarzu mile widziane.

Je艣li czego艣 brakuje Ci w tym artykule, chcesz, 偶ebym go uzupe艂ni艂, to daj zna膰.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
5-cio etapowa metoda pisania anga偶uj膮cych artyku艂贸w nie tylko pod seo, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli si臋 swoj膮 wiedz膮 z zakresu seo.

Autor publikacji/produkt贸w z zakresu seo m.in.: znanych list katalog贸w i profili, ebook贸w, szkole艅, artyku艂贸w w miesi臋czniku SEMspecialist.
Go艣cinnie trener w Mie艣cie Szkole艅 oraz na Search Marketing Week.

5 komentarzy

napisz komentarz
  • Dla mnie super artyku艂. Jestem po trzech pierwszych artyku艂ach na moim blogu i poza umiej臋tno艣ci膮 pisania nie mam 偶adnej wiedzy z zakresu content marketingu. Ten artyku艂 na pewno przyczyni si臋 do tego, 偶e moje teksty b臋d膮 lepsze, trafia艂y do w艂a艣ciwych odbiorc贸w i “pracowa艂y” na moj膮 mark臋. Dzi臋ki!

    • Nie powiem, staram si臋 pisa膰 od jakiego艣 czasu wg. podobnego schematu. Mam nowego bloga (2 miesi膮ce), pisz臋 wydaje mi si臋 do艣膰 dobre artyku艂y (p贸ki co 11 artyku艂贸w, pisz臋 2 razy w tygodniu, 艣rednio ok 1500 s艂贸w ka偶dy), nie spamuje, nie mam link贸w poza tymi z twittera/pinteresta (nowe kana艂y wiec pustawe) i na razie zero, null, w google daleko, a strona niby zoptymalizowana (PageSpeed Insights na poziomie 98-99).

      Oczywi艣cie cierpliwie b臋d臋 robi艂 swoje, niemniej chyba teksty w stylu “moja strona sama si臋 pozycjonuje, nie zdobywam BL” to jaka艣 艣ciema. Czyste White Hat zwyczajnie nie dzia艂a :/

      • Pytanie, czy te tre艣ci zosta艂y dobrze zoptymalizowane, tego nie wiem. Jak napisa艂em w artykule, trzymanie si臋 N znak贸w na artyku艂 nie jest dobre, bo ka偶dy temat mo偶e wymaga膰 innej d艂ugo艣ci tre艣ci. Zalecam to sprawdzi膰.
        Na wyniku PageSpeed nie ko艅czy si臋 optymalizacja strony, s膮 tutaj co najmniej dziesi膮tki element贸w, o kt贸re trzeba zadba膰.

        Co do braku efekt贸w, to przyczyn mo偶e by膰 kilka, w tym r贸wnie偶 ta, 偶e do Twojej strony nie prowadz膮 偶adne linki. My艣la艂e艣 dlaczego? Czy te tre艣ci s膮 naprawd臋 dobre? Czemu nikt ich nie linkuje?
        Zapoznaj si臋 z tym artyku艂em https://www.blog.gdaq.pl/2017/03/16-powodow-dlaczego-inni-nie-linkuja-do-twojej-strony/

        • Nikt nie linkuje, bo nikt o nich nie wie 馃槈 A nie wie, bo ta strona ma 2 miesi膮ce. Mam nadziej臋, 偶e to o to chodzi. Niemniej staram si臋 optymalizowa膰 artyku艂y po analizie w ubersuggest, keyword plannerze, patrz臋 na google trends, podpowiedzi google itd. Artyku艂y s膮 ustrukturyzowane (wst臋p, spis tre艣ci, h1-h3 itd). P贸ki co nie ma efektu, by膰 mo偶e musz臋 bardziej zadba膰 o linki, z drugiej strony nie chc臋 ani spamowa膰, ani kupowa膰 wi臋c kurde jak? Czasy precli, katalog贸w to ju偶 przesz艂o艣膰.

  • Bardzo dobry artyku艂. Te偶 pisz臋 troch臋 na blogu graficznym, cho膰 problem u mnie jest taki, 偶e jestem niesystematyczny. B臋d臋 korzysta艂 z tych informacji przy nast臋pnym artykule, bo widz臋 kilak rzeczy, kt贸re robi臋 藕le….

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych osobowych przez firm臋 GDAQ.PL Multimedia S艂awomir Gdak. Zgoda mo偶e zosta膰 anulowana w dowolnym momencie. Szczeg贸艂owe informacje dotycz膮ce danych osobowych s膮 umieszczone na stronie polityki prywatno艣ci.

Wszelkie prawa zastrze偶one. Zabrania si臋 wykorzystywania jakichkolwiek tre艣ci bez zgody autora.

S艂awek Gdak Specjalista ds. seo
Je艣li potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wype艂nij poni偶szy formularz.

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych osobowych przez firm臋 GDAQ.PL Multimedia S艂awomir Gdak. Zgoda mo偶e zosta膰 anulowana w dowolnym momencie. Szczeg贸艂owe informacje dotycz膮ce danych osobowych s膮 umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatno艣ci</a>.