[huge_it_slider id='1']

Jak sprawdzi膰 pozycjonowanie strony w Google

Jak sprawdzi膰 pozycjonowanie strony w Google

Wiele os贸b pisze do mnie z informacj膮, 偶e agencja pozycjonuje ich stron臋 od p贸艂 roku lub nawet roku, a nie wida膰 efekt贸w ich pracy. W贸wczacs, chc膮, abym sprawdzi艂, czy agencja cokolwiek zrobi艂a, 偶eby te efekty uzyska膰.

Najcz臋艣ciej, aby to zweryfikowa膰 pozycjonowanie strony w Google, zaprasza艂em takie osoby na bezp艂atn膮 15-minutow膮 konsultacj臋. Mimo, ma艂ej ilo艣ci czasu, najcz臋艣ciej by艂em w stanie stwierdzi膰, w czym jest problem.

Je艣li masz ochot臋 na tak膮 konsultacj臋, to zapraszam Ci臋 „Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku”, z kt贸rego dowiesz si臋, co agencja realnie powinna robi膰, aby skutecznie pozycjonowa膰 Twoj膮 stron臋.

Je艣li to nie rozwi膮zanie dla Ciebie, to raz na p贸艂 roku mo偶esz wynaj膮膰 innego seo’wca, kt贸ry zweryfikuje pozycjonowanie Twojej w Google.

Oczywi艣cie, du偶o lepiej by艂oby znale藕膰 zaufan膮 agencj臋 seo i m贸c niczym si臋 nie przejmowa膰. Wiem jednak, 偶e to mo偶e by膰 naprawd臋 trudne do zrealizowania.

Poni偶ej opisz臋 najwa偶niejsze elementy, kt贸re powiniene艣 sprawdzi膰, je艣li masz w膮tpliwo艣膰 czy agencja seo robi dla Ciebie dobr膮 robot臋. Od razu zwracam uwag臋 na fakt, 偶e do niestety, nie w ka偶dym przypadku mo偶na znale藕膰 bezp艂atne narz臋dzie do analizy wszystkich rodzaj贸w b艂臋d贸w.

1. Wybrane frazy kluczowe

Wyb贸r odpowiednich fraz kluczowych z jednej strony niezbyt konkurencyjnych, aby podo艂a膰 pozycjonowaniu, z drugiej wyszukiwanych, aby generowa艂y ruch na stron臋 klienta, to podstawowy element udanej kampanii seo. Wi臋cej o tym przeczytasz tutaj >>

Wielokrotnie spotyka艂em si臋 z przypadkami, gdy agencja pozycjonowa艂a stron臋 klienta w Google na frazy kluczowe, kt贸rych nikt nie szuka. Czasami klient przychodzi艂 z gotowymi frazami, innym razem, to agencja je dobiera艂a.

Efekt jest taki, 偶e Twoja stron膮 mo偶e by膰 nawet na pierwszym miejscu na wybrane frazy, ale to nie b臋dzie Ci generowa膰 偶adnego ruchu.

Pami臋taj, 偶e przy ka偶dej frazy kluczowej, mo偶esz sprawdzi膰 przybli偶on膮 miesi臋czn膮 liczb臋 wyszukiwa艅 w Google, czyli to, ile 艣rednio os贸b miesi臋cznie wpisuje j膮 do wyszukiwarki.

Jak sprawdzi膰 – wybrane frazy kluczowe?

Wejd藕 na stron臋 bezp艂atnego narz臋dzia Ubersuggest, wpisz fraz臋 kluczow膮, wybierz kraj Polska i kliknij: „Search”.

„Search volume” to element, kt贸ry w tym momencie najbardziej Ci臋 interesuje. Oznacza 艣redni膮 liczb臋 wyszukiwa艅 danej frazy w miesi膮cu. Je艣li widzisz 0 lub 50, to b臋d膮c nawet na pierwszym miejscu, nie masz co liczy膰 na lawin臋 potencjalnych klient贸w.

Oczywi艣cie, musisz uwa偶a膰, aby nie po艂asi膰 na frazy o potencjale np. 50.000 wyszukiwa艅 miesi臋cznie, bo mog膮 by膰 bardzo konkurencyjne i trudne do wypozycjonowania.

Jak widzisz, narz臋dzie, podpowiada te偶 pomys艂y na frazy pokrewne i mo偶e by膰 艣wietn膮 inspiracj膮 do wyszukiwania kolejnych fraz.

2. Widoczno艣膰 strony w Top10 Google

Pozycjonuj臋 g艂贸wnie sklepy internetowe. W nich, mniej liczy si臋 pozycja dla konkretnych 5-10 fraz kluczowych w Top10 Google, a bardziej trend dla setek czy tysi臋cy produkt贸w.

Mo偶esz sprawdzi膰 widoczno艣膰 fraz dla tej strony w Top3, Top10, Top50… na przestrzeni czasu.

Naturalnie, im wi臋cej fraz widocznych w Top3 czy Top10, tym lepiej, bo je艣li tylko s膮 wyszukiwane, to regularnie, co miesi膮c generuj膮 ruch na stron臋. Na wykresach z widoczno艣ci strony, od rozpocz臋cia wsp贸艂pracy (by膰 mo偶e po 3-6 miesi膮cach) powiniene艣 zauwa偶a膰 trend, wskazuj膮cy zwi臋kszanie si臋 fraz znajduj膮cych w Top10.

Na poni偶szym wykresie wida膰 widoczno艣膰 fraz w Top 10 Google prostego sklepu klienta (kilkadziesi膮t produkt贸w), kt贸ry powsta艂 w maju, a od lipca zacz臋艂y si臋 wzrosty. Powoli, ale sukcesywnie widoczno艣膰 si臋 poprawia.

Taki wykres od razu wskazuje na pewien progres.

Sp贸jrz teraz na dane poni偶ej. Od razu wida膰, 偶e w ostatnim czasie witryna odnotowa艂a spory problem ze spadek widoczno艣ci i sukcesywnie, co jaki艣 czas, problem wraca.

Jak sprawdzi膰 – widoczno艣膰 strony w Google?

Do sprawdzenia widoczno艣ci Twojej strony w Google polecam Senuto. Korzystam z niego praktycznie od pocz膮tku jego istnienia i 艣wietnie si臋 sprawdza. Nie ma niestety na rynku narz臋dzia, kt贸re pozwoli na zbadanie tego bezp艂atnie, aczkolwiek…

Je艣li zarejestrujesz si臋 z tego linka >> otrzymasz 30-dniow膮 wersj臋 Premium bezp艂atnie 馃檪 To taki prezent ode mnie.

3. Pozycje fraz kluczowych

Niezale偶nie od tego, czy posiadasz sklep internetowy, stron臋 us艂ugow膮, czy bloga, my艣l臋, 偶e ustali艂e艣 z agencj膮 list臋 pozycjonowanych fraz kluczowych w Google.

Z pewno艣ci膮, przy mniejszej stronie zosta艂o to 艣ci艣le okre艣lone, bo jak wcze艣niej wspomnia艂em, wybiera si臋 kilka, kilkana艣cie bardzo konkretnych s艂贸w kluczowych.

Jak sprawdzi膰 – pozycje fraz kluczowych?

Niezale偶nie od agencji, powiniene艣 monitorowa膰 pozycj臋 Twojej strony na ustalone wcze艣niej frazy w Google. Je艣li dawno do nich nie zagl膮da艂e艣, z pewno艣ci膮 warto to zrobi膰 teraz, by zweryfikowa膰, czy rzeczywi艣cie zosta艂y dowiezione efekty, cho膰by w formie pozycji.

Je艣li tylko wcze艣niej zainstalowa艂e艣 bezp艂atny Google Search Console (je艣li nie, zr贸b to teraz i czekaj, a偶 Google zbierze dane), mo偶esz sprawdzi膰 pozycje Twojej strony w zak艂adce: „Skuteczno艣膰”, klikaj膮c nad wykresem: „艢rednia pozycja”. Dzi臋ki temu zobaczysz 艣redni膮 pozycj臋 Twojej witryny dla danej frazy.

Warto stale monitorowa膰 pozycje strony na frazy kluczowe np.: we wcze艣niej wspomnianym narz臋dziu Senuto, ze wzgl臋du na dost臋p do danych historycznych. Nie polecam sprawdzania tego codziennie samodzielnie w Google, bo po pierwsze b臋dzie to bardzo pracoch艂onne, a po drugie, jako 偶e odwiedzasz swoj膮 stron臋, Google b臋dzie j膮 pokazywa艂 dla Ciebie na wy偶szych pozycjach.

4. Ilo艣膰 i jako艣膰 ruchu z Google

Bardzo wa偶ne, aby艣 regularnie monitorowa艂 r贸wnie偶 ilo艣膰 ruchu, kt贸r膮 generuje pozycjonowanie strony w Google.

Je艣li seo nie dzia艂a, od razu to zauwa偶ysz. A je艣li strona jest dobrze pozycjonowana, to powiniene艣 widzie膰 zwi臋kszaj膮cy si臋 ruch z tego 藕r贸d艂a. Je艣li go nie ma, jest to znak, 偶e nale偶y si臋 temu bli偶ej przyjrze膰, bo mo偶e np. Twoja strona zosta艂a wypozycjonowana na frazy, kt贸re nie generuj膮 偶adnego ruchu.

Druga sprawa, to kwestia jako艣ci tego ruchu, czyli czy u偶ytkownicy realizuj膮 cel danej strony. Dla stron us艂ugowych mo偶e to by膰 wykonanie telefonu, wype艂nienie formularza… natomiast dla sklepu jest to np. zakup produktu.

W Google Analytics mo偶esz znale藕膰 z jakiego 藕r贸d艂a ruchu, w jakim okresie czasu, ilu u偶ytkownik贸w, za jak膮 kwot臋 dokona艂o zakupu i wiele, wiele innych ciekawych danych. W tym np. czy ruch organiczny (seo) realnie przynosi zyski Twojej firmie.

Jak sprawdzi膰 – ruch na stronie z Google?

W poprzednim artykule pt.: „Statystyki Google Analytics 鈥 dzi臋ki nim pomno偶ysz zyski w Twoim sklepie” opisywa艂em, jak analizowa膰 ruch na Twojej stronie za pomoc膮 bezp艂atnego narz臋dzia Google Analytics.

Tak po kr贸tce. Wchodzisz w Google Analytics. Z lewego menu wybierasz „Pozyskiwanie” > „Ca艂y ruch” > „Kana艂y” > „Organic Search” i widzisz informacje o ruchu w艂a艣nie z pozycjonowania.

Zaznacz zakres dat od rozpocz臋cia wsp贸艂pracy z agencj膮 seo, a na wykresie kliknij miesi膮c, aby艣 otrzyma艂 wykres ze zbiorczymi danymi z konkretnych miesi臋cy. B臋dzie 艂atwiej zaobserwowa膰 wzrost lub spadek ruchu w d艂u偶szej perspektywie czasu.

Mo偶esz te偶 skorzysta膰 z opcji por贸wnania z danymi do zesz艂ego roku.

Sprawd藕 te偶 np. kt贸re 藕r贸d艂o ruchu, przynios艂o Ci przychody w danym okresie czasu.

Zalecam Ci te偶 zajrze膰 w Google Search Console do wcze艣niej wspomnianej zak艂adki „Skuteczno艣膰”, gdzie sprawdzisz m.in.: klikalno艣膰 Twojej strony z Google, 艣redni CTR, pozycj臋 dla konkretnych fraz, stron, urz膮dze艅鈥

5. Optymalizacja seo strony i tre艣ci

Optymalizacja polega na poprawieniu witryny od strony technicznej w taki spos贸b, aby Google ch臋tniej umieszcza艂 j膮 wy偶ej w wynikach wyszukiwania. W gr臋 wchodzi r贸wnie偶 optymalizacja tre艣ci, kt贸ra znajduje si臋 na stronie.

Obecnie jest to bardzo wa偶ny, cz臋sto kluczowy element skutecznej strategii pozycjonowania.

Powinna pojawi膰 si臋 jedna z dw贸ch opcji wsp贸艂pracy:

  1. agencja otrzyma艂a dost臋p do serwera ftp i systemu cms, a nast臋pnie przekaza艂a Ci informacj臋 o tym, co b臋dzie na stronie poprawia膰 i sama to wdra偶a,
  2. agencja przes艂a艂a Ci list臋 zalece艅 optymalizacyjnych do wdro偶enia przez Tw贸j zesp贸艂 developerski i po wdro偶eniu uwag, weryfikuje ich poprawno艣膰.

Jak sprawdzi膰 optymalizacj臋 seo strony?

Aby sprawdzi膰 poprawno艣膰 zaimplementowania niezb臋dnych zmian optymalizacyjnych trzeba mie膰 wiedz臋 techniczn膮, dlatego sugeruj臋 skonsultowa膰 si臋 ze specjalist膮, natomiast…

Je艣li masz cho膰by podstawow膮 wiedz臋 w zakresie z pozycjonowania, to mo偶esz skorzysta膰 z bezp艂atnego oprogramowania Google Search Console, w kt贸rym znajdziesz szereg danych na temat kluczowych problem贸w z optymalizacj膮 Twojej strony.

Osobi艣cie korzystam np. z oprogramowania Netpeak Spider >>, kt贸re dok艂adnie i szybko analizuje witryny i zwraca informacje o b艂臋dach u艂o偶one wed艂ug wa偶no艣ci. 14-dniowa wersja jest bezp艂atna.

6. Pozyskiwanie link贸w

Po tym, jak agencja wybierze frazy, przygotuje content, przeprowadzi optymalizacj臋, jej g艂贸wnym zadaniem b臋dzie pozyskiwanie link贸w w celu poprawy pozycji Twojej strony w Google.

To nie jest dzia艂anie jednorazowe, ale sta艂a i praktycznie nie, ko艅cz膮ca si臋 praca. Po pierwsze, agencja w ramach wsp贸艂pracy powinna pozyskiwa膰 linki do Twojej strony. Nie ma okre艣lonej ich ilo艣ci, ale gdy w zesz艂ym tygodniu zobaczy艂em, 偶e firma do strony klienta pozyska艂a linki z siedmiu nie wiele wartych domen, naprawd臋 si臋 zagotowa艂em.

W zale偶no艣ci, od warunk贸w zapisanych w umowie, agencja: mo偶e przesy艂a膰 raporty z linkami, mo偶e przesy艂a膰 tylko cz臋艣膰 przyk艂adowych link贸w, mo偶e wcale ich nie przesy艂a膰.

Po drugie, musisz zwr贸ci膰 uwag臋 na jako艣膰 pozyskiwanych link贸w, bo w tym jest najcz臋艣ciej najwi臋kszy problem. Niezale偶nie od tego, czy firma dostarcza linki w raportach, czy te偶 nie, to do regularnie pope艂nianych grzech贸w nale偶y: pozyskiwane link贸w zupe艂nie nie niepowi膮zanych tematycznie, zazwyczaj najta艅szych, z katalog贸w stron, czy for internetowych.

Je艣li dana strategia pozyskiwanych link贸w dzia艂a, to ok (cho膰 nie wiadomo jak d艂ugo), ale je艣li jest problem, warto sprawdzi膰, czy nawet wed艂ug Ciebie, czyli osoby nieznaj膮cej si臋 na seo, jest to miejsce, w kt贸rym znajduj膮 si臋 Twoi potencjalni klienci, bo cz臋sto s膮 to po prostu linki z bezwarto艣ciowych zaplecz seo (specjalnie stworzonych stron do podbijania pozycji).

Jak sprawdzi膰 linkowanie?

Je艣li uzyska艂e艣 dost臋p do listy link贸w, mo偶esz je zweryfikowa膰 metod膮 „na czuja”. Je偶eli w艣r贸d tych link贸w, wi臋kszo艣膰 to katalogi i komentarze na forach, powinno to wzbudzi膰 Twoje podejrzenie.

Poni偶ej przedstawi臋 te偶 metod臋 alternatywn膮 do mojej. Jest bezp艂atna. O mojej wspomn臋 dodatkowo na samym ko艅cu.

Je艣li nie masz dost臋pu do link贸w, to jak膮艣 ich cz臋艣膰 mo偶esz znale藕膰 w Google Search Console („Linki” > „linki zewn臋trzne”).

Wejd藕 do Google Analytics do zak艂adki: „Pozyskiwanie” > „ca艂y ruch” > „kana艂y” > „refferal” i sprawd藕, jakie witryny realnie generuj膮 ruch na Twoj膮 stron臋. Je艣li agencja pozyskuje ruch z witryn, kt贸re generuj膮 wej艣cia, a by膰 mo偶e nawet sprzeda偶, jest to bardzo warto艣ciowa informacja.

Ocena profilu link贸w nie jest 艂atwym zadaniem.

Ja pozyskuj膮c linki, patrz臋 na parametry seo dostarczane przez zewn臋trznych dostawc贸w jak np.: TrustFlow, Domain Authority, Domain Rating, liczba domen linkuj膮cych, widoczno艣膰 w Google… Niestety narz臋dzia te nie s膮 tanie, a analiza danych wymaga du偶ej wiedzy, ale jest bezcenna, bo dzi臋ki niej pozyskuj臋 linki lepszej jako艣ci, w mniejszej ilo艣ci, ni偶szym kosztem, daj膮ce lepsze efekty.

Je艣li chcesz, abym sprawdzi艂 pozycjonowanie i jego efekty u Ciebie, to zapisz si臋 teraz na bezp艂atn膮 konsultacj臋 lub wy艣lij e-mail.

Bezp艂atna konsultacjaNapisz e-mail

Podsumowanie

Pozycjonowanie to inwestycja, na kt贸rej efekty trzeba nieraz czeka膰 p贸艂 roku, a nawet rok. A to oznacza, 偶e musisz obdarzy膰 pozycjonera sporym zaufaniem. Nie warto jednak ufa膰 bezgranicznie i bez ko艅ca, kiedy p艂acisz komu艣 co miesi膮c swoje ci臋偶ko zarobione pieni膮dze, a ta osoba nie dostarcza Ci rzeczowych raport贸w.

Co jaki艣 czas warto zweryfikowa膰, jakie s膮 efekty pracy takiego seo’wca i kontrolowa膰, co realnie robi.

Jak pokaza艂em w artykule „Seo case study 鈥 zwi臋kszenie przychod贸w o 73,60%”, seo potrafi dawa膰 艣wietne efekty i jest genialn膮 inwestycj膮, je艣li tylko robi si臋 je odpowiednio.

Mam nadziej臋, 偶e dzisiejszym artyku艂em uda艂o mi si臋 odpowiedzie膰 na pytanie: „jak sprawdzi膰 pozycjonowanie strony w Google?”

Je艣li zlecasz pozycjonowanie, to napisz prosz臋 w komentarzu, czy i jak weryfikujesz prac臋 osoby, kt贸ra si臋 tym zajmuje dla Ciebie, lub jakby艣 to robi艂, gdyby艣 zleca艂 seo.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Jak sprawdzi膰 pozycjonowanie strony w Google, 5.0 out of 5 based on 3 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli si臋 swoj膮 wiedz膮 z zakresu seo.

Autor publikacji/produkt贸w z zakresu seo m.in.: znanych list katalog贸w i profili, ebook贸w, szkole艅, artyku艂贸w w miesi臋czniku SEMspecialist.
Go艣cinnie trener w Mie艣cie Szkole艅 oraz na Search Marketing Week.

8 komentarzy

napisz komentarz
  • Spoko wpis, klienci cz臋sto nie maj膮 wiedzy w jaki spos贸b mierzy膰 efektywno艣膰 podejmowanych dzia艂a艅 i s膮 wodzeni za nos przez agencje. Moim zdaniem najlepiej por贸wnywa膰 dane z GA, GSC i np. Senuto. Jak ro艣nie to jest dobrze.

    • Dok艂adnie tak najlepiej i naj艂atwiej to GSC i GA najbardziej rzetelne narz臋dzie. Jednak gdy klienta naprawd臋 nie wiem jak to dzia艂a, to wprost zapyta膰 agencje prosz臋 poka偶cie np. jakie linki zdobyli艣cie na przestrzeni 3 miesi臋cy albo raport z widoczno艣ci na pocz膮tku wsp贸艂pracy i teraz. Ewentualnie r臋cznie sprawdza膰 wszystkie frazy kt贸re zosta艂y wybrane czy w og贸le s膮 bli偶ej top10 czy dalej :))

  • Bardzo lubi臋 czyta膰 Twoje artyku艂y, ale musisz troch臋 popracowa膰 nad b艂臋dami, kt贸re pojawiaj膮 si臋 gdzieniegdzie 馃檪

    Pozdrawiam 馃檪

  • Materia艂 b. dobry. Co w sytuacji, gdy faktycznie w profilu link贸w znalaz艂em du偶o kiepskich katalog贸w stron z bardzo marnymi parametrami? Nie mam w Konsoli 偶adnej akcji manualnej, ani kary od Google. Czy je偶eli usun臋 te linki i wzro艣nie m贸j % „link贸w dobrej jako艣ci”, to b臋dzie to mia艂o wp艂yw na pozycje?

    • Teoretycznie Google rozpoznaje linki z艂ej jako艣ci i nie bierze ich pod uwag臋 :), tak偶e nie powiniene艣 odczuwa膰 negatywnych ich skutk贸w.
      Z do艣wiadczenia wiem, 偶e jest inaczej. Mo偶e by膰 tak, 偶e jak si臋 zrzekniesz, pozycje si臋 poprawi膮 – raz tak robi艂em i zadzia艂a艂o.
      Najcz臋艣ciej jednak buduj臋 od nowa poprawny profil link贸w i to dzia艂a.

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych osobowych przez firm臋 GDAQ.PL Multimedia S艂awomir Gdak. Zgoda mo偶e zosta膰 anulowana w dowolnym momencie. Szczeg贸艂owe informacje dotycz膮ce danych osobowych s膮 umieszczone na stronie polityki prywatno艣ci.

Wszelkie prawa zastrze偶one. Zabrania si臋 wykorzystywania jakichkolwiek tre艣ci bez zgody autora.

S艂awek Gdak Specjalista ds. seo
Je艣li potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wype艂nij poni偶szy formularz.

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie danych osobowych przez firm臋 GDAQ.PL Multimedia S艂awomir Gdak. Zgoda mo偶e zosta膰 anulowana w dowolnym momencie. Szczeg贸艂owe informacje dotycz膮ce danych osobowych s膮 umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatno艣ci</a>.