[huge_it_slider id='1']

22 powody, dla których powinieneś zainwestować w pozycjonowanie

22 powody, dla których powinieneś zainwestować w pozycjonowanie

Dla wielu osób pozycjonowanie to czarna magia. Część osób coś o nim słyszała, ale nie do końca rozumie i się tego boi. Z drugiej strony ruch, który może wygenerować pozycjonowanie kusi.

Inwestować w pozycjonowanie, czy też nie?

Niektórzy wiedzą, że pozycjonowanie, to dobra droga, ale brakuje im argumentów, aby przekonać do tego swoich przełożonych.

Dzisiaj zebrałem kilka kluczowych elementów, przemawiających za tym, że warto inwestować w pozycjonowanie strony. Niech ten artykuł stanie się Twoją tajną bronią lub asem w rękawie podczas rozmowy z Twoim przełożonym.

Dlaczego zatem warto zainwestować w pozycjonowanie?

1. Google to najczęściej odwiedzana strona w internecie

Większość firm generuje ruch potencjalnych klientów właśnie z pozycjonowania ich strony w Google. Sam Google jest najczęściej wyświetlaną stroną w internecie (ponad 14% całego wyszukiwania), zatem warto, abyś i Ty wykorzystał ten potencjał do przyciągnięcia nowych klientów na Twoją stronę.

2. Liczba osób, robiących zakupy on-line, stale rośnie

Jeśli Twojego sklepu nie będzie w Google, to zaczniesz coraz więcej na tym tracić. Dodatkowo, jak wiesz, ilość niedzieli niehandlowych w roku jest coraz większa, co może przyczynić się do dynamicznego powiększenia rynku e-commerce w Polsce.

3. Pozycjonowanie buduje zaufanie

Wiele osób obdarza Google dużym zaufaniem i codziennie zadaje mu dziesiątki pytań. Udzielane przez niego odpowiedzi uznajemy za bezcenne, bo pytamy często o rzeczy, na których się nie znamy lub o które nie mamy kogo zapytać. To, co pokazuje nam Google w swoich wynikach, uznajemy za wiarygodne źródła informacji, a nawet najlepsze dla nas rozwiązania.

Jeśli w tych wynikach znajdzie się Twoja strona, wygrałeś!

4. Pozycjonowanie buduje wizerunek marki w internecie

Pojawianie się Twojej strony wysoko w Google na wiele zapytań sprawia, że użytkownicy nawet jeśli wcześniej nie znali Twojej marki, to zaczynają ją dostrzegać i rozróżniać spośród wielu innych na rynku, a to już pewien sukces i pierwszy krok na drodze do przyszłej sprzedaży.

Analiza linków Twojej konkurencji pozwoli sprawdzić, w jaki sposób inni promują się w sieci – jakich fraz używają, na których stronach budują swój ekspercki wizerunek.

5. Pozycjonowanie pomaga w sprzedaży offline

Choć wielu użytkowników, zanim dokona zakupu produktu lub usługi, przeprowadza research on-line, to same zakupy lubi robić już offline. Jeśli w wynikach organicznych znajdzie Twoją stronę, bardzo możliwe, że przyjdzie do Twojego stacjonarnego punktu, aby sfinalizować transakcję.

6. Pozycjonowanie to nie reklama

Wiele osób zupełnie pomija reklamy płatne w wynikach wyszukiwań, które znajdują się na samej górze i szuka odpowiedzi w wynikach organicznych. Może to wynikać z faktu, że wiele osób nie ufa reklamom.

7. Pozycjonowanie to skuteczna nieinwazyjna forma promocji

Ludzie w Google szukają rozwiązania swoich problemów albo odpowiedzi na dręczące ich pytania. Jeśli Twoja strona im to zapewni, to odwiedzający chętnie odwdzięczą się zakupem Twoich usług lub produktów. Przecież oferujesz im coś, co poprawi jakość ich życia! Seo nie jest nachalną reklamą graficzną, która bije po oczach i denerwuje klientów. Jest nawet odwrotnie, klienci niejednokrotnie odbierają je jako pomocne.

Na tej zasadzie np. działa ten blog.

8. Pozycjonowanie wpływa na użyteczność stron

Od kilku lat Google zwraca coraz większą uwagę na użyteczność stron i premiuje te, na których użytkownicy spędzają więcej czasu. Google zależy na tym, aby użytkownik po wejściu na stronę, znalazł realnie rozwiązanie swojego problemu. Wtedy chętnie wróci do Google.

Dobry seo’wiec powinien zwracać uwagę na to, aby witryna działała szybko, wyświetlała się poprawnie na różnych urządzeniach, nie miała błędów, wirusów…

To wszystko pomaga w pozycjonowaniu, ale może też poprawić wynik konwersji strony i zwiększyć sprzedaż klientowi.

9. Pozycjonowanie ma wysoki poziom konwersji

W większości pozycjonowanych przeze mnie stron zauważyłem, że ruch organiczny ma dużo wyższy poziom konwersji niż inne źródła ruchu. W wielu przypadkach jest on 2-krotnie wyższy, niż ruch z reklamy płatnej.

Myślę, że może to wynikać z instynktu łowcy. Użytkownicy, którzy sami szukają i znajdują dany produkt, albo usługę, chętnie je kupują. W przypadku gdy znajdują go za pomocą np. reklamy płatnej, nie jest to już ich zdobycz i nie do końca ufają temu, co znaleźli – ale to tylko moje przypuszczenia 🙂

10. Pozycjonowanie przyczynia się do konwersji

Nawet jeśli w Google Analytics jako źródło konwersji widzisz inne źródło ruchu niż Bezpłatne wyniki wyszukiwania, to warto sprawdzić ścieżki wielokanałowe. Może się bowiem okazać, że sprzedaż wygenerował np. ruch z social mediów, ale wcześniej użytkownicy przyszli z bezpłatnych wyników wyszukiwań, a w takiej sytuacji seo miało decydujący wpływ na sprzedaż.

Ps. Oczywiście sytuacja odwrotna również się zdarza 🙂

11. Pozycjonowanie jest tanie

Dla małych stron oraz sklepów pozycjonowanie niestety bywa dość drogą metodą promocji (pisałem o tym w artykule: „Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej”), jednak dla większych graczy, jest to bardzo opłacalne rozwiązanie, bo płacą określoną kwotę, niezależnie od tego, ile ruchu źródło wygeneruje (chyba że obowiązuje inny model rozliczeń).

Firma inwestuje w seo np. 5 tys. zł i o ile początkowo generuje to głównie koszt, o tyle po pół roku czy roku, może to jej zacząć przynosić dodatkowe 10-20 tys. potencjalnych klientów.

W przypadku reklam PPC (np. Google AdWords) płacisz za każde kliknięcie z wyszukiwarki, lub stron partnerskich, a to oznacza, że koszty rosną wraz z tym, ile ruchu chcesz pozyskać.

12. Pozycjonowanie się skaluje

Czym strona jest większa, tym efekt pozycjonowania może być lepszy. Gdy witryna jest optymalizowana, linkowana i poprawiają się jej pozycje w Google dla wszystkich podstron, a więc efekt jest dużo lepszy, niż w przypadku małych stron.

Niewielkie witryny mogą nadrabiać niedobór iwelkości działaniami content marketingowymi.

13. Długofalowy efekt pozycjonowania

Gdy wypozycjonujesz stronę, przyniesie to korzyści w działalności bieżącej, ale także w dłuższej perspektywie, przez wiele miesięcy, a przy mniej konkurencyjnych branżach, nawet lat.

W przypadku wcześniej wspomnianych reklam PPC, jeśli przestaniesz ich używać, to z dnia na dzień stracisz cały, generowany przez nie ruch.

14. Pozycjonowanie dywersyfikuje źródła ruchu

Być może w tym momencie generujesz ruch bezpłatny, lub płatny z Facebooka, Instagrama, czy innego źródła i myślisz, że seo nie jest Ci potrzebne. Pamiętaj jednak, że te media nigdy nie będą Twoje i w każdej chwili możesz stracić do nich dostęp, a przez to też cały ruch.

Pozycjonowanie to oczywiście nie jedyne, ale jedno z możliwych źródeł ruchu. Nigdy nie zalecam stawiania wszystkiego na jedną kartę, bo w razie odcięcia, strona traci wszystko. Dywersyfikacja w źródłach ruchu jest naprawdę dobrym pomysłem.

Gdy wspomniany brak dostępu już wystąpi, może być bowiem za późno by wejść w seo, bo będziesz potrzebował wielu miesięcy, a może nawet lat, żeby móc rozpocząć równorzędną walkę z konkurencją.

15. Precyzyjnie mierzenie efektów pozycjonowania

Skuteczność reklam w tradycyjnych mediach, jak radio, prasa, telewizja, reklama billboardowa…, ciężko precyzyjnie mierzyć. W przypadku ruchu ze źródeł on-line, w tym z pozycjonowania, możesz to robić bardzo dobrze, choćby za pomocą Google Analytics >>.

16. Seo wesprze Twoje inne kanały marketingowe

Nie każda osoba, która wejdzie na Twoją stronę, od razu dokona zakupu produktów lub usług. Dlatego też dobrym pomysłem jest zachęcanie użytkowników do zapisania się na Twoją listę mailingową oraz do obserwowania Cię w kanałach społecznościowych.

Dzięki temu zyskujesz możliwość częstszej komunikacji z klientem, a co za tym idzie budowania relacji, łatwiejszej i regularnej sprzedaży.

Tym sposobem seo możesz wesprzeć Twoje inne kanały promocji i poprawić zyski ze strony.

17. Skalowanie biznesu

Gdy Twoja strona będzie już wypozycjonowana, możesz śmiało pomyśleć o rozszerzeniu pola działania, zwiększeniu asortymentu. Google w miarę szybko powinien umieścić Twoje nowe strony w wynikach wyszukiwań.

Jeden z moich klientów zajmował się sprzedażą rzeczy z branży A. Po tym, gdy zaczął uzyskiwać dobre rezultaty, dodał produkty z branży bardzo pokrewnej B. Druga branża szybko chwyciła i klient znacznie zwiększył przychody ze strony.

18. Seo ogrzewa ruch

W marketingu znajdziesz pojęcia zimny ruch i ciepły ruch. Zimny to ludzie, którzy Cię nie znają, nigdy wcześniej nie mieli z Tobą do czynienia. Ciepły to jego odwrotność, czyli użytkownicy, którzy już wcześniej poznali Ciebie, Twój biznes.

Ja np. bardzo nie lubię sprzedawać. Jestem introwertykiem, dlatego wybrałem pisanie bloga. Pojawia się on wysoko w wynikach wyszukiwań, na wiele fraz, przez co ludzie sami do mnie piszą w sprawie potencjalnej współpracy, a ja nie muszę się sprzedawać.

To, że blog jest wypozycjonowany, wpływa na ogrzanie ruchu, zbudowanie relacji z potencjalnym klientem.

19. Pozycjonowanie będzie coraz trudniejsze / droższe

Lata temu pozycjonowanie było bardzo proste i tanie. Wiele osób, które kiedyś się tym zajmowały, dawno rzuciły branżę, bo z czasem stało się to zbyt skomplikowane i drogie.

Seo cały czas się rozwija, a poprzeczka od Google dla pozycjonerów jest ustawiana coraz wyżej. Seo to jedno, ale jak wcześniej wspominałem, Google wzięło się też za UX, czyli poprawę użyteczności stron.

Niestety w związku z tym do pracy potrzeba coraz więcej, coraz bardziej wykwalifikowanych osób, narzędzi, a to powoduje, że koszty seo rosną.

Z drugiej strony pamiętaj, że konkurencja nie śpi i cały czas pracuje nad pozycjonowaniem swoich stron. Im dłużej zwlekasz, tym więcej będziesz miał do nadrobienia. A to wiąże się z większymi kosztami. Dlatego im wcześniej się tym zajmiesz, tym masz większe szanse na sukces oraz zminimalizowanie kosztów.

20. Skuteczniejszy content marketing

Jako że obecnie mamy tak powszechny szybki dostęp do informacji, to przed zakupami, szczególnie tymi droższymi, lubimy zrobić research i sprawdzać, żeby jaki produkt będzie dla nas najodpowiedniejszy.

Jeśli tworzysz treści np. na Twojego bloga, których celem jest uświadamianie klientów, a następnie kierowanie do zakupu Twoich produktów/usług, to seo bardzo pomoże Ci zwielokrotnić ten efekt.

Po pierwsze możesz poprosić seo’wca o listę fraz kluczowych, po których Twoi potencjalni klienci szukają, lub mogą szukać Twojej strony (strona własna, konkurentów itp.). Następnie możesz napisać i zoptymalizować treści pod te frazy. Jeśli strona jest pozycjonowana, a blog jest z niej linkowany, to automatycznie treści będą zajmowały wyższe pozycje w Google i będą generowały więcej potencjalnych klientów.

21. Dobry CMS to nie wszystko

Wielu autorów systemów CMS chwali się tym, że ich rozwiązania są zoptymalizowane pod seo, ale… niestety to nie wszystko. Nie łódź się, że w ten sposób załatwisz całe pozycjonowanie. To pomaga, ale nie odwali roboty za agencję seo czy seo’ca 🙂

Nie dość, że systemy często wymagają instalacji dodatkowych komponentów, to również ich konfiguracji, a poza tym seo to nie tylko optymalizacja.

O tym, jak wygląda pozycjonowanie strony, przeczytasz w moim artykule „Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku”.

22. Strona to nie wszystko

W 2007 roku stworzyłem swój pierwszy serwis ogłoszeniowy i jak wielu początkujących przedsiębiorców byłem przekonany, że potencjalni klienci, sami będą walić do mnie drzwiami i oknami 🙂

Rzeczywistość okazała się brutalna i szybko musiałem zacząć szukać pomysłów na pozyskiwanie ruchu.

Twoja strona pozostawiona samopas również nie pomoże Ci w biznesie. Warto, żebyś zainteresował się tym, jak pozyskiwać na nią ruch, nie bagatelizując przy tym pozycjonowania.

Chcesz poprawić pozycje, zwiększyć ruch i dopływ klientów na Twoją stronę z seo? Zapisz się teraz na bezpłatną konsultację, lub wyślij e-mail, a powiem czy będę Ci w stanie pomóc.

Bezpłatna konsultacjaNapisz e-mail

Podsumowanie

Mam nadzieję, że te 22 argumenty przekonały Cię do tego, że pozycjonowanie to dobry wybór.

Jeśli Twój szef, kolega, żona… ktokolwiek ma wątpliwości, czy warto inwestować w pozycjonowanie, a Tobie brak argumentów, żeby ich przekonać, to koniecznie przekaż im link do tego tekstu.

A jaka jest Twoja opinia? Uważasz, że warto inwestować w pozycjonowanie, czy nie? Niezależnie od Twojego zdania, zostaw swój komentarz i napisz, dlaczego właśnie tak uważasz.

Ps. Z góry dziękuję Ci, jeśli zechcesz udostępnić mój artykuł swoim znajomym.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.7/5 (7 votes cast)
22 powody, dla których powinieneś zainwestować w pozycjonowanie, 2.7 out of 5 based on 7 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

17 komentarzy

napisz komentarz
  • Ok. połowy zleceń mamy od stałych klientów, drugą połowę mamy ze strony internetowej. Jeśli chodzi o inne źródła, ich znaczenie jest pomijalnie małe. Dzięki stronie praktycznie nie ydajemy pieniędzy na inne formy reklamy. Zresztą i koszty utrzymania samej strony liczymy teraz w stówach rocznie, a nie w tysiącach, jak było na początku. A zdaję sobie sprawę z tego, że gdyby w pełni wykorzystać potencjał strony, nie byl;ibysmy w stanie obsłużyć wszystkich klientów. Opieramy się na pracy wysoko wykwalifokowanych specjalistów, a taka działalność jest o wiele trudniejsza do skalowania od barów szybkiej obsługi:)

  • Czy pozycjonowanie jest tanie…? Nie ryzykowałbym takiego powiedzenia. Za przykład niech posłuży branża oponiarska i hipotetyczny nowy sklep w sieci. Nie chciałbym startować z takim biznesem 😛

  • Jeżeli branża jest mocno konkurencyjna, to pozycjonowanie z perpsektywy czasu (po 2, 3 latach) jest tańsze od adwords i to można powiedzieć w ciemno – w szczególności zaobserwowałem to w przypadku sklepów internetowych, których właściciele inwestują w reklamę adwords ogólnokrajową.

  • Nic dodać, nic ująć! Warto inwestować w pozycjonowanie. Dla mnie najlepszym argumentem „za” jest fakt, iż może przynosić długofalowe korzyści, w przeciwieństwie do reklam Google Ads / Facebook Ads, które przynoszą efekt „tu i teraz, ale niekoniecznie później”.

  • Dzień dobry Sławku,
    Na pytanie, czy warto inwestować w pozycjonowanie, nasuwa się tylko jedna odpowiedź „TAK”.
    Przekonałem się ostatnio na własnej stronie, dzięki której mam zdecydowanie więcej pacjęntów (jestem lekarzem stomatologiem). Od wrześnie 2019 roku prowadzę wraz z moją gabinet stomatologiczny w Dęblinie. Twój blog polecił mi mój serdeczny przyjaciel, który z Twoich rad korzysta od kilku ładnych lat. Teraz i ja pozwoliłem sobie na wykorzystywanie Twoich cennych rad w pozycjonowaniu. Tak dalej trzymaj Sławku.

    • Cześć

      Dziękuję koledze za polecenie i gratuluję Ci efektów!
      Bardzo się cieszę, że inwestycja w pozycjonowanie przełożyła się na efekty w biznesie 👍

  • Idealnie napisane.
    Twój wpis jest bardzo pomocny, a nawet podsyłam go czasem moim klientom żeby otworzyć im oczy dlaczego faktycznie pozycjonowanie jest tak ważne.
    Pozdrawiam 🙂

  • Slawek.

    Niektorych ludzi ciezko przekonac, ze warto zainwestowac w SEO. Ludzie najczesciej chca wyniki na teraz i inwestuja w Adwords i nie rozumieja, albo zal im wydawac pieniadze na pozycjonowanie. A przeciez dobrze zrobione seo przynosi tyle wartosciwego ruchu, juz o long tail nie wspomne…

    pozdrawiam

    • Masz rację, ale rozumiem też podejście ludzi, którzy chcą efektów tu i teraz i nie mają czasu na czekanie 3 miesiące (czy dłużej), że seo zadziała, lub nie.

  • Czesc Slawku,

    1. swietny artykul 😉
    2. mysle, ze od roku 2019 pozycjonowanie ma wiecej wspolnego z ux, niz nam sie wydaje. Ba, smiem rzec, ze sie na nim opiera. Sama zajmuje sie branza medyczna/farmacje i zauwazylam niesamowite rezultaty po czesto nieznacznym dopasowaniu na stronie.
    3. Nie wiem czy mamy prawo wymagac od klientow, by rozumieli czym jest seo oraz, ze samo wyszukiwanie slow kluczowych i umieszczenie ich w spojny sposob na stronie to jednak nie wszytsko. Oni chca rezultatow a my musimy to akceptowac. I oczywiscie edukowac 😉
    4. Przepraszam za brak znakow, niestety brak polskiej klawiatury nieco utrudnia pisanie.

    Duzo cierpliwosci i czulosci w przygodzie z Googlem!
    Monika

    • Cześć Monika

      Dziękuję za komentarz.

      To prawda UX i SEO się w wielu miejscach zazębia.
      Co do edukacji, to robię to, od ponad 10 lat :). Część artykułów kieruję do ludzi, którzy samodzielnie chcą zajmować się seo, a część do tych, którzy są, lub chcą być ich klientami.
      Tak jak ten artykuł, który może pomóc seo’wcom przekonać klienta do współpracy.

  • Szczerze to ja dopiero raczkuję w takich tematach i dziękuję za wpis – teraz już wiem czemu warto pozycjonować stronę i przede wszystkim do kogo najlepiej się zgłosić po takie usługi.
    Pozdrawiam Cię serdecznie!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatności</a>.