Seo, sem, ppc co to jest?

Seo, sem, ppc co to jest?

SEO, SEM, PPC kojarzą Ci się z promocją strony internetowej oraz budowaniem zasięgów. Wiele osób jednak nie do końca wyczuwa, czym tak naprawdę się różnią.

Jeśli Ty również poszukiwałeś informacji o którymś z tych pojęć: SEO, SEM, PPC, być może zdajesz sobie sprawę z tego, że są one niezbędne w skutecznych działaniach marketingu internetowego. Może jednak nie do końca wiesz, czym się różnią? Przychodzę z pomocą. W tym artykule wyjaśnię Ci wszystko po kolei.

Co to jest SEM?

Celem SEM (Search Engine Marketing) jest poprawa widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych za pomocą: reklamy bezpłatnej SEO oraz płatnej PPC.

W SEO robisz to bezpłatnie, dbając o poprawę samej strony i pozyskiwania linków.

W Polsce zdecydowaną większość rynku ma Google, dlatego mówiąc o PPC, głównie myślimy o Google Ads, w których płacisz za przestrzeń reklamową w Google, znajdującą się powyżej wyników organicznych.

Coraz częściej SEM bywa ostatnio zawężane i utożsamiane z PPC.

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to wszelkie działania podejmowane na stronie i poza nią. Ich celem jest poprawa pozycji witryny na frazy kluczowe w wynikach organicznych przeprowadzona tak, by pozyskiwać bezpłatny ruch.

Warto pamiętać, że budowanie pozycji witryny należy do procesów wielowymiarowych, składających się z licznych elementów. Wpływ na nie tak naprawdę ma ponad 200 różnych czynników dzielących się m.in. na:

  1. techniczne SEO polega na optymalizacji strony dla robotów wyszukiwarek i lepszego jej indeksowania,
  2. on-page SEO polega na optymalizacji treści, pod konkretne frazy kluczowe,
  3. off-page SEO polega na pozyskiwaniu linków, aby pozycjonowana witryna nabrała wiarygodności w oczach Google.

Dlaczego warto się tym zająć? Przede wszystkim dlatego, że wyniki organiczne charakteryzują się większą klikalnością niż płatne kampanie reklamowe.

Ponadto SEO to znacznie więcej niż sama reklama. W SEO dbamy bowiem również o poprawę użyteczność stron, dzięki wskazówkom od Google. Dzięki temu strony konwertują lepiej i przynoszą więcej korzyści samym właścicielom, ale także Internautom, przeczesującym wyniki wyszukiwania w poszukiwaniu potrzebnych informacji.

Dzięki tworzeniu i optymalizacji contentu pod konkretne frazy kluczowe, strona staje się świetnym źródłem informacji, buduje Twój wizerunek i zaufanie w oczach klientów.

Trzeba również podkreślić, że SEO jest procesem, który wymaga cierpliwości, ale efekty są tego warte.

Często mówi się, że SEO to ruch bezpłatny, jednak żeby zająć jedną z pozycji Top, należy poświęcić na to sporo czasu. Trzeba mieć wiedzę i narzędzia, aby ten efekt uzyskać więc, mimo że nie płacisz za każde kliknięcie w link, to nie do końca są to działania w pełni bezpłatne.

Robiąc czy zlecając SEO, trzeba nastawić się na to, że solidne rezultaty pojawią się po około roku. Jeśli zastanawiasz się na tym, czy zlecić SEO na 3-6 miesięcy i sprawdzić jak to działa, to moim zdaniem szkoda Twoich pieniędzy i czasu. Z drugiej strony efekty działania seo potrafią utrzymywać się długi czas.

Na wyniki trzeba poczekać. Jest jednak druga strona medalu i prawdziwa nagroda dla cierpliwych. Efekty działania SEO potrafią utrzymywać się przez naprawdę długi czas.

SEO stanowi zatem świetny pomysł na skuteczną, budowaną konsekwentnie promocję i widoczność Twojego biznesu. Jeżeli zatem myślisz, że to rozwiązanie dla Ciebie, warto się do tego przyłożyć. Możesz robić SEO samodzielnie (teoretycznie mniejszym kosztem), poświęcając własny czas na naukę i eksperymenty, lub zlecić to wyspecjalizowanej firmie.

Jeśli chcesz, abym to ja zajął się pozycjonowaniem Twojej strony, to zapisz się teraz na bezpłatną konsultację, lub wyślij e-mail, a powiem czy będę Ci w stanie pomóc.

Bezpłatna konsultacjaNapisz e-mail

Polecam Ci mój artykuł pt.: “22 powody, dla których powinieneś zainwestować w pozycjonowanie”

Co to jest PPC?

PPC to natomiast płatna reklama w wyszukiwarkach internetowych, sieciach reklamowych, reklamach video, aplikacjach mobilnych, social mediach.

Ty płacisz wyszukiwarce za każde kliknięcie w Twoją reklamę, a ona wyświetla ją w wybranych miejscach. Jest to prostsze i szybsze niż SEO, aczkolwiek ustawienie dobrze działającej kampanii w Google Ads też może zająć trochę czasu.

W Polsce większość rynku ma Google, dlatego u nas mówiąc PPC głównie myślimy = Google Ads. Reklama wyświetla się powyżej wyników organicznych i jest oznaczona, jako reklama płatna. Stawka dla każdego słowa kluczowego jest inna, w zależności od ilości zainteresowanych osób, dopasowania treści strony…

Często osoby bardziej świadome pomijają te reklamy i szukają odpowiedzi w wynikach organicznych, dlatego, jak wspomniałem wcześniej, mają one niższy CTR (współczynnik klikalności do wyświetleń) niż SEO.

Reklamy wyświetlają się częściej przy zapytaniach z intencjami zakupowymi niż informacyjnymi. To z kolei tworzy szansę dla SEO, aby również z tych wyników wyszukiwań ściągnąć na stronę potencjalnego klienta.

Podobnie jak przy SEO kampanie PPC możesz zlecić specjalistom lub tworzyć je samodzielnie. Zwróć uwagę na to, że nawet jeśli zajmiesz się nimi sam, będzie się to wiązało z kosztami.

Czym różni się SEO od SEM?

SEO jest częścią SEM. Natomiast SEM jest szersze, gdyż nie ogranicza się tylko do SEO, a zawiera np. PPC. Bardziej odpowiednim byłoby porównywanie SEO do PPC.

  1. SEO jest bezpłatne, a SEM płatne (rozumując SEM=PPC),
  2. SEM działa od razu, na efekty SEO trzeba czekać wiele miesięcy,
  3. wyniki działań SEO utrzymują się długo po zakończeniu kampanii, efekty SEM znikają od razu,
  4. w SEM możesz uzyskać gwarancje, w SEO nie,
  5. często SEO ma lepszy wskaźnik CTR, gdyż nie jest utożsamiane z reklamą przez Internautów, jak zdarza się przy PPC,
  6. SEO wpływa pozytywnie na funkcjonowanie witryny,
  7. SEM daje lepsze możliwości targetowania.

Co jest lepsze SEO czy SEM?

SEO jest świetną metodą pozyskiwania “bezpłatnego”, dobrze konwertującego ruchu, działającego 24 godziny na dobę, nawet gdy śpisz. Wymaga dużej inwestycji czasu, bo jak opisałem w artykule “Jak długo trwa pozycjonowanie strony” wejście na pierwsze pozycje może zająć nawet 2 lata. Jeśli jednak SEO jest robione dobrze, korzystasz z długiego ogona, to pierwsze efekty zobaczysz już po kilku miesiącach.

Z drugiej strony trzeba mieć na uwadze to, że przy SEO nie ma gwarancji uzyskania efektu w jakimś określonym czasie.

PPC jest również bardzo dobrą metodą pozyskiwania ruchu, ale musisz za nią płacić. Jej zaletą jest natychmiastowy efekt i możliwość zagwarantowania klientowi efektów. Największą wadę stanowi fakt, że gdy tylko przestaniesz za nią płacić, reklamy znikną od razu.

Uważam, że PPC jest świetne:

  • do robienia szybkich akcji marketingowych, gdy nie masz czasu czekać na efekty w SEO,
  • na początku działań SEO, gdy jeszcze nie ma z nich efektów,
  • dla bardzo konkurencyjnych fraz kluczowych w SEO,
  • dla rynku lokalnego (np. Facebook potrafi bardzo mocno zawęzić obszar wyświetlania reklamy nawet do km),
  • do przetestowania konwersji z fraz kluczowych,
  • jeśli w wynikach organicznych jest sporo reklam, być może Direct Answer, YouTube i CTR z organika, mimo wysokich pozycji, jest słaby.

Długofalowo uważam, że SEO jest lepszą i tańszą strategią. W przypadku klientów, na których strony generuje się ruch z SEO w postaci dziesiątek tysięcy wizyt, za SEO płaci się stałą kwotę, niezależną od wygenerowanego ruchu (w przypadku PPC byłyby to zdecydowanie większy koszty).

Im dłużej inwestuje w SEO, tym bardziej się ta inwestycja zwraca. Natomiast w przypadku PPC wszystko zależy od zainwestowanych środków.

Podsumowanie

Uważam, że SEO i PPC potrafią się świetnie uzupełniać. Na początku PPC sprawdza się świetnie do przetestowania konwertujących fraz i zbierania pierwszego ruchu do strony. Natomiast po wstępnym sprawdzeniu docelowo szedłbym w stronę SEO, które długofalowo będzie dużo tańsze, szczególnie dla stron o zasięgu krajowym, lub międzynarodowym.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Seo, sem, ppc co to jest?, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

5 komentarzy

napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatności</a>.