Bezpieczne pozycjonowanie stron – jak to robić?

Bezpieczne pozycjonowanie stron - jak to robić?

Wiele osób obawia się, czy pozycjonowanie jest na pewno bezpieczne, czy kolejny update algorytmu Google, nie wywali ich strony z wyników wyszukiwań i nie stracą wszystkiego, co przez lata budowali.

Google “uwala” za spamowanie poprzez np.: kopiowane, czy przeoptymalizowanie treści, pozyskiwanie nienaturalnych linków… w zasadzie za wszystko to, co uznaje za nienaturalne. Ma pomóc w dostarczaniu ludziom najlepszych odpowiedzi na ich zapytania.

Bezpieczne pozycjonowanie stron to zatem takie, które jest zgodne z wytycznymi Google i oczekiwaniami użytkowników. Jeśli nie grasz do tej samej bramki, co oni, czyli nie chcesz zadbać o dostarczenie użytkownikom najlepszych treści to, Google może ukarać Twoją stronę niższymi pozycjami.

W tym materiale opowiem Ci o tym, kiedy pozycjonowanie może stać się groźne i co powinieneś robić, aby było ono zawsze bezpieczne.

Na czym polega pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie często jest kojarzone tylko ze zdobywaniem linków do strony, co jest błędnym założeniem.

Na bezpieczne pozycjonowanie składają się dwa główne elementy:

  • optymalizacja na stronie (od strony technicznej i treści),
  • pozyskiwanie linków poza stroną.

Jeśli treści na stronie nie są zoptymalizowane, to boty Google nie wiedzą, pod jakie frazy dany content miałby się pojawić w Google i nawet jeśli znajdzie się w wyszukiwarce, to na dużo niższych pozycjach niż by mógł gdyby był zoptymalizowany. W takiej sytuacji możesz liczyć na zdecydowanie mniejszy ruch.

Jeśli optymalizacja techniczna strony leży, to nawet najlepsze linki często nie dają żadnych efektów, a ich ciągłe, bezmyślne pozyskiwanie, może nawet zaszkodzić stronie. Agencje bardzo często zaniedbują ten element, bo bywa pracochłonny i starają się go pomijać.

Jeśli witryna nie pozyskuje linków, a jest dobrze zoptymalizowana i ma zoptymalizowane treści, może rankować na frazy o niskiej konkurencyjności, jednak na bardziej popularne frazy już nie. Przez to nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału. Jeśli witryna ma pojawiać się w Google, powinna zdobywać linki.

Zrealizowałem różne case’y pozycjonowanych stron i mogę stwierdzić, że najczęściej spotykanymi problemami w kwestii linkowania są:

  • pozyskiwanie zbyt małej liczby mocnych linków w stosunku do tego co robi konkurencja, przez co strona nie może się przebić,
  • pozyskiwanie śmieciowych, spamerskich linków, które nie niosą żadnej wartości dla strony – taka sztuka dla sztuki, a efektem tego są słabe pozycje w Google i często problemy z wypozycjonowaniem strony na dalszym etapie.

Jeśli jednak dobrze zrealizujesz powyższe działania, to strona poprawi pozycję w Google i będziesz mógł się cieszyć długofalowymi efektami skutecznego pozycjonowania.

Działania niezgodne z wytycznymi Google nazywane się “Black Hat SEO”. Natomiast te prawidłowe i etyczne określa się jako “White Hat SEO”. Ja zawsze skupiam się na tych drugich.

Gdzie zaczyna się NIEbezpieczne pozycjonowanie?

Czym jest “bezpieczne pozycjonowanie”? To takie pozycjonowanie, które nie naraża pozycjonowanej strony na ryzyko otrzymania kary od Google.

Oznacza to, że jedyne, co celowo powinieneś robić w kwestii pozycjonowania, to tworzyć treści i optymalizować stronę, o czym Google oficjalnie mówi i bezpłatnie nawet udostępnia narzędzie do jej optymalizacji, czyli “Google Search Console”.

Według Google witryna powinna posiadać jedynie “naturalne linki”. Te, które Ty lub Twój pozycjoner pozyskacie celowo, aby podnieść strony w Google, są nienaturalne i za to witryna może otrzymać karę.

Nie bój się. To wcale nie oznacza, że seo jest nielegalne 🙂 i, że za każdy pozyskany celowo link otrzymasz karę od Google.

Seo istnieje od wielu lat i dalej radzi sobie bardzo dobrze, aczkolwiek bardzo mocno zmieniły się “zasady gry” i na znaczeniu nabrało robienie wartościowego seo, czyli dostarczanie dobrej jakości treści i pozyskiwanie mniejszej liczby, ale mocnych, tematycznych linków, zamiast jak największej liczby byle jakich odnośników do strony.

Co zrobić, aby pozycjonowanie było bezpieczne?

Najczęściej w kontekście niebezpiecznego pozycjonowania wspomina się o pozyskiwaniu linków, bo to realny powód, przez który pozycjonowanie może stać się niebezpieczne dla strony.

Są jednak pewne powody, dla których pozycjonerzy sięgają po takie niebezpieczne metody, dlatego o nich również wspomnę.

1. Wybór fraz o dziwo już na tym etapie potrafi dochodzić do bardzo złych decyzji. Wybranie zbyt konkurencyjnych fraz, brak efektów w pozycjonowaniu, mogą spowodować, że agencja seo sięgnie, po niebezpieczne metody pozycjonowania. Więcej o wyborze fraz kluczowych >>.

2. Treści na stronie gdy tekst został przeoptymalizowany na wybraną frazę kluczową, może dojść do sytuacji, w której nie tylko nie pojawi się on na wyższych pozycjach, ale Google wypchnie daną treść na jeszcze dalsze strony. Polecam Ci artykuł o SurferSeo >>, który wskaże Ci jak poprawnie optymalizować treści.

Drugą problematyczną sytuacją może być duplikowanie treści. Jeśli ta sama treść pojawia się w kilku miejscach w sieci, albo została powielona w ramach tej samej domeny, to Google może w ogóle nie chcieć jej indeksować.

To bywa impulsem dla pozycjonera do agresywniejszego linkowania.

Zalecam rozbudowywanie treści na stronach (najczęściej jest ich zbyt mało) i dbanie o ich optymalizację.

3. Optymalizacja strony jak wspomniałem na początku, największym problemem jest zupełne pomijanie procesu optymalizacji strony przez agencje, a później próba nadrobienia tego poprzez pozyskiwanie większej liczby linków.

Polecam zadbać o unikalne tytuły i opisy stron, wersję mobilną strony, optymalizację obrazów, certyfikat ssl, szybkość, przyjazne adresy… więcej na ten temat przeczytasz w moim artykule o pozycjonowaniu sklepów internetowych >>, dotyczy to każdego typu strony.

4. Pozyskiwanie linków realnie to linki są najczęściej przyczyną tego, że seo bywa niebezpieczne. Dlatego warto zwrócić uwagę na poniższe elementy:

  • dywersyfikacja tekstu linka – to tzw. anchor text i kiedyś, aby wypozycjonować stronę na daną frazę bardzo mocno focusowano się na linkowanie właśnie z danej frazy. Obecnie zalecam linkowanie na frazę tylko z wewnętrznego linkowania, a z zewnątrz na nazwę marki, adres url etc.
  • dywersyfikacja źródeł linków – nie skupiaj się tylko na jednej, wybranej metodzie pozyskiwania linków, bo będzie to nienaturalne w oczach Google. Gdy byłem bardziej aktywny w sieci, do tego bloga w naturalny sposób prowadziły linki z forów, social mediów, artykułów gościnnych, wywiadów, wypowiedzi eksperckich, zapowiedzi eventów…
  • linki graficzne – możesz uzyskać dywersyfikację również poprzez pozyskiwanie linków z plików graficznych, jak np. z Twojego loga umieszczonego na stronie jako patrona medialnego czy partnera,
  • źródła linków – uważaj skąd pozyskujesz linki, nigdy nie kupuj linków, nie wiedząc, z jakich stron tak naprawdę je uzyskasz. Ryzyko pojawia się zwłaszcza, gdy korzystasz z takich miejsc, jak – giełdy linków, sklepu, swl’e, wszelkie automaty. Zawsze polecam, aby zdobywać linki z tematycznie powiązanych źródeł, umieszczać je w miejscach, gdzie będą pomocne internautom, dzięki czemu pozyskasz ruch potencjalnych klientów, a przy okazji poprawisz pozycję Twojej strony w Google.

W kwestii pozyskiwania linków kieruj się zasadą “mniej linków, a lepszej jakości”.

Polecam Ci mój artykuł na temat pozyskiwania linków >> w którym wymieniłem ponad 100 metod White Hat Seo.

Jeśli potrzebujesz bezpiecznego pozycjonowania, które poprawi pozycje, zwiększy ruch i dopływ klientów na Twoją stronę, zapisz się na bezpłatną konsultację, lub wyślij e-mail.

Bezpłatna konsultacjaNapisz e-mail

Na koniec doradzam Ci jeszcze, żebyś analizował dokładnie działania konkurencji. Zawsze sprawdzaj, w jaki sposób inna firma z Twojej branży dowiozła efekt. Sprawdź, czy uzyskała go przy pomocy lepszej optymalizacji, większej liczby linków, czy w jeszcze inny sposób. Nie podejmuj zbyt szybko, pochopnych decyzji, bądź cierpliwy, bo to może Cię dużo kosztować.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (7 votes cast)
Bezpieczne pozycjonowanie stron - jak to robić?, 5.0 out of 5 based on 7 ratings

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

6 komentarzy

napisz komentarz
  • Zwięźle i na temat, czyli konkretnie. Na końcu tylko zabrakło linka do wpisu, jak analizować ruchy konkurencji, ale poszukam na łamach bloga, bo chyba coś takiego było. Dzięki Sławek

  • Interesujące w kontekście tego co wyczytałem ostatnio na jednej z grup na FB. Jeden człowiek pisał, że dzisiaj SEO to żadna sztuka jeśli się ma narzędzia typu Ahrefs, Surfer SEO czy Senuto… 🙂 Współczuje takiemu “specowi” a raczej jego potencjalnym klientom.

  • Od jakiegoś czasu także staram sie linkować zewnętrznie tylko na URL i BRAND. Tak czuje ze w niedługim czasie linkowanie na EMA może odbić się dla stron który robią to masowo. A takich wariatów na rynku nie brakuje 🙂

  • Bardzo przydatny artykuł, zwłaszcza, że obecnie firmy stawiają duży nacisk na promocję internetową, w tym właśnie marketing SEO. Warto dowiedzieć się na czym polega i jak działa to narzędzie.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatności</a>.