Senuto – wybieraj i monitoruj frazy, analizuj widoczność strony

senuto

Pierwszy raz o Senuto pisałem w 2015 roku, gdy dopiero raczkował i był narzędziem do audytów seo. Rok później opisywałem ich rewelacyjne narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych i ta zmiana zapoczątkowała nowy produkt, z którego obecnie korzysta ponad 14.000 osób. I nie da się ukryć, że ta odświeżona wersja Senuto opinie zbiera naprawdę pozytywne.

Praktyczne rozwiązania od Senuto, to co? To cały zestaw narzędzi seo, wśród których znajdziesz te do:

  • wyszukiwania słów kluczowych,
  • analizowania widoczności strony w wyszukiwarce Google,
  • monitorowania słów kluczowych w wynikach wyszukiwania Google.

Narzędzia te przydadzą Ci się na samym początku drogi seo, by wybrać frazy do pozycjonowania na swojej witrynie, przygotować strategię content marketingu oraz wypaść dobrze w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji. Bywają też pomocne i na dalszych etapach, gdy będziesz chciał monitorować efektywność działań seo w wynikach wyszukiwania albo dokładnie poznać działania rywali w branży (analiza konkurencji), by uzyskać lepszą pozycję we wspomnianych wynikach wyszukiwania.

W tym artykule opiszę pokrótce Senuto i wskażę Ci, dlaczego ja z niego korzystam nieprzerwanie od tylu lat.

Analiza widoczności – monitoruj widoczność Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania

Analiza widoczności to pierwsza zakładka, na której lądujesz po zalogowaniu się do Senuto. Wygląda jak poniżej.


Współpracuję głównie ze sklepami internetowymi, które pozycjonuje się na setki, tysiące słów kluczowych w wynikach wyszukiwania Google, w przeciwieństwie do np. lokalnych usługodawców, gdzie stawia się na jedno słowo kluczowe, lub raptem kilka. Sprawdzanie regularnie pozycji tysięcy słów kluczowych w wynikach wyszukiwania nie miałoby sensu. Klienci, widząc spadek choćby kilku słów, dostają zawału, to co dopiero byłoby tutaj…

Z tego też powodu, zakochałem się w wykresach Historia widoczności, które pokazują na przestrzeni miesięcy, czy nawet lat, jak wyglądała liczba fraz w Top3, Top10 lub Top50. Dzięki temu bardziej skupiam się na tym, czy długofalowo sklep notuje poprawę widoczności dla wielu fraz, niż na spadku pozycji sklepu na dwa mało znaczące słowa kluczowe.

Ale to nie wszystko.

Zanim podejmę współpracę z klientem, sprawdzam widoczność jego strony w Top10, historię pozycji i dodaję konkurencyjne domeny, dzięki czemu mogę zobaczyć, jak wygląda jego sytuacja w Top10 na tle konkurentów pod względem widoczności. Oczywiście mogę zrobić bardziej szczegółową analizę konkurencji i sprawdzić, na jakie frazy rankuje dany adres. To oznacza, że jeśli tworzysz artykuł na swojej stronie, to możesz zobaczyć, na jakie inne jeszcze frazy rankuje materiał konkurencji.

Informacje o ilości słów kluczowych w Top10 Google stron wykorzystuję również podczas wyboru miejsc pod linki. Jeśli strona jest widoczna w Top10 na setki fraz kluczowych, to chętniej wykupię na niej publikacje, niż na takiej, która nie pojawia się w Top10 na żadne frazy.

W Podsumowaniu znajdziesz:

  • obecne informacje o widoczności w Top3, Top10, Top50 oraz możliwość sprawdzenia historii widoczności, wraz z porównaniem tych danych z innymi domenami,
  • zmiany pozycji, czyli największe wzrosty i spadki fraz,
  • najważniejsze kluczowe frazy, czyli te potencjalnie generujące największy ruch do strony,
  • sezonowość witryny, to wykres pokazujący, jakich zmian ruchu witryny, możesz się spodziewać ze względu na jej sezonowość,
  • konkurencja, to wykres, na którym zobaczysz konkurentów badanej witryny oraz liczbę ich fraz kluczowych przydaje się, gdy klient nie jest w stanie określić swoich konkurentów.

Kolejne zakładki w Analizie widoczności po Podsumowaniu to:

  • Pozycje tutaj znajdziesz pozycje wszystkich znalezionych słów kluczowych z ich liczbą wyszukiwań, pozycją, CPC, trudnością słowa kluczowego, adresem url… i dziesiątkami możliwości filtrowania tych danych, od ręcznego po gotowe filtry, jak np.: quick wins, łatwe, popularne, tanie słowa kluczowe, … te informacje potrafią cholernie przyspieszyć analizowanie słów,
  • Wzrosty/Spadki tutaj masz informacje o spadkach i wzrostach, ponownie z pełną możliwością filtrowania danych,
  • Konkurencja poza wykresem, widocznym w podsumowaniu, znajdziesz informacje o ilości wspólnych słów, sprawdzisz widoczność tych stron z informacjami o ruchach w górę i dół w ostatnim czasie,
  • Kanibalizacja w tej zakładce możesz sprawdzić, jakie adresy ze sobą kanibalizują, a tutaj przeczytasz, “co to jest kanibalizacja fraz kluczowych”,
  • Sekcje tutaj sprawdzisz widoczność adresów url, na ile fraz adres url rankuje…,
  • Cechy fraz tutaj pogrupowano kluczowe frazy analizowanej witryny według: trudności, liczby wyszukiwań, wyglądu w serp, typu słów kluczowych, trendu i liczbie wyrazów w tych frazach.
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie pozycje-fraz-kluczowych-senuto.png

Pozycje słów kluczowych w Senuto

W lewym menu znajdziesz też zakładkę Zmiany w wyszukiwarce. Niby drobna rzecz, ale daje cholernie wartościowe informacje. Senuto, na podstawie około 70 tysięcy domen, analizuje zmiany w wyszukiwarce. Po co Ci te informacje? Ano, w momencie kiedy widzisz spadki w monitorowanych przez Ciebie stronach, szybko możesz sprawdzić, czy to problem tylko danej domeny, czy być może Google coś mieszało w swoim algo i są to naprawdę poważne i duże zmiany.

Na poniższym screenie widać, że ostatnie tygodnie są spokojne, ale w okolicy 7 lipca były spore zawirowania.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie zmiany-w-wyszukiwarce-analiza-widocznosci-senuto.png

Baza słów kluczowych – wybieraj słowa kluczowe

Kolejna duża funkcjonalność Senuto to Baza słów kluczowych.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie baza-slow-kluczowych-senuto.png

Gdy wpiszesz słowo kluczowe, widzisz znalezione przez Senuto frazy, powiązane z tą wpisaną, wraz z informacjami o średniej liczbie wyszukiwań, trendach wyszukiwań, stawce CPC, liczbie wyrazów. Dziwi mnie trochę, że w module baza słów kluczowych nie ma bezpośrednio dostępu do informacji o trudności pozycjonowania danej frazy, bo to mogłoby być przydatne, a w innym miejscu w Senuto występuje.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie slowa-kluczowe-z-bazy-senuto.png

Senuto znajduje rozmaite i liczne słowa kluczowe, dlatego możesz ograniczyć liczbę słów poprzez rozbudowane opcje filtrowania. Da się też tworzyć własne zestawy filtrów i zapisywać je. Za to bardzo sobie cenię Senuto, bo nie widziałem w żadnym innym narzędziu na rynku tak rozbudowanych opcji filtrowania słów. Dzięki temu konkretne słowa kluczowe lub też odpowiednie typy fraz kluczowych znajduje się skuteczniej i wygodniej.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie filtrowanie-fraz-senuto.png

Słowa możesz filtrować, sortować i exportować.

Dokonanie analizy słów kluczowych i sprawdzenie, czy dane słowo kluczowe jest przydatne to nie wszystko. Dostępne narzędzia Senuto umożliwiają również grupowanie słów, dzięki czemu w przyszłości będziesz mógł sięgać po wcześniej przygotowane zestawy słów, co bywa bardzo przydatne w codziennej pracy.

Dodatkową opcją filtrowania, dostępną po kliknięciu z prawej strony koła zębatego, są filtry językowe, w których możesz dodać lub usunąć wybrane przymiotniki, czasowniki i rzeczowniki.

Kolejne zakładki w Bazie słów kluczowych po podsumowaniu to:

  • Pytania, w których znajdziesz zwroty pod direct answer, z wszelkimi dostępnymi opcjami filtrowania, sortowania… jak wyżej,
  • Słowa zależne tutaj znajdziesz słowa powiązane semantycznie z wpisanym przez Ciebie słowem,
  • Grupy słów tu znajdziesz zgrupowane słowa zawierające ten sam zwrot.

Temat fraz w bazie słów kluczowym, z praktycznym podziałem na grupy słów i opcją precyzyjnego dobierania ich w oparciu o szczegółowe dane, został bardzo dobrze potraktowany. Uważam, że w tej kwestii Senuto jest jednym z najlepszych narzędzi na rynku, nie tylko polskim, ale i zagranicznym, dzięki czemu można jak najlepiej wykorzystać całkowity potencjał słów kluczowych.

Monitoring – monitoruj pozycje strony na wybrane frazy kluczowe

Monitoring słów kluczowych stosuję dopiero od połowy lipca, ze względu na to, że do tego czasu w planie Premium, z którego korzystam, było zbyt mało słów do monitorowania. Od kiedy zwiększono limity, przerzuciłem część projektów z Stat4Seo do Senuto.

W zakładce monitoring możesz zobaczyć:

  1. dane podsumowujące wszystkie projekty,
  2. informacje o liczbie projektów i słów kluczowych dostępnych w Twoim planie abonamentowym,
  3. a przy każdym projekcie:
    1. wykres z historią widoczności strony,
    2. ilość słów na pozycjach: 1-3, 1-10, 1-50, 50>,
    3. widoczność strony,
    4. liczbę monitorowanych słów,
    5. średnią pozycję tych słów,
    6. % wykorzystanej strony.
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie monitoring-slow-kluczowych-w-senuto-glowny-ekran.png

Po wejściu w konkretny projekt masz Podsumowanie, w którym znajdziesz:

  • dane podsumowujące projekt, jak: widoczność strony, wzrosty, brak zmian, spadki, potencjał, wykorzystany potencjał, średnia pozycja, ekwiwalent Google Ads.
  • rozbudowane wykresy historyczne widoczności: pozycje Top3, Top10, Top50, long tail, spadków, wzrostów, Ads… a to wszystko do porównania z konkurencją, by znaleźć wspólne frazy lub takie, które zdecydowanie powinieneś wykorzystać dla zyskania przewagi nad rywalami z branży.
  • Top10 słów kluczowych najwyższe pozycje/największa liczba wyszukiwań wraz z informacjami o liczbie wyszukań, pozycji, widoczności…
  • Top10 konkurentów i ich liczba słów na pozycjach Top3, Top10, Top50…
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie podsumowanie-projektu-monitoring-senuto.png

Kolejne zakładki w Monitoringu po Podsumowaniu, to

  • Pozycje z tego, co widzę, to domyślnie są tutaj słowa z Top10 z ich adresami url, pozycją, widocznością, historią pozycji, stawką CPC, poprzednią pozycją, zmianą pozycji, pozycją startową, danymi z GSC jak: liczba kliknięć, CTR, pozycja, średnia miesięczna liczba wyszukiwań… po kliknięciu po prawej w rozwijany “ptaszek” pojawia się tabela z pozycjami dla każdego dnia miesiąca.
  • Historia pozycji tutaj możesz znaleźć listę fraz kluczowych monitorowanych, wraz z ich pozycjami dla każdego dnia,
  • Strony to lista adresów url ze wszystkimi frazami, na które on rankuje + informacje ile słów jest w Top3, Top10 i Top50, oczywiście z mnóstwem dodatkowych informacji,
  • Wzrosty/Spadki informacje o wzrostach i spadkach dla monitorowanych słów,
  • Wyniki rozszerzone tutaj znajdziesz informacje, o tym, na ile słów kluczowych dana strona wyświetla się w wynikach rozszerzonych i w jakich konkretnie,
  • Konkurencja tu zobaczysz swoich konkurentów z porównaniem widoczności Waszych stron na pozycjach Top3, Top10, Top50, średnich pozycjach, % wykorzystanego potencjału, ruchu… dzięki analizie widoczności zobaczysz dla wspólnych słów, jakie pozycje oni zajmują. W ten sposób dowiesz się więcej na temat tego, gdzie domena konkurencyjna potencjalnie zbiera większy ruch.

Aha, jeszcze nie wspomniałem, że jest tutaj świetna opcja, której poszukiwałem kiedyś w narzędziach do monitorowania słów kluczowych, a mianowicie alerty. Ja np. ustawiłem sobie alerty w projektach, że jeśli ilość fraz spadnie powyżej jakiejś wartości % w Top10 Google, to otrzymuję informacje na e-mail.

To świetna sprawa. Nie muszę ślęczeć nad wykresami, tylko patrzę, gdy rzeczywiście witryna zanotowała jakieś większe, niepokojące ruchy. Oczywiście opcje alertów również są bardzo rozbudowane.

Dodatkowe narzędzia w Senuto

W każdej z wymienionych wcześniej zakładek, z lewego menu możesz wybrać Narzędzia, gdzie znajdziesz pogrupowane narzędzia, a wszystkie są dostępne w Analiza widoczności > Narzędzia.

  1. Analiza widoczności tutaj np.: możesz znaleźć słowa kluczowe, na które Twoja konkurencja jest, a Twojej strony nie ma, sprawdzić dla wybranej domeny, na jakich słowach pojawia się w direct answer, czy historię serp dla wybranego słowa kluczowego,
  2. Baza słów kluczowych tutaj możesz grupować frazy lub wybrane słowa kluczowe, szybko sprawdzić statystyki dla wielu słów naraz,
  3. Monitoring tu znajdziesz m.in. informacje o kanibalizacji słów, porównasz pozycje słów dla N wybranych dat.

Warto też wspomnieć o tym, że dane z Senuto możesz integrować w Arkuszami Google, Google Data Studio, Google Analytics, Google Search Console i Slackiem. Osobiście wykorzystuję dane z Senuto w Google Data Studio do comiesięcznych raportów dla klientów.

Niech nie przeraża Cię mnogość narzędzi w Senuto, bo na każdym kroku znajdziesz linki do artykułów oraz materiałów video z wyjaśnieniami poszczególnych narzędzi.

Senuto cennik, czyli ile kosztuje Senuto?

Plany abonamentowe w Senuto występują w cenach od 99zł do 999zł miesięcznie (dla większych ryb przygotowano Senuto Enterprise). Ja zawsze z góry opłacam abonament na rok, co daje mi 2 miesiące gratis.

Z kodem “SENUTO15NEWYEAR” do 31.12.2021 otrzymujesz zniżkę 15% na wszystkie plany 🙂

W zależności od wybranego planu, masz dostęp do większej liczby danych, narzędzi, integracji. Osobiście wybrałem plan Premium za 333zł miesięcznie. Nie najwyższy, ale już pozwala wykorzystać niemal wszystkie przydatne narzędzia i raporty seoz dostępem do wszystkich zabawek.

Zanim jednak cokolwiek zapłacisz, korzystając z tego linka >>, możesz używać Senuto przez 30 dni zupełnie za darmo (z ich strony jest tylko 14 dni). Bardzo Ci polecam to rozwiązanie. Sprawdź, przekonaj się sam, by pracować efektywniej.

Jak wcześniej wspominałem, ostatnie zwiększenie limitów dla projektów i fraz w monitorowaniu przekonało mnie do przeniesienia tutaj części projektów, także jestem z tego bardzo zadowolony 🙂

Podsumowanie

Senuto, to naprawdę przydatne narzędzie, z którego korzystam od wielu lat. Podczas pisania tego artykułu miałem okazję przyjrzeć się mu na nowo i czuję, że będę wykorzystywał dostępne w nim rozwiązania jeszcze częściej 🙂

Senuto to narzędzia i raporty seo dzięki, którym dokładnie przeanalizujesz potencjał Twojej witryny, ogarniesz temat słów kluczowych (w tym sprawdzisz słowa kluczowe konkurencji w bazie słów kluczowych oraz dokonasz pełnej analizy widoczności i analizy słów kluczowych, które powinieneś wykorzystać), wyznaczysz kierunek content marketingu, a później będziesz mógł śledzić postęp wdrażanych działań seo, a Twoje pozycjonowanie strony stanie się jeszcze skuteczniejsze.

Narzędzie jest spore, dlatego jeśli chcesz, abym zrobił wpis czy też materiał video, omawiający któryś z modułów dokładniej, to napisz mi o tym w komentarzu.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

o autorze

Slawomir Gdak

Od 2009 prowadzi owego seo bloga i dzieli się swoją wiedzą z zakresu seo.

Autor publikacji/produktów z zakresu seo m.in.: znanych list katalogów i profili, ebooków, szkoleń, artykułów w miesięczniku SEMspecialist.
Gościnnie trener w Mieście Szkoleń oraz na Search Marketing Week.

jeden komentarz

napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie <a href="https://gdaq.pl/polityka-prywatnosci/" target="_blank">polityki prywatności</a>.